• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Będzie drugi buspas przed Dworcem Głównym w Gdańsku

Maciej Korolczuk
29 grudnia 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Jeden czy dwa dodatkowe pasy na Spacerowej?
Korki na Podwalu Grodzkim tworzą się bez względu na porę roku. W 2018 r. mogą być jeszcze bardziej uciążliwe. Korki na Podwalu Grodzkim tworzą się bez względu na porę roku. W 2018 r. mogą być jeszcze bardziej uciążliwe.

W 2018 roku na Wałach Piastowskich zobacz na mapie GdańskaPodwalu Grodzkim zobacz na mapie Gdańska w kierunku Huciska zostanie wytyczony buspas, a jezdnia zostanie zwężona z trzech do dwóch pasów ruchu. Zmiany wymusi remont dworca, który obejmie też przystanki i obecne zatoki postojowe. Jeśli rozwiązanie się sprawdzi, drogowcy nie wykluczają, że taka organizacja ruchu pozostanie przed dworcem na dłużej.



Czy buspas na Wałach Piastowskich i Podwalu Grodzkim to dobry pomysł?

Obecnie kierowcy jadący od strony al. Zwycięstwa zobacz na mapie GdańskaJana z Kolna zobacz na mapie Gdańska przez centrum Gdańska w kierunku Huciska korzystają z trzech pasów.

Światła na węźle przy Zieleniaku zobacz na mapie Gdańska i dalej na Hucisku zobacz na mapie Gdańska sprawiają jednak, że w godzinach szczytu korek odkłada się na Błędnik zobacz na mapie Gdańska, a nawet dalej, na Trakt Konny i al. Zwycięstwa. Podobnie jest na równoległych Wałach Piastowskich, gdzie kolejka aut ustawia się przed pętlą autobusową zobacz na mapie Gdańska.

To powoduje, że w korkach, które i tak są zdecydowanie mniejsze po otwarciu tunelu pod Martwą Wisłą, tkwią także jadące z tamtego kierunku autobusy komunikacji miejskiej, które właśnie na pętli przy Jana z Kolna rozpoczynają kursowanie.

Przez duże korki na zatkanych Wałach Piastowskich, już na starcie łapią jednak spore opóźnienia i do Dworca Głównego, a więc drugiego przystanku na trasie, przyjeżdżają po czasie. Bywa, że w korku między pętlą autobusową a dworcem jednocześnie stoi nawet kilkanaście autobusów.

Wizualizacja nowego zagospodarowania terenu wokół Dworca Głównego PKP w Gdańsku. Wizualizacja nowego zagospodarowania terenu wokół Dworca Głównego PKP w Gdańsku.
W związku z remontem dworca, który w 2018 r. wejdzie w decydującą fazę i obejmie także plac przed budynkiem wraz z przystankami autobusowymi i zatokami postojowymi, konieczne jest wytyczenie buspasa na prawym pasie Podwala Grodzkiego.

- Musimy to zrobić, by zapewnić obsługę komunikacyjną przed dworcem - przyznaje Tomasz Wawrzonek, miejski inżynier ruchu. - Obecnie rozmawiamy z kolejarzami nad wypracowaniem dogodnego terminu zmian. Prawdopodobnie będzie to druga połowa roku, już po otwarciu Forum Gdańsk i Nowego Podwala Grodzkiego, które odciąży obecny układ komunikacyjny.
O buspasie na Wałach Piastowskich po raz pierwszy mówiło się już w 2010 r. Wówczas jednak plany wymalowania pasa przeznaczonego dla komunikacji miejskiej zawieszono, bo zapadła decyzja o likwidacji pętli autobusowej. Gdy przeniesiono ją w pobliże placu Zebrań Ludowych, pojawił się pomysł, by buspas powstał na Błędniku. Ostatecznie z tego pomysłu także zrezygnowano, bo miasto postanowiło odtworzyć pętlę przy Jana z Kolna.

Tak może wyglądać organizacja ruchu przed dworcem w 2018 r. Tak może wyglądać organizacja ruchu przed dworcem w 2018 r.
Planowane zmiany oznaczać będą małą rewolucję w centrum Gdańska. Kierowcy jadący w kierunku Huciska już na Błędniku pojadą dwoma, a nie trzema - jak jest obecnie - pasami. Obecny lewy pas ma stać się wydłużonym lewoskrętem w Rajską, a prawy płynnie przechodzić w środkowy pas na Podwalu Grodzkim. Także z tego pasa kierowcy mogliby jechać prosto lub skręcić w prawo w Nowe Podwale Grodzkie. Sam buspas kończyć ma się przed Huciskiem.

- Ostateczne decyzje póki co nie zapadły, bo nie znamy jeszcze szczegółowego harmonogramu prac przy dworcu - przyznaje Wawrzonek. - Zdajemy sobie sprawę, że to może oznaczać kłopot dla kierowców i nieco większe korki. Ze względu na planowane otwarcie Nowego Podwala Grodzkiego, paraliżu jednak być nie powinno.
Drogowcy nie wykluczają, że jeśli rozwiązanie się sprawdzi, to buspas przy dworcu pozostanie tam na dłużej.

Obecnie autobusy na Wałach Piastowskich codziennie tkwią w korkach i już na swój drugi przystanek przed dworcem przyjeżdżają mocno opóźnione. Obecnie autobusy na Wałach Piastowskich codziennie tkwią w korkach i już na swój drugi przystanek przed dworcem przyjeżdżają mocno opóźnione.

Opinie (325) 4 zablokowane

  • Od zieleniaka do Bramy Wyzynnej proponuje zrobic deptak turystyczny a caly ruch skierowac na 3Maja !!!! (1)

    Wtedy zamiast korkow na Walach Piastowskich i 3 Maja beda korki tylko na 3 Maja i bedzie GITES !!!

    • 4 1

    • super pomysł

      Super pomysł, pod warunkiem wprowadzenia obowiązku otwierania okien ( i zero klimatyzacji) w gabinetach Prezydenta Miasta i jego zatepców

      • 2 1

  • bus pas? (2)

    Bus pasy nie pomogą, jak chora idea przejść naziemnych zostanie wprowadzona w życie!!!
    Czy na bus pasie, czy nie korki będą jeszcze większe.

    A swoja drogą nos Pinokia coraz dłuższy.
    Bo podobno po to przejścia naziemne, że przed Dworcem PKP korków nie ma!

    A jeszcze dojdą przejścia naziemne przy Bramie Wyżynnej i przejścia naziemne na Podwalu Przedmiejskim.
    No i nowa galeria, gdzie też będą się tworzyły korki.

    Będzie się korkowało, że strach pomyśleć.
    Co ciekawe w tych korkach tkwić będą i tramwaje i autobusy komunikacji miejskiej, no i oczywiście samochody.

    "BRAWA" dla chorych wizji miejskich projektantów. Chyba mieszkają i pracują poza centrum.

    A tak jeszcze na marginesie, a co z możliwością zatrzymania się w celu dowiezienia udających się w podróż z Dworca Głównego?
    Młodzi mogą śmigać, ale nie tylko pociągiem podróżują młodzi, także starsi, ludzie z dziećmi, no i oczywiście z bagażami. Tutaj też ktoś nie pomyślał. Pewnie nie korzysta z pociągów, lub wsiada na innym dworcu.

    "BRAWO GDAŃSK" za brak myślenia!!!

    • 9 8

    • myślenie polega na uwzględnianiu wielu aspektów rzeczywistości

      jego przeciwieństwem - parodią - jest racjonalizowanie: szukanie argumentów na rzecz z góry przyjętej tezy z wyłączeniem zdolności do refleksji.

      Samochód naprawdę nie jest jedynym sposobem poruszania się po mieście.

      Tramwaje jeżdżą po wydzielonych torowiskach i ani nie tkwią w korku przed dworcem ani go nie powodują. Przejścia naziemne umożliwiają szybszą wymianę pasażerów, sterowanie światłami umożliwia płynną jazdę jak nie ma nadmiaru samochodów.
      To ich nadmiar jest głównym powodem problemów przed dworcem.

      • 3 2

    • Twój tok myślenia jest tak błędny, ze nawet nie wiem gdzie zacząć komentować :D

      • 2 1

  • Adamowicz kierowców autobusow (2)

    Po stopach powinien całować, że wciąż mu w tych korkach ludzi wożą, zamiast przesiąść się na. czerwone doubledeckery z kierownicą po prawej stronie.

    • 5 3

    • Jemu wożą? Kierowcom to się trochę tu i ówdzie poprzewracało. (1)

      Zachowują się, jakby posiedli nie wiadomo jaką wiedzę tajemną. A to tyko prowadzenie autobusu. Jak im nie odpowiada, na ministrów niech idą.

      • 0 1

      • Piszesz i mówisz tak jak Lisicki, grabarz komunikacji miejskiej

        • 0 0

  • Hucisko

    Nie lepiej żeby tramwaje jezdziły prosto przez Hucisko,bo co tam się dzieje na światłach to jakaś paranoja od tego robią się korki.

    • 3 0

  • Zfobic same bus pasy i jeden pas dla ksiecia adamowicza a reszta plebsu piechota niech idzie...

    • 4 4

  • Niech puszcza buspas po torach tramwajowych i już

    • 6 1

  • -myśleć myśleć myśleć

    część linii autobusowych na 3 Maja i po problemie a do tego będą jeździć przez węzeł Groddecka podobno przygotowany do rozładowania korków

    • 3 1

  • (1)

    Ja proponuje zamknąć gdańsk dla samochodów osobowych, korki i tak będą...

    • 3 1

    • w ogóle zamknąć Gdańsk dla wszystkich

      • 1 0

  • (1)

    Wyznaczanie prywatnych dróg dla kilkudziesięciu autobusów dziennie, to nic więcej jak plucie w twarz większej i dużo więcej wypłacającej do budżetu państwa grupy.

    • 4 4

    • Zgoda, tym bardziej że komunikacja miejska to żyje też z podatków.

      • 1 0

  • Budowa forum Radunia, przejście naziemne przy dworcu, dodatkowe swiatla i drugi buspas. Jak trzeba mieć mało wyobraźni żeby nie zauważyć że to spraralizuja ruch na głównej arterii Trójmiasta? Pięknie obrzydzacie życie w tym mieście...

    • 3 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane