• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Będzie drugi buspas przed Dworcem Głównym w Gdańsku

Maciej Korolczuk
29 grudnia 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Jeden czy dwa dodatkowe pasy na Spacerowej?
Korki na Podwalu Grodzkim tworzą się bez względu na porę roku. W 2018 r. mogą być jeszcze bardziej uciążliwe. Korki na Podwalu Grodzkim tworzą się bez względu na porę roku. W 2018 r. mogą być jeszcze bardziej uciążliwe.

W 2018 roku na Wałach Piastowskich zobacz na mapie GdańskaPodwalu Grodzkim zobacz na mapie Gdańska w kierunku Huciska zostanie wytyczony buspas, a jezdnia zostanie zwężona z trzech do dwóch pasów ruchu. Zmiany wymusi remont dworca, który obejmie też przystanki i obecne zatoki postojowe. Jeśli rozwiązanie się sprawdzi, drogowcy nie wykluczają, że taka organizacja ruchu pozostanie przed dworcem na dłużej.



Czy buspas na Wałach Piastowskich i Podwalu Grodzkim to dobry pomysł?

Obecnie kierowcy jadący od strony al. Zwycięstwa zobacz na mapie GdańskaJana z Kolna zobacz na mapie Gdańska przez centrum Gdańska w kierunku Huciska korzystają z trzech pasów.

Światła na węźle przy Zieleniaku zobacz na mapie Gdańska i dalej na Hucisku zobacz na mapie Gdańska sprawiają jednak, że w godzinach szczytu korek odkłada się na Błędnik zobacz na mapie Gdańska, a nawet dalej, na Trakt Konny i al. Zwycięstwa. Podobnie jest na równoległych Wałach Piastowskich, gdzie kolejka aut ustawia się przed pętlą autobusową zobacz na mapie Gdańska.

To powoduje, że w korkach, które i tak są zdecydowanie mniejsze po otwarciu tunelu pod Martwą Wisłą, tkwią także jadące z tamtego kierunku autobusy komunikacji miejskiej, które właśnie na pętli przy Jana z Kolna rozpoczynają kursowanie.

Przez duże korki na zatkanych Wałach Piastowskich, już na starcie łapią jednak spore opóźnienia i do Dworca Głównego, a więc drugiego przystanku na trasie, przyjeżdżają po czasie. Bywa, że w korku między pętlą autobusową a dworcem jednocześnie stoi nawet kilkanaście autobusów.

Wizualizacja nowego zagospodarowania terenu wokół Dworca Głównego PKP w Gdańsku. Wizualizacja nowego zagospodarowania terenu wokół Dworca Głównego PKP w Gdańsku.
W związku z remontem dworca, który w 2018 r. wejdzie w decydującą fazę i obejmie także plac przed budynkiem wraz z przystankami autobusowymi i zatokami postojowymi, konieczne jest wytyczenie buspasa na prawym pasie Podwala Grodzkiego.

- Musimy to zrobić, by zapewnić obsługę komunikacyjną przed dworcem - przyznaje Tomasz Wawrzonek, miejski inżynier ruchu. - Obecnie rozmawiamy z kolejarzami nad wypracowaniem dogodnego terminu zmian. Prawdopodobnie będzie to druga połowa roku, już po otwarciu Forum Gdańsk i Nowego Podwala Grodzkiego, które odciąży obecny układ komunikacyjny.
O buspasie na Wałach Piastowskich po raz pierwszy mówiło się już w 2010 r. Wówczas jednak plany wymalowania pasa przeznaczonego dla komunikacji miejskiej zawieszono, bo zapadła decyzja o likwidacji pętli autobusowej. Gdy przeniesiono ją w pobliże placu Zebrań Ludowych, pojawił się pomysł, by buspas powstał na Błędniku. Ostatecznie z tego pomysłu także zrezygnowano, bo miasto postanowiło odtworzyć pętlę przy Jana z Kolna.

Tak może wyglądać organizacja ruchu przed dworcem w 2018 r. Tak może wyglądać organizacja ruchu przed dworcem w 2018 r.
Planowane zmiany oznaczać będą małą rewolucję w centrum Gdańska. Kierowcy jadący w kierunku Huciska już na Błędniku pojadą dwoma, a nie trzema - jak jest obecnie - pasami. Obecny lewy pas ma stać się wydłużonym lewoskrętem w Rajską, a prawy płynnie przechodzić w środkowy pas na Podwalu Grodzkim. Także z tego pasa kierowcy mogliby jechać prosto lub skręcić w prawo w Nowe Podwale Grodzkie. Sam buspas kończyć ma się przed Huciskiem.

- Ostateczne decyzje póki co nie zapadły, bo nie znamy jeszcze szczegółowego harmonogramu prac przy dworcu - przyznaje Wawrzonek. - Zdajemy sobie sprawę, że to może oznaczać kłopot dla kierowców i nieco większe korki. Ze względu na planowane otwarcie Nowego Podwala Grodzkiego, paraliżu jednak być nie powinno.
Drogowcy nie wykluczają, że jeśli rozwiązanie się sprawdzi, to buspas przy dworcu pozostanie tam na dłużej.

Obecnie autobusy na Wałach Piastowskich codziennie tkwią w korkach i już na swój drugi przystanek przed dworcem przyjeżdżają mocno opóźnione. Obecnie autobusy na Wałach Piastowskich codziennie tkwią w korkach i już na swój drugi przystanek przed dworcem przyjeżdżają mocno opóźnione.

Opinie (325) 4 zablokowane

  • Bardziej przerażające od tego koślawego pomysłu jest tylko to, jak wielkie ma poparcie. Smutne.
    Aha, zapomniałem dodać. Teraz minusujcie, ulżyjcie sobie.

    • 7 8

  • ... (2)

    ...i te przejścia dla pieszych .
    To na pewno usprawni przejazd przez Centrum

    • 9 6

    • Ono nie ma "usprawnić przejazdu przez centrum"

      Tylko ułatwić poruszanie się jak największej liczbie ludzi. Uwaga, pomyśl chwilę, to nie to samo.

      • 2 2

    • A po co usprawniać przejazd

      Potrzeba usprawniać PRZEJŚCIE!

      • 0 2

  • I baaaardzo dobrze!

    Może to zmusi niektórych leniwych mieszkańców do podjechania 3 przystanków komunikacją.

    • 11 8

  • (2)

    Lenie zamiast wziąść nadgodziny w pracy żeby było stać na samochód to wolą odbębnić osiem godzin i posadzić swoje grube d*psko w autobusie
    Lenistwo to grzech wstydźcie się i weźcie sumiennie do pracy

    • 8 16

    • hahah

      gdzie tu logika? zamiast pracować 8 godzin i w sumie np. 1,5 spędzić na jeździe autobusem, gdzie w tym czasie można już sobie słuchać muzyki, oglądać coś w necie, czytać książkę, to zostanę dłużej w pracy, żeby zarobić na auto (lol) i spędzić w podróży do domu EWENTUALNIE 1/3 czasu mniej.

      głupich nie sieją

      • 5 1

    • Przede wszystkim auto dzisiaj kupisz od 1000 zł, każdego na to stać

      Auto już dawno przestało być synonimem luksusu, ale w polskich głowach dalej PRL.
      Teraz synonimem luksusu są mieszkania za 1-2 mln zł, czyi w takich lokalizacjach, gdzie autem albo nie wjedziesz, albo nie jest potrzebne.

      • 8 1

  • (1)

    I tak powinno byc. Komunikacja zbiorowa powinna smigac a nie stac w korku z osobówkami.

    • 11 6

    • komunikacja zbiorowa

      powinna mieć absolutnie najwyższy priorytet, a samotne leniwce w autach niech tkwią w korkach choćby do us rane ej śmierci

      tymczasem u nas się wydaje absurdalne kwoty na tristar, który sytuację transportu indywidualnego poprawia nieznacznie, a zbiorowego tylko pogarsza

      • 5 3

  • Brawo, brawo i jeszcze raz brawo. Pytanie tylko czemu tak późno...
    Komunikacja miejska (jaka by nie była) powinna mieć zawsze pierwszeństwo i ułatwienia.

    • 6 7

  • kierowcy wyp..,.alać z miast (1)

    zostawcie swoje żęchy pod oborą w Żukowie. Z czym do ludzi?
    dość już trucia, śmierci, hałasu.

    • 11 14

    • Miasto jest od trucia i hałasu, światła i gęstej tkanki. Ciesz się, że Polacy nie trąbią cały czas

      jak np. Egipcjanie. A wyp..,.alać chamie możesz sam.

      • 2 1

  • (2)

    I bardzo dobrze! Ciężko ludziom wsadzić wygodne cztery litery w komunikację i przejechać parę przystanków to nkech stoją sobie w jeszcze dłuższych korkach. Może się nauczą. Buspas jest bardziej potrzebny przy dworcu niż przy Krewetce. Już dawno ktoś powinien o tym pomyśleć

    • 7 10

    • (1)

      buspasem przejedziesz te 4 min szybciej a potem dodatkowo bedziesz 10-15 min czekał bo za huciskiem nikt nie przepusci autobusu jak korek wielki powstanie...

      • 4 1

      • Faktycznie 4 minuty szybciej. Chyba nie wiesz ile się czeka w korku od Dworca do Huciska...

        • 1 0

  • (2)

    Utwardzić torowiska i puścić autobusy jezdnią z szynami, przystanki tramwajowe mogą je również obsługiwać.

    • 8 7

    • Na tych przystankach tramwajowych to już ludzie się nie mieszczą

      A Ty jeszcze autobusy chcesz tam wepchnąć? To myśl kogoś kompletnie oderwanego od świata, który nie wie, ile ludzi jeździ w mieście komunikacją miejską. Był pomysł poszerzenia przystanków na Podwalu, ale kierowcy się nie zgodzili, bo trzebaby zwęzić pasy ruchu o 0,25 m... No to teraz będziecie stać w korkach. Brawo.

      • 7 2

    • Proszę nie pisywać bzdur

      Pomysł byłby dobry gdyby tam było miejsce.
      Mówiąc inaczej, gdyby torowisko poszerzyć by zrobić jezdnię dla autobusów (które są szersze) to jedynie kosztem przystanku który ma tam może maksymalnie dwa metry szerokości. Czyli zrobiono by jezdnię tylko dla Kogo, skoro nie można by tam wpuszczać ludzi. Dodatkowo trzeba by przebudować wyjścia z tunelu a jeśli nie, to wprowadzić przejścia naziemne czyli kolejne dodatkowe światła.

      • 0 0

  • (4)

    Komunikacja miejska jest priorytetowa. Nawet na kursie prawa jazdy tego uczą, ale Janusze kierownicy już chyba o tym nie pamiętają. Obowiązkowe powinno być tworzenie bus pasów w takich newralgicznych miejscach. Jeszcze brakuje takich na Trakcie św. Wojciecha, ale tam jest problem z miejscem.

    • 8 11

    • (3)

      Cały ten korek zmieściłby się do jednego autobusu, dlaczego mam stać z wami w korku jeśli zajmuje 12x mniej miejsca na jezdni.

      • 0 2

      • (2)

        Januszu, do autobusu jest w stanie zmieścić się ok. 100 osób. Zakładając, że w 1 samochodzie znajduje się przeciętnie 1 osoba, teraz wyobraź sobie ile miejsca zajmuje 100
        takich zwykłych aut w porównaniu do 1 autobusu. Nawet przegubowego.

        • 0 2

        • czcze gadanie (1)

          każdy jedzie gdzie indziej, a większość tam, gdzie żaden autobus nawet nie dociera

          • 2 0

          • Dokładnie, proponuje z poludnia Gdańska dojechać do 20ki autobus ....

            • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane