• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Będą opłaty za wjazd do centrum pojazdem spalinowym?

Maciej Naskręt
10 czerwca 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Czy wprowadzenie nowej strefy zwiastuje, że znikną samochody z silnikiem benzynowym i diesla w miastach? Czy wprowadzenie nowej strefy zwiastuje, że znikną samochody z silnikiem benzynowym i diesla w miastach?

Miasta powyżej 100 tys. mieszkańców, takie jak Gdańsk czy Gdynia, mogą tworzyć strefy czystego transportu. Kierowcy samochodów z tradycyjnym napędem silnikowym za wjazd do strefy zapłacą maksymalnie 2,5 zł/h.



Czy miasta powinny wprowadzać strefy czystego transportu?

W miastach liczących powyżej 100 tys. mieszkańców będą mogły powstawać strefy czystego transportu, do których wjazd będzie płatny dla właścicieli samochodów z tradycyjnym napędem silnikowym. Wynika to z przyjętej przez Sejm uchwały o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych. Przegłosowanie opłaty emisyjnej przykryło trochę tę sprawę.

Bezpłatnie w strefach czystego transportu mogły będą poruszać się samochody:
  • elektryczne;
  • napędzane wodorem;
  • napędzane gazem ziemnym;
  • wszelkich służb.


Jak ustawodawca tłumaczy wprowadzone zmiany? Mają one zapobiec negatywnemu oddziaływaniu na zdrowie ludzi i środowisko w związku z emisją zanieczyszczeń z transportu, szczególnie na terenie śródmiejskiej zabudowy.

Sęk w tym, że obecnie samochody zeroemisyjne stanowią maksymalnie 3 proc. wszystkich samochodów w dużych miastach. Zatem zakaz wjazdu dotyczyłby niemal wszystkich kierowców. Z tego powodu pomysł jest mocno krytykowany.

Czytaj też: SEVI - trójmiejski pomysł na elektryczne auto miejskie

Nowe znaki informujące o początku i końcu strefy czystego transportu. Nowe znaki informujące o początku i końcu strefy czystego transportu.

2,5 zł za godzinę wjazdu do strefy czystego transportu



Opłata za wjazd do strefy czystego transportu będzie stanowiła dochód gminy, który może być wykorzystany wyłącznie na potrzeby oznakowania strefy czystego transportu, zakupu autobusów zeroemisyjnych i pokrycia kosztów wykonania analizy o skuteczności działań zeroemisyjnych.

Opłata za wjazd do strefy czystego transportu nie może być wyższa niż 2,50 zł za godzinę i może być pobierana jedynie za poruszanie się po tej strefie w godzinach od 9 do 17. Może mieć formę opłaty abonamentowej lub zryczałtowanej.

To w skrócie oznacza, że w centrum miasta będziemy płacić za poruszanie się, a także postój w strefie płatnego parkowania.

Jeśli nie dokonamy opłaty za wjazd, możemy liczyć się z mandatem w wysokości nawet 500 zł. Jak mają być wnoszone opłaty, przepisy ustawy tego nie określają. Władze miasta mają wolną rękę zarówno we wprowadzaniu stref, jak i wybierania formy poboru opłat.

Opinie (1183) ponad 10 zablokowanych

  • a lpg

    • 4 0

  • (1)

    Co za debile. To już nikt nie dojedzie do pracy. A więc żegnaj praco w mieście. Za rok mieszkańcy miast umrą z głodu bez dostaw i pracowników. Paranoja!!!

    • 10 5

    • co ty bredzisz trollu.

      cienko hejtuujesz. Żądaj podwyżki.

      • 2 4

  • popieram. (1)

    niech parkują gdzieś z dala od ludzi. Ale do zakutych łbów trzeba wiele razy powtórzyć zanim trafi.

    • 5 13

    • Idiota.

      • 4 2

  • (1)

    Zakazać produkcji samochodow z napedem spalinowym.Auta już jeżdżące wyprodukowane są zgodnie z prawem i atestami i bezprawiem jest zbieranie haraczu

    • 7 2

    • Popieram

      To jest niezgodne z prawem

      • 1 1

  • Wladza

    Ale wladza oczywiście bedzie mogla jezdzic na immunitet.tylko haracz od biedy bedzie ściągać.dajcie ludziom zarobić i problem rozwiązany.

    • 12 0

  • (1)

    Zaprzestajmy produkcji samochodów, motorów, wszystkiego na napęd spalinowy.
    Przesiądźmy się na konie, bryczki, wozy.
    Karoce jak taxi.
    Jak ekologia to ekologia.

    • 10 2

    • Karetka

      Kiedyś rannych wożono furmankami wyściełanymi słomą,

      • 0 0

  • Tak kupuję konia i bryczkę

    • 6 1

  • Komunikacja miejska umiera, a nie będzie można wjechać do miasta samochodem? (4)

    Jak włodarze miast wyobrażają sobie taką sytuację? W Gdańsku tramwaje i autobusy nie kursują prawidłowo, ludzie kiszą się jak ogóry, gotują przy takich temperaturach w nieklimatyzowanym pojeździe. Czy takim środkiem komunikacji będę chciała jechać na zakupy? Później z torbami wracać do domu? Gotować obiad? Po co skoro wszystko w siatach mi się zagotuje. Czy w takim środku komunikacji mam jechać z dwójką dzieci i psem nad morze. Wózek, zabawki, kocyk i co tam matce może w ręce wpaść, do torby, pod wózek i na wózek.... A co z PKM, która raz staje w mojej wiejskiej miejscowości, a raz nie, w związku z oszczędnościami? W Żukowie stacje są dwie, u nas wybiórczo jedna. Nie wspomnę o Gdyni, która bezustannie jest zakorkowana, główne arterie a raczej ta jedna, w nieustannym remoncie. Gdynia Północ - wszyscy do autobusów, bo autem do centrum nie wejdziesz, a przecież kolei nie ma... Można mnożyć i mnożyć. Zostaję na moim zad*piu. Zakupy zrobię do koszyka w rowerze, a z psem i dziciakami pojadę nad jezioro, wezmę wszystko czego potrzebuję i jęzor z wysiłku nie opadnie mi do pasa!!! Pieniądze w mieście zostawię, gdy ktoś rozpatrzy wszystkie za i przeciw zakazowi wjazdu do Centrum i znajdzie wygodną i uczciwą alternatywę na poruszanie się po nim!!!

    • 13 1

    • Właśnie chodzi o to żebyś wjeżdżał - płacił za wjazd, płacił za parkowanie....

      .... dlatego komunikacja miejska nigdy nie będzie sprawna.
      Komunikacja publiczna wymaga dopłat, samochód w centrum to przychody.

      A że przy okazji można pokryć kolejny skok na kasę frazesami o ekologii itp - tym lepiej: może ktoś się złapie i zagłosuje.

      • 3 1

    • Nikt ci nie zabrania jechać (1)

      Jednak za trucie innych teraz będzie trzeba płacić

      • 0 6

      • Dla niektórych i tak już chyba za późno - już bredzą jakby oczadzieli.

        • 2 3

    • Gotują się wlasnie dlatego bo jest klimatyzowany i nie ma otwieranych okien lub nie można ich otwierać

      • 1 1

  • Renault Twizy

    Nie zalicza się do samochodów. Większość, ma bękę jak widzi mnie w tym na ulicy. Bo to popierdółka, względnie brzydka. A jednak warto było.

    • 1 2

  • Przecie chcecie być europejscy (1)

    Tam placo to płaćta i wy, lewaki jedne

    • 2 2

    • Akurat PiSlamisto to twoje PiSiory to prawo ustanowili

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane