• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Będą opłaty za wjazd do centrum pojazdem spalinowym?

Maciej Naskręt
10 czerwca 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Czy wprowadzenie nowej strefy zwiastuje, że znikną samochody z silnikiem benzynowym i diesla w miastach? Czy wprowadzenie nowej strefy zwiastuje, że znikną samochody z silnikiem benzynowym i diesla w miastach?

Miasta powyżej 100 tys. mieszkańców, takie jak Gdańsk czy Gdynia, mogą tworzyć strefy czystego transportu. Kierowcy samochodów z tradycyjnym napędem silnikowym za wjazd do strefy zapłacą maksymalnie 2,5 zł/h.



Czy miasta powinny wprowadzać strefy czystego transportu?

W miastach liczących powyżej 100 tys. mieszkańców będą mogły powstawać strefy czystego transportu, do których wjazd będzie płatny dla właścicieli samochodów z tradycyjnym napędem silnikowym. Wynika to z przyjętej przez Sejm uchwały o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych. Przegłosowanie opłaty emisyjnej przykryło trochę tę sprawę.

Bezpłatnie w strefach czystego transportu mogły będą poruszać się samochody:
  • elektryczne;
  • napędzane wodorem;
  • napędzane gazem ziemnym;
  • wszelkich służb.


Jak ustawodawca tłumaczy wprowadzone zmiany? Mają one zapobiec negatywnemu oddziaływaniu na zdrowie ludzi i środowisko w związku z emisją zanieczyszczeń z transportu, szczególnie na terenie śródmiejskiej zabudowy.

Sęk w tym, że obecnie samochody zeroemisyjne stanowią maksymalnie 3 proc. wszystkich samochodów w dużych miastach. Zatem zakaz wjazdu dotyczyłby niemal wszystkich kierowców. Z tego powodu pomysł jest mocno krytykowany.

Czytaj też: SEVI - trójmiejski pomysł na elektryczne auto miejskie

Nowe znaki informujące o początku i końcu strefy czystego transportu. Nowe znaki informujące o początku i końcu strefy czystego transportu.

2,5 zł za godzinę wjazdu do strefy czystego transportu



Opłata za wjazd do strefy czystego transportu będzie stanowiła dochód gminy, który może być wykorzystany wyłącznie na potrzeby oznakowania strefy czystego transportu, zakupu autobusów zeroemisyjnych i pokrycia kosztów wykonania analizy o skuteczności działań zeroemisyjnych.

Opłata za wjazd do strefy czystego transportu nie może być wyższa niż 2,50 zł za godzinę i może być pobierana jedynie za poruszanie się po tej strefie w godzinach od 9 do 17. Może mieć formę opłaty abonamentowej lub zryczałtowanej.

To w skrócie oznacza, że w centrum miasta będziemy płacić za poruszanie się, a także postój w strefie płatnego parkowania.

Jeśli nie dokonamy opłaty za wjazd, możemy liczyć się z mandatem w wysokości nawet 500 zł. Jak mają być wnoszone opłaty, przepisy ustawy tego nie określają. Władze miasta mają wolną rękę zarówno we wprowadzaniu stref, jak i wybierania formy poboru opłat.

Opinie (1183) ponad 10 zablokowanych

  • Dajcie przykład urzędnicy - im wyższe szarże tym będzie lepszy i gorliwiej naśladowany. Na początek prezydent, premier, ministrowie, posłowie, prezydenci miast, dyrektorzy urzędów, kierownicy wydziałów, sędziowie, prokuratorzy - na rowerki. Puste parkingi zobaczymy pod urzędami to może i obywatele przemyślą sprawę. Jak nie to na drzewo prostować banany, a my rozliczymy się przy urnie.

    • 9 0

  • Dramat debilizm itd

    • 1 0

  • Powoli mam dosyc tej uni europejskiej (4)

    • 9 6

    • (3)

      Spokojnie możesz się przenieść i mieszkać poza UE.

      • 2 2

      • Spokojniemoge glosowav za wyjsciem z uni i mieszkac hdzie mieszkam (2)

        • 2 3

        • Na razie niestety jesteś w mniejszości. Więc z głosowania nici.
          I jak na razie masz swój rząd we własnym kraju. Więc tu kieruj reklamacje.

          • 3 0

        • Nie możesz głosować za wyjściem, bo co to za demokracja, gdzie każdy głosuje jak chce

          • 4 0

  • loloja

    Chyba ich porypało -od waszej głupoty bierzcie podatek

    • 5 3

  • Mam dosyc tej uni europejskiej (1)

    Wzieli by sie za refundacje i jednoczesnie likwidacje piecow weglowych i podlaczenia ich do sieci centralnego ogrzewania lub przystosowania w inna alternatywe przyjazna dla srodowiska.
    Niech sie wezma za utylizacje chemi ktora lezy na dnie baltyku

    • 6 7

    • boś tępy.

      czytaj więcej i używaj głowy a nie jak pięta ...

      • 2 0

  • Opłaty.

    Kolejny powód aby omijać centrum. Ciekawe co na to sklepy? Jak im ubędzoe klentów.

    • 5 3

  • Gdynia zdycha! i nie tylko Gdynia

    Gdynia zaczyna żreć własną d.. bo ogon już zjadła. Najpierw podwyżka stawek za nieruchomości. Za chwilę podatek od deszczu. No i już w planie zakaz wjazdu. (mimo, że infrastruktura komunikacyjna ,aby zapewnić swobodne przemieszczanie się ludziom, którzy mieszkają poza trójmiastem - za 10 lat może będzie spełniać wymagania)Miasto nigdy nie nażre się. Jest jak wrzód drążący w d.. Nie odpuszcza mieszkańcom Im bardziej żre tym bardziej głodne.

    • 2 0

  • Jak zwykle u nas, ustawa napisania na kolanie i bez sensu. (1)

    Nie mówię już o tej opłacie, tylko o tym jakie pojazdy będą się mogły poruszać bez opłat w tych strefach. Co oznacza pojazdy "wszelkich służb"? Rozumiem, że komunikacja miejska, która nie jest służbą będzie musiała płacić za wjazd?

    Inna sprawa to dobór pojazdów. Kompletnie zapomniano o reklamowanych od lat jako ekologicznych hybrydach, szczególnie tych typu plug-in, które są defacto autami półelektrycznymi i mają bardzo małą emisję, jako że mogą przejechać dłuższy dystans korzystając wyłącznie z silnika elektrycznego.

    No i oczywiście ta ustawa zabije życie w centrach miast. Obecnie jest bardzo mało takich aut w Polsce, bo i są one drogie. Kupienie auta elektrycznego, którym da się przewieść w sensownych warunkach 4 osoby to minimum 128 tys. Poniżej tej kwoty to tylko małe miejskie autka dobre dla 2-3 osób.
    Hybrydy typu plug-in to jeszcze droższa zabawa od 147 tys.
    A zwykła nowa benzyna to tak od 35-40 tys.

    • 3 3

    • nie zabije życia w centrach miast. Ludzie i tak dojadą środkami komunikacji miejskiej głupi argument ze jest mało elektryków tu chodzi by w ogóle nie jeździć autem taki jest trend światowy.

      • 0 0

  • Niech się zabiorą za statki i inne promy które kopcą jak lokomotywy ,ten do Szwecji to się prawie nie zatrzymuje a jak ruszy to jak kiedyś IKARUSY z przystanku ...nie wspomnę o Motławie tam to dopiero lokomotywy kursują !!!

    • 10 1

  • a parking pod urzędem wojewódzkim (1)

    będzie w płatnej strefie? Bo założę się że nie. Tam muszą się zmieścić fury urzędników.

    • 10 3

    • Parking pewnie będzie płatny dla zwykłych urzędników. Czytałem gdzieś, że będzie abonament miesięczny. Zresztą teraz też płacą za parking.

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane