- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (455 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (46 opinii)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (193 opinie)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (280 opinii)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (166 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (67 opinii)
Bez szans na powrót SKM do Nowego Portu
Szanse na reaktywację połączenia SKM do Nowego Portu zmalały praktycznie do zera. Kolejarze w ramach modernizacji torów do portu planują rozbiórkę wszystkich przystanków pasażerskich aż do Zaspy Towarowej . Miasto nie było przeciwne planom PKP PLK, choć wzdłuż torów w Letnicy powstają nowe osiedla mieszkaniowe.
Obecnie na trasie tej odbywają się jedynie okazjonalne przejazdy pasażerskie - podczas meczów i innych dużych wydarzeń na stadionie w Letnicy. Pociągi z Gdańska Głównego jadą bez żadnego postoju do przystanku Gdańsk Stadion Expo , uruchomionego w 2012 r.
Mijanie przystanki w drodze z centrum miasta do stadionu, czyli Gdańsk Stocznia (peron po stronie ul. Jana z Kolna), Gdańsk Gd. Nowe Szkoty oraz Gdańsk Gd. Kolonia zostaną wkrótce całkowicie rozebrane. Do likwidacji wskazano również przystanek osobowy Gdańsk Zaspa Towarowa .
Likwidacja przystanków w ramach modernizacji torów do portu
Jedyną "pamiątką" po regularnych kursach pasażerskich będą zadaszenia wejść do tunelu w rejonie Kolonii, które nie zostaną zdemontowane, a jedynie odnowione, choć pierwotnie miały być przeniesione na teren Amber Expo.
Likwidacja przystanków to element planowanej modernizacji układu torowego dla pociągów towarowych do gdańskiego portu, które korzystają z tych samych torów, co niegdyś SKM.
- Od wielu lat na linii tej prowadzony jest wyłącznie ruch towarowy. Wyjątek stanowią okazjonalne przewozy specjalne do przystanku Gdańsk Stadion Expo. Zakres prac na etapie sporządzania dokumentacji projektowej został uzgodniony z Urzędem Miejskim w Gdańsku oraz PKP SKM w Trójmieście. Do tej pory nie otrzymaliśmy sygnałów o zainteresowaniu uruchomieniem przewozów na linii do Brzeźna-Nowego Portu - wyjaśnia Martyn Janduła z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe, spółki odpowiedzialnej za przebudowę układu torowego do portu.
porównać
W studium dopuszczano reaktywację połączeń SKM
Dokonane uzgodnienie z miastem na likwidację przystanków można traktować jako rezygnację z zapisów zawartych w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gdańska, uchwalonego zaledwie trzy miesiące temu - w kwietniu br.
- Wraz z intensyfikacją zagospodarowania miasta, w szczególności wielorodzinnej zabudowy mieszkaniowej na obszarze dolnego tarasu, a także w celu poprawy powiązań zewnętrznych, możliwa jest rewitalizacja pozostałych linii kolejowych na terenie Gdańska i budowa nowych odcinków w celu prowadzenia regularnego lub incydentalnego ruchu pasażerskiego, w tym w szczególności linii 234 (Gdańsk Wrzeszcz - Stara Piła) wraz z włączeniem jej do linii 248 (linia PKM), a także linii 249 (Gdańsk Główny - Gdańsk Nowy Port - czytamy na 263. stronie dokumentu studium.
Niezbędna modernizacja przystanków i wspólny bilet
Gdy zapytaliśmy urzędników magistratu o to, czy próbowali nakłonić PKP PLK do rezygnacji z rozbiórki przystanków, otrzymaliśmy w odpowiedzi sugestię, aby nasze pytanie skierować do Szybkiej Kolei Miejskiej, która prowadziła na tej linii przewozy.
Czytaj też: Artykuł z 2016 r.: Pociągi SKM mogą wrócić nawet do Nowego Portu
SKM zwraca natomiast uwagę, że - w przeciwieństwie do podstawowej trójmiejskiej linii - nie jest właścicielem infrastruktury kolejowej do Nowego Portu, zaś istniejące przystanki wymagałaby gruntownej modernizacji i dostosowania do potrzeb osób niepełnosprawnych.
- Takie prace byłyby bardzo kosztowne, a ponieważ obecnie linia nie jest użytkowana przez przewoźników pasażerskich, odbudowa przystanków nie ma uzasadnienia - mówi Tomasz Złotoś, rzecznik PKP SKM w Trójmieście - Sądzimy, że jakakolwiek ewentualna reaktywacja połączeń na tej linii ma sens tylko i wyłącznie, gdy w pociągach na niej kursujących będzie obowiązywał ten sam bilet, jaki obowiązuje w autobusach i tramwajach w Gdańsku.
Czytaj też: Artykuł z 2017 r.: Nikomu nie zależy na pociągach do Letnicy
Coraz więcej mieszkań w Letnicy w pobliżu torów kolejowych
Na reaktywacji połączenia z pewnością skorzystaliby mieszkańcy nowych inwestycji mieszkaniowych w Letnicy. Już teraz w budowie są pierwsze budynki osiedla Nowa Letnica w rejonie ul. Starowiejskiej , w ramach którego przewidziano docelowo realizację aż 2,5 tys. mieszkań.
Najbliższy przystanek tramwajowy na ul. Marynarki Polskiej oddalony jest od niego o ok. 1 km, zaś nieużywany od lat peron Zaspy Towarowej mniej niż 100 metrów.
Czytaj też: Walka deweloperów o tereny w Letnicy. Miejska działka za 24 mln zł
PKP PLK szuka wykonawców, zakończenie robót w 2020 r.
Obecnie inwestycja PKP PLK jest na etapie poszukiwania wykonawcy robót budowlanych. Oprócz rozbiórki przystanków, przewidziano m.in. wymianę torowisk, rozjazdów, przejazdów kolejowo-drogowych, modernizację systemu sterowania ruchem oraz większego zakresu elektryfikacji torów. Zakończenie prac planowane jest na rok 2020.
Miejsca
Opinie (374) 3 zablokowane
-
2018-07-16 08:27
To proste.
Zwiną tory, grunt sprzedadzą pod nowe karton-gipsy na wynajem.
- 12 2
-
2018-07-16 08:28
Wy lepiej skupcie się na pkm na obluze i do Gdańska głównego
- 7 5
-
2018-07-16 08:29
Szkoda
Transport Skm/PKM powinien być dostępny w coraz większej ilości dzielnic a nie coraz mniejszej, zarówno w Gdańsku jak i Gdyni
- 19 1
-
2018-07-16 08:29
Kiedyś to miało sens. (1)
Port zatrudniał tysiące ludzi, był ruch statków, robotnicy dojeżdżali do pracy na 3 zmiany. Dzisiaj chińskie towary dowozi się z niemieckich portów do Polski tirami więc i skm nie przewozi ludzi bo nie ma kogo. Ta linia powstała jak w nagrodę pracownik mógł po znajomości dostać talon na Syrenkę czy Trabanta. Teraz samochodów jest więcej a Ukraińcy pracuący w porcie dojeżdżają stare Lanosy i Nubiry.
- 8 10
-
2018-07-16 11:02
A ty wiesz , gdzie jest port?Wiesz, co to jest kontener?Wiesz co to jest WOC?Wiesz co to jest praca"na workach"?Wiesz dlaczego III rejon praktyczni stoi od lat, a II ledwo przedzie?To teraz wsiądź do tramwaju pojedz do Portu na WOC i zobacz co stoi na placu.I będziesz wiedział, dlaczego już nie potrzeba tysięcy ludzi do przeładunku.
- 2 0
-
2018-07-16 08:30
halas pkm
Czy ktoś mierzył naterzenie hałasu jakie generują PKM'ki? Słuchać je jak ruszają z przystanku oddalonego o 1,5km od miejsca w którym mieszkam. I nie dzieje się tak tylko teraz ale już zimą były równie halasliwe.
- 5 6
-
2018-07-16 08:32
skm i komu to przeszkadzało?
- 14 3
-
2018-07-16 08:36
Chwila, chwila, chwila - teraz się zburzy, zaleje betonem itd. odda deweloperom (4)
a za 2-3-4-5 lat zawiąże się specjalną spółkę z miastem (na czele budyniek hehe), dorzuci się kilkadziesiąt milionów publicznych i rządowych i będą budować tak, jak pkm. po co robić po tym, co jest, restaurować, itd. - lepiej zmieść i potem więcej kasiorki będzie z tego : ) a nóż sprzeda się obsługę jakiejś firmie zachodniej przewozowej z nazwą na "a", to będzie im się jeszcze płacić za obsługę, a zyski będą dla nich (bez podatku, oczywiście), ale no oczywiście z miejscem w radzie nadzorczej dla reprezentanta miasta (hue hue hue). Witamy w gospodarnej Polsce XXI wieku!
- 19 6
-
2018-07-16 09:05
No tak, kolejny specjalista z ciebie. a jedyne co ci pozostało to pisanie głupot.
- 1 0
-
2018-07-16 09:34
Nie będzie już ziemi pod tory więc ... (1)
Pobudują wszędzie mieszkania .... dla turystów?
- 0 1
-
2018-07-16 10:06
Tak PKP będzie budować
To tereny skarbu państwa nie miasta
- 0 0
-
2018-07-16 11:13
I to jest właśnie jeden z punktów programu wyborczego Kacperka.
- 0 0
-
2018-07-16 08:46
A kiedy PKM na Oksywie? (1)
- 6 0
-
2018-07-16 12:26
PKM to Pomorska Kolej Mertopolitalna
a Oksywie to Gdynia , więc już chyba wszystko jest jasne dlaczego nigdy tam nie zajedzie
- 0 1
-
2018-07-16 09:07
no tak jak widać po klikuletnich pracach nad monitoringiem we Wrzeszczu (1)
współistnienie PKP-PLK-SKM et consortes na jednej linii kolejowej jest niemożliwe, a problem ich współistnienia jest nie do rozwiązania, więc zgodnie z ich pokrętną logiką najlepiej polikwidować wszystko, niech nie będzie niczego, ciekawe kiedy przeforsują konieczność likwidacji 40-tysięcznika na Letnicy aby pozbyć się konieczności organizacji okazjonalnych przewozów na stadion
- 8 1
-
2018-07-18 11:28
A niech likwidują ten nocnik, przynajmniej bydlo w szalikach nie bedzie jeździć i sie drzeć...
- 0 0
-
2018-07-16 09:08
i tak się dziwię
że nie rozkradli tam tych torów
- 2 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.