• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Będzie drugi buspas przed Dworcem Głównym w Gdańsku

Maciej Korolczuk
29 grudnia 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Jeden czy dwa dodatkowe pasy na Spacerowej?
Korki na Podwalu Grodzkim tworzą się bez względu na porę roku. W 2018 r. mogą być jeszcze bardziej uciążliwe. Korki na Podwalu Grodzkim tworzą się bez względu na porę roku. W 2018 r. mogą być jeszcze bardziej uciążliwe.

W 2018 roku na Wałach Piastowskich zobacz na mapie GdańskaPodwalu Grodzkim zobacz na mapie Gdańska w kierunku Huciska zostanie wytyczony buspas, a jezdnia zostanie zwężona z trzech do dwóch pasów ruchu. Zmiany wymusi remont dworca, który obejmie też przystanki i obecne zatoki postojowe. Jeśli rozwiązanie się sprawdzi, drogowcy nie wykluczają, że taka organizacja ruchu pozostanie przed dworcem na dłużej.



Czy buspas na Wałach Piastowskich i Podwalu Grodzkim to dobry pomysł?

Obecnie kierowcy jadący od strony al. Zwycięstwa zobacz na mapie GdańskaJana z Kolna zobacz na mapie Gdańska przez centrum Gdańska w kierunku Huciska korzystają z trzech pasów.

Światła na węźle przy Zieleniaku zobacz na mapie Gdańska i dalej na Hucisku zobacz na mapie Gdańska sprawiają jednak, że w godzinach szczytu korek odkłada się na Błędnik zobacz na mapie Gdańska, a nawet dalej, na Trakt Konny i al. Zwycięstwa. Podobnie jest na równoległych Wałach Piastowskich, gdzie kolejka aut ustawia się przed pętlą autobusową zobacz na mapie Gdańska.

To powoduje, że w korkach, które i tak są zdecydowanie mniejsze po otwarciu tunelu pod Martwą Wisłą, tkwią także jadące z tamtego kierunku autobusy komunikacji miejskiej, które właśnie na pętli przy Jana z Kolna rozpoczynają kursowanie.

Przez duże korki na zatkanych Wałach Piastowskich, już na starcie łapią jednak spore opóźnienia i do Dworca Głównego, a więc drugiego przystanku na trasie, przyjeżdżają po czasie. Bywa, że w korku między pętlą autobusową a dworcem jednocześnie stoi nawet kilkanaście autobusów.

Wizualizacja nowego zagospodarowania terenu wokół Dworca Głównego PKP w Gdańsku. Wizualizacja nowego zagospodarowania terenu wokół Dworca Głównego PKP w Gdańsku.
W związku z remontem dworca, który w 2018 r. wejdzie w decydującą fazę i obejmie także plac przed budynkiem wraz z przystankami autobusowymi i zatokami postojowymi, konieczne jest wytyczenie buspasa na prawym pasie Podwala Grodzkiego.

- Musimy to zrobić, by zapewnić obsługę komunikacyjną przed dworcem - przyznaje Tomasz Wawrzonek, miejski inżynier ruchu. - Obecnie rozmawiamy z kolejarzami nad wypracowaniem dogodnego terminu zmian. Prawdopodobnie będzie to druga połowa roku, już po otwarciu Forum Gdańsk i Nowego Podwala Grodzkiego, które odciąży obecny układ komunikacyjny.
O buspasie na Wałach Piastowskich po raz pierwszy mówiło się już w 2010 r. Wówczas jednak plany wymalowania pasa przeznaczonego dla komunikacji miejskiej zawieszono, bo zapadła decyzja o likwidacji pętli autobusowej. Gdy przeniesiono ją w pobliże placu Zebrań Ludowych, pojawił się pomysł, by buspas powstał na Błędniku. Ostatecznie z tego pomysłu także zrezygnowano, bo miasto postanowiło odtworzyć pętlę przy Jana z Kolna.

Tak może wyglądać organizacja ruchu przed dworcem w 2018 r. Tak może wyglądać organizacja ruchu przed dworcem w 2018 r.
Planowane zmiany oznaczać będą małą rewolucję w centrum Gdańska. Kierowcy jadący w kierunku Huciska już na Błędniku pojadą dwoma, a nie trzema - jak jest obecnie - pasami. Obecny lewy pas ma stać się wydłużonym lewoskrętem w Rajską, a prawy płynnie przechodzić w środkowy pas na Podwalu Grodzkim. Także z tego pasa kierowcy mogliby jechać prosto lub skręcić w prawo w Nowe Podwale Grodzkie. Sam buspas kończyć ma się przed Huciskiem.

- Ostateczne decyzje póki co nie zapadły, bo nie znamy jeszcze szczegółowego harmonogramu prac przy dworcu - przyznaje Wawrzonek. - Zdajemy sobie sprawę, że to może oznaczać kłopot dla kierowców i nieco większe korki. Ze względu na planowane otwarcie Nowego Podwala Grodzkiego, paraliżu jednak być nie powinno.
Drogowcy nie wykluczają, że jeśli rozwiązanie się sprawdzi, to buspas przy dworcu pozostanie tam na dłużej.

Obecnie autobusy na Wałach Piastowskich codziennie tkwią w korkach i już na swój drugi przystanek przed dworcem przyjeżdżają mocno opóźnione. Obecnie autobusy na Wałach Piastowskich codziennie tkwią w korkach i już na swój drugi przystanek przed dworcem przyjeżdżają mocno opóźnione.

Opinie (325) 4 zablokowane

  • Zamiast mydlić oczy Kopenhagą... (2)

    ...budyń powinien zapytać swoje sierotki o to, jak wygląda Dubaj.

    • 6 5

    • Dubaj, urbanistyczna klęska (1)

      Miasto, w którym nigdy nie chciałbym mieszkać. Żeby dostać się na drugą stronę tej autostrady, co go przecina 3
      (300m dalej), trzeba jechać 8km. Przecież to jest idiotyzm :D

      • 2 3

      • Po co chcesz iść na drugą stronę?

        Przyjechałeś tam do pracy. Siedzisz i pracujesz w swoim biurowcu. Po robocie wracasz do domu. To "fabryka biurowa", a nie miejsce do wałęsania się z konta w kont. A w fabrykach tak jest, że szlaki komunikacyjne służą procesowi produkcji, a nie wałęsaniu się na plotki. Możesz sobie pooglądać jak wyglądają peryferie. Większość ulic jest 2-pasmowa i ma wzdłuż parkingi...

        • 2 0

  • Brawo Mądrale

    • 3 0

  • hahaha, Panie Wawrzonek litosci! (1)

    "Tomasz Wawrzonek, miejski inżynier ruchu. - Obecnie rozmawiamy z kolejarzami nad wypracowaniem dogodnego terminu zmian. Prawdopodobnie będzie to druga połowa roku, już po otwarciu Forum Gdańsk i Nowego Podwala Grodzkiego, które odciąży obecny układ komunikacyjny."

    ten betonowy klocek jeszcze bardziej spoteguje korki!!

    • 7 1

    • Jak już pan Wawrzonek będzie rozmawiał z kolejarzami, niech spyta ich przy okazji...

      ...co z tym obiecanym parkingiem 10-minutowym przed dworcem PKP. Miasto oddało ostatni kawałek terenu przy dworcu kolei, a kolej oddała go zaraz prywatnej firmie, która teraz życzy sobie nie wiadomo ile kasy za zatrzymanie samochodu, bo nawet nie za parkowanie...

      • 2 0

  • Św. Przepustowość nie daruje tego bluźnierstwa

    Na pomysłodawców spadnie kara w postaci permanentnego zaparcia.

    • 3 3

  • Zadnych aut w ścisłym centrum! (4)

    Mieszkam w Gdańsku, płacę tu podatki. Nie chcę żadnych nieuprawnionych aut w centrum Gdańska. Jak Urząd Miejski wyda uprawnienia, to ma być jawna lista.

    • 5 7

    • po pierwsze primo, (1)

      Ja też płacę podatki na to "ścisłe centrum". Jak se sprywatyzujesz, i zapłacisz za utrzymanie, to se będziesz wpuszczał kogo chcesz, jak wójt choboelina.

      • 3 4

      • to się uprawnij

        • 2 1

    • po drugie primo, to nie jest (1)

      "ścisłe centrum". Owo centrum to długa, mariacka, piwna i ich okolice. Okolice dworca centrum nie są.

      • 3 1

      • od tego można zacząć :)

        • 2 0

  • Pan Wawrzonek

    Najwiecej ma do powiedzenia i szkodzi a pracownicy zdiz dojeżdżają do pracy samochodami. Wstyd

    • 1 2

  • nie narusza ......... (2)

    Czy preferencje ( buspasy) na drodze publicznej, nie są czasami łamaniem zapisów w Konstytucji, wszyscy jesteśmy równi wobec prawa?

    • 6 9

    • No właśnie, to bądźmy równi (1)

      Niech 100 ludzi w autach ma tyle przestrzeni co 100 ludzi w autobusie. Mamy wolny rynek, popyt na przestrzeń w centrum jest ogromny, niech więc wreszcie wzrośnie cena.

      • 4 2

      • te ulice...

        ...sfinansowali w głównej mierze właściciele pojazdów. Becalowali całe lata, w podatku drogowym, paliwie itp. Teraz drogi wyłącza się do użytku tych, którym dotuje się bilety... Lenin by tego lepiej nie wymyślił.

        • 2 1

  • Proponuję dla blondynek wieku od 18 do 21 lat ,też buspas.

    • 1 4

  • (1)

    Widac urzednikom zalezy na korkach i spalinach w centrum. Oni zawsze wiedza najlepiej.

    • 1 3

    • Uuuu

      Kolejny "ekologiczny" kierowca :D. To może autem przestań jeździć jak ci tak na ekologii zależy

      • 1 0

  • bus pas

    • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane