• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Będą opłaty za wjazd do centrum pojazdem spalinowym?

Maciej Naskręt
10 czerwca 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Czy wprowadzenie nowej strefy zwiastuje, że znikną samochody z silnikiem benzynowym i diesla w miastach? Czy wprowadzenie nowej strefy zwiastuje, że znikną samochody z silnikiem benzynowym i diesla w miastach?

Miasta powyżej 100 tys. mieszkańców, takie jak Gdańsk czy Gdynia, mogą tworzyć strefy czystego transportu. Kierowcy samochodów z tradycyjnym napędem silnikowym za wjazd do strefy zapłacą maksymalnie 2,5 zł/h.



Czy miasta powinny wprowadzać strefy czystego transportu?

W miastach liczących powyżej 100 tys. mieszkańców będą mogły powstawać strefy czystego transportu, do których wjazd będzie płatny dla właścicieli samochodów z tradycyjnym napędem silnikowym. Wynika to z przyjętej przez Sejm uchwały o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych. Przegłosowanie opłaty emisyjnej przykryło trochę tę sprawę.

Bezpłatnie w strefach czystego transportu mogły będą poruszać się samochody:
  • elektryczne;
  • napędzane wodorem;
  • napędzane gazem ziemnym;
  • wszelkich służb.


Jak ustawodawca tłumaczy wprowadzone zmiany? Mają one zapobiec negatywnemu oddziaływaniu na zdrowie ludzi i środowisko w związku z emisją zanieczyszczeń z transportu, szczególnie na terenie śródmiejskiej zabudowy.

Sęk w tym, że obecnie samochody zeroemisyjne stanowią maksymalnie 3 proc. wszystkich samochodów w dużych miastach. Zatem zakaz wjazdu dotyczyłby niemal wszystkich kierowców. Z tego powodu pomysł jest mocno krytykowany.

Czytaj też: SEVI - trójmiejski pomysł na elektryczne auto miejskie

Nowe znaki informujące o początku i końcu strefy czystego transportu. Nowe znaki informujące o początku i końcu strefy czystego transportu.

2,5 zł za godzinę wjazdu do strefy czystego transportu



Opłata za wjazd do strefy czystego transportu będzie stanowiła dochód gminy, który może być wykorzystany wyłącznie na potrzeby oznakowania strefy czystego transportu, zakupu autobusów zeroemisyjnych i pokrycia kosztów wykonania analizy o skuteczności działań zeroemisyjnych.

Opłata za wjazd do strefy czystego transportu nie może być wyższa niż 2,50 zł za godzinę i może być pobierana jedynie za poruszanie się po tej strefie w godzinach od 9 do 17. Może mieć formę opłaty abonamentowej lub zryczałtowanej.

To w skrócie oznacza, że w centrum miasta będziemy płacić za poruszanie się, a także postój w strefie płatnego parkowania.

Jeśli nie dokonamy opłaty za wjazd, możemy liczyć się z mandatem w wysokości nawet 500 zł. Jak mają być wnoszone opłaty, przepisy ustawy tego nie określają. Władze miasta mają wolną rękę zarówno we wprowadzaniu stref, jak i wybierania formy poboru opłat.

Opinie (1183) ponad 10 zablokowanych

  • W artykule jest napisane że opłatę należy wnosić w formie abonamentu lub ryczałtu który obowiązuje w godzinach 9:17. Według mnie opłata emisyjna jak sama nazwa wskazuje Jest to podatek za wydalanie przez samochody substancji szkodliwych. W związku z tym na jakiej podstawie opłata emisyjna będzie obowiązywała dla samochodów które są zaparkowane w centrum w strefie płatnego parkowania. Samochód który parkuje nie wydala substancji szkodliwych. Mam tu na myśli osoby dojeżdżające do pracy samochodem i parkujące na parkometrach.

    • 10 0

  • Passatem nie będę mógł wjeżdżać do centrum?!!! Ch***.....!!!!!!!!!!!!

    • 5 1

  • Heh "eko" samochody

    Taki elektryk jeździ na prąd... Prąd mamy i tak z węgla i emitujemy spaliny. Poza tym, taka bateria w elektrycznym samochodzie nie jest taka "eko-przyjazna" jakby się mogło wydawać :)

    • 13 1

  • Centrum

    Głupota!
    Całe centrum, to sklepy! Większość przejeżdża przez centrum, a reszta czyli śmieciarki, stare dostawczaki, domy ze starymi piecami, autobusy, to one najbardziej zatruwają to miejsce!

    • 12 0

  • (1)

    Brakuje na 500+. Chcieliście to macie i teraz za szroty będziecie płacić ze własnej kieszeni

    • 9 2

    • To miasto a nie Państwo ma pobierać opłaty!

      Co ma do tego 500 +? Czytaj ze zrozumieniem!

      • 1 1

  • Puszczanie bąków też jest szkodliwe siarkowodór.

    • 6 0

  • Jak się bawić to się bawić

    Wykasować też pieszych. W końcu chodząc oddychają, oddychając wydychają CO2- bandyci i lewaki!
    Na pewno ma to bardzo destrukcyjny wpływ na zabytki (z lat 50 ubiegłego stulecia szczególnie)

    • 12 1

  • :( (4)

    Fajnie, że tak chętnie powołują się na podobne regulacje w Europie Zachodniej. Szkoda, że u nas nie ma takich zarobków jak tam. Kolejna płatność za wjazd samochodem, a pensje ciągle te same.

    • 16 2

    • pensje w Polsce rosną szybciej niż w wielu krajach Europy Zachodniej (3)

      wg tzw. parytetu siły nabywczej zarobki na wielu stanowiskach w naszym kraju są podobne do tych na zachodzie.

      Może warto się dokształcić?

      • 0 6

      • Ha ha...

        • 5 0

      • Chyba posłów

        • 5 0

      • A ja których konkretnie

        To sobie porównam chętnie

        • 0 0

  • Nie chodzi o emisję spalin

    Zdzierstwo złodzieji z wiejskiej

    • 12 3

  • teraz forumowe trolle musicie się zdecydować - albo jakoś powietrza jest fatalna (jak najczęściej piszecie), albo dobra (1)

    by nie powiedzieć znakomita na tle reszty Polski

    jeśli jest TAK FATALNIE to opłaty sa z automatu wprowadzane, a może jednak nie potrzeba, bo w Trójmieście smogu nie ma?

    • 4 2

    • widzę że na razie remis

      • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane