• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Będą szybkie tory i... zwykłe pociągi

Michał Jamroż, Michał Tusk
22 października 2008 (artykuł sprzed 15 lat) 
Pociągi z wychylnym pudłem (włoska technologia nosi nazwę pendolino, czyli "wahadełko") wykorzystywane są m.in. przez koleje włoskie, hiszpańskie, czeskie, słowackie a także szwajcarskie i chińskie. Nz. skład należący do brytyjskich linii Virgin Trains. Pociągi z wychylnym pudłem (włoska technologia nosi nazwę pendolino, czyli "wahadełko") wykorzystywane są m.in. przez koleje włoskie, hiszpańskie, czeskie, słowackie a także szwajcarskie i chińskie. Nz. skład należący do brytyjskich linii Virgin Trains.

Po zakończonym remoncie pociągi z Gdańska do Warszawy mogłyby jeździć 200 km na godz. Ale nie będą, bo kontrolowana przez państwo spółka PKP Intercity nie kupi przystosowanych do tej trasy szybkich pociągów. - Zmieńcie tę decyzję - apelują eksperci.



Przebudowa linii dla 'wahadełka' i kupno zwykłych pociągów to:

Trwa modernizacja linii kolejowej z Trójmiasta do Warszawy. Ponad miliard złotych na ten cel wydaje państwowa spółka PKP Polskie Linie Kolejowe. 1,8 mld zł dokłada Unia Europejska. Nowa linia, przystosowana do jazdy pociągów z prędkością 200 km na godz., będzie gotowa w 2014 r.

Sęk w tym, że z taką prędkością jeździć będą mogły tylko pociągi z tzw. wychylnym pudłem, które na łukach przechylają się bardziej niż wynikałoby to z budowy toru. Dzięki temu mogą bez hamowania pokonywać nawet ostre łuki, których na trasie do Warszawy - szczególnie między Malborkiem a Działdowem - nie brakuje. Co innego zwykłe składy - te po modernizacji będą mogły się rozpędzić tylko do 160 km na godz., a w niektórych miejscach - przyhamować aż do 90 km na godz.

Różnica na czasie przejazdu obu typów składów - między Gdańskiem Głównym a Warszawą Wschodnią - wynosi 27 min.

- Modernizacja linii dla pociągów z wychylnym pudłem, powoduje, że jej przebudowa jest droższa o ok. 20 proc. - przyznaje Andrzej Massel z Centrum Naukowo-Technicznego Kolejnictwa. To oznacza, że w przypadku linii Trójmiasto-Warszawa taka możliwość kosztować nas będzie ponad pół miliarda złotych.

Te pieniądze prawdopodobnie pójdą na marne. PKP Intercity ogłosiło bowiem przetarg na zakup 20 szybkich pociągów. W ogłoszeniu wymienia się szczegóły techniczne składów: muszą rozpędzać się do 220-250 km na godz., być przystosowane do jazdy po niemieckich i czeskich torach oraz mieć trzy klasy (drugą, pierwszą i biznesową). Na próżno szukać jednak wymogu wychylnego pudła, nawet dla części składów z zamawianej dwudziestki.

Do przetargu już zgłosiło się 6 oferentów, czołowych producentów taboru w Europie. Zwycięzca ma być wybrany późną wiosną 2009 r., pociągi mają być gotowe w 2012 r.

Adrianna Chibowska, rzecznik PKP Intercity unika jednoznacznego stwierdzenia, że wychylnego pudła nie będzie, zaznaczając, że warunki techniczne przetargu mogą być jeszcze zmienione. Z drugiej strony dodaje: - To ma być pociąg nie tylko dla Trójmiasta, ale także dla Wrocławia, Poznania czy Krakowa - a tam wychylne pudło nie jest potrzebne.

Złe wiadomości dla Trójmiasta potwierdził nam nieoficjalnie jeden z pracowników PKP Intercity: - Nie chcemy kupować pociągów z wychylnym pudłem, bo są ok. 10 proc. droższe i bardziej wymagające w eksploatacji. Poza tym, co to za różnica, czy pociąg będzie jechał 2 godz. 15, czy 2 godziny 42 min!

Jednak zdaniem ekspertów, te 27 min różnicy jest kluczowe. - W Polsce są duże szanse na powstanie sieci linii wysokich prędkości - mówi Marcin Wołek z Katedry Rynku Transportowego Wydziału Ekonomicznego Uniwersytetu Gdańskiego. - Jeśli z Warszawy do Wrocławia, Poznania czy Krakowa będzie się jechało 1 godzinę 45 min, a do Trójmiasta ten czas wynosić będzie prawie 3 godz., to staniemy się kolejową prowincją. Jest taka zasada, że duże miasta zyskują, gdy podróż pociągiem pomiędzy nimi trwa do 2 godz. Przy zastosowaniu wychylnego pudła tylko niewiele przekraczamy tę "magiczną granicę". Nie możemy pozwolić na to, by przez decyzję jednej kolejowej spółki konkurencyjność Trójmiasta uległa znaczącemu pogorszeniu w porównaniu do innych ośrodków tego rzędu w Polsce.

Adrian Furgalski, dyrektor w Zespole Doradców Gospodarczych "Tor": - Mam nadzieję, że nie będzie tak, że najpierw pochwalimy się po raz kolejny, że zadanie zostało wykonane, a potem okaże się, że tak naprawdę część pieniędzy została zmarnowana. Tak byłoby, gdyby trasa Gdynia-Warszawa została dostosowana do prędkości 200 km na godz., ale zabrakłoby składów, które mogłyby jeździć z taką prędkością. Przy takim zakupie 10 proc. nie jest zawrotną kwotą, a 20 min to nie jest mała oszczędność czasu.

Andrzej Massel, ekspert z Centrum Naukowo-Technicznego Kolejnictwa: - To pasażerowie trasy Warszawa-Gdynia odnieśliby największe korzyści z zastosowania składów z wychylnym pudłem w Polsce. Z głównych tras kolejowych jest ona najbardziej kręta. Do tego pasażerowie jeżdżą nią w dużej mierze w celach służbowych, a szczególnie im zależy na czasie i są skłonni płacić więcej za szybszy przejazd.

Tadeusz Aziewicz, poseł PO: - Na pewno zainteresuję się tą sprawą i postaram się zainterweniować. Właśnie w środę mamy wspólne posiedzenie komisji skarbu oraz infrastruktury, które między innymi dotyczyć będzie PKP. Wtedy też poproszę o stanowisko spółki PKP Intercity w tej sprawie.
Gazeta WyborczaMichał Jamroż, Michał Tusk

Opinie (157) 5 zablokowanych

  • Tylko, że w UK Virgin Trains już nie ma

    To stare zdjęcie. Teraz zamiast tego jest tam CrossCountry

    • 0 0

  • teoretycznie istnieje szansa, że konkurencja PKP - zagraniczna

    i prywatna, wejdzie na trasę ze swoimi składami

    a PKP wtedy będzie mogło się wypchać swoimi składami dla Krakowa

    tylko, że to może potrwać bardzo długo

    • 0 0

  • SKANDAL!!!!!!!!1ZWOLNIONA POLSKA GDYNIA WARSZAWA 40MINUT TO OGROMNA ROZNICA!!!!!!!!!!!!! (1)

    JAK MAMY DOGONIC EUROPE JESLI BEDA TAKIE DZIALANIA ZE 40MIN TONIC NO ...MASAKRA WSTYD ZENADA FRANCJA MA TGV NAJSZYBSZE POCIAGI SWIATA DO TEGO TRZEBA DAZYC A NIE ..........PKP POLSKA KOMUNA KOLEJOWA!!!!!!!!!MONOPOLISCI FRAJERSTWO TAK JAK BY POWIEDZIEC ROBERTOWI KUBICY 40MINUT MASZ WOLNIEJSZE AUTO ALE TO PRZECIEZ ZADNA DLA CIEBIE ROZNICA NO ...............CO TO MA BYC KOMUNISCI STARE DZIADKI W TYM PKP JESLI SIE WYDAJE MILJONY TO NIE MOZNA OSZCZEDZAC 10PROCENT BO INACZEJ NIGDY NIEBDOGONIMY FRANCJI NIEMIEC NIGDY Z TAKIM MYSLENIEM...........JEZDZILEM W ANGLI SZYBKIM POCIAGIEM COS PIEKNEGO WLASNIE Z TYM WYCHYLNYM PUDLEM JEZDZI SIE WSPANIALE JAK SAMOLOTEM SIE PRZECHYLA PEDZI BARDZO SZYBKO KOMFORT WSZYSTKO PIEKNIE CZAS REWELACYJNY CZAS TO PIENIADZ PANOWIE Z PKP!!!!!!!!!!!ZAWSZE TRZEBA SLUCHAC SIE EKSPERTOW POLSKA KOMUNA PANSTWOWA PKP ZLA REKLAME SOBIE ROBICIE!!!!!!!!!!!!!!STRA TA DLA WAS MI SI EKOJARZY I CALEJ POLSCE PKP INTERCITI Z WOLNYM POCIAGIEM!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!DLA CZEGO TAK MUSI ZAWSZE BYC W POLSCE???????????ZE SA WIELKIE PROJEKTY SZYBKOSCI 200KM A TU NAGLE PKP INTERCITI MOWI WIECIE CO CALO POLSKO MAMY WAS GDZIES NIE KUPIMY SZYBKICH POCIAGOW UNIE TEZ MAMY GDZIES WAZNE ZEBYSMY MY MIELI TROSZKE WIECEJ KASY!!!!!!!TAKIE MAM ODCZUCIE TAK NAPEWNO JEST BO INACZEJ TEGO NIEMOZNA WYTLUMACZYC.LICZY SIE SZYBKOSC PREDKOSC CZAS TO PIENIADZ PKP NIEWIECIE TEGO??????????????????????????????????????????????????PRAWDE MOWIAC NIE MACIE SZANS Z KOMKURENCJA TAKIM MYSLENIEM POLACY CZEKAJA TYLKO NA KONKURENCJE KOLEJOWA NP NIEMIECKIE FIRMY POCIAGI WJADA DO POLSKI I BEDZIE JA NALEZY SZYBKO PRAWIDLOWO PORZADNIE TAK JAK Z SAMOLOTOTAMI LOT NIE MA SZANS HAHAHA BUDOJCIE TORY WEJDZIE KONKURENCJA I BEDZIEMY JEZDZI Z 3MIASTA TO WARSZAWY 1.5 NAWET MUSI BYC KONKURENCJA WYSCIG POCIAGOWY KORZYSC DLA WSZYSTKICH KOCHAM KOLEJ TA SZYBKA DAJE SWOBODE PRZEMIESZCZANIA WOLNOSC W POLSCE ZACHODZA OGROMNE ZMIANY DLA TEGO TAK JEST JAK W TYM DZISIEJSZYM ARTYKOLE WSZYSTKO PRZEZ WOJNY KOMUNIZM POZOSTAWIL NAM PANSTWOWA KOLEJ PKP STOCZNIE KTORE UPADAJA WSZYSTKO MUSI BYC PRYWATNE WTEDY WLASCICIELOWI BEDZIE ZALEZALO NA MARZENIACH O PREDKOSCI WSPANIALEJ KOLEJCE SUPER SZYBKIEJ MOIM MARZENIEM JEST ZEBY W POLSCE JEZDZILY TGV FRANCUZKIE ZDANIA NIEZMIENIE NIGDY TRZEBA BYC JAK ROBER KUBICA SUPER SZYBKI F1 POZDRAWIAM PRZYSZLOSC NALEZY DO NAJSZYBSZYCH KOLEJI

    • 0 0

    • Prędkość, fajnie ale pisać mogłeś trochę wolniej...

      • 0 0

  • i znów wybiórcza :(

    tory szybkie są ważniejsze - pociagi mozna zawsze dokupić takie czy siakie. Gorzje gdyby oszczędzali na szybkich torach a kupili szybkie tory.... Dziennikarskie bicie piany

    • 0 0

  • DO PKP INTERCITY ZOBACZCIE WYNIKI SONDAZU 76% LUDZI TWIERDZI ZE MARNUJECIE PUBLICZNE PIENIADZE JEST TO KROTKOWZZROCZNOSC

    KONKURENCJA BEDZIE DLA WAS BEZLITOSNA HAHAHA ALBO PRZYSPIESZYCIE ALBO ODPADACIE Z GRY PROSTE POCZYTAJCIE SOBIE KOMENTAZE NA FORU

    • 0 0

  • KULEJORZ PEDZIAŁ

    "Złe wiadomości dla Trójmiasta potwierdził nam nieoficjalnie jeden z pracowników PKP Intercity: - Nie chcemy kupować pociągów z wychylnym pudłem, bo są ok. 10 proc. droższe i bardziej wymagające w eksploatacji. Poza tym, co to za różnica, czy pociąg będzie jechał 2 godz. 15, czy 2 godziny 42 min!"
    to nie człowiek, to KULEJORZ powiedział. im wsio ryba, dwa czy czy godziny.

    • 0 0

  • intercity jezdzi wolniej niz pospiechy przed wojna

    nie maja sie czym chwalic, prawie 6 godzin z gdyni do w-wy to za cara lepiej bylo. a teraz pol godziny w te czy wewte kulejorzom zwisa.

    • 0 0

  • tylko w Polsce

    jezdze pociagami typu Virgin i te 20 min jest kluczowe ilu pasazerow przejezdza z poludnia Polski na polnoc i odwrotnie Intercity niech sie zastanowi bo ludzie przesiada sie na samoloty jak beda dwa lotniska he he;)

    • 0 0

  • Poza tym, co to za różnica, czy pociąg będzie jechał 2 godz. 15, czy 2 godziny 42 min!

    Jest dokładnie tak jak mówi pan z Intercity, kolej ma nas głęboko w dupie. Kiedyś jeździłem z Gdyni do Katowic ekspresem w 7 godzin, teraz z powodu remontów ten sam pociąg pokonuje go w 9 i pół godziny! Oczywiście, dokładnie za te same pieniądze. Dla pasażera są tylko przeprosiny i proszenie o cierpliwość...
    Niech w końcu ten rynek przestanie być monopolem PKP i wejdą tutaj firmy zagraniczne. Może robiąc wstyd naszym pokażą, że można.

    • 0 0

  • Władze Gdańska jak zwykle mają w dupie (1)

    że Trójmiasto jeszcze bardziej oddali sie od reszty kraju. Coraz bardziej stajemy się prowincją Polski. Obudzą sie z ręką w nocniku.
    "Poza tym, co to za różnica, czy pociąg będzie jechał 2 godz. 15, czy 2 godziny 42 min!" Wypowiedź godna kretyna.

    • 0 0

    • dokładnie

      to chyba będzie cytat roku

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane