- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (446 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (27 opinii)
- 3 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (153 opinie)
- 4 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (178 opinii)
- 5 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (277 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (61 opinii)
Będą zmiany po kolizjach na rondzie w Letnicy
Dzień po dniu, w tym samym miejscu na rondzie w Letnicy, doszło do dwóch groźnie wyglądających kolizji z udziałem samochodów osobowych i tramwajów. W środę na miejscu odbyła się wizja lokalna inżynierów ruchu, sprawdzających w jaki sposób można poprawić bezpieczeństwo na rondzie. W czwartek po konsultacji z Zarządem Transportu Miejskiego mają w tej sprawie zapaść pierwsze decyzje. Pod uwagę branych jest kilka rozwiązań m.in. dodatkowe oznakowanie, korekta pętli indukcyjnych, likwidacja obiektu ograniczającego widoczność czy osłony na sygnalizatorach.
Tak było na rondzie w Letnicy, gdzie najpierw - w poniedziałek po godz. 17 - kierowca renault na francuskich numerach rejestracyjnych zignorował czerwone światło i wjechał pod jadący tramwaj. W wyniku zderzenia samochód wpadł na torowisko i uderzył w kolejny tramwaj jadący w przeciwnym kierunku. Samochód, którym jechał sprawca nie miał ważnej polisy ubezpieczenia OC. Obywatel Białorusi za kolizję ukarany został mandatem w wysokości 2 tys. zł.
Samochód wjechał pod tramwaj (48 opinii)
Niespełna dzień później - we wtorek po godz. 13 - w tym samym miejscu znów doszło do zderzenia osobówki z tramwajem. Jak ustalili policjanci, 43-letni kierujący samochodem osobowym marki skoda nie zastosował się do sygnalizacji świetlnej i uderzył w jadący w kierunku centrum tramwaj. Mieszkaniec powiatu bielskiego ukarany został mandatem w wysokości 1,5 tys. zł.
Kolizja samochodu z tramwajem na Rondzie Mazowieckiego przy Polsat Plus Arena Gdańsk (96 opinii)
Czujność motorniczych ogranicza liczbę wypadków
Trzypoziomowe rondo w Letnicy to największe tego typu skrzyżowanie w Trójmieście. Codziennie przejeżdża przez nie kilkadziesiąt tysięcy aut - w tym coraz więcej ciężarowych.
Wypadkom z tramwajami z reguły winni kierowcy
Przez jego środek kursują tramwaje do i z Nowego Portu a także autobusy kursujące przez tunel pod Martwą Wisłą.
![Korki na rondzie przez... zbytnią uprzejmość kierowców](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3336/150x100/3336156__kr.webp)
Nie brakuje też pieszych i rowerzystów - zresztą kilka tygodni temu także na rondzie jeden z nich również wjechał pod jadący tramwaj.
Wypadków z udziałem tramwajów pewnie byłoby więcej, gdyby nie czujność motorniczych, którzy znając specyfikę tego miejsca - podobnie jak na licznych przejazdach na ul. Kartuskiej, gdzie jeszcze częściej dochodzi do tego typu zdarzeń - zbliżając się do skrzyżowania redukują prędkość. Często można usłyszeć też tramwajowy dzwonek, którego motorniczowie używają prewencyjnie, by ostrzec kierowców o nadjeżdżającym tramwaju.
Mogą pomóc piktogramy i korekta pętl indukcyjnych
W środę przed południem wybraliśmy się na miejsce, by sprawdzić czy na rondzie nie konieczne są pewne korekty, które mogłyby poprawić bezpieczeństwo kierowców, motorniczych i pasażerów komunikacji miejskiej.
Dwie zmiany można wprowadzić od ręki.
Po pierwsze - na jezdni przed przejazdami przez tory tramwajowe - drogowcy mogliby wymalować dodatkowe oznakowanie poziome. Skutecznym i praktykowanym już w Gdańsku rozwiązaniem są piktogramy ze strzałką wskazującą kierunek nadjeżdżających tramwajów. W kwestii oznakowania pionowego i sygnalizacji świetlnej niewiele da się zrobić. Zarówno znaki (A-21), jak i światła (wzbudzane przez pętle indukcyjne) działają bez zarzutu.
Po drugie - wspomniana pętla indukcyjna zapalająca kierowcom czerwone światło na rondzie, znajduje się przed wjazdem tramwaju na rondo. Gdyby czujniki odsunąć nieco od skrzyżowania, by kierowcy szybciej otrzymywali informację, że nadjeżdża tramwaj - ryzyko stłuczki byłoby mniejsze. Rozwiązanie to ma jednak pewną wadę. Cenę za bezpieczniejszy przejazd tramwaju zapłaciliby kierowcy, bo dłuższe czerwone światło mogłoby generować większe korki na rondzie i wokół niego.
W środę wizja lokalna, w czwartek spotkanie z ZTM
Po naszych pytaniach, które przesłaliśmy do Agaty Lewandowskiej, Miejskiego Inżyniera Ruchu, w środę w terenie odbyła się wizja lokalna. Inżynierowie sprawdzili funkcjonowanie sygnalizacji na rondzie i przeanalizowali możliwe działania.
- W czwartek, 3 sierpnia, spotkamy się w tej sprawie z przedstawicielami Zarządu Transportu Miejskiego i Policją - mówi Lewandowska. - Od 2016 roku na skrzyżowaniu działa ten sam program sygnalizacji. Wyższe statystyki zdarzeń, a od początku roku było ich już 11, mogą mieć związek np. ze wzrostem ruchu. Ale zmiany na pewno będą. Rozwiązań jest kilka, musimy je najpierw przedyskutować.
Pod uwagę brane są m.in.
- poprawienie widoczności od strony wyjazdu z tunelu w kierunku Letnicy i Brzeźna poprzez likwidację obiektu stojącego tuż przy przejeździe tramwajowym
- ekrany kontrastowe na sygnalizatorach, by poprawić widoczność świateł
- aktywny (migający) znak ostrzegawczy
- wcześniejsza detekcja tramwajów
- dodatkowe oznakowanie poziome
Miejsca
Opinie (180) 6 zablokowanych
-
2023-08-03 12:44
dziś około 11ej byłaby następna kolizja
"kartofel" GDA poprostu sobie przejechał tuż przed tramwajem, potem blokował lewy pas w tunelu i za nim. Tych kartoflaków to trzeba wysyłać na dodatkowe kursy jazdy po mieście
- 3 1
-
2023-08-03 12:45
Poprawić widoczność
Za bardzo rozbudowane są zarówno różne elementy betonowe na rondzie i boki wiat przystankowych, zmiany poprawią widoczność (konkretnie szybciej widać byłoby tramwaje).
To kłopot szczególnie dla aut osobowych.- 2 0
-
2023-08-03 12:56
Moim zdaniem powinni wprowadzić szlabany przed wjazdem na torowisko, jak tramwaj by nadjeżdżał to szlabany by się opuszczały, do tego sygnalizacja dźwiękowa oraz świetlna.
Sorry ale za remont tramwajów zapłacimy my mieszkańcy, skoro jeden nie miał OC, a drugiego ubezpieczalnia zapłaci grosze. Wolę już korki niż, co tygodniowe odcięcie mieszkańców od możliwości powrotu do domu.- 0 2
-
2023-08-03 13:12
Powinni zlikwidować skrzyżowanie. Kierowcy zawsze mają takie propozycje rozwiązań, gdy na jakimś przejściu dochodzi do potrącenia, więc dlaczego nie zastosować podobnego rozwiązania tutaj?
- 0 2
-
2023-08-03 13:23
Najlepsze rozwiązanie
Zamknąć rondo i tunel. Niech wszyscy jadą przez miasto. Byłoby naprawdę ciekawie
- 2 1
-
2023-08-03 14:42
Ta buda w tym miejscu na rondzie to nieporozumienie. Wystarczyło to postawić na drugiej połowie, za tramwajem , gdzie nikomu nic by nie zasłaniała.
- 2 0
-
2023-08-03 15:02
Faceci za kołkiem
I wszystko jasne
- 1 0
-
2023-08-03 15:11
Nie rozumiem jak mozna wjechac pod tramwaj ?!? Jeszcze do tego na rondzie z sygnalizacją świetlną na czerwonym...
...wystarczy miec troche wyobrazni i poprostu zerknąc czy przypadkiem sie z ktorejs strony nie zbliza zanim sie wjedzie na tory - wszystko!
Ja zawsze tak robie jak dojezdzam do kazdego torowiska - odruchowo bo wiem ze on nie wyhamuje jak bedzie rozpedzony to mozna tego nie przezyc poprostu- 2 0
-
2023-08-03 15:28
To rondo juz samo w sobie jest dramatem. Tak wazne skrzyzowanie, tyle pojazdow dziennie i rondo z jedna niteczka. Kpina.
Potem jadacy tramwaj natychmiast blokuje wszystko i wszystkich, mimo ze ruch z NP i Letnicy w kierunku Brzezna czy centrum nie przecina nawet torowiska itd.
- 3 1
-
2023-08-03 15:37
Wszystko pięknie ale co Białorusin robił w Polsce?
- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.