- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (433 opinie)
- 2 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (129 opinii)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (168 opinii)
- 4 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (59 opinii)
- 5 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (272 opinie)
- 6 Piłeś? Nie włamuj się do auta (56 opinii)
Będą zmiany po kolizjach na rondzie w Letnicy
Dzień po dniu, w tym samym miejscu na rondzie w Letnicy, doszło do dwóch groźnie wyglądających kolizji z udziałem samochodów osobowych i tramwajów. W środę na miejscu odbyła się wizja lokalna inżynierów ruchu, sprawdzających w jaki sposób można poprawić bezpieczeństwo na rondzie. W czwartek po konsultacji z Zarządem Transportu Miejskiego mają w tej sprawie zapaść pierwsze decyzje. Pod uwagę branych jest kilka rozwiązań m.in. dodatkowe oznakowanie, korekta pętli indukcyjnych, likwidacja obiektu ograniczającego widoczność czy osłony na sygnalizatorach.
Tak było na rondzie w Letnicy, gdzie najpierw - w poniedziałek po godz. 17 - kierowca renault na francuskich numerach rejestracyjnych zignorował czerwone światło i wjechał pod jadący tramwaj. W wyniku zderzenia samochód wpadł na torowisko i uderzył w kolejny tramwaj jadący w przeciwnym kierunku. Samochód, którym jechał sprawca nie miał ważnej polisy ubezpieczenia OC. Obywatel Białorusi za kolizję ukarany został mandatem w wysokości 2 tys. zł.
Samochód wjechał pod tramwaj (48 opinii)
Niespełna dzień później - we wtorek po godz. 13 - w tym samym miejscu znów doszło do zderzenia osobówki z tramwajem. Jak ustalili policjanci, 43-letni kierujący samochodem osobowym marki skoda nie zastosował się do sygnalizacji świetlnej i uderzył w jadący w kierunku centrum tramwaj. Mieszkaniec powiatu bielskiego ukarany został mandatem w wysokości 1,5 tys. zł.
Kolizja samochodu z tramwajem na Rondzie Mazowieckiego przy Polsat Plus Arena Gdańsk (96 opinii)
Czujność motorniczych ogranicza liczbę wypadków
Trzypoziomowe rondo w Letnicy to największe tego typu skrzyżowanie w Trójmieście. Codziennie przejeżdża przez nie kilkadziesiąt tysięcy aut - w tym coraz więcej ciężarowych.
Wypadkom z tramwajami z reguły winni kierowcy
Przez jego środek kursują tramwaje do i z Nowego Portu a także autobusy kursujące przez tunel pod Martwą Wisłą.
![Korki na rondzie przez... zbytnią uprzejmość kierowców](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3336/150x100/3336156__kr.webp)
Nie brakuje też pieszych i rowerzystów - zresztą kilka tygodni temu także na rondzie jeden z nich również wjechał pod jadący tramwaj.
Wypadków z udziałem tramwajów pewnie byłoby więcej, gdyby nie czujność motorniczych, którzy znając specyfikę tego miejsca - podobnie jak na licznych przejazdach na ul. Kartuskiej, gdzie jeszcze częściej dochodzi do tego typu zdarzeń - zbliżając się do skrzyżowania redukują prędkość. Często można usłyszeć też tramwajowy dzwonek, którego motorniczowie używają prewencyjnie, by ostrzec kierowców o nadjeżdżającym tramwaju.
Ogłoszenia.trojmiasto.pl – W Letnicy są już mieszkania za 1 mln zł
Mogą pomóc piktogramy i korekta pętl indukcyjnych
W środę przed południem wybraliśmy się na miejsce, by sprawdzić czy na rondzie nie konieczne są pewne korekty, które mogłyby poprawić bezpieczeństwo kierowców, motorniczych i pasażerów komunikacji miejskiej.
Dwie zmiany można wprowadzić od ręki.
Po pierwsze - na jezdni przed przejazdami przez tory tramwajowe - drogowcy mogliby wymalować dodatkowe oznakowanie poziome. Skutecznym i praktykowanym już w Gdańsku rozwiązaniem są piktogramy ze strzałką wskazującą kierunek nadjeżdżających tramwajów. W kwestii oznakowania pionowego i sygnalizacji świetlnej niewiele da się zrobić. Zarówno znaki (A-21), jak i światła (wzbudzane przez pętle indukcyjne) działają bez zarzutu.
Po drugie - wspomniana pętla indukcyjna zapalająca kierowcom czerwone światło na rondzie, znajduje się przed wjazdem tramwaju na rondo. Gdyby czujniki odsunąć nieco od skrzyżowania, by kierowcy szybciej otrzymywali informację, że nadjeżdża tramwaj - ryzyko stłuczki byłoby mniejsze. Rozwiązanie to ma jednak pewną wadę. Cenę za bezpieczniejszy przejazd tramwaju zapłaciliby kierowcy, bo dłuższe czerwone światło mogłoby generować większe korki na rondzie i wokół niego.
W środę wizja lokalna, w czwartek spotkanie z ZTM
Po naszych pytaniach, które przesłaliśmy do Agaty Lewandowskiej, Miejskiego Inżyniera Ruchu, w środę w terenie odbyła się wizja lokalna. Inżynierowie sprawdzili funkcjonowanie sygnalizacji na rondzie i przeanalizowali możliwe działania.
- W czwartek, 3 sierpnia, spotkamy się w tej sprawie z przedstawicielami Zarządu Transportu Miejskiego i Policją - mówi Lewandowska. - Od 2016 roku na skrzyżowaniu działa ten sam program sygnalizacji. Wyższe statystyki zdarzeń, a od początku roku było ich już 11, mogą mieć związek np. ze wzrostem ruchu. Ale zmiany na pewno będą. Rozwiązań jest kilka, musimy je najpierw przedyskutować.
Pod uwagę brane są m.in.
- poprawienie widoczności od strony wyjazdu z tunelu w kierunku Letnicy i Brzeźna poprzez likwidację obiektu stojącego tuż przy przejeździe tramwajowym
- ekrany kontrastowe na sygnalizatorach, by poprawić widoczność świateł
- aktywny (migający) znak ostrzegawczy
- wcześniejsza detekcja tramwajów
- dodatkowe oznakowanie poziome
Miejsca
Opinie (180) 6 zablokowanych
-
2023-08-05 07:55
I nagle nie wiadomo
Skąd pojawia się tramwaj i to jest przyczyną kolizji
- 1 0
-
2023-08-05 20:41
Wystawiono mandaty
Na miejscu ukaranych kierowców odwołałbym się po wprowadzeniu jakichś proponowanych zmian. To ZTM powinien płacić mandaty i odszkodowania kierowcom jeśli teraz okazuje się, że można było lepiej ten knot zaprojektować.
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.