• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Będą wypadać z szyn?

am
5 czerwca 2003 (artykuł sprzed 21 lat) 

Antoni Szczyt z Wydziału Gospodarki Komunalnej w gdańskim magistracie uspokaja, że remont torowisk w ciągu ulicy Rzeczpospolita na Zaspie przebiega prawidłowo. Według eksperta budownictwa kolejowego Franciszka Latawca wymiana pojedynczych podkładów na jednym odcinku może w przyszłości zaowocować wykolejeniami.



- Pracownicy wybierają tylko stary materiał w niektórych miejscach i dosypują nowy. Podłoże jest gliniaste, a w glinę kamienie wsiąkają jak w masło - mówi F. Latawiec. - W przyszłości tak wykonana praca może zagrażać bezpieczeństwu pojazdu i pasażerów. Może się skończyć wykolejeniami.

Mowa o mierzącym 2498 m odcinku toru pojedynczego od ulicy Hynka do pętli tramwajowej Zaspa. F. Latawiec nie ma natomiast zastrzeżeń do prac trwających na odcinku od placu Komorowskiego do ulicy Hynka przy ETC (1800,7 m). Tam wszystko odbywa się prawidłowo. Wyrzucany jest stary tłuczeń (kamienie), nawożony nowy. Pan Latawiec przez 45 lat pracował w branży budowlanej na kolei, budował tory na Gubałówkę, przez dwa lata torowiska w Egipcie i w Gdańsku, kierował remontem Błędnika. Z jego zarzutami nie zgadza się wicedyrektor Szczyt.

- Prace przebiegają zgodnie z przyjętą procedurą - twierdzi. - Z tym, że na krótszym odcinku wykonujemy tylko prace bieżące, a na dłuższym trwa remont kapitalny. Nie ma mowy o tym, że torowisko się zapadnie, czy będą wykolejenia, bo wyniki badań pozwalają na naprawę bieżącą. Miasta nie stać na remont kapitalny na całości, bo ten jest trzy razy droższy. Naprawy bieżące są potrzebne i opłacalne.

Wykonawcą remontu jest konsorcjum Gravel-Sztopkanel-Rajbud. Za remont kapitalny firma bierze 4 mln 429 tys., za naprawę bieżącą 922 tys. Kolejny problem dotyczy przeznaczenia wydobytego tłucznia, który można wykorzystać jako materiał budowlany. Na razie jest on przewożony i składowany przy pasie startowym na Zaspie. Zdaniem pana Latawca powinien być on od razu dostarczany np. pod budowę dróg. Rozładowywanie i ponowne załadowywanie nie jest ani ekologiczne, ani ekonomiczne. Według niepotwierdzonych informacji kamienie wywożone są w okolice Żukowa. Jak twierdzi Szczyt, tłuczeń zostanie wykorzystany do innych robót, które od października prowadzić będzie na gdańskich torowiskach konsorcjum Gravel-Sztopkanel-Rajbud..
Głos Wybrzeżaam

Opinie (29)

  • najbardziej trwałe sa prowizorki chciałem dodać...

    • 0 0

  • a co ma kolejorz do torów tramwajowych??

    • 0 0

  • częćś jest gruntownie wymieniana
    nawet się zastanawiałam czy puszczą tory w wykopie bo tak wyryli podłoże
    ale teraz ładnie wszystko położone tam gdzie juz skończyli
    ale na kawałku robią tylko drobne poprawki
    widocznie nie ma jeszcze potrzeby - innym razem

    • 0 0

  • Wszystko fajnie, ale...

    nie wiem dlaczego zastosowano tam podkłady drewniane i to sosnowe (najsłabsze ze wszystkich). A do tego zastanawia ich impregnacja, wyglądają jakby były tylko pomazane z wierzchu. Podobno miasto nakazało zastosować podkłady drewniane, bo ma być niby ciszej. A w rzeczywistości nie musi wcale tak być. Zobaczycie, że będą znowu wykonywać naprawę główną za 5-7 lat. Wg mnie powinni dać żelbetowe. Ale za to pozytywnie trzeba ocenić przejazdy drogowe. Zastosowano przejazdy gumowe firmy Strail-piękna rzecz.
    Pozdrawiam

    • 0 0

  • Krótka historia....

    Pamiętam jak dojeżdżałem na PG tramwajem w latach 80-tych to też zmieniali podkłady z drewnianych na betonowe bo bardziej stabile. Potem okazało się,że podwozia tramwajów nie wytrzymują przeciążeń i w odstępie 2 lat wymieniono je z powrotem na drewniane, bardziej elastyczne.
    Na początku lat 90 na kilku odcinkach prostej znowu wymieniono podkłady na betonowe, brak uzasadnienia.
    No i teraz układa się wszystko od początku.

    Myslę, że już jesteśmy w unii.
    Tam takie "jaja" są na porzadku dziennym.

    • 0 0

  • iluż tu specjalistów od budowy torowisk... impregnowania podkładów... etc. tylko pozazdrościć wiedzy...

    • 0 0

  • Konsorcjum WPRD Garvel - Torpol po pierwsze

    Autor artykułu niech najpierw sprawdzi o czym pisze. Po drugie specjalisci od torów kolejowych wiedzą na ten temat więcej niż tzw. "specjaliści" z ZKM Gdańsk. Po trzecie w tych warunkach podkłady drewniane są lepsze, bo betonowe mogłyby po prostu popękać, ze względu na podłoże właśnie. Po czwarte to jest właśnie naprawa średnia czyli wymiana zniszczonych podkładów, szyn oraz podsypanie tłucznia a następnie podbicie torowiska Plaserem a nie naprawa główna jak na odc. Pl. Komorowskiego - Hynka. A po piąte za stan komunikacji miejskiej w Gdańsku i stan torowisk możemy wszyscy podziękować Radzie Miasta Gdańska, która woli stawiać nowe krzyże i prowadzić przepychanki a nie myśleć jak tu ludziom ułatwić życie. Pozdrowienia dla wszystkich

    • 0 0

  • Zapomniane skrzyżowanie ?

    A co z remontem skrzyżowania ul. Chłopska/Obrońców Wybrzeża ? Tam też przejazdy są fatalne przez torowiska i wołają o pomstę do nieba. KIEDY BĘDZIE GUMA ???

    • 0 0

  • tam remont jest chyba na drugą połowę wakacji przewidziany

    • 0 0

  • A co Szczyt moze wiedziec o torach ???

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane