• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Będą opłaty za wjazd do centrum pojazdem spalinowym?

Maciej Naskręt
10 czerwca 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Czy wprowadzenie nowej strefy zwiastuje, że znikną samochody z silnikiem benzynowym i diesla w miastach? Czy wprowadzenie nowej strefy zwiastuje, że znikną samochody z silnikiem benzynowym i diesla w miastach?

Miasta powyżej 100 tys. mieszkańców, takie jak Gdańsk czy Gdynia, mogą tworzyć strefy czystego transportu. Kierowcy samochodów z tradycyjnym napędem silnikowym za wjazd do strefy zapłacą maksymalnie 2,5 zł/h.



Czy miasta powinny wprowadzać strefy czystego transportu?

W miastach liczących powyżej 100 tys. mieszkańców będą mogły powstawać strefy czystego transportu, do których wjazd będzie płatny dla właścicieli samochodów z tradycyjnym napędem silnikowym. Wynika to z przyjętej przez Sejm uchwały o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych. Przegłosowanie opłaty emisyjnej przykryło trochę tę sprawę.

Bezpłatnie w strefach czystego transportu mogły będą poruszać się samochody:
  • elektryczne;
  • napędzane wodorem;
  • napędzane gazem ziemnym;
  • wszelkich służb.


Jak ustawodawca tłumaczy wprowadzone zmiany? Mają one zapobiec negatywnemu oddziaływaniu na zdrowie ludzi i środowisko w związku z emisją zanieczyszczeń z transportu, szczególnie na terenie śródmiejskiej zabudowy.

Sęk w tym, że obecnie samochody zeroemisyjne stanowią maksymalnie 3 proc. wszystkich samochodów w dużych miastach. Zatem zakaz wjazdu dotyczyłby niemal wszystkich kierowców. Z tego powodu pomysł jest mocno krytykowany.

Czytaj też: SEVI - trójmiejski pomysł na elektryczne auto miejskie

Nowe znaki informujące o początku i końcu strefy czystego transportu. Nowe znaki informujące o początku i końcu strefy czystego transportu.

2,5 zł za godzinę wjazdu do strefy czystego transportu



Opłata za wjazd do strefy czystego transportu będzie stanowiła dochód gminy, który może być wykorzystany wyłącznie na potrzeby oznakowania strefy czystego transportu, zakupu autobusów zeroemisyjnych i pokrycia kosztów wykonania analizy o skuteczności działań zeroemisyjnych.

Opłata za wjazd do strefy czystego transportu nie może być wyższa niż 2,50 zł za godzinę i może być pobierana jedynie za poruszanie się po tej strefie w godzinach od 9 do 17. Może mieć formę opłaty abonamentowej lub zryczałtowanej.

To w skrócie oznacza, że w centrum miasta będziemy płacić za poruszanie się, a także postój w strefie płatnego parkowania.

Jeśli nie dokonamy opłaty za wjazd, możemy liczyć się z mandatem w wysokości nawet 500 zł. Jak mają być wnoszone opłaty, przepisy ustawy tego nie określają. Władze miasta mają wolną rękę zarówno we wprowadzaniu stref, jak i wybierania formy poboru opłat.

Opinie (1183) ponad 10 zablokowanych

  • porąbalo pseudo ekologow. Po co samochody elektryczne. Proponuje ekologie dla urzedasow i tych co sa eko zamiast samochodow trzeba zakupic dla nich osly , konie i muly .jak ekologia to pelna geba.

    • 12 1

  • Za to rafinerie, elektrownie i inne "saury" hulaj dusza piekła nie ma.

    Czas na asteroidę. Naszej planecie przydałby się "twardy reset"...

    • 10 0

  • (1)

    Zanim zaczniemy wprowadzać opłaty, może wprowadźmy DZIAŁAJĄCĄ komunikację miejską, gdzie nie jedzie się 7 km 40 minut?

    • 25 0

    • 10km 1,5 godziny "podróży".
      handluj z tym.

      • 3 0

  • Kierowca

    Wpierw drogo naprawcie a wtedy kombinujcie zawieszenie kosztuje

    • 6 0

  • Przede wszystkim (2)

    Może niech najpierw zrobią porządek ze starymi rzęchami osobowymi i ciężarowymi napędzanymi nie wiadomo czym oraz egzekwowaniem prawa i karaniem tych, co palą w kominach czym popadnie. To wtedy zapłacę za wjazd.

    • 6 1

    • Kierowca (1)

      Sory mam 20 letniego opla i jest w lepszym stanie niz nie jeden 5 cio letni

      • 3 0

      • Czytaj ze zrozumieniem. Chodzi mi o te rzęchy, które są niesprawne i napędzane syfem. Co czarny dym wlecze się za nimi kilometr. Nie mam nic do starszych aut. Pozdro.

        • 2 0

  • Otwieram nowy bisnes. Salon eko. Konie i osly .zakupisz wiecej sztuk na firme dostaniesz dotacje z uni i naklejke na czolo 100% eko

    • 12 0

  • Oplata powinna byc okolo 50 za wjazd a potem 20 pln za godzine. (5)

    Liczylem to wczoraj z przyjacielem. Skoczyly by sie te wjazdy smierdzacymi kopciuchami. My pedałujemy albo uzywamy ekologicznej kolejki elektrycznej.

    • 2 18

    • Ja tez pedaluje. Mam kolazowke.

      Miasto musi byc czyste.

      • 0 4

    • (2)

      Juz cie widze przy -20 w obcislych gaciach na oblodzonej drodze albo w ekologicznej pkm ( kto wydal pozwolenie na diezlowska pkm ?)

      • 8 0

      • A ile dni masz minusz 20 ? Zyjesz na Alasce. (1)

        Jak jest chlodniej to sie cieplej ubierasz i zakladasz inne oponki na rower.
        A zapobiegasz globalnemu ociepleniu.

        • 0 8

        • Idź wyrzucać gnój na pole w tym swoim Babunie.

          • 5 0

    • Z Banina kolego to jeździ PKM, która ma ogromnego diesla. Kłamiesz albo tego nie wiesz.

      • 3 0

  • Bez sensu

    Współczuję wszystkim którzy pracują i mają biznesy w centrum miasta. Albo będą musieli podnosić ceny usług/towarów albo się z tamtąd zwijać

    • 11 1

  • co to za nagonka na kierowcow? (1)

    kto za tym lobbuje, dealerzy i producenci samochodow? a moze zaczniemy od tysiecy domow ogrzewanych weglem i smieciami, tu lezy problem w czystosci powietrza!

    • 14 0

    • lobby zapewne "zachęca" do zakupu nowego eko-auta

      • 0 0

  • Zakaz wraz do miasta

    Powinno zakazać sie wjazdu do ścisłego centrum miasta tylko w pełnym tego słowa znaczeniu. Anie za kasę to co jak zapłacę to powietrze będzie częstsze czy jak

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane