• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Będą opłaty za wjazd do centrum pojazdem spalinowym?

Maciej Naskręt
10 czerwca 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Czy wprowadzenie nowej strefy zwiastuje, że znikną samochody z silnikiem benzynowym i diesla w miastach? Czy wprowadzenie nowej strefy zwiastuje, że znikną samochody z silnikiem benzynowym i diesla w miastach?

Miasta powyżej 100 tys. mieszkańców, takie jak Gdańsk czy Gdynia, mogą tworzyć strefy czystego transportu. Kierowcy samochodów z tradycyjnym napędem silnikowym za wjazd do strefy zapłacą maksymalnie 2,5 zł/h.



Czy miasta powinny wprowadzać strefy czystego transportu?

W miastach liczących powyżej 100 tys. mieszkańców będą mogły powstawać strefy czystego transportu, do których wjazd będzie płatny dla właścicieli samochodów z tradycyjnym napędem silnikowym. Wynika to z przyjętej przez Sejm uchwały o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych. Przegłosowanie opłaty emisyjnej przykryło trochę tę sprawę.

Bezpłatnie w strefach czystego transportu mogły będą poruszać się samochody:
  • elektryczne;
  • napędzane wodorem;
  • napędzane gazem ziemnym;
  • wszelkich służb.


Jak ustawodawca tłumaczy wprowadzone zmiany? Mają one zapobiec negatywnemu oddziaływaniu na zdrowie ludzi i środowisko w związku z emisją zanieczyszczeń z transportu, szczególnie na terenie śródmiejskiej zabudowy.

Sęk w tym, że obecnie samochody zeroemisyjne stanowią maksymalnie 3 proc. wszystkich samochodów w dużych miastach. Zatem zakaz wjazdu dotyczyłby niemal wszystkich kierowców. Z tego powodu pomysł jest mocno krytykowany.

Czytaj też: SEVI - trójmiejski pomysł na elektryczne auto miejskie

Nowe znaki informujące o początku i końcu strefy czystego transportu. Nowe znaki informujące o początku i końcu strefy czystego transportu.

2,5 zł za godzinę wjazdu do strefy czystego transportu



Opłata za wjazd do strefy czystego transportu będzie stanowiła dochód gminy, który może być wykorzystany wyłącznie na potrzeby oznakowania strefy czystego transportu, zakupu autobusów zeroemisyjnych i pokrycia kosztów wykonania analizy o skuteczności działań zeroemisyjnych.

Opłata za wjazd do strefy czystego transportu nie może być wyższa niż 2,50 zł za godzinę i może być pobierana jedynie za poruszanie się po tej strefie w godzinach od 9 do 17. Może mieć formę opłaty abonamentowej lub zryczałtowanej.

To w skrócie oznacza, że w centrum miasta będziemy płacić za poruszanie się, a także postój w strefie płatnego parkowania.

Jeśli nie dokonamy opłaty za wjazd, możemy liczyć się z mandatem w wysokości nawet 500 zł. Jak mają być wnoszone opłaty, przepisy ustawy tego nie określają. Władze miasta mają wolną rękę zarówno we wprowadzaniu stref, jak i wybierania formy poboru opłat.

Opinie (1183) ponad 10 zablokowanych

  • Nareszcie

    Większość samochodów w Polsce nie powinna zostać dopuszcza do ruchu.

    Ile razy jadąc za trucicielem sami wdychamy rakotwórcze substancje.

    • 5 6

  • dla bogatych to nie problem

    ale przy naszych zarobkach....
    a może pensje niech nam najpierw podwyższą

    • 5 0

  • Pociągiem na zjazd rowerzystów

    No i pedałują na rowerach w pociągu. Co to za zjazd, gdy organizator występuje o zwiększenie pojemności pociągów dla przewozu rowerów na i z zlotu.

    • 4 0

  • (3)

    Jedyny sposób na to to wybory. Wyrzućmy burmistrzów, urzędników ze stołków. Niech utrata stołków, zleceń dla znajomych z ratusza uprzytomni ich następcom, że podobny los ich czeka. Rozbijmy układy i układziki lokalnie. Wtedy te opłaty znikną jak fotoradaryz każdej ulicy kiedyś...

    • 10 4

    • przecież to nie ratusz wymyślił

      tylko rząd. Ratusz może to wprowadzić ale nie musi

      • 2 2

    • To pisowski rząd, a nie burmistrzowie to wymyślił (1)

      I co Ci to da, że wyrzucisz włodarzy miast?Przecież to nie oni wymyślili tylko te debilem z rządu. Ich pogonic bezpowrotnie.

      • 1 1

      • czytasz ze zrozumieniem kretynko? Kto to wprowadza???

        • 0 0

  • po**balo do konca...

    • 2 0

  • Czas wrócić do furmanek...

    • 3 0

  • A kto będzie definiował centrum?

    O ile do tego guano dojdzie, to czy to będzie w ustawie, czy też rada będzie dowolnie ustalała granicę tak, jak w przypadku stref płatnego parkowania? I tak centrum będzie puchło puchło, puchło, bo kasa musi płynąć, a nie tylko kapać!

    • 3 0

  • Banda złodzieji nic więcej!

    • 5 0

  • Super - koniec z autobusami komunikacji miejskiej, PKM-ką spalinową i pociągami w centrach miast. (2)

    Wszyscy na rowery!

    • 7 1

    • Tak dobrze nie ma (1)

      Autobusy będą tylko bilety o 100% droższe

      • 0 0

      • Janie - ja nie na poważnie.

        Wiem po co ta opłata.

        • 0 0

  • (2)

    powinny byc za wjazd rowerem

    • 7 2

    • to bie za pisanie głupoty powinni kazac placic :) (1)

      • 1 4

      • tobie za rower podatek drogowy!!!

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane