• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Będą zmiany po kolizjach na rondzie w Letnicy

Maciej Korolczuk
3 sierpnia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (180)
Najnowszy artykuł na ten temat 18-latek wbiegł do tunelu. 2 tys. zł mandatu
W tym miejscu w ciągu zaledwie jednej doby doszło do dwóch niemal identycznych kolizji. W tym miejscu w ciągu zaledwie jednej doby doszło do dwóch niemal identycznych kolizji.

Dzień po dniu, w tym samym miejscu na rondzie w LetnicyMapka, doszło do dwóch groźnie wyglądających kolizji z udziałem samochodów osobowych i tramwajów. W środę na miejscu odbyła się wizja lokalna inżynierów ruchu, sprawdzających w jaki sposób można poprawić bezpieczeństwo na rondzie. W czwartek po konsultacji z Zarządem Transportu Miejskiego mają w tej sprawie zapaść pierwsze decyzje. Pod uwagę branych jest kilka rozwiązań m.in. dodatkowe oznakowanie, korekta pętli indukcyjnych, likwidacja obiektu ograniczającego widoczność czy osłony na sygnalizatorach.



Co poprawiłoby twoim zdaniem bezpieczeństwo na rondzie w Letnicy?

Rzadko zdarza się, by w ciągu niespełna jednej doby w tym samym miejscu doszło do dwóch niemal identycznych kolizji z udziałem auta osobowego i tramwaju.

Tak było na rondzie w Letnicy, gdzie najpierw - w poniedziałek po godz. 17 - kierowca renault na francuskich numerach rejestracyjnych zignorował czerwone światło i wjechał pod jadący tramwaj. W wyniku zderzenia samochód wpadł na torowisko i uderzył w kolejny tramwaj jadący w przeciwnym kierunku. Samochód, którym jechał sprawca nie miał ważnej polisy ubezpieczenia OC. Obywatel Białorusi za kolizję ukarany został mandatem w wysokości 2 tys. zł.

17:32 31 LIPCA 23 (aktualizacjaakt. 19:07)

Samochód wjechał pod tramwaj (48 opinii)

Na rondzie kolo Polsat Plus Areny wypadek
Na rondzie kolo Polsat Plus Areny wypadek


Niespełna dzień później - we wtorek po godz. 13 - w tym samym miejscu znów doszło do zderzenia osobówki z tramwajem. Jak ustalili policjanci, 43-letni kierujący samochodem osobowym marki skoda nie zastosował się do sygnalizacji świetlnej i uderzył w jadący w kierunku centrum tramwaj. Mieszkaniec powiatu bielskiego ukarany został mandatem w wysokości 1,5 tys. zł.

13:41 1 SIERPNIA 23 (aktualizacjaakt. 14:23)

Kolizja samochodu z tramwajem na Rondzie Mazowieckiego przy Polsat Plus Arena Gdańsk (96 opinii)

Poważne zdarzenie drogowe z udziałem tramwaju i samochodu osobowego przy Stadionie Polsat Plus Arena Gdańsk. Utrudnienia na drogach.
Poważne zdarzenie drogowe z udziałem tramwaju i samochodu osobowego przy Stadionie Polsat Plus Arena Gdańsk. Utrudnienia na drogach.


Czujność motorniczych ogranicza liczbę wypadków



Trzypoziomowe rondo w Letnicy to największe tego typu skrzyżowanie w Trójmieście. Codziennie przejeżdża przez nie kilkadziesiąt tysięcy aut - w tym coraz więcej ciężarowych.

Wypadkom z tramwajami z reguły winni kierowcy



Przez jego środek kursują tramwaje do i z Nowego Portu a także autobusy kursujące przez tunel pod Martwą Wisłą.

Korki na rondzie przez... zbytnią uprzejmość kierowców Korki na rondzie przez... zbytnią uprzejmość kierowców
Nie brakuje też pieszych i rowerzystów - zresztą kilka tygodni temu także na rondzie jeden z nich również wjechał pod jadący tramwaj.

Wypadków z udziałem tramwajów pewnie byłoby więcej, gdyby nie czujność motorniczych, którzy znając specyfikę tego miejsca - podobnie jak na licznych przejazdach na ul. Kartuskiej, gdzie jeszcze częściej dochodzi do tego typu zdarzeń - zbliżając się do skrzyżowania redukują prędkość. Często można usłyszeć też tramwajowy dzwonek, którego motorniczowie używają prewencyjnie, by ostrzec kierowców o nadjeżdżającym tramwaju.



Mogą pomóc piktogramy i korekta pętl indukcyjnych



W środę przed południem wybraliśmy się na miejsce, by sprawdzić czy na rondzie nie konieczne są pewne korekty, które mogłyby poprawić bezpieczeństwo kierowców, motorniczych i pasażerów komunikacji miejskiej.

Dwie zmiany można wprowadzić od ręki.

Po pierwsze - na jezdni przed przejazdami przez tory tramwajowe - drogowcy mogliby wymalować dodatkowe oznakowanie poziome. Skutecznym i praktykowanym już w Gdańsku rozwiązaniem są piktogramy ze strzałką wskazującą kierunek nadjeżdżających tramwajów. W kwestii oznakowania pionowego i sygnalizacji świetlnej niewiele da się zrobić. Zarówno znaki (A-21), jak i światła (wzbudzane przez pętle indukcyjne) działają bez zarzutu.

Piktogramy tramwajów i strzałek wskazujących kierunek ich jazdy stosowane są na przejazdach np. we Wrzeszczu. Piktogramy tramwajów i strzałek wskazujących kierunek ich jazdy stosowane są na przejazdach np. we Wrzeszczu.
Po drugie - wspomniana pętla indukcyjna zapalająca kierowcom czerwone światło na rondzie, znajduje się przed wjazdem tramwaju na rondo. Gdyby czujniki odsunąć nieco od skrzyżowania, by kierowcy szybciej otrzymywali informację, że nadjeżdża tramwaj - ryzyko stłuczki byłoby mniejsze. Rozwiązanie to ma jednak pewną wadę. Cenę za bezpieczniejszy przejazd tramwaju zapłaciliby kierowcy, bo dłuższe czerwone światło mogłoby generować większe korki na rondzie i wokół niego.

Kierowcy ignorują albo nie zauważają czerwonego światła, które zapala się nad jezdnią, gdy na rondo wjeżdża tramwaj. Być może sygnalizacja powinna reagować wcześniej? Kierowcy ignorują albo nie zauważają czerwonego światła, które zapala się nad jezdnią, gdy na rondo wjeżdża tramwaj. Być może sygnalizacja powinna reagować wcześniej?

W środę wizja lokalna, w czwartek spotkanie z ZTM



Po naszych pytaniach, które przesłaliśmy do Agaty Lewandowskiej, Miejskiego Inżyniera Ruchu, w środę w terenie odbyła się wizja lokalna. Inżynierowie sprawdzili funkcjonowanie sygnalizacji na rondzie i przeanalizowali możliwe działania.

- W czwartek, 3 sierpnia, spotkamy się w tej sprawie z przedstawicielami Zarządu Transportu Miejskiego i Policją - mówi Lewandowska. - Od 2016 roku na skrzyżowaniu działa ten sam program sygnalizacji. Wyższe statystyki zdarzeń, a od początku roku było ich już 11, mogą mieć związek np. ze wzrostem ruchu. Ale zmiany na pewno będą. Rozwiązań jest kilka, musimy je najpierw przedyskutować.
Pod uwagę brane są m.in.

  • poprawienie widoczności od strony wyjazdu z tunelu w kierunku Letnicy i Brzeźna poprzez likwidację obiektu stojącego tuż przy przejeździe tramwajowym
  • ekrany kontrastowe na sygnalizatorach, by poprawić widoczność świateł
  • aktywny (migający) znak ostrzegawczy
  • wcześniejsza detekcja tramwajów
  • dodatkowe oznakowanie poziome

Miejsca

Opinie (180) 6 zablokowanych

  • Taką mam koncepcję... ;)

    Trzeba zmniejszyć dozwolona prędkość w tunelu do 50km/h albo nawet 30km/h...

    • 3 0

  • piktogramy na przejściach przez tory

    Czy piktogramy na przejściach tylko mi wydają się mało intuicyjne?
    Ja wiem że trzeba myśleć co się robi i się rozglądać się w obu kierunkach, ale chodzi mi o pierwszy odruch. Bo gdy podchodzę do takiego piktogramu to mój odruch jest taki, że patrzę w kierunku wskazywanym przez strzałkę, ale powinienem w przeciwną bo ona pokazuje kierunek ruchu tramwaju. Widać jakoś podświadomie zawsze odwracam głowę najpierw tam gdzie pokazuje strzałka. Zastanawiałem się czy inni też tak mają.

    • 1 1

  • światła (1)

    często jadę tamtędy autem. Sygnalizacja świetlna nigdy nie działała. Zawsze miga żółte światło. Kierowcy, którzy wjeżdżają na rondo ustępując pierwszeństwa innym samochodom już poruszającym się po rondzie niestety nie wiedzą, że należy także ustąpić tramwajom przejeżdżającym przez środek ronda. Ja również miałam z tym problem... Uniknęłam wypadku bo ostrzegł mnie iny kierowca ,na ukraińskich numerach:) Znaki poziome namalowany tramwaj ze wskazanym kierunkiem ruchu rozwiążą ten problem.

    • 1 4

    • Jakim cudem posiadając prawo jazdy możesz nie wiedzieć, że tramwaj ma pierwszeństwo??

      • 0 0

  • Zróbcie szlabany

    Jak na kolei

    • 1 0

  • Białorusin w aucie na francuskich numerach bez ważnego OC

    Niezłe kombo.

    • 4 0

  • Szczerze? (1)

    Przejeżdżałam tam kilka razy i nigdy nie zauważyłam tych świateł. W takim razie można powiedzieć, że są za małe. Walnąć światła o większym rozmiarze i ludzie będą widzieć.

    • 1 1

    • To świadczy raczej o Tobie a nie o tym rondzie i wielkości świateł.

      • 0 0

  • Najgorsze rondo

    Które widziałem. Zwiedziłem autem generalnie całą Europę kilkakrotnie.

    Fajne rozwiązania mają np Kielce, tyle że bez tramwajów.

    • 2 2

  • Rozwiązanie problemu (2)

    Rozwiązanie tego problemu jest przy Elektromontażu na skrzyżowaniu na Przeróbce. Migacze migają,ale gdy pojawia się tramwaj to automatycznie zapala się czerwone światło. Ponadto tramwaje przejeżdżając przez rondo mogłyby czynić to wolniej.Nie byłoby wtedy żadnych kolizji.

    • 27 21

    • migacze są, czerwone zapala się, nie byłeś tam?

      moim zdaniem jest zła widoczność, to nie jest jedyny obiekt do obserwacji na tym krótkim odcinku

      • 10 2

    • Przecież tak samo jest na omawianym rondzie w letniewie

      • 8 1

  • zadanie niemożliwe -- nauczyć kierowczyka stosowania przepisów.

    Tzn. jest jedna metoda, ale lobby samochodowe ciśnie aby kierowczyki były bezkarne. Otóż tym wyjściem jest karanie mandatami o odpowiedniej wysokości. Powinny się zaczynać od 10 kzł. Ale w Polsce to nie przejdzie, bo wieśniaki za kółkiem to wyborcy pislamu a pislam swoim bandziorkom nie da nic zrobić.

    • 1 2

  • Problemem sygnalizacji świetlnej (w każdym miejscu) jest jej widoczność. (1)

    Dokładniej - niewidoczność. W zależności od pory dnia i zachmurzenia ciągle muszę się zastanawiać, czy sygnaliztor nadaje światło czy też na sygnalizator świeci słońce. Rozwiązaniem jest samoczynna regulacja natężenia nadawanego światła sygnalizatora. Wydaje się, że w dzień słoneczny byłoby to co najmniej 1000-1500 lm, wieczorem i w nocy zapewne wystrczyłoby 50 lm. Przy obecnym stanie techniki oświetleniowej rozwiązanie takie jest zarowno proste (źródło światła w sygnalizatorze z czujnikiem) jak i względnie tanie, a co najważniejsze: skuteczne.

    • 2 0

    • Tam jest zawsze półmrok,powietrze zaświnione pyłem węglowym z portu gdańskiego!

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane