• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Będą opłaty za wjazd do centrum pojazdem spalinowym?

Maciej Naskręt
10 czerwca 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Czy wprowadzenie nowej strefy zwiastuje, że znikną samochody z silnikiem benzynowym i diesla w miastach? Czy wprowadzenie nowej strefy zwiastuje, że znikną samochody z silnikiem benzynowym i diesla w miastach?

Miasta powyżej 100 tys. mieszkańców, takie jak Gdańsk czy Gdynia, mogą tworzyć strefy czystego transportu. Kierowcy samochodów z tradycyjnym napędem silnikowym za wjazd do strefy zapłacą maksymalnie 2,5 zł/h.



Czy miasta powinny wprowadzać strefy czystego transportu?

W miastach liczących powyżej 100 tys. mieszkańców będą mogły powstawać strefy czystego transportu, do których wjazd będzie płatny dla właścicieli samochodów z tradycyjnym napędem silnikowym. Wynika to z przyjętej przez Sejm uchwały o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych. Przegłosowanie opłaty emisyjnej przykryło trochę tę sprawę.

Bezpłatnie w strefach czystego transportu mogły będą poruszać się samochody:
  • elektryczne;
  • napędzane wodorem;
  • napędzane gazem ziemnym;
  • wszelkich służb.


Jak ustawodawca tłumaczy wprowadzone zmiany? Mają one zapobiec negatywnemu oddziaływaniu na zdrowie ludzi i środowisko w związku z emisją zanieczyszczeń z transportu, szczególnie na terenie śródmiejskiej zabudowy.

Sęk w tym, że obecnie samochody zeroemisyjne stanowią maksymalnie 3 proc. wszystkich samochodów w dużych miastach. Zatem zakaz wjazdu dotyczyłby niemal wszystkich kierowców. Z tego powodu pomysł jest mocno krytykowany.

Czytaj też: SEVI - trójmiejski pomysł na elektryczne auto miejskie

Nowe znaki informujące o początku i końcu strefy czystego transportu. Nowe znaki informujące o początku i końcu strefy czystego transportu.

2,5 zł za godzinę wjazdu do strefy czystego transportu



Opłata za wjazd do strefy czystego transportu będzie stanowiła dochód gminy, który może być wykorzystany wyłącznie na potrzeby oznakowania strefy czystego transportu, zakupu autobusów zeroemisyjnych i pokrycia kosztów wykonania analizy o skuteczności działań zeroemisyjnych.

Opłata za wjazd do strefy czystego transportu nie może być wyższa niż 2,50 zł za godzinę i może być pobierana jedynie za poruszanie się po tej strefie w godzinach od 9 do 17. Może mieć formę opłaty abonamentowej lub zryczałtowanej.

To w skrócie oznacza, że w centrum miasta będziemy płacić za poruszanie się, a także postój w strefie płatnego parkowania.

Jeśli nie dokonamy opłaty za wjazd, możemy liczyć się z mandatem w wysokości nawet 500 zł. Jak mają być wnoszone opłaty, przepisy ustawy tego nie określają. Władze miasta mają wolną rękę zarówno we wprowadzaniu stref, jak i wybierania formy poboru opłat.

Opinie (1183) ponad 10 zablokowanych

  • A czemu nie samochody napędzane gazem LPG? ŚMIECH NA SALI!! (3)

    Tu chodzi o kolejną tępą propagandę. Szkoda słów.

    Gaz LPG powstaje jako odpad rafinacji ropy naftowej i spala się na CO2 i H2O.

    Natomiast samochody elektryczne są napędzane prądem wytwarzanym z Polskiego Węgla Narodowego.

    Władze nadal karmią nas gów.*****m i nadal mają nas za debili

    • 17 0

    • (1)

      Auto na CNG też można kupić

      • 0 2

      • Oczywiście. Pod warunkiem, że to będzie tir albo autobus. Butle cng są bardzo duże i ciężkie. Do tego - gdzie masz stacje tankowania?
        Spójrzmy prawdzie w oczy: Polaków nie stać na nowe samochody. I dlatego kupują stare diesle. Dlaczego nasz (nie)rząd nie zacznie od promowania właśnie lpg które po pierwsze, jak napisał ktoś wyżej, jest odpadem po rafinacji ropy, po drugie jest o stokroć czystszym paliwem niż diesel.
        Od tego powinno się zacząć żeby promować mniej trujące, alternatywne paliwa a nie rzucać się ze skrajności w skrajność (diesel w prąd)bo to po prostu nie ma prawa wypalić.
        Nie ma infrastruktury-ale paaaanie spokojnie wybudujem. Każdy wie jak w PL to wygląda jak władza coś obiecuje.
        Auta na prąd? No spoko, tylko co jak ktoś chce pojechać gdzieś dalej niż 80-100km. Kupować 2 samochody jeden do miasta drugi 'na trasę'? A co w takim przypadku z parkingami i gdzie to trzymać?
        W polsce cofamy się z rozwiązaniami komunikacyjnymi dobre 50lat wprowadzając takie ustawy.

        • 1 0

    • azot

      LPG oprócz CO 2 wydziela także tlenek azotu.

      • 0 0

  • Jesteśmy z motoryzacją w d*pie ale w wydawani zakazów to pierwsi. A samochody na węgiel to wjadą do centrum

    • 10 1

  • Żyjemy w durnym, kołtuńskim kraju

    zarządzanym przez durnego bankstera, któremu poprzez rozdawnictwo kasy menelstwu zaczyna się walić budżet państwa

    • 8 3

  • W Szwajcarii wiele lat temu zrobili prosty myk z trujacymi autami. (2)

    Zakazali poruszania sie po drogach aut bez katalizatora. Do tego gdyby stacje kontroli aut sprawdzaly czy sa wyciete DPFy itd problem by zniknal a z nim polowa samochodow.

    • 10 0

    • Katalizatory i filtry DPF to nie problem. Problem w tym, że politycy na siłę próbują wydoić z ludzi kolejne i kolejne pieniądze. (1)

      To nie ma nic wspólnego ze zdrowiem i czystym środowiskiem. Przykład Volkswagena pokazał, że urzędnicze brednie służą tylko do dojenia kasy ze zwykłych ludzi. Nawet taki koncern złamał się pod naciskiem lobby urzędniczego.

      • 6 1

      • mam wrażenie, że twoja narracja jest niespójna

        • 0 1

  • No super!

    Mogą przeznaczyć na oznakowanie - to się producenci znaków ucieszyli - zbyt zapewniony...

    • 4 0

  • Beznadziejne pomysły

    Beznadziejne pomysły ekoterrorystów.

    • 5 0

  • Najgorsze spaliny

    komunikacja miejska, transport, śmieciarki.... One generuja max spalin. Dla tych pojzadów zamknąć wjazdy - sytuacja się poprawi. Albo niech przechodzą na gaz. Kanada lata 90-te - autobusy miejskie wyłącznie na gaz

    • 6 1

  • Trza kupić se konia

    Wyjdzie taniej

    • 10 1

  • Ogólnie nie popieram (1)

    Zauważcie ,że w miastach na tym słynnym "Zachodzie" pomimo ,że w centrum nie można to jednak jest tranzyt dookoła centrum i to w dość małej odległości ,a teraz spójrzmy chociaż na Gdańsk jest Trasa Sucharskiego z tunelem i obwodnica i tyle jeśli ktoś chciałbym przejechać np. z okolic Akademii Medycznej musi sie cofać wjechać do tunelu potem do południowej obwodnicy i potem na św. Wojciecha i jest na Oruni i teraz pomnożcie to przez x aut co pokonuje podobną trase :) Chyba w Gdańsku jedynym sensownym rozwiązaniem by byla budowa tunelu lub czegoś w tym guście. Też chciałbym czasem ,żeby było ekologiczniej ,ale weźcie pod uwagę ,że ludzie nie jeżdżą starymi autami z chęci (pomijam pasjonatów) tylko z przymusu rower fajne ,ale rowerem nie przewioze juz dzieci, komunikacja miejska? Jakby była na poziomie też "zachodnim" spoko ,ale taka prawda ,że aut ubywać nie będzie przynajmniej przez najbliższe lata będzie ich coraz wieciej

    • 9 2

    • aut może ubywać

      jeśli się wprowadzi realne opłaty za parkowanie.

      Dzieci można swobodnie rowerem przewozić. Wystarczy spróbować.
      Dzieci szybko rosną, niedługo będą same mogły docierać do szkoły w ramach rowerowego maja 2019.

      • 0 3

  • jestem za tak ZA

    niech aktualna rada miasta z aktualnym prezydentem uchwala "strefę czystego transportu" i wprowadza jak na szybciej ,wybory sa jesienią wiec pożegnamy ich już jesienią :)

    • 8 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane