• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Będą opłaty za wjazd do centrum pojazdem spalinowym?

Maciej Naskręt
10 czerwca 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Czy wprowadzenie nowej strefy zwiastuje, że znikną samochody z silnikiem benzynowym i diesla w miastach? Czy wprowadzenie nowej strefy zwiastuje, że znikną samochody z silnikiem benzynowym i diesla w miastach?

Miasta powyżej 100 tys. mieszkańców, takie jak Gdańsk czy Gdynia, mogą tworzyć strefy czystego transportu. Kierowcy samochodów z tradycyjnym napędem silnikowym za wjazd do strefy zapłacą maksymalnie 2,5 zł/h.



Czy miasta powinny wprowadzać strefy czystego transportu?

W miastach liczących powyżej 100 tys. mieszkańców będą mogły powstawać strefy czystego transportu, do których wjazd będzie płatny dla właścicieli samochodów z tradycyjnym napędem silnikowym. Wynika to z przyjętej przez Sejm uchwały o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych. Przegłosowanie opłaty emisyjnej przykryło trochę tę sprawę.

Bezpłatnie w strefach czystego transportu mogły będą poruszać się samochody:
  • elektryczne;
  • napędzane wodorem;
  • napędzane gazem ziemnym;
  • wszelkich służb.


Jak ustawodawca tłumaczy wprowadzone zmiany? Mają one zapobiec negatywnemu oddziaływaniu na zdrowie ludzi i środowisko w związku z emisją zanieczyszczeń z transportu, szczególnie na terenie śródmiejskiej zabudowy.

Sęk w tym, że obecnie samochody zeroemisyjne stanowią maksymalnie 3 proc. wszystkich samochodów w dużych miastach. Zatem zakaz wjazdu dotyczyłby niemal wszystkich kierowców. Z tego powodu pomysł jest mocno krytykowany.

Czytaj też: SEVI - trójmiejski pomysł na elektryczne auto miejskie

Nowe znaki informujące o początku i końcu strefy czystego transportu. Nowe znaki informujące o początku i końcu strefy czystego transportu.

2,5 zł za godzinę wjazdu do strefy czystego transportu



Opłata za wjazd do strefy czystego transportu będzie stanowiła dochód gminy, który może być wykorzystany wyłącznie na potrzeby oznakowania strefy czystego transportu, zakupu autobusów zeroemisyjnych i pokrycia kosztów wykonania analizy o skuteczności działań zeroemisyjnych.

Opłata za wjazd do strefy czystego transportu nie może być wyższa niż 2,50 zł za godzinę i może być pobierana jedynie za poruszanie się po tej strefie w godzinach od 9 do 17. Może mieć formę opłaty abonamentowej lub zryczałtowanej.

To w skrócie oznacza, że w centrum miasta będziemy płacić za poruszanie się, a także postój w strefie płatnego parkowania.

Jeśli nie dokonamy opłaty za wjazd, możemy liczyć się z mandatem w wysokości nawet 500 zł. Jak mają być wnoszone opłaty, przepisy ustawy tego nie określają. Władze miasta mają wolną rękę zarówno we wprowadzaniu stref, jak i wybierania formy poboru opłat.

Opinie (1183) ponad 10 zablokowanych

  • (1)

    PO****dolilo ich do reszty ceny paliwa rosna z dnia na dzien za wszystko treba placic i teraz jeszcze za wjazd do centrum trzeba zaplacic ten co to wymysla za jaja powinien byc powieszony

    • 7 0

    • Tyle że tym razem nie PO a juz PIS

      • 3 0

  • Będzie jak na Zachodzie.

    Taka Austria czy Szwajcaria, to kraje samych zakazów. Taka jest cena porzadku. Boję się tylko, że Polska to odmienna mentalność, więc z porządkiem może być różnie

    • 1 2

  • Totalna głupota. Kopia głupotu z ue.

    Zabije to całkowicie handel w centrum. Podziękujcie elektoratowi naiwniaków i roszczeniowców.

    • 6 0

  • Oznakowanie

    Wprowadzić można oznakowanie po badaniu technicznym i podzielić auta na 4 grupy i 4 strefy naklejka mówi do której strefy można danym autem wjechać na przedniej szybie jak w Niemczech.

    • 3 1

  • Wynajem wielbladow (ekologiczny transport) przyszlosc 2030 rok .zakaz ogrzewania mieszkan (nakaz uzywania kocow (obnizenie efektu cieplarnego)) zadnych goracych posilkow jemy wszystko surowe bo to trendy i eko

    • 8 0

  • a w zamian sprawny i przyjazny dla mieszkańców i turystów transport publiczny.. (1)

    a nie, moment.

    bilet metropolitalny miesięczny nadal w zachęcającej cenie 250zł?

    • 11 0

    • Zaraz podwyższą cenę ;)

      • 5 0

  • wspaniale, że ratujemy środowisko.

    nie zapomnijmy jednak równiez w przyszłym roku zlać wszystkich odchodów do kanału Motławy i zatoki.

    • 8 1

  • No fajnie, wiec teraz beda cierpiec nie mieszkancy centrum tylko mieszkancy strefy granicznej, gdzie

    masowo parkowane beda samochody niemogace wjechac za friko do centrum

    • 7 0

  • Blokowcy (2)

    Mieszkam na wiosce mam domek i dziąłke do miasta nie jadę bo po co ,

    • 2 2

    • Na targ z jajami i ziemniakami jedziesz. (1)

      • 3 0

      • Chyba ty z Iławy

        • 0 1

  • jak na tzw zachodzie!

    czy płace też będziemy mieli jak na zachodzie czy nadal płaca minimalna 400 euro?

    • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane