• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Będą opłaty za wjazd do centrum pojazdem spalinowym?

Maciej Naskręt
10 czerwca 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Czy wprowadzenie nowej strefy zwiastuje, że znikną samochody z silnikiem benzynowym i diesla w miastach? Czy wprowadzenie nowej strefy zwiastuje, że znikną samochody z silnikiem benzynowym i diesla w miastach?

Miasta powyżej 100 tys. mieszkańców, takie jak Gdańsk czy Gdynia, mogą tworzyć strefy czystego transportu. Kierowcy samochodów z tradycyjnym napędem silnikowym za wjazd do strefy zapłacą maksymalnie 2,5 zł/h.



Czy miasta powinny wprowadzać strefy czystego transportu?

W miastach liczących powyżej 100 tys. mieszkańców będą mogły powstawać strefy czystego transportu, do których wjazd będzie płatny dla właścicieli samochodów z tradycyjnym napędem silnikowym. Wynika to z przyjętej przez Sejm uchwały o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych. Przegłosowanie opłaty emisyjnej przykryło trochę tę sprawę.

Bezpłatnie w strefach czystego transportu mogły będą poruszać się samochody:
  • elektryczne;
  • napędzane wodorem;
  • napędzane gazem ziemnym;
  • wszelkich służb.


Jak ustawodawca tłumaczy wprowadzone zmiany? Mają one zapobiec negatywnemu oddziaływaniu na zdrowie ludzi i środowisko w związku z emisją zanieczyszczeń z transportu, szczególnie na terenie śródmiejskiej zabudowy.

Sęk w tym, że obecnie samochody zeroemisyjne stanowią maksymalnie 3 proc. wszystkich samochodów w dużych miastach. Zatem zakaz wjazdu dotyczyłby niemal wszystkich kierowców. Z tego powodu pomysł jest mocno krytykowany.

Czytaj też: SEVI - trójmiejski pomysł na elektryczne auto miejskie

Nowe znaki informujące o początku i końcu strefy czystego transportu. Nowe znaki informujące o początku i końcu strefy czystego transportu.

2,5 zł za godzinę wjazdu do strefy czystego transportu



Opłata za wjazd do strefy czystego transportu będzie stanowiła dochód gminy, który może być wykorzystany wyłącznie na potrzeby oznakowania strefy czystego transportu, zakupu autobusów zeroemisyjnych i pokrycia kosztów wykonania analizy o skuteczności działań zeroemisyjnych.

Opłata za wjazd do strefy czystego transportu nie może być wyższa niż 2,50 zł za godzinę i może być pobierana jedynie za poruszanie się po tej strefie w godzinach od 9 do 17. Może mieć formę opłaty abonamentowej lub zryczałtowanej.

To w skrócie oznacza, że w centrum miasta będziemy płacić za poruszanie się, a także postój w strefie płatnego parkowania.

Jeśli nie dokonamy opłaty za wjazd, możemy liczyć się z mandatem w wysokości nawet 500 zł. Jak mają być wnoszone opłaty, przepisy ustawy tego nie określają. Władze miasta mają wolną rękę zarówno we wprowadzaniu stref, jak i wybierania formy poboru opłat.

Opinie (1183) ponad 10 zablokowanych

  • A co z mieszkańcami?

    Mieszkam w centrum Gdańska i nie dość, że muszę płacić za tzw. "wjazdówkę", to teraz jeszcze to?!

    • 6 1

  • Kabaret

    To czym jeżdżą ci ustawiacze takich pomysłów wracamy do epoki konnej i hulajnogi

    • 3 0

  • Czyli, że gdzie trzeba będzie płacić za wjazd? (2)

    Gdańsk główny to rozumie się samo przez się, ale Wrzeszcz czy Oliwia również?

    • 4 1

    • od obwodnicy w dół... (1)

      • 3 0

      • Super. Bramki i pobór opłat na zjazdach z obowodnicy :)

        • 2 0

  • 500+

    Nie trzeba było rozdawać 500+ tym, których stać na dzieci, to nie trzeba by było teraz ściągać również z tych, co nie dostają tej kasy.

    • 8 1

  • Wyprowadzę się (8)

    Powiem tak: jeżeli władze Gdyni wprowadzą ten pomysł w życie, to wyprowadzam się z rodziną do mniejszej miejscowości. Mam już dosyć tych rowerowych blokad dróg, idiotycznych maratonów nikomu niepotrzebnych i innych durnowatych pomysłów, a ten pomysł z czystą strefą, bije rekordy już nawet nie wiem czego. Dosyć z tym. Wyniosę się z tego miasta i tyle.

    • 22 2

    • Popieram. Gdynia nie jest miastem przyjaznym mieszkańcom i nie wiem czy w ogóle kiedykolwiek była.

      • 9 0

    • Nikt Ci nie każe tu mieszkać. (4)

      Strata też nie wielka jak się wyprowadzisz.

      • 1 9

      • (3)

        I jeszcze na tym skorzysta, a Ty dalej będziesz siedzieć z nosem w kalendarzu imprez na Trojmieście, żeby wiedzieć, o której Ci ulice zamkną i układać pod to swoje plany wyjścia z domu w weekendy.

        • 9 1

        • Dokładnie tak jest, jak piszesz. Przed każdym weekendem sprawdzam, czy wyjadę z miasta i wg tego planuję wyjścia lub po prostu rezygnuję np. z wizyty u matki.
          To chore!

          • 6 1

        • (1)

          Jak on taki nie ogarnięty, że tylko blachosmrodem potrafi dostać się do centrum, to faktycznie niech wyprowadza się z miasta. Na wiosce, to z domu do ogródka, to może sobie jakoś poradzi.

          • 0 9

          • hehehe, ale sie ubawilem toz to jakis szczurkowy przydu*as dal glos...

            • 1 0

    • chwalisz sie czy zalisz

      • 1 6

    • nikt cię nie trzyma.

      • 1 6

  • i fajnie

    • 1 2

  • proponuję te znaki ustawić na zjazdach z obwodnicy....

    • 1 1

  • Pracuję w biurze w centrum Gdańska

    Do pracy mógłbym jeździć komunikacją, ale w czasie pracy, często dojeżdzam autem do Klientów i ponownie wracam do biura, albo z biura razem z Klientami jadę na prezentację. Mam płacić 25zł dziennie? Może taniej będzie pójść na zasiłek, nie zapłacę ZUSu, podatków, a będzie mnie utrzymywało Państwo...

    • 12 0

  • Dziekuje PiSie, ze jestes przy korycie

    Kaczynski lezy kolano go boli
    ciekawe jaki nowy podatek nam przypi.....li ?

    • 6 2

  • mitsubishi outlander phev

    zawsze napedza go silnik elektryczny, ktory mozemy zasilac z akumulatora (ok 60 km zasiegu) lub z silnika benzynowego wytwarzajacego prad

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane