• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Będą opłaty za wjazd do centrum pojazdem spalinowym?

Maciej Naskręt
10 czerwca 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Czy wprowadzenie nowej strefy zwiastuje, że znikną samochody z silnikiem benzynowym i diesla w miastach? Czy wprowadzenie nowej strefy zwiastuje, że znikną samochody z silnikiem benzynowym i diesla w miastach?

Miasta powyżej 100 tys. mieszkańców, takie jak Gdańsk czy Gdynia, mogą tworzyć strefy czystego transportu. Kierowcy samochodów z tradycyjnym napędem silnikowym za wjazd do strefy zapłacą maksymalnie 2,5 zł/h.



Czy miasta powinny wprowadzać strefy czystego transportu?

W miastach liczących powyżej 100 tys. mieszkańców będą mogły powstawać strefy czystego transportu, do których wjazd będzie płatny dla właścicieli samochodów z tradycyjnym napędem silnikowym. Wynika to z przyjętej przez Sejm uchwały o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych. Przegłosowanie opłaty emisyjnej przykryło trochę tę sprawę.

Bezpłatnie w strefach czystego transportu mogły będą poruszać się samochody:
  • elektryczne;
  • napędzane wodorem;
  • napędzane gazem ziemnym;
  • wszelkich służb.


Jak ustawodawca tłumaczy wprowadzone zmiany? Mają one zapobiec negatywnemu oddziaływaniu na zdrowie ludzi i środowisko w związku z emisją zanieczyszczeń z transportu, szczególnie na terenie śródmiejskiej zabudowy.

Sęk w tym, że obecnie samochody zeroemisyjne stanowią maksymalnie 3 proc. wszystkich samochodów w dużych miastach. Zatem zakaz wjazdu dotyczyłby niemal wszystkich kierowców. Z tego powodu pomysł jest mocno krytykowany.

Czytaj też: SEVI - trójmiejski pomysł na elektryczne auto miejskie

Nowe znaki informujące o początku i końcu strefy czystego transportu. Nowe znaki informujące o początku i końcu strefy czystego transportu.

2,5 zł za godzinę wjazdu do strefy czystego transportu



Opłata za wjazd do strefy czystego transportu będzie stanowiła dochód gminy, który może być wykorzystany wyłącznie na potrzeby oznakowania strefy czystego transportu, zakupu autobusów zeroemisyjnych i pokrycia kosztów wykonania analizy o skuteczności działań zeroemisyjnych.

Opłata za wjazd do strefy czystego transportu nie może być wyższa niż 2,50 zł za godzinę i może być pobierana jedynie za poruszanie się po tej strefie w godzinach od 9 do 17. Może mieć formę opłaty abonamentowej lub zryczałtowanej.

To w skrócie oznacza, że w centrum miasta będziemy płacić za poruszanie się, a także postój w strefie płatnego parkowania.

Jeśli nie dokonamy opłaty za wjazd, możemy liczyć się z mandatem w wysokości nawet 500 zł. Jak mają być wnoszone opłaty, przepisy ustawy tego nie określają. Władze miasta mają wolną rękę zarówno we wprowadzaniu stref, jak i wybierania formy poboru opłat.

Opinie (1183) ponad 10 zablokowanych

  • Adamowicz....

    ... Geniusz machlojek już wie jak to wykorzystać...

    • 3 1

  • wraca ciągle temat pozyskiwania prądu z węgla (1)

    w waszych postach. A pytam się kto nam karze robić prąd z węgla ? Poza tym podstawowa sprawa to jest dekoncentracja spalin z miasta. Elektryki to zapewniają. To, że elektryki będą mogły wjeżdżać do centrum to jest tylko forma zachęty do ich kupowania. Wiadomo, że jak będzie ich 50%, to też będą miały zakaz a ładowanie nie będzie darmowe, jak często teraz jest. Przestańcie pisać też o trujących bateriach itd itp , to już jest nudne i nawet nie chce mi sie po raz któryś dementować tych bzdur.

    • 1 6

    • A kto płaci za darmowy prąd dla elektryków ?

      • 3 0

  • Ja kupilem sobie elektryczna Tesle...

    Naprawde super bryka.

    • 4 0

  • Samochody elektryczne... (4)

    Energia do zbudowania akumulatora a potem jego recykling pochlania wiecej energii i niszczy srodowisko bardziej niz jazda benzyniakiem przez 27 lat. Poczytajcie o najnowszych badaniach w USA.

    • 12 2

    • (3)

      To jest ta sama historia jak z żarówkami. Tylko gabaryty inne.

      • 2 1

      • A jaka byla z zarowkami ? (2)

        • 0 1

        • (1)

          Wycofanie ze sprzedaży i produkcji zwykłych tradycyjnych żarówek na rzecz energooszczędnych. Z jednej strony fakt, zaoszczędzenie energii elektrycznej przy poborze światła i dłuższych czas działania. Z drugiej strony wszystkie rodzaje żarówek elektrooszczędnych są elektroodpadem (elektrośmieciem), który uznawany jest jako niebezpieczny. Czas utylizacji nie jest eko. A jaka była propaganda.
          Obecnie można kupić tradycyjne żarówki.

          • 5 1

          • Zawierają rtęć.

            • 3 0

  • Strefa czystego transportu

    Strefa czystego transportu to kpina skoro tak chcą dbać o środowisko to dlaczego będą pobierane opłaty za wjazd,czyli nie będę zatrówać środowiska jak zapłacę a moje auto zamieni się w ekologa,to nic innego jak zarobek a nie dbałość o środowisko.ŻART I ZŁODZIEJSTWO.

    • 4 1

  • gdzie jest centrum?

    • 3 1

  • to tak samo jak z reklamówkami w sklepach

    nie zapłacisz za reklamówkę to dbasz o środowisko jak za darmo dają to nie
    jak zapłacisz 2,50 za godzinę wjazdu do strefy jakiejś tam to dbasz o czyste powietrze , ale jak za darmo to nie dbasz- mądry ,czysty i bogaty mój kraj - a jakie mundre ludzie im rządzą , pożal się Boże.
    Dajcie zarobić na te hybrydy - niech kosztują nie drożej niż rower i po problemie.

    • 6 1

  • 3% to pojazdy zero emisyjne... SUPER!!! (1)

    Szkoda tylko, że zamiast Państwo pomagać obywatelowi żeby było to stać na taki samochód i żeby działał ekologicznie to woli wrzucić kolejny podatek na głowę żeby nie było to stać na ekologiczny pojazd. Jak zawsze BRAWO nasz Rząd

    • 5 0

    • Biednym ludem lepiej się rządzi. Żaden polityk nie ma interesu aby ludzie byli zamożniejsi.

      • 1 0

  • Co wy...

    Co wy pieprzycie jakie negatywne działąnie na człowieka lepiej się przyjrzyjcie sieci 5G !!! I mikrofalowym falom które są na nas ludzi puszczane z masztów !!! STOP NWO !!!

    • 4 0

  • a kto to bedzie sprawdzal?

    Kolejna fikcja pisu

    • 3 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane