• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Bez szans na powrót SKM do Nowego Portu

Krzysztof Koprowski
16 lipca 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Letnica i Brzeźno płotem podzielone
  • Nieczynny przystanek Zaspa Towarowa zlokalizowany jest niedaleko nowych osiedli w Letnicy. Wkrótce jednak zostanie całkowicie zlikwidowany.
  • Przystanek Zaspa Towarowa w 2008 r. z nieistniejącym już zadaszonym zejściem na peron.
  • Przystanek Zaspa Towarowa podczas pożegnalnego, ostatniego kursu SKM do Brzeźna w czerwcu 2005 r.

Szanse na reaktywację połączenia SKM do Nowego Portu zmalały praktycznie do zera. Kolejarze w ramach modernizacji torów do portu planują rozbiórkę wszystkich przystanków pasażerskich aż do Zaspy Towarowej zobacz na mapie Gdańska. Miasto nie było przeciwne planom PKP PLK, choć wzdłuż torów w Letnicy powstają nowe osiedla mieszkaniowe.



Czy należy dokonać rozbiórki przystanków kolejowych do Nowego Portu?

Pociągi Szybkiej Kolei Miejskiej na linii z Gdańska Głównego zobacz na mapie Gdańska do Nowego Portu zobacz na mapie Gdańska kursowały od 1951 r. do 2005 r., przy czym przez ostatnie trzy lata tego okresu docierały jedynie do przystanku Gdańsk Brzeźno zobacz na mapie Gdańska, ponieważ przystanek Nowy Port został "odcięty" od infrastruktury kolejowej.

Obecnie na trasie tej odbywają się jedynie okazjonalne przejazdy pasażerskie - podczas meczów i innych dużych wydarzeń na stadionie w Letnicy. Pociągi z Gdańska Głównego jadą bez żadnego postoju do przystanku Gdańsk Stadion Expo zobacz na mapie Gdańska, uruchomionego w 2012 r.

Mijanie przystanki w drodze z centrum miasta do stadionu, czyli Gdańsk Stocznia zobacz na mapie Gdańska (peron po stronie ul. Jana z Kolna), Gdańsk Gd. Nowe Szkoty zobacz na mapie Gdańska oraz Gdańsk Gd. Kolonia zobacz na mapie Gdańska zostaną wkrótce całkowicie rozebrane. Do likwidacji wskazano również przystanek osobowy Gdańsk Zaspa Towarowa zobacz na mapie Gdańska.

Likwidacja przystanków w ramach modernizacji torów do portu



Jedyną "pamiątką" po regularnych kursach pasażerskich będą zadaszenia wejść do tunelu w rejonie Kolonii, które nie zostaną zdemontowane, a jedynie odnowione, choć pierwotnie miały być przeniesione na teren Amber Expo.

Likwidacja przystanków to element planowanej modernizacji układu torowego dla pociągów towarowych do gdańskiego portu, które korzystają z tych samych torów, co niegdyś SKM.

- Od wielu lat na linii tej prowadzony jest wyłącznie ruch towarowy. Wyjątek stanowią okazjonalne przewozy specjalne do przystanku Gdańsk Stadion Expo. Zakres prac na etapie sporządzania dokumentacji projektowej został uzgodniony z Urzędem Miejskim w Gdańsku oraz PKP SKM w Trójmieście. Do tej pory nie otrzymaliśmy sygnałów o zainteresowaniu uruchomieniem przewozów na linii do Brzeźna-Nowego Portu - wyjaśnia Martyn Janduła z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe, spółki odpowiedzialnej za przebudowę układu torowego do portu.
Przesuń aby
porównać

W studium dopuszczano reaktywację połączeń SKM



Dokonane uzgodnienie z miastem na likwidację przystanków można traktować jako rezygnację z zapisów zawartych w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gdańska, uchwalonego zaledwie trzy miesiące temu - w kwietniu br.

- Wraz z intensyfikacją zagospodarowania miasta, w szczególności wielorodzinnej zabudowy mieszkaniowej na obszarze dolnego tarasu, a także w celu poprawy powiązań zewnętrznych, możliwa jest rewitalizacja pozostałych linii kolejowych na terenie Gdańska i budowa nowych odcinków w celu prowadzenia regularnego lub incydentalnego ruchu pasażerskiego, w tym w szczególności linii 234 (Gdańsk Wrzeszcz - Stara Piła) wraz z włączeniem jej do linii 248 (linia PKM), a także linii 249 (Gdańsk Główny - Gdańsk Nowy Port - czytamy na 263. stronie dokumentu studium.
PKP PLK zapewnia, że nie zlikwiduje zadaszenia do tunelu na wysokości przystanku Kolonia. PKP PLK zapewnia, że nie zlikwiduje zadaszenia do tunelu na wysokości przystanku Kolonia.

Niezbędna modernizacja przystanków i wspólny bilet



Gdy zapytaliśmy urzędników magistratu o to, czy próbowali nakłonić PKP PLK do rezygnacji z rozbiórki przystanków, otrzymaliśmy w odpowiedzi sugestię, aby nasze pytanie skierować do Szybkiej Kolei Miejskiej, która prowadziła na tej linii przewozy.

Czytaj też: Artykuł z 2016 r.: Pociągi SKM mogą wrócić nawet do Nowego Portu

SKM zwraca natomiast uwagę, że - w przeciwieństwie do podstawowej trójmiejskiej linii - nie jest właścicielem infrastruktury kolejowej do Nowego Portu, zaś istniejące przystanki wymagałaby gruntownej modernizacji i dostosowania do potrzeb osób niepełnosprawnych.

- Takie prace byłyby bardzo kosztowne, a ponieważ obecnie linia nie jest użytkowana przez przewoźników pasażerskich, odbudowa przystanków nie ma uzasadnienia - mówi Tomasz Złotoś, rzecznik PKP SKM w Trójmieście - Sądzimy, że jakakolwiek ewentualna reaktywacja połączeń na tej linii ma sens tylko i wyłącznie, gdy w pociągach na niej kursujących będzie obowiązywał ten sam bilet, jaki obowiązuje w autobusach i tramwajach w Gdańsku.
Czytaj też: Artykuł z 2017 r.: Nikomu nie zależy na pociągach do Letnicy

Przeznaczone do likwidacji przystanki na tle nowych inwestycji. Osiedle firmy Atal jest już w budowie. Przeznaczone do likwidacji przystanki na tle nowych inwestycji. Osiedle firmy Atal jest już w budowie.

Coraz więcej mieszkań w Letnicy w pobliżu torów kolejowych



Na reaktywacji połączenia z pewnością skorzystaliby mieszkańcy nowych inwestycji mieszkaniowych w Letnicy. Już teraz w budowie są pierwsze budynki osiedla Nowa Letnica w rejonie ul. Starowiejskiej zobacz na mapie Gdańska, w ramach którego przewidziano docelowo realizację aż 2,5 tys. mieszkań.

Najbliższy przystanek tramwajowy na ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska oddalony jest od niego o ok. 1 km, zaś nieużywany od lat peron Zaspy Towarowej mniej niż 100 metrów.

Czytaj też: Walka deweloperów o tereny w Letnicy. Miejska działka za 24 mln zł

PKP PLK szuka wykonawców, zakończenie robót w 2020 r.



Obecnie inwestycja PKP PLK jest na etapie poszukiwania wykonawcy robót budowlanych. Oprócz rozbiórki przystanków, przewidziano m.in. wymianę torowisk, rozjazdów, przejazdów kolejowo-drogowych, modernizację systemu sterowania ruchem oraz większego zakresu elektryfikacji torów. Zakończenie prac planowane jest na rok 2020.

Miejsca

Opinie (374) 3 zablokowane

  • Wystarczy jeden konkretny ruch PiS-u

    to zaraz jest krzyk konstytucja ! Jak tu coś zmieniać ? I tak mają cierpliwość i motywację..
    Ja bym już dawno odpuścił...

    • 3 3

  • Przecież to normalne w państwowych spółkach

    Dzisiaj rozbierzemy to co się da i powiemy, że się nie da. Za parę lat zrobimy nowy przetarg i zbudujemy wszystko od nowa, ale spalinowe. Potem zrobimy kolejny i dorobimy prąd. Potem jeszcze znowu na remont tego co już się rozleciało. Po co robić wszystko dobrze za jednym razem, jak można 3 czy więcej razy za x razy więcej (nie naszych) pieniędzy. Ważne, że premia się zgadza i stołki.
    Dlaczego tak piszę? Do mojej firmy przyjeżdża poczta. I tak - jeden rano przyjeżdża przywozi paczki, drugi po południu przynosi listy, trzeci też po południu odbiera paczki do zabrania. Nie jest tak, jak w prywatnych firmach kurierskich, że zwykle ten sam przywozi i odbiera. Tam liczą pieniądze, w państwowych firmach, zarządzanych przez misiewiczów nie.

    • 5 2

  • A jak było w "MISIU" Barei

    • 2 1

  • Kacperek odbuduje

    • 2 2

  • Co na to Kacper?

    moze jakis protest ?

    • 3 2

  • SKM do Nowego Portu powstała w latach pięćdziesiątych XX wieku. (5)

    Kiedyś miała sens istnienia. Ale woziła coraz mniej pasażerów i zakończyła działalność.
    Jeśli chodzi o o Letnicę i nowe budynki mieszkalne, które tam powstają to:
    ul. Marynarki Polskiej ( jest w dobrym stanie technicznym) z linią tramwajową, super ścieżką rowerową stanowią świetne połączenie z centrum miasta. Potrzebny jest tramwaj który z Marynarki Polskiej na węźle drogowym Kliniczna skręci w stronę Dolnego Wrzeszcza, Zaspy, Przymorza... i dojedzie do Oliwy albo dalej do .......

    • 3 11

    • Dobrze piszesz Jano. (4)

      Z Letnicy łatwo dostać się samochodem lub rowerem w kierunku Zaspy i Przymorza.
      Nad linią kolejową są dwa mosty. Na tym zabytkowym oprócz chodnika jest ścieżka rowerowa.
      Ale promu z Nowego Portu trochę żal. Rowerem dojeżdżałem do pracy w Porcie Północnym.
      Teraz tylko samochodem przez tunel.

      • 3 4

      • (3)

        Teraz promem jest autobus w którym można wozić rower

        • 0 2

        • Autobus to nie prom. (1)

          Prom zabierał wszystkich pieszych i rowerzystów. Bilet kosztował 2 zł.
          Autobus zabiera tylko kilka rowerów, a do tego bilet droższy o ponad 50%.
          Samochód jedzie tunelem za darmo !!!

          • 1 0

          • A paliwo?

            Januszku?

            • 0 0

        • Jaz na ruski

          Albo nie, gdański rok!

          • 0 0

  • ja bym zostawil. jak juz wypiprzy sie tego totalnego nieroba Budynia (2)

    bo to juz golym okiem widac jak miasto odstaje od normalnych standartow europejskiego miasta to okarze sie ze prywata kolej w tej czesci miasta z klimatyzowanymi wagonami co 15 minut zmienia perspektywe gdzie ludzie beda chciec kupowac mieszkania i to w cigau kilku lat. Wystarczy wywalic ta zasr*na zgraje nierobow z tym tym bezuzytecznym typem zwanym Budyniem czegoladowym nie bez przyczyny.

    • 5 6

    • u7 (1)

      Pisz tak, żebyś był zrozumiany. Po polsku.
      Zostałeś choć absolwentem podstawówki?

      • 2 0

      • Jest absolwentem szkoły rosyjskiej

        o kierunku: jak sprzedawać własny kraj

        • 2 0

  • Po Gdańsku trzeba jeździć samochodem

    Cieszę się że miasto to promuje. Myślę że Trzeba likwidować ten transport zbiorowy!

    • 2 6

  • Jasno widać To miasto nie jest zainteresowane komunikacją zbiorową

    • 4 1

  • Budyn Wam zalatwi...duren jeden.

    • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane