• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Będą opłaty za wjazd do centrum pojazdem spalinowym?

Maciej Naskręt
10 czerwca 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Czy wprowadzenie nowej strefy zwiastuje, że znikną samochody z silnikiem benzynowym i diesla w miastach? Czy wprowadzenie nowej strefy zwiastuje, że znikną samochody z silnikiem benzynowym i diesla w miastach?

Miasta powyżej 100 tys. mieszkańców, takie jak Gdańsk czy Gdynia, mogą tworzyć strefy czystego transportu. Kierowcy samochodów z tradycyjnym napędem silnikowym za wjazd do strefy zapłacą maksymalnie 2,5 zł/h.



Czy miasta powinny wprowadzać strefy czystego transportu?

W miastach liczących powyżej 100 tys. mieszkańców będą mogły powstawać strefy czystego transportu, do których wjazd będzie płatny dla właścicieli samochodów z tradycyjnym napędem silnikowym. Wynika to z przyjętej przez Sejm uchwały o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych. Przegłosowanie opłaty emisyjnej przykryło trochę tę sprawę.

Bezpłatnie w strefach czystego transportu mogły będą poruszać się samochody:
  • elektryczne;
  • napędzane wodorem;
  • napędzane gazem ziemnym;
  • wszelkich służb.


Jak ustawodawca tłumaczy wprowadzone zmiany? Mają one zapobiec negatywnemu oddziaływaniu na zdrowie ludzi i środowisko w związku z emisją zanieczyszczeń z transportu, szczególnie na terenie śródmiejskiej zabudowy.

Sęk w tym, że obecnie samochody zeroemisyjne stanowią maksymalnie 3 proc. wszystkich samochodów w dużych miastach. Zatem zakaz wjazdu dotyczyłby niemal wszystkich kierowców. Z tego powodu pomysł jest mocno krytykowany.

Czytaj też: SEVI - trójmiejski pomysł na elektryczne auto miejskie

Nowe znaki informujące o początku i końcu strefy czystego transportu. Nowe znaki informujące o początku i końcu strefy czystego transportu.

2,5 zł za godzinę wjazdu do strefy czystego transportu



Opłata za wjazd do strefy czystego transportu będzie stanowiła dochód gminy, który może być wykorzystany wyłącznie na potrzeby oznakowania strefy czystego transportu, zakupu autobusów zeroemisyjnych i pokrycia kosztów wykonania analizy o skuteczności działań zeroemisyjnych.

Opłata za wjazd do strefy czystego transportu nie może być wyższa niż 2,50 zł za godzinę i może być pobierana jedynie za poruszanie się po tej strefie w godzinach od 9 do 17. Może mieć formę opłaty abonamentowej lub zryczałtowanej.

To w skrócie oznacza, że w centrum miasta będziemy płacić za poruszanie się, a także postój w strefie płatnego parkowania.

Jeśli nie dokonamy opłaty za wjazd, możemy liczyć się z mandatem w wysokości nawet 500 zł. Jak mają być wnoszone opłaty, przepisy ustawy tego nie określają. Władze miasta mają wolną rękę zarówno we wprowadzaniu stref, jak i wybierania formy poboru opłat.

Opinie (1183) ponad 10 zablokowanych

  • To tak jak z papierosami i alkoholem.

    Albo coś jest szkodliwe i wtedy trzeba zakazać albo pozwolić na wolny obrót a nie drenować kieszenie opłatami i podatkami bo to czysta hipokryzja!!!

    • 4 1

  • A LPG (3)

    Gazem ziemnym zasilane . Tak . A co z pojazdami zasilanymi LPG ?

    • 3 1

    • Mogą jeździć również na zwykłej benzynie więc sa traktowane jak zwykła benzyna. Proste jak budowa cepa (2)

      • 0 3

      • Na benzynie człowieku? Kto normalny jeździ na benzynie za przeszło 5 złoty (1)

        Jak można na gazie za 2.05

        • 2 1

        • Co to jest 5 złoty???

          • 0 0

  • A co z mieszkańcami?

    Prawo musi być jednakowe dla wszystkich. Nie wyobrażam sobie, żeby ktoś wymusił na mnie kupno takiego czy owego samochodu. Trzeba przyjąć minimum na poziomie np Euro 4, napewno zaś nie ma możliwości zmuszenia kogokolwiek do kupienia samochdu elektrycznego czy wodorowego.

    • 7 0

  • super

    ciekawe czy nasza kochana komunikacja miejska jest na tyle wydolna, by przejąć chociaż część ruchu samochodowego i porozwozić ludzi z terenów podmiejskich? A nie, czekajcie! Przecież poza trójmiastem komunikacja praktycznie nie istnieje, a w samym mieście mamy codziennie awarie, wypadki, braki w taborze, czy personelu #codzienneszkalowaniezbiorkomu

    • 9 0

  • porządek

    najpierw zróbcie porządek ze wszystkimi śmierdzielami które nie wiem w jaki sposób dostały przegląd techniczny, potem można rozmawiać o zakazach wjazdu do miasta dla innych samochodów.
    Jak zwykle od d*py strony

    • 9 1

  • Parkowanie w centrum

    Wreszcie bedzie mozna zaparkowac w centrum

    • 0 2

  • niech zajmą się tymi wysypiskami a nie głupotami...

    • 2 0

  • Do takich rozwiązań trzeba najpierw przygotować publiczną komunikację, której jak wiadomo można wiele zarzucić (awarie, spóźnienia, brak koordynacji, brak odpowiedniej ilości połączeń, nieodpowiednia liczba kierowców itp.) . W pierwszej kolejności konieczna jest kontrola: zakładów produkcyjnych, gospodarstw indywidualnych - emisje, jakości proponowanego towaru na składach węgla.

    • 4 0

  • rąbnijcie sie w leb,za malo już kradniecie pieniedzy w rządzie ? (1)

    • 9 2

    • To nie rząd tylko miasto ma wprowadzać opłaty! Czytaj za zrozumieniem!

      • 0 1

  • 17 lat - taki jest średni wiek samochodów na Polskich drogach

    to pewnie dlatego, że kochamy eksponaty historyczne, a nie dlatego, że Polaków na inne nie stać. Pierwsze elektryczne kupimy, kiedy osiągną wiek co najmniej 20, 25 lat.

    • 6 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane