• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Będzie drugi buspas przed Dworcem Głównym w Gdańsku

Maciej Korolczuk
29 grudnia 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Jeden czy dwa dodatkowe pasy na Spacerowej?
Korki na Podwalu Grodzkim tworzą się bez względu na porę roku. W 2018 r. mogą być jeszcze bardziej uciążliwe. Korki na Podwalu Grodzkim tworzą się bez względu na porę roku. W 2018 r. mogą być jeszcze bardziej uciążliwe.

W 2018 roku na Wałach Piastowskich zobacz na mapie GdańskaPodwalu Grodzkim zobacz na mapie Gdańska w kierunku Huciska zostanie wytyczony buspas, a jezdnia zostanie zwężona z trzech do dwóch pasów ruchu. Zmiany wymusi remont dworca, który obejmie też przystanki i obecne zatoki postojowe. Jeśli rozwiązanie się sprawdzi, drogowcy nie wykluczają, że taka organizacja ruchu pozostanie przed dworcem na dłużej.



Czy buspas na Wałach Piastowskich i Podwalu Grodzkim to dobry pomysł?

Obecnie kierowcy jadący od strony al. Zwycięstwa zobacz na mapie GdańskaJana z Kolna zobacz na mapie Gdańska przez centrum Gdańska w kierunku Huciska korzystają z trzech pasów.

Światła na węźle przy Zieleniaku zobacz na mapie Gdańska i dalej na Hucisku zobacz na mapie Gdańska sprawiają jednak, że w godzinach szczytu korek odkłada się na Błędnik zobacz na mapie Gdańska, a nawet dalej, na Trakt Konny i al. Zwycięstwa. Podobnie jest na równoległych Wałach Piastowskich, gdzie kolejka aut ustawia się przed pętlą autobusową zobacz na mapie Gdańska.

To powoduje, że w korkach, które i tak są zdecydowanie mniejsze po otwarciu tunelu pod Martwą Wisłą, tkwią także jadące z tamtego kierunku autobusy komunikacji miejskiej, które właśnie na pętli przy Jana z Kolna rozpoczynają kursowanie.

Przez duże korki na zatkanych Wałach Piastowskich, już na starcie łapią jednak spore opóźnienia i do Dworca Głównego, a więc drugiego przystanku na trasie, przyjeżdżają po czasie. Bywa, że w korku między pętlą autobusową a dworcem jednocześnie stoi nawet kilkanaście autobusów.

Wizualizacja nowego zagospodarowania terenu wokół Dworca Głównego PKP w Gdańsku. Wizualizacja nowego zagospodarowania terenu wokół Dworca Głównego PKP w Gdańsku.
W związku z remontem dworca, który w 2018 r. wejdzie w decydującą fazę i obejmie także plac przed budynkiem wraz z przystankami autobusowymi i zatokami postojowymi, konieczne jest wytyczenie buspasa na prawym pasie Podwala Grodzkiego.

- Musimy to zrobić, by zapewnić obsługę komunikacyjną przed dworcem - przyznaje Tomasz Wawrzonek, miejski inżynier ruchu. - Obecnie rozmawiamy z kolejarzami nad wypracowaniem dogodnego terminu zmian. Prawdopodobnie będzie to druga połowa roku, już po otwarciu Forum Gdańsk i Nowego Podwala Grodzkiego, które odciąży obecny układ komunikacyjny.
O buspasie na Wałach Piastowskich po raz pierwszy mówiło się już w 2010 r. Wówczas jednak plany wymalowania pasa przeznaczonego dla komunikacji miejskiej zawieszono, bo zapadła decyzja o likwidacji pętli autobusowej. Gdy przeniesiono ją w pobliże placu Zebrań Ludowych, pojawił się pomysł, by buspas powstał na Błędniku. Ostatecznie z tego pomysłu także zrezygnowano, bo miasto postanowiło odtworzyć pętlę przy Jana z Kolna.

Tak może wyglądać organizacja ruchu przed dworcem w 2018 r. Tak może wyglądać organizacja ruchu przed dworcem w 2018 r.
Planowane zmiany oznaczać będą małą rewolucję w centrum Gdańska. Kierowcy jadący w kierunku Huciska już na Błędniku pojadą dwoma, a nie trzema - jak jest obecnie - pasami. Obecny lewy pas ma stać się wydłużonym lewoskrętem w Rajską, a prawy płynnie przechodzić w środkowy pas na Podwalu Grodzkim. Także z tego pasa kierowcy mogliby jechać prosto lub skręcić w prawo w Nowe Podwale Grodzkie. Sam buspas kończyć ma się przed Huciskiem.

- Ostateczne decyzje póki co nie zapadły, bo nie znamy jeszcze szczegółowego harmonogramu prac przy dworcu - przyznaje Wawrzonek. - Zdajemy sobie sprawę, że to może oznaczać kłopot dla kierowców i nieco większe korki. Ze względu na planowane otwarcie Nowego Podwala Grodzkiego, paraliżu jednak być nie powinno.
Drogowcy nie wykluczają, że jeśli rozwiązanie się sprawdzi, to buspas przy dworcu pozostanie tam na dłużej.

Obecnie autobusy na Wałach Piastowskich codziennie tkwią w korkach i już na swój drugi przystanek przed dworcem przyjeżdżają mocno opóźnione. Obecnie autobusy na Wałach Piastowskich codziennie tkwią w korkach i już na swój drugi przystanek przed dworcem przyjeżdżają mocno opóźnione.

Opinie (325) 4 zablokowane

  • Bezedura (1)

    I ratunek tymczasowy..
    Pod całym dworcem kolejowym powinien być w poziomie -1 dworzec autobusowy z bezpośrednim wyjściem na perony dworca kolejowego. W poziomie -2, -3 parking dla samochodów osobowych, P&R, taxi.
    I perony dworca zadaszone jedną przeszkloną halą z nowoczesną informacją pasażerską... Zamiast tego wciąż reanimuje się funkcjonalnego trupa....Bypasy nic nie pomogą a tylko zatkają na amen Podwale Grodzkie.
    Trzeba zlecić w trybie pilnym projekt przebudowy dworca z otoczeniem + lokalizację dworca autobusowego - niech to narysują projektanci - da się - zachować trzeba zabytkową bryłę dworca natomiast niekoniecznie te zadaszenia z papy nad peronami...

    • 11 4

    • A jak...

      A jak te autobusy z poziomu -1 wydostaną się i włączą do ruchu?

      • 0 0

  • Przecież juz przed laty był wydzielony buspas (3)

    i był kompletnie i totalnie olewany przez kierowców, więc to żadna nowość.
    Tak naprawdę chodzi o coś innego, z buspasem czy bez niego, prawy pas wzdłuż dworca po prostu zostanie zaczopowany gdy uruchomi się Forum Radunia. Wystarczy chwilkę postać tuż za d. przychodnią (obecnie hotel Central) i zobaczyć wjazd w Podwale Grodzkie (nie wiedzieć czemu zwane Nowym!!!???) omijającym Bastion św. Elżbiety i chwilę się zadumać jak to będzie wyglądało, w stosunku do tego co już jest.
    Ten skręt MUSI powodować blokadę a jeszcze dodatkowo ma byc lewoskręt spod Prokuratury czyli dodatkowe światła na jej wysokości, cop z kolei zablokuje przejazd w kierunku Wrzeszcza, nawet jeśli lewy pas wydzielony będzie jedynie do skrętu.
    Ogólnie biorąc, kiedy jeden z "ludków" z ZDiZ twierdził niedawno, że nowe forum nie stworzy galimatiasu komunikacyjnego, zwyczajnie łgał.

    • 15 1

    • dla kogo ten lewoskręt spod prokuratury? (1)

      dla ZERA?

      • 1 0

      • Chodziło zapewne o wyjazd z Forum na Podwale Grodzkie na wysokości Prokuratury, co nie zmienia sytuacji o tyle, że będzie tam zaraz za skrzyżowaniem z Huciskiem, kolejna sygnalizacja świetlna, w i tak trudnym komunikacyjnie miejscu.

        • 1 0

    • Bardzo rzeczowa analiza. Szkoda że połowa tutejszych forumowiczów nie potrafi przemienić tych argumentow

      • 1 0

  • urzedasy to debile korki beda wieksze (1)

    korki beda wieksze

    • 6 5

    • Niech sobie będą jak największe, byle mieszkańcy miasta w autobusach w nich nie stali

      • 2 0

  • (1)

    Buspas powinien być jeszcze na ak Słowackiego i spacerowej

    • 8 3

    • idiota!

      • 0 2

  • Prowizorka (2)

    To co zrobiły już inne duże miasta w Polsce, w swoich centrach, Gdańsk dopiero czeka. Kraków np. przebudował dworzec kolejowy i zintegrował go z dworcem autobusowym właczając w ulice centrum + budowa parkingów podziemnych pod placami środmieścia. Wtedy można wprowadzać buspasy, spowalniać ruch, zwężać ulice.
    Gdańsk tradycyjnie, jako duża wieś, jest 100 lat za mu rzynami...

    • 7 3

    • takich korków jak w Krakowie przy dworcu to ze świecą szukać (1)

      mam wrażenie, że nie doceniasz zacofania systemu komunikacyjnego tego cesarsko- królewskiego miasta.

      Jedyna korzyść, że po wielu latach wreszcie zaczynają tam egzekwować zasady parkowania i niektórzy widzą sens usuwania samochodów z centrum - i tak skala smogu w Krakowie przekracza wyobraźnię.

      Znam takich, którzy migrują z Krakowa do Gdańska by się ustrzec od smogu.

      • 0 0

      • Gdzie on pisał o smogu?! Jak się nie orientujesz w temacie nie musisz na siłę się wypowiadac

        • 0 0

  • Autobusy powinny zaczynać kursowanie sprzed Dworca , na oddzielnych zatoczkach

    Tak jak pryz Dworcu Centralnym w Warszawie

    • 6 1

  • Pan

    Ten pan WAWRZONEK, to ten z Gdyni z ZDiZ ?.
    No to kicha.
    Brak talentu,

    • 6 1

  • Trzy buspasy dać, to zachęci do komunikacji miejskiej

    • 5 3

  • A może zacząć od przeniesienia budynku dworcowego... (2)

    ...w inne miejsce? Sądzicie, że nowoczesne miasto może się rozwijać, otaczając "kultem" coś co często jest zabytkiem tylko n nazwy? Gdańsk noe takie zabytki w swej historii likwidował - ot, choćby wały i część bastionów. Od wieków miasta powstawały na skrzyżowaniu szlaków komunikacyjnych. Gdańsk również. I tak zostało do dziś. I żadne durne decyzje tego nie zmienią - chyba, że decyzje te doprowadzą do zburzenia części miasta i zbudowania nowego.

    • 6 8

    • Witamy pana modenistę... (1)

      I zapraszamy do szybkiego powrotu w lata '70

      • 1 1

      • Poproś wyborczą...

        ...to zrobią wywiad post mortem z napoleonem. Wyjaśni Ci, o co mu chodziło z tym Paryżem i rozwałką pod ulice.

        • 0 1

  • Tako pomysł...

    Zamiast poszerzać przystanki (w tym tramwajowe) wpuścić - jak to było kiedyś - komunikację na starówkę. Tramwaj na długiej z pewnością odciąży przystanki przy dworcu i budynku lot - u.
    Robi się paranoję, wyłącza duży obszar z ruchu, i wpada w zadumę nad tłumami i ruchem wokół tego obszaru...

    • 3 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane