• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Będą opłaty za wjazd do centrum pojazdem spalinowym?

Maciej Naskręt
10 czerwca 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Czy wprowadzenie nowej strefy zwiastuje, że znikną samochody z silnikiem benzynowym i diesla w miastach? Czy wprowadzenie nowej strefy zwiastuje, że znikną samochody z silnikiem benzynowym i diesla w miastach?

Miasta powyżej 100 tys. mieszkańców, takie jak Gdańsk czy Gdynia, mogą tworzyć strefy czystego transportu. Kierowcy samochodów z tradycyjnym napędem silnikowym za wjazd do strefy zapłacą maksymalnie 2,5 zł/h.



Czy miasta powinny wprowadzać strefy czystego transportu?

W miastach liczących powyżej 100 tys. mieszkańców będą mogły powstawać strefy czystego transportu, do których wjazd będzie płatny dla właścicieli samochodów z tradycyjnym napędem silnikowym. Wynika to z przyjętej przez Sejm uchwały o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych. Przegłosowanie opłaty emisyjnej przykryło trochę tę sprawę.

Bezpłatnie w strefach czystego transportu mogły będą poruszać się samochody:
  • elektryczne;
  • napędzane wodorem;
  • napędzane gazem ziemnym;
  • wszelkich służb.


Jak ustawodawca tłumaczy wprowadzone zmiany? Mają one zapobiec negatywnemu oddziaływaniu na zdrowie ludzi i środowisko w związku z emisją zanieczyszczeń z transportu, szczególnie na terenie śródmiejskiej zabudowy.

Sęk w tym, że obecnie samochody zeroemisyjne stanowią maksymalnie 3 proc. wszystkich samochodów w dużych miastach. Zatem zakaz wjazdu dotyczyłby niemal wszystkich kierowców. Z tego powodu pomysł jest mocno krytykowany.

Czytaj też: SEVI - trójmiejski pomysł na elektryczne auto miejskie

Nowe znaki informujące o początku i końcu strefy czystego transportu. Nowe znaki informujące o początku i końcu strefy czystego transportu.

2,5 zł za godzinę wjazdu do strefy czystego transportu



Opłata za wjazd do strefy czystego transportu będzie stanowiła dochód gminy, który może być wykorzystany wyłącznie na potrzeby oznakowania strefy czystego transportu, zakupu autobusów zeroemisyjnych i pokrycia kosztów wykonania analizy o skuteczności działań zeroemisyjnych.

Opłata za wjazd do strefy czystego transportu nie może być wyższa niż 2,50 zł za godzinę i może być pobierana jedynie za poruszanie się po tej strefie w godzinach od 9 do 17. Może mieć formę opłaty abonamentowej lub zryczałtowanej.

To w skrócie oznacza, że w centrum miasta będziemy płacić za poruszanie się, a także postój w strefie płatnego parkowania.

Jeśli nie dokonamy opłaty za wjazd, możemy liczyć się z mandatem w wysokości nawet 500 zł. Jak mają być wnoszone opłaty, przepisy ustawy tego nie określają. Władze miasta mają wolną rękę zarówno we wprowadzaniu stref, jak i wybierania formy poboru opłat.

Opinie (1183) ponad 10 zablokowanych

  • a co z innymi (1)

    a co z innymi? czy autobusy i taxi tez beda placic ?

    • 1 0

    • Przeczytaj tekst matole to sie dowiesz.

      • 0 1

  • pomysł dla bogatych

    I na wyciągnięcie kasy od szaraczków

    • 5 0

  • Podwójna opłata

    W centrum wszystkie miejsca są pod parkometry więc opłata będzie tak jakby podwójna

    • 8 0

  • Edi

    Miasta nie powinny wycinać tak dużo zieleni ,tylko patrzeć a ciągle nowe budowle rosną dookoła.Czemu obarczać ludzi opłatami .W Polsce nie każdy może pozwolić sobie na nowe auto z salonu.Przykre ,że znów zapłaci najbiedniejszy .

    • 8 1

  • Najlepiej...

    No tak, najlepiej wprowadzić taką opłatę, do tego jeszcze podnieść cenę paliwa. Alternatywnie ? Komunikacja miejska na którą nie można liczyć lub auto elektryczne na które nikogo nie stać. Świetnie. Brak możliwości wypożyczenia rowerów miejskich też sprawy nie ułatwia. Brawo Gdańsk. Brawo Państwo. Gdyby dofinansowywali zakup aut elektrycznych tak jak np. paneli słonecznych. Myślę że wielu ludzi poważnie zastanowiło by się nad ich zakupem. Będąc we Wrocławiu miałam okazję przejechać się autem elektrycznym, i proszę mi wierzyć gdyby było mnie na nie stać na pewno bym się na nie zdecydowała.

    • 4 1

  • opłaty za wjazd do Gdańska dla (4)

    wszystkiego co na tablicy rejestracyjnej jako pierwszą literę ma N lub B oraz wszelkiej maści GND, GMB, GSZ, GDA, GTC, GST, GCH, GCZ, GKS, GKA, GWE, GPU, GBY, GLE, GS, GSL.
    GA i GSP mogą jeździć bez opłat

    • 1 8

    • Mieszkam w Gdańsku od lat

      ..a mam samochód z jedną z wymienionych rejestracji.

      • 0 1

    • Ale za wjazd do każdego z tych miast musiałbyś zapłacić jadać na tablicach GD.

      • 0 0

    • (1)

      Najlepiej od razu otoczyć miasto 5-metrowym murem i strzelać do każdego, kto by chciał wjechać

      • 2 0

      • Ale każde miasto. Jak z Gdańska jedziesz do Osowa Spacerową, to nie da rady, bo jedziesz przez Gdynię.

        • 3 0

  • Strefa czystego transportu to nie miasto.

    Według ustawodawcy miały to być parki i miejsca rekreacji.
    Z miast nie zrobimy już mormońskich wiosek.

    • 3 0

  • Jak rozumiem to wszyscy ci, którzy tak gorąco popierają zakaz wjazdów samochodów do centrum, sami będą rowerami rozwozić towar do sklepów?

    • 7 1

  • Powoła się instytucje" Polskie Parkingi" podobnie jak" Polska Woda", i są miejsca pracy dla aktywistów oraz zasłużonych działaczy partyjnych, podniesie się cenę w ramach usystematyzowania stawek , a samorząd może się" oblizać ".
    Zaczynamy procedować. Tak sobie wymyśliłem .

    • 6 0

  • (3)

    Po ankiecie widać, jak wiele osób woli umierać na raka płuc niż pomyśleć o przesiadce z auta na transport publiczny. Mój ojciec nigdy w życiu nie palił, a ma raka. Skąd? Odpowiedź lekarza: żyje pan w mieście.

    • 0 7

    • Transport publiczny w Gdańsku?

      • 1 0

    • Przykro mi z powodu Ojca ale bądź poważny.
      Zmiany w organizmach są odkrywane zanim pojawiły się samochody czy tytoń.
      Nie pomagają ale czy w tym przypadku są przyczyną?

      • 2 0

    • ....." przesiadce z auta na transport publiczny." proszę znaczyć tekst sponsorowany.

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane