• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Będą wypadać z szyn?

am
5 czerwca 2003 (artykuł sprzed 21 lat) 

Antoni Szczyt z Wydziału Gospodarki Komunalnej w gdańskim magistracie uspokaja, że remont torowisk w ciągu ulicy Rzeczpospolita na Zaspie przebiega prawidłowo. Według eksperta budownictwa kolejowego Franciszka Latawca wymiana pojedynczych podkładów na jednym odcinku może w przyszłości zaowocować wykolejeniami.



- Pracownicy wybierają tylko stary materiał w niektórych miejscach i dosypują nowy. Podłoże jest gliniaste, a w glinę kamienie wsiąkają jak w masło - mówi F. Latawiec. - W przyszłości tak wykonana praca może zagrażać bezpieczeństwu pojazdu i pasażerów. Może się skończyć wykolejeniami.

Mowa o mierzącym 2498 m odcinku toru pojedynczego od ulicy Hynka do pętli tramwajowej Zaspa. F. Latawiec nie ma natomiast zastrzeżeń do prac trwających na odcinku od placu Komorowskiego do ulicy Hynka przy ETC (1800,7 m). Tam wszystko odbywa się prawidłowo. Wyrzucany jest stary tłuczeń (kamienie), nawożony nowy. Pan Latawiec przez 45 lat pracował w branży budowlanej na kolei, budował tory na Gubałówkę, przez dwa lata torowiska w Egipcie i w Gdańsku, kierował remontem Błędnika. Z jego zarzutami nie zgadza się wicedyrektor Szczyt.

- Prace przebiegają zgodnie z przyjętą procedurą - twierdzi. - Z tym, że na krótszym odcinku wykonujemy tylko prace bieżące, a na dłuższym trwa remont kapitalny. Nie ma mowy o tym, że torowisko się zapadnie, czy będą wykolejenia, bo wyniki badań pozwalają na naprawę bieżącą. Miasta nie stać na remont kapitalny na całości, bo ten jest trzy razy droższy. Naprawy bieżące są potrzebne i opłacalne.

Wykonawcą remontu jest konsorcjum Gravel-Sztopkanel-Rajbud. Za remont kapitalny firma bierze 4 mln 429 tys., za naprawę bieżącą 922 tys. Kolejny problem dotyczy przeznaczenia wydobytego tłucznia, który można wykorzystać jako materiał budowlany. Na razie jest on przewożony i składowany przy pasie startowym na Zaspie. Zdaniem pana Latawca powinien być on od razu dostarczany np. pod budowę dróg. Rozładowywanie i ponowne załadowywanie nie jest ani ekologiczne, ani ekonomiczne. Według niepotwierdzonych informacji kamienie wywożone są w okolice Żukowa. Jak twierdzi Szczyt, tłuczeń zostanie wykorzystany do innych robót, które od października prowadzić będzie na gdańskich torowiskach konsorcjum Gravel-Sztopkanel-Rajbud..
Głos Wybrzeżaam

Opinie (29)

  • no tak gorska gubałówka i piaski egiptu to przecież prawie dokładnie to samo co nadmorska glina
    GW pewnie bardzo sie natrudzil by znalesc takiego "eksperta"
    tempo budowy jest naprawde dobre
    miasto podpisalo taka umowe ze firma remontujaca placi za autobusy zastepcze i dlatego jest zainteresowana najszybszym zakonczeniem modernizacji
    ale SLD-owski GW jak zwykle szuka dziury w calym nie widzi ze przy okazji zmodernizowano wszystkie skrzyzowania ze rownoczesnie buduje sie sciezke rowerowa przy alei legionow
    ale to robi "wstretna" PO i trzeba cos napisac zlego
    i towarzysze zawsze cos wymysla tym razem jest to Pan Latawiec

    • 0 0

  • Gallux jaki polski serial ogladasz najcześciej?

    • 0 0

  • Latawiec na Błędniku...

    ...nic dodać, nic ująć :D

    • 0 0

  • No wlasnie, najwazniejsza jest sciezka rowerowa - wreszcie!

    Szkoda ze nawet ten nowy podklad jest ubijany zwyklymi zageszczarkami a nie np. "plaserem". Ziemia w Polsce to faktycznie przewaznie glina i trzeba specjalnych dodatkowych nakladow zeby uzyskac sztywne podloze. Obawiam sie ze jesszcze dlugo nie bedzie nas stac na podklady z prawdziwego zdarzenia jakie buduje sie pod drogami i torami w Europie i USA.

    • 0 0

  • Jak to w Gdańsku

    Nie bardzo rozumiem dlaczego jakis tam ekspert zarzuca nieprawidłowości w budowie torowiska. Pan Szczyt jest jedynym ekspertem od wszystkiego i tylkko on ma racje. A jak nie ma to i tak nalezy na to patrzeć na jego korzyść w końcu przetrwał wiele ustrojów na posterunku pracy. Gdańsk ma najgorsze z wyobrażalnych torowiska i wogóle sieć tramawajowa przypomina skansen a nie nowocześne rozwiazania.Jakoś dziwnym trafem sprawdzają się przepowiednie co do 4 nowych tramwajów, które stoja w zajezdni bo torowiska w innych częściach miasta sie dla nich nie nadają. A może by tak je odsprzedać innemu miastu a za to kupić jeszcze trochę złomu.

    • 0 0

  • wcale nasze tramwaje nie są takie najgorsze
    na te nowe duzo ludzi pyszczy że jest mniej miejscdo siedzenia, ale przeciez też są potrzebne dla ludzi z wózkami między innymi
    a prace na torowisku przebiegają że aż miło tak że wybaczyłam im już nawet kolejne wakacje z komunikacją zastępczą ;P

    • 0 0

  • "Wykonawcą remontu jest konsorcjum Gravel-Sztopkanel-Rajbud. Za remont kapitalny firma bierze 4 mln 429 tys., za naprawę bieżącą 922 tys. (...) Jak twierdzi Szczyt, tłuczeń zostanie wykorzystany do innych robót, które od października prowadzić będzie na gdańskich torowiskach konsorcjum Gravel-Sztopkanel-Rajbud.."

    Może już stary jestem, ale czy czasem przy zleceniach na takie kwoty nie powinno być przetargu? Pan Szczyt już tak ambitnie zakłada, że G-S-R wszystko zrobi, całą kasę zgarnie.. hmmm czyżby powtarzała się historia a'la Zacharowicz?

    • 0 0

  • Franciszek Latawiec na Prezydenta!

    A oto, specjalnie dla Głosu Wybrzeża exclusive interview ze znanym, światowej sławy ekspertem kolejnictwa panem Franciszkiem Latawcem:
    -Panie Franciszku, jak pan ocenia prace nad remontem torów w Gdańsku
    -Dziadostwo, panie.
    -No to może coś konkretnego
    -No jak my ze śwagrem budowali na te Gubałówkie kolejkie, to my tam lepiej budowali. My se rano flaszkie popili, potem popka zakirali, a tak kole trzynastej można było sie brać do roboty, więc kładlimy te podkłady, cożeśmy ich jeszcze rozkraść na działkię nie zdążyli, ale o czternastej panie, majster przychodzi i mówi mi "Franuś, wy coś tu za szybko robita". Toteż ja myśla, że tu w tym Gduńsku, to wszytko źle robią, i za szybko - nie popiją przed robotą, młodego do łopaty nie zagonią, tylko zami robią... tak się nie pracuje, dziadostwo panie...

    • 0 0

  • ADAMOWICZ MUSI ODEJŚĆ

    Nic dodać nic ująć , kolejna paranoja w tym mieście , kolejny dziwny przekret i w dodatku może spowodować tragedie !!!

    • 0 0

  • z drugiej strony

    oszczędności:(((
    wiadomo jak jest z budżetem a po prawdzie jak NIE jest)
    może faktycznie GRUNTOWNA WYMIANA a nie co 3-ci 4-ty??
    tylko się, kurza stopa pytam, nie?

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane