- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (455 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (47 opinii)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (193 opinie)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (280 opinii)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (168 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (67 opinii)
Bez szans na powrót SKM do Nowego Portu
Szanse na reaktywację połączenia SKM do Nowego Portu zmalały praktycznie do zera. Kolejarze w ramach modernizacji torów do portu planują rozbiórkę wszystkich przystanków pasażerskich aż do Zaspy Towarowej . Miasto nie było przeciwne planom PKP PLK, choć wzdłuż torów w Letnicy powstają nowe osiedla mieszkaniowe.
Obecnie na trasie tej odbywają się jedynie okazjonalne przejazdy pasażerskie - podczas meczów i innych dużych wydarzeń na stadionie w Letnicy. Pociągi z Gdańska Głównego jadą bez żadnego postoju do przystanku Gdańsk Stadion Expo , uruchomionego w 2012 r.
Mijanie przystanki w drodze z centrum miasta do stadionu, czyli Gdańsk Stocznia (peron po stronie ul. Jana z Kolna), Gdańsk Gd. Nowe Szkoty oraz Gdańsk Gd. Kolonia zostaną wkrótce całkowicie rozebrane. Do likwidacji wskazano również przystanek osobowy Gdańsk Zaspa Towarowa .
Likwidacja przystanków w ramach modernizacji torów do portu
Jedyną "pamiątką" po regularnych kursach pasażerskich będą zadaszenia wejść do tunelu w rejonie Kolonii, które nie zostaną zdemontowane, a jedynie odnowione, choć pierwotnie miały być przeniesione na teren Amber Expo.
Likwidacja przystanków to element planowanej modernizacji układu torowego dla pociągów towarowych do gdańskiego portu, które korzystają z tych samych torów, co niegdyś SKM.
- Od wielu lat na linii tej prowadzony jest wyłącznie ruch towarowy. Wyjątek stanowią okazjonalne przewozy specjalne do przystanku Gdańsk Stadion Expo. Zakres prac na etapie sporządzania dokumentacji projektowej został uzgodniony z Urzędem Miejskim w Gdańsku oraz PKP SKM w Trójmieście. Do tej pory nie otrzymaliśmy sygnałów o zainteresowaniu uruchomieniem przewozów na linii do Brzeźna-Nowego Portu - wyjaśnia Martyn Janduła z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe, spółki odpowiedzialnej za przebudowę układu torowego do portu.
porównać
W studium dopuszczano reaktywację połączeń SKM
Dokonane uzgodnienie z miastem na likwidację przystanków można traktować jako rezygnację z zapisów zawartych w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gdańska, uchwalonego zaledwie trzy miesiące temu - w kwietniu br.
- Wraz z intensyfikacją zagospodarowania miasta, w szczególności wielorodzinnej zabudowy mieszkaniowej na obszarze dolnego tarasu, a także w celu poprawy powiązań zewnętrznych, możliwa jest rewitalizacja pozostałych linii kolejowych na terenie Gdańska i budowa nowych odcinków w celu prowadzenia regularnego lub incydentalnego ruchu pasażerskiego, w tym w szczególności linii 234 (Gdańsk Wrzeszcz - Stara Piła) wraz z włączeniem jej do linii 248 (linia PKM), a także linii 249 (Gdańsk Główny - Gdańsk Nowy Port - czytamy na 263. stronie dokumentu studium.
Niezbędna modernizacja przystanków i wspólny bilet
Gdy zapytaliśmy urzędników magistratu o to, czy próbowali nakłonić PKP PLK do rezygnacji z rozbiórki przystanków, otrzymaliśmy w odpowiedzi sugestię, aby nasze pytanie skierować do Szybkiej Kolei Miejskiej, która prowadziła na tej linii przewozy.
Czytaj też: Artykuł z 2016 r.: Pociągi SKM mogą wrócić nawet do Nowego Portu
SKM zwraca natomiast uwagę, że - w przeciwieństwie do podstawowej trójmiejskiej linii - nie jest właścicielem infrastruktury kolejowej do Nowego Portu, zaś istniejące przystanki wymagałaby gruntownej modernizacji i dostosowania do potrzeb osób niepełnosprawnych.
- Takie prace byłyby bardzo kosztowne, a ponieważ obecnie linia nie jest użytkowana przez przewoźników pasażerskich, odbudowa przystanków nie ma uzasadnienia - mówi Tomasz Złotoś, rzecznik PKP SKM w Trójmieście - Sądzimy, że jakakolwiek ewentualna reaktywacja połączeń na tej linii ma sens tylko i wyłącznie, gdy w pociągach na niej kursujących będzie obowiązywał ten sam bilet, jaki obowiązuje w autobusach i tramwajach w Gdańsku.
Czytaj też: Artykuł z 2017 r.: Nikomu nie zależy na pociągach do Letnicy
Coraz więcej mieszkań w Letnicy w pobliżu torów kolejowych
Na reaktywacji połączenia z pewnością skorzystaliby mieszkańcy nowych inwestycji mieszkaniowych w Letnicy. Już teraz w budowie są pierwsze budynki osiedla Nowa Letnica w rejonie ul. Starowiejskiej , w ramach którego przewidziano docelowo realizację aż 2,5 tys. mieszkań.
Najbliższy przystanek tramwajowy na ul. Marynarki Polskiej oddalony jest od niego o ok. 1 km, zaś nieużywany od lat peron Zaspy Towarowej mniej niż 100 metrów.
Czytaj też: Walka deweloperów o tereny w Letnicy. Miejska działka za 24 mln zł
PKP PLK szuka wykonawców, zakończenie robót w 2020 r.
Obecnie inwestycja PKP PLK jest na etapie poszukiwania wykonawcy robót budowlanych. Oprócz rozbiórki przystanków, przewidziano m.in. wymianę torowisk, rozjazdów, przejazdów kolejowo-drogowych, modernizację systemu sterowania ruchem oraz większego zakresu elektryfikacji torów. Zakończenie prac planowane jest na rok 2020.
Miejsca
Opinie (374) 3 zablokowane
-
2018-07-16 07:36
A deweloperzy w prospektach...
A w ulotkach pewnie nawciskali ludziom, że tory blisko, że czasami SKM jeździła to za kilka lat wróci regularnie na tory i będzie połączenie kolejowe, korków brak. Pff. I tak się robi biznes na naiwniakach. Deweloperzy mają to w nosie, SKM z PLK #niedasie jak to klasycznie na kolei.
- 24 2
-
2018-07-16 07:44
a miało być tak pięknie :D (2)
"Zgodnie z wcześniejszymi deklaracjami, miasto przekazało spółce PKP Polskie Linie Kolejowe dotację celową w wysokości miliona złotych - mówi Magdalena Kuczyńska z biura prasowego gdańskiego magistratu. - Te pieniądze mają zostać spożytkowane na budowę peronu SKM w pobliżu stadionu, ale gmina Gdańsk i PKP podpisały także porozumienie w sprawie rewitalizacji i modernizacji połączenia kolejowego do PGE Areny - dodaje.
W ramach inwestycji wyremontowany ma zostać długi na ponad 3 kilometry tor kolejowy od stacji Gdańsk Stocznia do Letnicy. Powstaną także nowa sieć trakcyjna i nawierzchnia torowiska, a na stacji Gdańsk Zaspa Towarowa pojawią się nowe urządzenia sterowania ruchem. - Realizacja zadania umożliwi dojazd koleją na stadion piłkarski i do powstających obiektów Międzynarodowych Targów Gdańskich - mówi Ewa Symonowicz-Ginter z Centrum Realizacji Inwestycji gdańskiego oddziału PKP Polskie Linie Kolejowe SA. Prace warte 6 mln zł, które wykonuje firma Tor-Kar-Sson, mają trwać do końca listopada. Mniej więcej w tym samym czasie ma się też zakończyć remont stacji Gdańsk Kolonia, bo przetarg na wykonanie inwestycji już został rozstrzygnięty i lada dzień w Letnicy rozpoczną się prace. - Wpłynęła jedna oferta Przedsiębiorstwa Usługowo-Handlowego Rejbud, z oferowaną ceną 440 tysięcy złotych - dodaje Ewa Symonowicz-Ginter.
Jako trzecia rozpocznie się natomiast budowa stacji Gdańsk Stadion. Betonowy peron ma powstać na wysokości ul. Żaglowej, kilkaset metrów od PGE Areny. Gdy cały projekt zostanie zrealizowany, podczas Euro kibice będą mogli dojechać do Letnicy SKM-ką, a mieszkańcy, po sześciu latach przerwy, zyskają szybkie połączenie kolejowe z Nowym Portem."
Źródło: DB- 29 1
-
2018-07-16 16:45
(1)
Przecież połączenia na mecze dalej kursują
- 0 0
-
2018-07-16 18:57
bo kibole są ważniejsi niź mieszkańcy
mieszkańcy nie demolują, nie palą, nie rzucają kamieniami- 1 0
-
2018-07-16 07:53
Prywatyzacja i działanie władz (4)
zniszczyły ten kraj bardziej niż II wojna . Metoda była i jest prosta - zniszczyć sprzedać za złotówkę a potem po jakimś czasie buduje sie to samo od nowa wydając nasze pieniądze i ktoś na tym zarabia. Schemat jest prosty i ogólnokrajowy.
- 29 2
-
2018-07-16 08:05
(1)
pkp jest panstwowe i pissuarowe wiec o czym bredzisz?
- 0 4
-
2018-07-16 08:31
o "partnerstwie"
Prywatno-publicznym.
Socjalizacja strat, kapitalizacja zyskow. Nic nie trzeba wytwarzac, wymyslac, "innowacyjnic". Wystarczy miec znajomego urzednika I naprawiac to co on zepsuje albo dostarczac to, co on powinien...
Symbioza idealna.- 2 0
-
2018-07-16 10:48
Polska w ruinie:)
- 0 0
-
2019-02-25 21:15
Taka polityka, zniszczyć sprzedać i nie ma nic.Pozostaną po nas gruzy.Pokolenie naszych rodziców budowało nasze niszczy.Wstyd
- 0 0
-
2018-07-16 07:58
Modernizacja przez likwidację. (2)
Zburzą żeby za chwilę odbudować.
Kto pamięta jak przy tym czerwonym wiadukcie wybudowano nową drogę, politycy otworzyli ją z pompą, a kilkanaście tygodni później całą ją rozebrali żeby zbudować nowe najazdy do budowanego nowego wiaduktu przy stadionie?- 28 0
-
2018-07-16 09:09
pamiętamy (1)
nie zapomnimy
- 0 1
-
2018-07-17 09:38
I co zrobisz z tym że pamiętasz?
- 1 0
-
2018-07-16 07:59
Mafia szambiarza robi tylko pod siebie
- 12 4
-
2018-07-16 08:03
Najpierw zlikwidują wszystkie przystanki a potem będą reaktywować linię i budować na nowo przystanki. To takie typowo gdańskie.
- 19 2
-
2018-07-16 08:08
Niech deweloper buduje
- 6 4
-
2018-07-16 08:12
(3)
W czasach PRLu w Polsce było 27 tysięcy kilometrów linii kolejowych. Po 1989 roku 8 tysięcy kilometrów linii bezpowrotnie przestało istnieć, a kolejnych 2 tysięcy właściwie już nie ma.
W 25 lat zniszczono ok. 10.000 kilometrów (!) sieci kolejowej w Polsce!
Brawo PKP Polskie Linie Kolejowe. Zniszczyliście więcej niż Rosjanie w 1945 roku!- 38 3
-
2018-07-16 09:02
Bo nikt nie widzi że kolejarze mają wciąż mentalność komuchow (2)
PKP to jedna z najbardziej niezreformowanych instytucji w Polsce.Jak się podejmuje jakiś robót to trwa to nie miesiącami, ale latami.wystarczy popatrzeć jak długo zabierają się za modernizację linii Gdynia Koscierzyna!Jak długo nie mozna wymienić taboru skm pkp,a nawet jak się robiło modernizację starych EN to czy trudno było osądzić zmodernizowane pudła wagonów osadzić na nowych cichych wózkach,czy trudno było wykonać nowe drzwi z wysuwanymi stopniami,wówczas tabor byłby dopasowany i do peronów Trójmiasta jak i poza nim.Jak długo zmodernizowano linię z Gdyni do Warszawy i co,miały pociągi Pendolino jeździć szybciej?Ktoś zapomniał że trzeba również zlikwidować przejazdy,aby nie było kolizji samochód pociąg. Zapraszam na You Tube i tzw.kolejarze zobaczcie jak Chiny podobno komunistyczne przebudowują,lub budują nie tylko nowe linie kolejowe,ale całe miasta!Ale cóż Panowie postkomunisci,Wy macie mentalność mużykow.Najwazniejsze nie podskakiwać i kasę strzelać.Gdzie wam do wizji inżyniera Kwiatkowskiegoi innych absolwentów przedwojennych uczelni.Powiadają,wpisać chłopa do biura to atrament wypije.Macie mentalność pracowników najemnych.Tekst ten dedykuję kadrze zarządzającej PKP.I na koniec,ten sztuczny podział na spółki,spółeczki miał na celu,by jak najwięcej było Was u koryta
- 7 0
-
2018-07-16 13:43
a kto tam rządzi? PIS (1)
- 1 2
-
2018-07-16 23:26
to bez związku
tam rządzą polscy kolejarze
równie beznadziejni gdy z pis, czy z pzpr, czy z ppp- 1 0
-
2018-07-16 08:15
Zlikwidujmy, a za kilka lat odbudujemy z innych środków
- 14 0
-
2018-07-16 08:21
Jasne na to ci ludziom
Potrzebne kasy nie ma ale jak dla innych to jest
- 5 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.