• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Będą opłaty za wjazd do centrum pojazdem spalinowym?

Maciej Naskręt
10 czerwca 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Czy wprowadzenie nowej strefy zwiastuje, że znikną samochody z silnikiem benzynowym i diesla w miastach? Czy wprowadzenie nowej strefy zwiastuje, że znikną samochody z silnikiem benzynowym i diesla w miastach?

Miasta powyżej 100 tys. mieszkańców, takie jak Gdańsk czy Gdynia, mogą tworzyć strefy czystego transportu. Kierowcy samochodów z tradycyjnym napędem silnikowym za wjazd do strefy zapłacą maksymalnie 2,5 zł/h.



Czy miasta powinny wprowadzać strefy czystego transportu?

W miastach liczących powyżej 100 tys. mieszkańców będą mogły powstawać strefy czystego transportu, do których wjazd będzie płatny dla właścicieli samochodów z tradycyjnym napędem silnikowym. Wynika to z przyjętej przez Sejm uchwały o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych. Przegłosowanie opłaty emisyjnej przykryło trochę tę sprawę.

Bezpłatnie w strefach czystego transportu mogły będą poruszać się samochody:
  • elektryczne;
  • napędzane wodorem;
  • napędzane gazem ziemnym;
  • wszelkich służb.


Jak ustawodawca tłumaczy wprowadzone zmiany? Mają one zapobiec negatywnemu oddziaływaniu na zdrowie ludzi i środowisko w związku z emisją zanieczyszczeń z transportu, szczególnie na terenie śródmiejskiej zabudowy.

Sęk w tym, że obecnie samochody zeroemisyjne stanowią maksymalnie 3 proc. wszystkich samochodów w dużych miastach. Zatem zakaz wjazdu dotyczyłby niemal wszystkich kierowców. Z tego powodu pomysł jest mocno krytykowany.

Czytaj też: SEVI - trójmiejski pomysł na elektryczne auto miejskie

Nowe znaki informujące o początku i końcu strefy czystego transportu. Nowe znaki informujące o początku i końcu strefy czystego transportu.

2,5 zł za godzinę wjazdu do strefy czystego transportu



Opłata za wjazd do strefy czystego transportu będzie stanowiła dochód gminy, który może być wykorzystany wyłącznie na potrzeby oznakowania strefy czystego transportu, zakupu autobusów zeroemisyjnych i pokrycia kosztów wykonania analizy o skuteczności działań zeroemisyjnych.

Opłata za wjazd do strefy czystego transportu nie może być wyższa niż 2,50 zł za godzinę i może być pobierana jedynie za poruszanie się po tej strefie w godzinach od 9 do 17. Może mieć formę opłaty abonamentowej lub zryczałtowanej.

To w skrócie oznacza, że w centrum miasta będziemy płacić za poruszanie się, a także postój w strefie płatnego parkowania.

Jeśli nie dokonamy opłaty za wjazd, możemy liczyć się z mandatem w wysokości nawet 500 zł. Jak mają być wnoszone opłaty, przepisy ustawy tego nie określają. Władze miasta mają wolną rękę zarówno we wprowadzaniu stref, jak i wybierania formy poboru opłat.

Opinie (1183) ponad 10 zablokowanych

  • W takim razie parkingi też pewnie mają już zaplanowane?

    • 1 0

  • Jeśli już mowa o spalinach z samochodów. Nie będę powtarzać argumentów o innych gorszych trucicelach z komentarzy.
    To jaki to będzie obszar.
    Fakt czuć spaliny i na Toruńskiej i przy Zieleniaku.
    A obok na Armii Krajowej, Trakcie, Spacerowej, Słowackiego, Małomiekskiej, Świętokrzyskiej wieczny kilkukilometrowy korek.
    Tam mieszkać i truć w tych spalinach to już ok?

    • 4 1

  • Oplata (1)

    To nowy characz nastepny podatek pisowski

    • 8 2

    • oddaj skladki ofe!!!!

      • 1 2

  • No to na obiadek pojedziemy na Kaszuby i tyle!

    • 8 1

  • A co z mieszkańcami? tez mają płacić? no żesz... (1)

    • 6 1

    • No właśnie to nie zostało - jak zwykle - wytłumaczone w tekście.

      • 2 0

  • Wyzysk (1)

    Nawet się zastanawiałem czy w najbliższch wyborach nie zagłosować na PIS ale po tym to jak dla mnie to czysty wyzysk. Jak można sprzedawać auta spalinowe i benzynę golić podatki od tego a później zabrania wjazdu do miasta. To czysta herezja

    • 7 1

    • To prawo ustanowili właśnie niedawno PiSlamiści

      • 1 1

  • Nawet jak bym kupil auto elektryczne

    Mieszkam w bloku z parkingiem zewnętrznym. To gdzie mam go podłączyć aby naładować? Do latarni..

    • 8 1

  • Kupuje elektryczna chulajnogę

    Nic im nie zapłacę

    • 5 0

  • i bardzo dobrze blachosmrodom
    !!

    • 3 7

  • Przesadzacie. 2,5zł/h to raptem 20zł za dobę. Około 400zł miesięcznie pn-pt. 4800zł rocznie. Podobną kwotę płacę za OC+AC. Nie ma co dramatyzować.

    • 3 12

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane