• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Będą nowe trolejbusy, ale na biletomaty zabraknie pieniędzy

Patryk Szczerba
17 grudnia 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Czytelnik: Gdynio, zainwestuj wreszcie w biletomaty
Trolejbusy bez szelek nie będą nowością na Skwerze Kościuszki. Do tej pory jednak pojawiały się tam wyłącznie w ramach pokazów. Trolejbusy bez szelek nie będą nowością na Skwerze Kościuszki. Do tej pory jednak pojawiały się tam wyłącznie w ramach pokazów.

Prawdopodobnie latem na gdyńskie ulice wyjadą na testy dwa nowe trolejbusy, które z akumulatorów mają korzystać nie tylko awaryjnie, ale podczas regularnej eksploatacji na trasie. Nie ma za to szans, by w mieście w 2014 roku pojawiły się biletomaty.



Czy uważasz, że inwestowanie w trolejbusy z napędem akumulatorowym ma sens?

Póki co po mieście jeździ ponad 20 trolejbusów, które dzięki specjalnym akumulatorom gromadzą energię i mogą przejechać bez trakcji nie więcej niż 2 km. Najczęściej baterie są jednak wykorzystywane podczas nadzwyczajnych wydarzeń na krótkich odcinkach, jak w przypadku zablokowanej ul. Świętojańskiej, kiedy trolejbusy kierowane są na równoległą ul. Władysława IV lub do zajezdni.

Powodem jest zbyt mała pojemność akumulatorów. Mają przy okazji sporo wad. Problemem jest też m.in. długie ładowanie (trwa ponad 1,5 godziny) oraz ich mała żywotność przy częstym użytkowaniu.

Czytaj też: Trolejbusy pojadą na Fikakowo?

Uruchomienie linii, którą obsługiwałby taki pojazd jest więc - póki co - nierealne. Mimo to urzędnicy zaczynają o niej coraz głośniej mówić, zwłaszcza w kontekście planów przeniesienia pętli trolejbusowej pod Ergo Arenę.

W dwóch pojazdach, które wyjadą w wakacje na trasę, zamontowana zostanie nowa bateria o większej pojemności, będąca - jak zapewniają specjaliści - równorzędną dla napędu elektrycznego. Dzięki mniejszemu rozmiarowi baterii zwiększy się powierzchnia pasażerska w trolejbusie o 7 miejsc, a także spadnie zużycie energii dzięki dużo mniejszej wadze napędu.

- Taki akumulator można porównać do baterii w telefonie komórkowym. Dwa nowe trolejbusy zostaną wyprodukowane z komponentów autobusów jeżdżących w naszej sieci w Przedsiębiorstwie Komunikacji Trolejbusowej. Skierowane zostaną na linię 21. Trolejbusy będą wjeżdżały w wakacje na Molo Południowe bez szelek - zapowiada Marcin Gromadzki, z gdyńskiego ZKM.

Jeśli próby wypadną pomyślnie, niewykluczone, że za kilka lat po mieście będzie jeździło więcej trolejbusów swobodnie przejeżdżających po ulicach, gdzie nie ma słupów trakcyjnych, nawet na odcinkach 5-kilometrowych. Dzięki nim będzie można nie tylko przedłużyć istniejące linie, ale stworzyć nowe, chociażby do zachodnich dzielnic Gdyni, gdzie wciąż przybywa mieszkańców. O te inwestycje już w nowym rozdaniu środków unijnych będzie chciała się starać Gdynia.

Przyszłoroczny test sfinansuje Unia Europejska w ramach programu Civitas Dynamo. W ramach programu dodatkowo montowany jest zasobnik zbierający energię generowaną przez trolejbusy podczas hamowania. Dzięki temu urządzeniu inne pojazdy podłączone do trakcji będą mogły ją ponownie wykorzystać. Zasobnik ma zacząć działać w 2014 r. a jego koszt to blisko 350 tys. zł. Na obydwa projekty Unia wyłoży blisko 160 tys euro. Resztę sfinansuje Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej.

Przełomu nie będzie natomiast w kwestii biletomatów, o które mieszkańcy dopytują od dłuższego czasu. Choć zapowiedzi sprzed pół roku były optymistyczne, we wniosku złożonym o pieniądze z puli 72 mln zł, jakie całe województwo pomorskie ma do rozdysponowania na transport zbiorowy, Gdynia o środki na biletomaty ostatecznie nie ubiegała się.

- Zdecydowała ranga potrzeb. Uznaliśmy, że biletomaty nie są najpilniejszą inwestycją na ten moment, a że środki unijne są ograniczone, to urządzenia wypadły z wniosku o dotację - podkreśla Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.

Uzyskane środki finansowe zostaną przeznaczone przede wszystkim na zakup nowych autobusów. Pieniędzy wystarczy także na przystosowanie kilkunastu zatoczek autobusowych dla potrzeb niepełnosprawnych oraz stworzenie buspasów dla autobusów kursujących ulicami Morską i Kielecką.

Miejsca

Opinie (121) 3 zablokowane

  • (2)

    busopasy na morskiej? gdzie niby i jak?

    • 7 0

    • jak gdzie, bedzie obowiazek dojazdu do pracy rowerem albo biegiem

      • 3 0

    • bus pas

      chodzi o śmieszne kilkadziesiąt metrów odcinka przy kościele - tak jak było podczas zamknięcia estakady.

      • 0 0

  • Biletomat, czy to konieczne?

    W Lubece można kupić bilet u kierowcy, jedno przejazdowy np. Co to za problem w zamontowaniu stosownych urządzeń.

    • 1 1

  • polski burdel

    • 0 0

  • Przedłużenie autobusu linii S do pętli w Jelitkowie.

    Ułatwiłoby to przejazd z Gdyni do Gdańsk dla wielu osób, ponieważ SKM jest nie przystosowania dla osób niepełnosprawnych, starszych, matek z wózkami.
    Zapraszam na grupę dyskusyjną na facebook'a

    https://www.facebook.com/groups/465744960210018/

    Gdzie umieściłem mapkę z zaznaczoną propozycją

    A zbliżają się wybory, więc jest szansa na zauważenie przez władze lokalne głosu ludu

    • 5 2

  • Gdynia ma łeb

    a) jeżdżę samochodem, jak muszę raz na kwartał pojechać trolejbusem, kupuję karnet. zazwyczaj kasuję jeden normalny, to zostają mi 3 połówki. czasem pamiętam o użyciu ponownie. przeważnie pozostałą cześć karnetu gubię, oddaję bratankom (i to jest sukces). Moje ulubione jest, jak bilety drożeją i muszę kupić nowy, bo 20 groszy podnieśli i nie da się dopłacić. czyli płacę miastu za dwa i pół przejazdu, jadę raz, półtora przejazdu mają w suchym. ponadto inne karnety na literkowane autobusy, inne na cyferkowane, nijak nie idzie tego pożenić, jak się jedzie samemu.
    b) parkometry w centrum - kilka razy mi się zdarzyło, że nie wydawał reszty, wypluwał kwitek, że mi się należy 20 groszy albo 1,80 albo 2,20 i żebym sobie pojechała na Morską (chyba, nie pamiętam, gdzie biuro) te dwadzieścia groszy odstać w kolejce, i dostanę, spokojna głowa. nie pojechałam nigdy, bo nie mam czasu, ale jak Gdynia orżnie ludzi na takie drobniaki ileś razy dziennie, to czysty zysk (ciekawe, czy płacą podatek od tego?). Powinni mieć biuro w strefie parkowania, żeby zapłacić zeta za odbieranie tych dwwudziestu groszy.
    a w Poznaniu to można kupić bilet w automacie na przystanku oraz w autobusie. Można?

    • 3 0

  • A co z Witominem

    Kiedy i tam trolejbusy dojadą?

    • 4 0

  • biletomaty będą

    Co za głupoty piszecie i wprowadzacie ludzi w błąd. Kiedyś był o tym artykuł ale nie na tym dziwnym trójmiasto pl tylko na naszemiasto pl i pisali że w 2015 roku będą biletomaty. A jak wiadomo naszemiasto pl nie piszę wymyślonych chistoryjek.

    • 0 0

  • Trajtki są super! Gdynia jak Europa zachodnia! (1)

    Najbogatsze państwo Europy - Szwajcaria oraz Austria też mają nowoczesne trajtki. Włochy też OK.
    P.S.A w Czechach jeżdżą nasze Solarisy! Gorzej w Europie Wschodniej, ale tam bida.

    • 3 0

    • a najgorzej w gdańsku

      W gdańsku jest najgorzej same spaliny brud smród i patologia. U nas w gdyni mamy świeże powietrze ekologiczne dzielnice brak patologi. I najważniejsze mamy super ekologiczną komunikacjię miejską. Gdańsk powinien brać przykład z naszej pięknej gdyni.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane