• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Będą opłaty za wjazd do centrum pojazdem spalinowym?

Maciej Naskręt
10 czerwca 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Czy wprowadzenie nowej strefy zwiastuje, że znikną samochody z silnikiem benzynowym i diesla w miastach? Czy wprowadzenie nowej strefy zwiastuje, że znikną samochody z silnikiem benzynowym i diesla w miastach?

Miasta powyżej 100 tys. mieszkańców, takie jak Gdańsk czy Gdynia, mogą tworzyć strefy czystego transportu. Kierowcy samochodów z tradycyjnym napędem silnikowym za wjazd do strefy zapłacą maksymalnie 2,5 zł/h.



Czy miasta powinny wprowadzać strefy czystego transportu?

W miastach liczących powyżej 100 tys. mieszkańców będą mogły powstawać strefy czystego transportu, do których wjazd będzie płatny dla właścicieli samochodów z tradycyjnym napędem silnikowym. Wynika to z przyjętej przez Sejm uchwały o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych. Przegłosowanie opłaty emisyjnej przykryło trochę tę sprawę.

Bezpłatnie w strefach czystego transportu mogły będą poruszać się samochody:
  • elektryczne;
  • napędzane wodorem;
  • napędzane gazem ziemnym;
  • wszelkich służb.


Jak ustawodawca tłumaczy wprowadzone zmiany? Mają one zapobiec negatywnemu oddziaływaniu na zdrowie ludzi i środowisko w związku z emisją zanieczyszczeń z transportu, szczególnie na terenie śródmiejskiej zabudowy.

Sęk w tym, że obecnie samochody zeroemisyjne stanowią maksymalnie 3 proc. wszystkich samochodów w dużych miastach. Zatem zakaz wjazdu dotyczyłby niemal wszystkich kierowców. Z tego powodu pomysł jest mocno krytykowany.

Czytaj też: SEVI - trójmiejski pomysł na elektryczne auto miejskie

Nowe znaki informujące o początku i końcu strefy czystego transportu. Nowe znaki informujące o początku i końcu strefy czystego transportu.

2,5 zł za godzinę wjazdu do strefy czystego transportu



Opłata za wjazd do strefy czystego transportu będzie stanowiła dochód gminy, który może być wykorzystany wyłącznie na potrzeby oznakowania strefy czystego transportu, zakupu autobusów zeroemisyjnych i pokrycia kosztów wykonania analizy o skuteczności działań zeroemisyjnych.

Opłata za wjazd do strefy czystego transportu nie może być wyższa niż 2,50 zł za godzinę i może być pobierana jedynie za poruszanie się po tej strefie w godzinach od 9 do 17. Może mieć formę opłaty abonamentowej lub zryczałtowanej.

To w skrócie oznacza, że w centrum miasta będziemy płacić za poruszanie się, a także postój w strefie płatnego parkowania.

Jeśli nie dokonamy opłaty za wjazd, możemy liczyć się z mandatem w wysokości nawet 500 zł. Jak mają być wnoszone opłaty, przepisy ustawy tego nie określają. Władze miasta mają wolną rękę zarówno we wprowadzaniu stref, jak i wybierania formy poboru opłat.

Opinie (1183) ponad 10 zablokowanych

  • Ja rozumiem miasta powyżej 500 000 mieszkańców. Ale tworzenie jakichś stref w mieście np. ze 150 tys. mieszkańców jest dość zabawne. Bo właściwie z domu nie da się wyjechać bez wjechania w płatną strefę. Przecież taka Gdynia ma 3 główne ulice na krzyż a pomysły jak Paryż czy Amsterdam.

    • 8 2

  • I to jest kolejny wytrych do ustawy

    bo niekonstytucyjne pobiera się 2 opłaty za przebywanie i parkowanie, dyskryminuje się hybrydy plug-in, albo elektryki o przedłużonym zasięgu jak BMW i3, auta na cng zwykle też mogą/muszą jeździć na benzynę tak jak lpg, ustawa jest po prostu złośliwą i wychodzi z błędnego założenia że można kreować ustawą rzeczywistość za cudze pieniądze

    • 3 2

  • My nawet porządnej obwodnicy nie mamy

    a już centrum chcą zamykać.

    • 8 1

  • A mieszkańcy niby czemu?Prawo nie działa wstecz

    • 5 0

  • Dlaczego w ustawie brak paliwa LPG (4)

    LPG też jest ekologiczny podobnie jak metan

    • 4 1

    • gaz to jest do kuchenki!

      • 1 3

    • Dokładnie tak

      z naszego wegla mozna robic metoda podziemnego zgazowania gaz ziemny i wodor w ilosciach jakimi moglibysmy zaopatrzyc cala Europe!
      Ostatnia szansa dla Polski to Ruch 11 Listopada i inne ruchy narodowe. W rachube wchodzi jeszcze partia Macierewicz-Rydzyk. PiS i opozycja lewacka to zaglada i grabarze Polski.

      • 0 2

    • Metan odpowiedzialny jest za ocieplanie klimatu i dziury ozonowe. Poczytaj. (1)

      • 0 0

      • A czym innym jest CNG?

        To sprężony gaz ziemny a LNG to upłynniony gaz ziemny czyli w 90% metan, resztę stanowią domieszki innych gazów - etan i propan-butan.

        • 1 0

  • Przecież to jest prawo ustanowione niedawno przez PiSlamistów

    • 2 2

  • (2)

    Proponuję wycofać wszystko i przesiąść się na konia będzie super

    • 9 2

    • Koń też wydziela gazy. (1)

      Proponuję opodatkować krowy za wydzielanie metanu.

      • 4 0

      • Człowiek też

        • 3 0

  • Kiedy mandat za kichanie itp?

    • 3 1

  • Syngaz gaz łupkowy!!!!! Geotermia!!!!! A my palimy śmieciami!!!!! Siedzimy na zyle złota a klepiemy biedę przez zdradzieckie i

    • 0 1

  • Kiedy twarzowe będą pobierać?

    Nie lepiej pobierać twarzowe? Więcej pasztetow chodzi niż jest samochodów.

    • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane