• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Będą opłaty za wjazd do centrum pojazdem spalinowym?

Maciej Naskręt
10 czerwca 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Czy wprowadzenie nowej strefy zwiastuje, że znikną samochody z silnikiem benzynowym i diesla w miastach? Czy wprowadzenie nowej strefy zwiastuje, że znikną samochody z silnikiem benzynowym i diesla w miastach?

Miasta powyżej 100 tys. mieszkańców, takie jak Gdańsk czy Gdynia, mogą tworzyć strefy czystego transportu. Kierowcy samochodów z tradycyjnym napędem silnikowym za wjazd do strefy zapłacą maksymalnie 2,5 zł/h.



Czy miasta powinny wprowadzać strefy czystego transportu?

W miastach liczących powyżej 100 tys. mieszkańców będą mogły powstawać strefy czystego transportu, do których wjazd będzie płatny dla właścicieli samochodów z tradycyjnym napędem silnikowym. Wynika to z przyjętej przez Sejm uchwały o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych. Przegłosowanie opłaty emisyjnej przykryło trochę tę sprawę.

Bezpłatnie w strefach czystego transportu mogły będą poruszać się samochody:
  • elektryczne;
  • napędzane wodorem;
  • napędzane gazem ziemnym;
  • wszelkich służb.


Jak ustawodawca tłumaczy wprowadzone zmiany? Mają one zapobiec negatywnemu oddziaływaniu na zdrowie ludzi i środowisko w związku z emisją zanieczyszczeń z transportu, szczególnie na terenie śródmiejskiej zabudowy.

Sęk w tym, że obecnie samochody zeroemisyjne stanowią maksymalnie 3 proc. wszystkich samochodów w dużych miastach. Zatem zakaz wjazdu dotyczyłby niemal wszystkich kierowców. Z tego powodu pomysł jest mocno krytykowany.

Czytaj też: SEVI - trójmiejski pomysł na elektryczne auto miejskie

Nowe znaki informujące o początku i końcu strefy czystego transportu. Nowe znaki informujące o początku i końcu strefy czystego transportu.

2,5 zł za godzinę wjazdu do strefy czystego transportu



Opłata za wjazd do strefy czystego transportu będzie stanowiła dochód gminy, który może być wykorzystany wyłącznie na potrzeby oznakowania strefy czystego transportu, zakupu autobusów zeroemisyjnych i pokrycia kosztów wykonania analizy o skuteczności działań zeroemisyjnych.

Opłata za wjazd do strefy czystego transportu nie może być wyższa niż 2,50 zł za godzinę i może być pobierana jedynie za poruszanie się po tej strefie w godzinach od 9 do 17. Może mieć formę opłaty abonamentowej lub zryczałtowanej.

To w skrócie oznacza, że w centrum miasta będziemy płacić za poruszanie się, a także postój w strefie płatnego parkowania.

Jeśli nie dokonamy opłaty za wjazd, możemy liczyć się z mandatem w wysokości nawet 500 zł. Jak mają być wnoszone opłaty, przepisy ustawy tego nie określają. Władze miasta mają wolną rękę zarówno we wprowadzaniu stref, jak i wybierania formy poboru opłat.

Opinie (1183) ponad 10 zablokowanych

  • centrum miast i opłaty

    Brawo ! Dowalcie opłaty ! najlepiej wysokie a te "centra miast " będą świecić pustkami i tylko wiatr będzie śmieci rozwiewał po kątach

    • 5 2

  • A może tramwaje wodne i łodzie.
    Na wzór Wenecji.
    Rozbudować infrastrukurę wodną i kanały.

    • 4 1

  • kolejny podatek..

    • 9 1

  • I już mnie tam nie zobaczą

    Nie kupię, nie zjem, odmówię wykonania usługi w tej strefie, bajo.

    • 15 1

  • A co jesli wjade do tej strefy, zaparkuje i pojde na spacer bulwarem lub bede lezec kulka godzin na plazy. Moje auto nie bedzie wtedy produkowalo spalin, a ja bede musiala placic za kazda godzine oraz dodatkowo za kazda godzine w strefie parkowania? Troche nie halo.
    Dodatkowi mam dwojke 90letnich dziadkow w centrum. Robie im zakupy, sprzatam mieszkanie, zabieram na przechadzki. Dojezdzam spoza Gdyni. Dla mnie to zabojstwo finansowe.

    • 10 1

  • Piękna g*wnoburza, artykuł w stylu że ktoś coś kiedyś może uchwalić a ludze już sobie skaczą do gardeł

    • 6 2

  • i dlatego warto wybrac sie na wakacje

    z rodzina samolotem. Jeszcze troche zeby dostac sie z dziecmi na plaze w Gdyni trzeba bedzie zaplacic milion zlotych. To juz wole wakcje np. na plazy w Chorwacji czy Grecji. Jedziesz, placisz i o nic sie nie martwisz.

    • 5 1

  • Wreszcie wywalą tych śmierdzieli taksówkarzy z postojów na Targu Węglowym (1)

    W zimie te nieroby grzeją i kopcą ze swoich 15 letnich złomów.

    • 7 5

    • no coz to niech to zrobia z psami / gliniarzami / ktorzy robia to samo ze swoimi sukami

      • 1 0

  • drogi robić! jak samochody nie będą stać w korkach emisja spalin spadnie (1)

    • 6 3

    • Jesteś idiota.Korki zawsze będą niezależnie od ilości dróg idioto

      • 1 6

  • nowi taloniaże (1)

    w komunie funkcjonowały tz strefy dla wybranych - sklepy za firankami , WCH i tz. kantyny - a teraz dla wybranych talony na wjazd !!!.

    • 9 1

    • Dobre :)

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane