- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (455 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (47 opinii)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (193 opinie)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (280 opinii)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (167 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (67 opinii)
Bez szans na powrót SKM do Nowego Portu
Szanse na reaktywację połączenia SKM do Nowego Portu zmalały praktycznie do zera. Kolejarze w ramach modernizacji torów do portu planują rozbiórkę wszystkich przystanków pasażerskich aż do Zaspy Towarowej . Miasto nie było przeciwne planom PKP PLK, choć wzdłuż torów w Letnicy powstają nowe osiedla mieszkaniowe.
Obecnie na trasie tej odbywają się jedynie okazjonalne przejazdy pasażerskie - podczas meczów i innych dużych wydarzeń na stadionie w Letnicy. Pociągi z Gdańska Głównego jadą bez żadnego postoju do przystanku Gdańsk Stadion Expo , uruchomionego w 2012 r.
Mijanie przystanki w drodze z centrum miasta do stadionu, czyli Gdańsk Stocznia (peron po stronie ul. Jana z Kolna), Gdańsk Gd. Nowe Szkoty oraz Gdańsk Gd. Kolonia zostaną wkrótce całkowicie rozebrane. Do likwidacji wskazano również przystanek osobowy Gdańsk Zaspa Towarowa .
Likwidacja przystanków w ramach modernizacji torów do portu
Jedyną "pamiątką" po regularnych kursach pasażerskich będą zadaszenia wejść do tunelu w rejonie Kolonii, które nie zostaną zdemontowane, a jedynie odnowione, choć pierwotnie miały być przeniesione na teren Amber Expo.
Likwidacja przystanków to element planowanej modernizacji układu torowego dla pociągów towarowych do gdańskiego portu, które korzystają z tych samych torów, co niegdyś SKM.
- Od wielu lat na linii tej prowadzony jest wyłącznie ruch towarowy. Wyjątek stanowią okazjonalne przewozy specjalne do przystanku Gdańsk Stadion Expo. Zakres prac na etapie sporządzania dokumentacji projektowej został uzgodniony z Urzędem Miejskim w Gdańsku oraz PKP SKM w Trójmieście. Do tej pory nie otrzymaliśmy sygnałów o zainteresowaniu uruchomieniem przewozów na linii do Brzeźna-Nowego Portu - wyjaśnia Martyn Janduła z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe, spółki odpowiedzialnej za przebudowę układu torowego do portu.
porównać
W studium dopuszczano reaktywację połączeń SKM
Dokonane uzgodnienie z miastem na likwidację przystanków można traktować jako rezygnację z zapisów zawartych w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gdańska, uchwalonego zaledwie trzy miesiące temu - w kwietniu br.
- Wraz z intensyfikacją zagospodarowania miasta, w szczególności wielorodzinnej zabudowy mieszkaniowej na obszarze dolnego tarasu, a także w celu poprawy powiązań zewnętrznych, możliwa jest rewitalizacja pozostałych linii kolejowych na terenie Gdańska i budowa nowych odcinków w celu prowadzenia regularnego lub incydentalnego ruchu pasażerskiego, w tym w szczególności linii 234 (Gdańsk Wrzeszcz - Stara Piła) wraz z włączeniem jej do linii 248 (linia PKM), a także linii 249 (Gdańsk Główny - Gdańsk Nowy Port - czytamy na 263. stronie dokumentu studium.
Niezbędna modernizacja przystanków i wspólny bilet
Gdy zapytaliśmy urzędników magistratu o to, czy próbowali nakłonić PKP PLK do rezygnacji z rozbiórki przystanków, otrzymaliśmy w odpowiedzi sugestię, aby nasze pytanie skierować do Szybkiej Kolei Miejskiej, która prowadziła na tej linii przewozy.
Czytaj też: Artykuł z 2016 r.: Pociągi SKM mogą wrócić nawet do Nowego Portu
SKM zwraca natomiast uwagę, że - w przeciwieństwie do podstawowej trójmiejskiej linii - nie jest właścicielem infrastruktury kolejowej do Nowego Portu, zaś istniejące przystanki wymagałaby gruntownej modernizacji i dostosowania do potrzeb osób niepełnosprawnych.
- Takie prace byłyby bardzo kosztowne, a ponieważ obecnie linia nie jest użytkowana przez przewoźników pasażerskich, odbudowa przystanków nie ma uzasadnienia - mówi Tomasz Złotoś, rzecznik PKP SKM w Trójmieście - Sądzimy, że jakakolwiek ewentualna reaktywacja połączeń na tej linii ma sens tylko i wyłącznie, gdy w pociągach na niej kursujących będzie obowiązywał ten sam bilet, jaki obowiązuje w autobusach i tramwajach w Gdańsku.
Czytaj też: Artykuł z 2017 r.: Nikomu nie zależy na pociągach do Letnicy
Coraz więcej mieszkań w Letnicy w pobliżu torów kolejowych
Na reaktywacji połączenia z pewnością skorzystaliby mieszkańcy nowych inwestycji mieszkaniowych w Letnicy. Już teraz w budowie są pierwsze budynki osiedla Nowa Letnica w rejonie ul. Starowiejskiej , w ramach którego przewidziano docelowo realizację aż 2,5 tys. mieszkań.
Najbliższy przystanek tramwajowy na ul. Marynarki Polskiej oddalony jest od niego o ok. 1 km, zaś nieużywany od lat peron Zaspy Towarowej mniej niż 100 metrów.
Czytaj też: Walka deweloperów o tereny w Letnicy. Miejska działka za 24 mln zł
PKP PLK szuka wykonawców, zakończenie robót w 2020 r.
Obecnie inwestycja PKP PLK jest na etapie poszukiwania wykonawcy robót budowlanych. Oprócz rozbiórki przystanków, przewidziano m.in. wymianę torowisk, rozjazdów, przejazdów kolejowo-drogowych, modernizację systemu sterowania ruchem oraz większego zakresu elektryfikacji torów. Zakończenie prac planowane jest na rok 2020.
Miejsca
Opinie (374) 3 zablokowane
-
2018-07-17 20:06
Powinny reaktywowa kolejke do Portu.Drogi są zatłoczone przez auta medzy innymi przez tiry jadące z towarami do portu skm by rozładowała korki i powietrze by było czystrze. Po co wydawac kase na nową aparaturę do pomiaru zanieczyszczenia lepiej wydac kase na nowe tory i czystsze srodowisko gdzie ekolodzy???!!!!!!
- 2 0
-
2018-07-17 23:01
i to jest typowe w budyniowym miescie
żadnych ułatwień dla rozwoju metropolii, życia mieszkańców i środowiska. najlepiej wszystko zabudować, po brzegi a ludzi puscic waskimi ściezkami rowerowymi albo niech stoja w korkach. Starszych ludzi oczywiscie trzeba sie zupelnie w tej sytuacji pozbyc albo niech siedza w domu. Zarabia tylko rafineria i MZK.
- 1 0
-
2018-07-18 02:22
Jest to fatalna decyzja
Coraz bardziej zakorkowujący się Gdańsk wręcz wymaga nowych inwestycji komunikacyjnych, a przecież wokół dawnej SKM-ki do Nowego Portu planowana jest budowa i osiedli mieszkaniowych i budynków dla różnych przedsiębiorstw. Do przystanków tej kolejki dla wielu mieszkańców byłoby znacznie bliżej, niż do przystanków tramwajowych - kolejki jeżdżą zresztą o wiele szybciej. A że przynosiła ona straty? Nie wszystkie miejskie inwestycje muszą przynosić dochód - ostatecznie m.in. po to pobiera się podatki, żeby niekiedy do potrzebnych miastu obiektów dopłacać. Ile osób np. wie, iż już w tym roku stadion Lechii kosztował Miasto 53 mln złotych? W skali roku będzie kosztował on więc ponad 100 mln zł, a do czego właściwie służy? Do oglądania 24 dni w roku meczów z trudem utrzymującej się w ekstraklasie Lechii, przy 10 wolnych fotelach, na jeden przez kibica zajęty. Nie jestem zwolennikiem jego likwidacji, ale trzeba jednak uzmysłowić sobie, że przy ok. 200 tys. osób w Gdańsku pracujących każdemu z nich trzeba rocznie zabrać 500 zł netto, żeby tego molocha utrzymać. Sądzę, że takich strat ta kolejka by nie przynosiła. Może by ona nawet ich i poprzednio nie przynosiła, gdyby nie popełnione błędy. Przede wszystkim nie powinien zostać zlikwidowany przystanek Gdańsk Nowy Port, bo przez to ta SKM-ka stała się kolejką do nikąd. Stacja Gdańsk Brzeźno to tylko Brzeźno z nazwy, bo tam oprócz przystani promowej, do której wypływający za granicę pasażerowie na ogół kolejką nie będą jeździć, nie ma nic. Podobno na trasie Brzeźno - Nowy Port znajdowała się ona zbyt blisko zabudowań i przez to hałasowała - no to trzeba zrobić ekrany dźwiękochłonne. I druga rzecz - ona jeździła ze zbyt małą częstotliwością, co wcale nie znaczyło że kosztowała taniej. Ludzie nie chcieli przez to czekać na jej przyjazd ponad pół godziny i przesiedli się na tramwaje oraz samochody. Ta kolejka powinna jeździć na tyle często, żeby dla jej pasażerów było to opłacalne - wtedy się na nią "przesiądą" i wtedy może się ona stać opłacalna.
- 3 0
-
2018-07-18 10:04
hahaha
skm bedzie jezdziło do Zukowa i Kartuz to teraz metropolie co tam dzielnice Gdanska ,co tam ekonomia ,liczy się widzimisie polityków
- 2 0
-
2018-08-10 20:29
A
czemu to budyniowi się nie opłaca? Przecież tam są deweloperzy?
- 0 2
-
2018-08-10 20:36
ale ale
Czy urząd miasta skonsultował swoją decyzję z mieszkańcami? Czy bydynio ma ich w d....?
- 2 2
-
2022-05-26 15:29
Nie chcę być niegrzeczny,
ale czy ludzie w PKP mają pustki pod sufitem a urzędnicy miejscy stracili werwę by kolejarzami potrząsnąć i wybudzić ich z intelektualnego letargu? Przecież tam począwszy od Letniewa buduje się osiedle za osiedlem więc nowi lokalsi chętniej podjadą do Gdańska SKM-ką niż czymś innym. Może czas, by PKP przekazały ten teren komuś z inicjatywą, kto potrafi ożywić tą linię ku wygodzie mieszkańców tamtych terenów.
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.