• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Będą opłaty za wjazd do centrum pojazdem spalinowym?

Maciej Naskręt
10 czerwca 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Czy wprowadzenie nowej strefy zwiastuje, że znikną samochody z silnikiem benzynowym i diesla w miastach? Czy wprowadzenie nowej strefy zwiastuje, że znikną samochody z silnikiem benzynowym i diesla w miastach?

Miasta powyżej 100 tys. mieszkańców, takie jak Gdańsk czy Gdynia, mogą tworzyć strefy czystego transportu. Kierowcy samochodów z tradycyjnym napędem silnikowym za wjazd do strefy zapłacą maksymalnie 2,5 zł/h.



Czy miasta powinny wprowadzać strefy czystego transportu?

W miastach liczących powyżej 100 tys. mieszkańców będą mogły powstawać strefy czystego transportu, do których wjazd będzie płatny dla właścicieli samochodów z tradycyjnym napędem silnikowym. Wynika to z przyjętej przez Sejm uchwały o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych. Przegłosowanie opłaty emisyjnej przykryło trochę tę sprawę.

Bezpłatnie w strefach czystego transportu mogły będą poruszać się samochody:
  • elektryczne;
  • napędzane wodorem;
  • napędzane gazem ziemnym;
  • wszelkich służb.


Jak ustawodawca tłumaczy wprowadzone zmiany? Mają one zapobiec negatywnemu oddziaływaniu na zdrowie ludzi i środowisko w związku z emisją zanieczyszczeń z transportu, szczególnie na terenie śródmiejskiej zabudowy.

Sęk w tym, że obecnie samochody zeroemisyjne stanowią maksymalnie 3 proc. wszystkich samochodów w dużych miastach. Zatem zakaz wjazdu dotyczyłby niemal wszystkich kierowców. Z tego powodu pomysł jest mocno krytykowany.

Czytaj też: SEVI - trójmiejski pomysł na elektryczne auto miejskie

Nowe znaki informujące o początku i końcu strefy czystego transportu. Nowe znaki informujące o początku i końcu strefy czystego transportu.

2,5 zł za godzinę wjazdu do strefy czystego transportu



Opłata za wjazd do strefy czystego transportu będzie stanowiła dochód gminy, który może być wykorzystany wyłącznie na potrzeby oznakowania strefy czystego transportu, zakupu autobusów zeroemisyjnych i pokrycia kosztów wykonania analizy o skuteczności działań zeroemisyjnych.

Opłata za wjazd do strefy czystego transportu nie może być wyższa niż 2,50 zł za godzinę i może być pobierana jedynie za poruszanie się po tej strefie w godzinach od 9 do 17. Może mieć formę opłaty abonamentowej lub zryczałtowanej.

To w skrócie oznacza, że w centrum miasta będziemy płacić za poruszanie się, a także postój w strefie płatnego parkowania.

Jeśli nie dokonamy opłaty za wjazd, możemy liczyć się z mandatem w wysokości nawet 500 zł. Jak mają być wnoszone opłaty, przepisy ustawy tego nie określają. Władze miasta mają wolną rękę zarówno we wprowadzaniu stref, jak i wybierania formy poboru opłat.

Opinie (1183) ponad 10 zablokowanych

  • A premier Mateusz Krzywousty mówił że będziemy produkować miliony

    samochodów elektrycznych rocznie.
    Więc nie widzę problemu będą dwać w komplecie z mieszkaniem plus.
    Tylko jeszcze trochę poczekajcie jak wstaniemy z kolan:]

    • 8 4

  • Absurd

    Miliony litrów ścieków wypuszczają do motławy a za wjazd autem spalinowym każą płacić.

    • 8 0

  • Jakby tu uprzywilejować najbogatszych ... ?

    ... mamy oto rozwiązanie !!!

    • 2 0

  • CNG

    CNG jest dobry, a już LPG nie?

    • 6 0

  • doplaty do samochodow

    Mowili o starych samochodach i dodatkowo beda doplaty dla niezamoznych aby zakupic nowe

    • 3 0

  • Od d#py strony

    Narzucaniem opłat doganiamy zachodnie kraje, szkoda że nie doganiamy ich poziomem rozwinięcia infrastruktury drogowej i transportu publicznego.

    • 8 0

  • szczur wprowadzi opłaty, będzie kasa na pomniki. (1)

    • 2 0

    • Starsi dyskutanci pewnie pamiętają

      Jak Prezydent Tysiąclecia obiecywał, że nigdy opłat za parkowanie nie wprowadzi. Ale to wiadomo, chłop słowny, jak mówi, że obiecuje, to mówi.

      • 1 1

  • PiS w niczym sie różni się od PO. Tamci ukradli kasę z OFE, a Ci kradną w paliwie i takiej opłacie jak ta. Jeszcze podobno ma opłata parkingowa wzrosnąć z 3 do 9 zł/h. Dodatkowo rozdają kasę w socjalu. Jeszcze nam na głowę milion Ukraińców sprowadzili, którzy zaniżyli stawki i są lepiej traktowani niż Polacy. Precz z PiS/PO.

    • 7 0

  • sopot tranzytem

    Ciekawe dlaczego tylko miasta powyżej 100 tys. mieszkańców?? Sopot jest typowym tranzytem dla mieszkańców Gdyni , a pracujących w Gdańsku i odwrotnie. Moim zdaniem znacznie więcej aut przejeżdża codziennie przez "centrum" Sopotu w korkach niż wjeżdża do " centrum " Gdyni i Gdańska razem wziętych. Płatność 2,5zł za przejazd czyli 5zł dziennie i władze miasta Sopotu nie będą wiedzieli co robić z taką górą pieniędzy. Dodatkowo kasować turystów za wjazd na godziny lub przejazd jednorazowy przez Sopot.

    • 0 0

  • Uber do centrum już nie wjedzie

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane