• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Będą opłaty za wjazd do centrum pojazdem spalinowym?

Maciej Naskręt
10 czerwca 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Czy wprowadzenie nowej strefy zwiastuje, że znikną samochody z silnikiem benzynowym i diesla w miastach? Czy wprowadzenie nowej strefy zwiastuje, że znikną samochody z silnikiem benzynowym i diesla w miastach?

Miasta powyżej 100 tys. mieszkańców, takie jak Gdańsk czy Gdynia, mogą tworzyć strefy czystego transportu. Kierowcy samochodów z tradycyjnym napędem silnikowym za wjazd do strefy zapłacą maksymalnie 2,5 zł/h.



Czy miasta powinny wprowadzać strefy czystego transportu?

W miastach liczących powyżej 100 tys. mieszkańców będą mogły powstawać strefy czystego transportu, do których wjazd będzie płatny dla właścicieli samochodów z tradycyjnym napędem silnikowym. Wynika to z przyjętej przez Sejm uchwały o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych. Przegłosowanie opłaty emisyjnej przykryło trochę tę sprawę.

Bezpłatnie w strefach czystego transportu mogły będą poruszać się samochody:
  • elektryczne;
  • napędzane wodorem;
  • napędzane gazem ziemnym;
  • wszelkich służb.


Jak ustawodawca tłumaczy wprowadzone zmiany? Mają one zapobiec negatywnemu oddziaływaniu na zdrowie ludzi i środowisko w związku z emisją zanieczyszczeń z transportu, szczególnie na terenie śródmiejskiej zabudowy.

Sęk w tym, że obecnie samochody zeroemisyjne stanowią maksymalnie 3 proc. wszystkich samochodów w dużych miastach. Zatem zakaz wjazdu dotyczyłby niemal wszystkich kierowców. Z tego powodu pomysł jest mocno krytykowany.

Czytaj też: SEVI - trójmiejski pomysł na elektryczne auto miejskie

Nowe znaki informujące o początku i końcu strefy czystego transportu. Nowe znaki informujące o początku i końcu strefy czystego transportu.

2,5 zł za godzinę wjazdu do strefy czystego transportu



Opłata za wjazd do strefy czystego transportu będzie stanowiła dochód gminy, który może być wykorzystany wyłącznie na potrzeby oznakowania strefy czystego transportu, zakupu autobusów zeroemisyjnych i pokrycia kosztów wykonania analizy o skuteczności działań zeroemisyjnych.

Opłata za wjazd do strefy czystego transportu nie może być wyższa niż 2,50 zł za godzinę i może być pobierana jedynie za poruszanie się po tej strefie w godzinach od 9 do 17. Może mieć formę opłaty abonamentowej lub zryczałtowanej.

To w skrócie oznacza, że w centrum miasta będziemy płacić za poruszanie się, a także postój w strefie płatnego parkowania.

Jeśli nie dokonamy opłaty za wjazd, możemy liczyć się z mandatem w wysokości nawet 500 zł. Jak mają być wnoszone opłaty, przepisy ustawy tego nie określają. Władze miasta mają wolną rękę zarówno we wprowadzaniu stref, jak i wybierania formy poboru opłat.

Opinie (1183) ponad 10 zablokowanych

  • No cóż dawają 500 plus to jakoś fundusze trzeba znaleźć barany płacą i tylko beczą nic nie mówią bbeeeeeeeeeeeeeeee!!!

    • 4 0

  • Luzik. Wlasciciele restauracji w centrum podziekuja za wprowadzenie takiej innowacji.

    • 4 0

  • A jak mieszkam w takiej strefie, to co z moim samochodem???

    Parkowanie po pracy w innym mieście...

    • 2 0

  • atak

    precz z dizlami

    • 1 2

  • Trzeba przecież dbać o środowisko .
    Jak kierowcy zapłacą po 2,50 pln za każdą godzinę pobytu w centrum to powietrze od razu będzie b. czyste i ekologiczne .
    Tak się zastanawiam czy taki jeden z drugim cep z wiejskiej uważa ludzi za kompletnych idiotów , którzy uwierzą w te dyrdymały o ekologii a nie o kolejnej daninie na tych darmozjadów .

    • 6 1

  • Wreszcie bedzie jak.na zachodzie. (6)

    Moja corka mieszka w Londynie. Ma meza pakistanczyka. Bardzo porzadny facet tak na marginesie.
    Tam tez jest duza oplata za wjazd samochodow do centrum. I powietrze jest czysciutkie jak w.lesie. popieram.

    • 1 15

    • (4)

      Bo mają metro . Tak trudno zrozumieć???

      • 3 0

      • my mamy skmke (3)

        • 0 2

        • LOL (1)

          • 2 0

          • Metro czy SKM jest eco? Chyba nie

            Prad rowniez nie bierze sie z kosmosu. Zeny skmka mogla pojechac trzeba ten prad wytworzyc a w Polsce mamy stolcu elektrownie weglowe

            • 1 0

        • Skm prawie jak metro.
          Prawie... robi wielką różnicę
          Cztery poziomy metra w Londynie
          Jadąc z Cambridge do Londynu kupiłam 1 bilet na pociąg, metro plus w cenie było wejście do National Gallery i jeszcze coś (jakaś zniżka). Bilet w promocyjnej cenie, bo w jednym pakiecie. Do wyboru były inne opcje. W zależności potrzeb podróżującego.
          Fakt bilety są drogie, ale pensje brytyjczyków nie wynoszą tyle co polaków.

          • 0 0

    • Z tym powietrzem w Londynie, że niby jak w lesie, to lekka przesada...

      • 0 1

  • (1)

    Sprzedam ekologicznego wielblada. Arab plakal jak sprzedawal ( zbiera na passata tdi ) ekologiczny dwugarbny niebity. Przebieg orginalny. Trzyma wszystkie plyny. Cholestor w normie. Wydech? W zaleznosci czym bedziesz go karmil. Spelnia eko 2050

    • 6 0

    • Z tym wydechem bywa różnie krowy nasze za dużo emituja CO2 wielbłądy trzeba zbadac bo moze tez 2.5 za godz w centrum no i czyszczenie odchodów z ulic

      • 1 0

  • Nieracjonalna bzdura

    Wiatr od spalarni i fosforow czy rafinerii eliminuje każdą "czystą strefę"...

    Tabliczki nic nie pomogą

    • 5 0

  • W 2017w Polsce sprzedano 928 sztuk elektrycznych samochodów

    Nikogo w Polsce nie stać na elektryczne samochody a jakieś opłaty to jest śmiech na sali .Co mam nagle pobiec do salonu po elektryka :) już dużo ludzi uległo modzie i kupiło elektryczne papierosy :)
    Kartuzy niech wprowadza opłatę od passerati to staną się najbogatsza gmina w regionie .W Polsce nikt nie jeździ samochodami elektrycznymi czyli to kolejny podatek dla wszystkich !

    • 5 1

  • Jestem ZA

    Więc już lecę zamówić elektryczna tesle. Dzięki wam, nasi (p)osłowie że tak dbacie o nas. Niech pomyślę... Ciekawostka jest to, że ta tesle zasile prądem z gniazdka wygenerowanym przez... elektrownie węglowa... A to ci mały żarcik tych co wymyślają takie bzdury.

    • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane