• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Będą opłaty za wjazd do centrum pojazdem spalinowym?

Maciej Naskręt
10 czerwca 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Czy wprowadzenie nowej strefy zwiastuje, że znikną samochody z silnikiem benzynowym i diesla w miastach? Czy wprowadzenie nowej strefy zwiastuje, że znikną samochody z silnikiem benzynowym i diesla w miastach?

Miasta powyżej 100 tys. mieszkańców, takie jak Gdańsk czy Gdynia, mogą tworzyć strefy czystego transportu. Kierowcy samochodów z tradycyjnym napędem silnikowym za wjazd do strefy zapłacą maksymalnie 2,5 zł/h.



Czy miasta powinny wprowadzać strefy czystego transportu?

W miastach liczących powyżej 100 tys. mieszkańców będą mogły powstawać strefy czystego transportu, do których wjazd będzie płatny dla właścicieli samochodów z tradycyjnym napędem silnikowym. Wynika to z przyjętej przez Sejm uchwały o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych. Przegłosowanie opłaty emisyjnej przykryło trochę tę sprawę.

Bezpłatnie w strefach czystego transportu mogły będą poruszać się samochody:
  • elektryczne;
  • napędzane wodorem;
  • napędzane gazem ziemnym;
  • wszelkich służb.


Jak ustawodawca tłumaczy wprowadzone zmiany? Mają one zapobiec negatywnemu oddziaływaniu na zdrowie ludzi i środowisko w związku z emisją zanieczyszczeń z transportu, szczególnie na terenie śródmiejskiej zabudowy.

Sęk w tym, że obecnie samochody zeroemisyjne stanowią maksymalnie 3 proc. wszystkich samochodów w dużych miastach. Zatem zakaz wjazdu dotyczyłby niemal wszystkich kierowców. Z tego powodu pomysł jest mocno krytykowany.

Czytaj też: SEVI - trójmiejski pomysł na elektryczne auto miejskie

Nowe znaki informujące o początku i końcu strefy czystego transportu. Nowe znaki informujące o początku i końcu strefy czystego transportu.

2,5 zł za godzinę wjazdu do strefy czystego transportu



Opłata za wjazd do strefy czystego transportu będzie stanowiła dochód gminy, który może być wykorzystany wyłącznie na potrzeby oznakowania strefy czystego transportu, zakupu autobusów zeroemisyjnych i pokrycia kosztów wykonania analizy o skuteczności działań zeroemisyjnych.

Opłata za wjazd do strefy czystego transportu nie może być wyższa niż 2,50 zł za godzinę i może być pobierana jedynie za poruszanie się po tej strefie w godzinach od 9 do 17. Może mieć formę opłaty abonamentowej lub zryczałtowanej.

To w skrócie oznacza, że w centrum miasta będziemy płacić za poruszanie się, a także postój w strefie płatnego parkowania.

Jeśli nie dokonamy opłaty za wjazd, możemy liczyć się z mandatem w wysokości nawet 500 zł. Jak mają być wnoszone opłaty, przepisy ustawy tego nie określają. Władze miasta mają wolną rękę zarówno we wprowadzaniu stref, jak i wybierania formy poboru opłat.

Opinie (1183) ponad 10 zablokowanych

  • Kierowca

    A moze niech hossa wytnie wiecej lasów i pobuduje mieszkania dziwicie sie ze dziki tam grasuja hehe one byly tam pierwsze

    • 9 0

  • Samochody to pikuś (1)

    Auta elektryczne wcale nie są eko. To znaczy są ale w tym miejscu, w którym się przemieszczają. Natomiast wyprodukowanie prądu nie jest już eko. I nikt o tym nie mówi. Zacznijmy dbać o czyste powietrze zaczynając od fosforów, dawnego siarkopolu, rafinerii, elektrowni, spalarni w N. Porcie. To jest największy syf. Poprawić procedury i zwiększyć normy jeśli chodzi o emisję trujących substancji.

    • 11 0

    • Akumulatory będziemy produkować w Polsce

      Dla innych pandy Unii a w zamian będziemy od nich odbierać śmieci i zużyte akumulatory

      • 0 0

  • A mieszkanic ?

    To wielka bzdura . Brak pieniedzy na wszystko , ale nie bzdury .

    • 3 0

  • "Jak ustawodawca tłumaczy wprowadzone zmiany? Mają one zapobiec negatywnemu oddziaływaniu na zdrowie ludzi i środowisko w związku z emisją zanieczyszczeń z transportu, szczególnie na terenie śródmiejskiej zabudowy." A co z mieszkańcami Oliwy ,Żabianki ,Moreny itd ,tam pojazdy z silnikiem spalinowym nie wpływają negatywnie na zdrowie ludzi i środowisko?

    • 8 0

  • A co z mieszkańcami?

    • 0 0

  • i pisiory

    • 0 0

  • Chore pomysły

    Wydaja pozwolenia na sprowadzanie śmieci do Polski, nie rozwiązują problemu nagminnie psującego się sprzętu AGD w efekccie elektrosmieci i opakować PET, a chca uderzyc w kierowców.Kolejne wyciaganie pieniędzy. Samochody el.ektryczne to na dziś bezsens, Niemcy skończyli dopłaty i ludzie przestali kupować,

    • 11 0

  • Niech bedzie nawet 10 zł (1)

    Ale niech to bedzie ostatecznosc. Sprawna komunikacja a nie jakies rzęchy po niemcu i stare tramwaje, jeden bilet na WSZYSTKO i częste kursowanie i mogę się przesiasc na zbiorkom. A tak to bujda.

    • 8 2

    • Powiedz to Januszom i Grażynom którzy bez szpanowania 20-letnim BMW nie przeżyją dnia.

      • 1 2

  • Po PRL zostało przekonanie,że z kierowców jako grupy można kroić bezkarnie. To nie górnicy czy pielęgniarki które mogą sie wk..wić. Kierowca ponarzeka popluje i zapłaci. Bo tao bogacz - ma samochód ;)

    • 5 0

  • Podatek (1)

    Super sprawa i będzie kasa dla tych biednych 500+może nie wszystką ale część .Tak dalej drodzy wyborcy a posłowie będą robić co zechcą nie patrząc na nas czy nam się podoba czy nie!

    • 5 1

    • I jeszcze na 300+

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane