- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (458 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (51 opinii)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (196 opinii)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (281 opinii)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (172 opinie)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (67 opinii)
Bez szans na powrót SKM do Nowego Portu
Szanse na reaktywację połączenia SKM do Nowego Portu zmalały praktycznie do zera. Kolejarze w ramach modernizacji torów do portu planują rozbiórkę wszystkich przystanków pasażerskich aż do Zaspy Towarowej . Miasto nie było przeciwne planom PKP PLK, choć wzdłuż torów w Letnicy powstają nowe osiedla mieszkaniowe.
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Obecnie na trasie tej odbywają się jedynie okazjonalne przejazdy pasażerskie - podczas meczów i innych dużych wydarzeń na stadionie w Letnicy. Pociągi z Gdańska Głównego jadą bez żadnego postoju do przystanku Gdańsk Stadion Expo
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Mijanie przystanki w drodze z centrum miasta do stadionu, czyli Gdańsk Stocznia
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Likwidacja przystanków w ramach modernizacji torów do portu
Jedyną "pamiątką" po regularnych kursach pasażerskich będą zadaszenia wejść do tunelu w rejonie Kolonii, które nie zostaną zdemontowane, a jedynie odnowione, choć pierwotnie miały być przeniesione na teren Amber Expo.
Likwidacja przystanków to element planowanej modernizacji układu torowego dla pociągów towarowych do gdańskiego portu, które korzystają z tych samych torów, co niegdyś SKM.
- Od wielu lat na linii tej prowadzony jest wyłącznie ruch towarowy. Wyjątek stanowią okazjonalne przewozy specjalne do przystanku Gdańsk Stadion Expo. Zakres prac na etapie sporządzania dokumentacji projektowej został uzgodniony z Urzędem Miejskim w Gdańsku oraz PKP SKM w Trójmieście. Do tej pory nie otrzymaliśmy sygnałów o zainteresowaniu uruchomieniem przewozów na linii do Brzeźna-Nowego Portu - wyjaśnia Martyn Janduła z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe, spółki odpowiedzialnej za przebudowę układu torowego do portu.
![](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/9/2110/750x0/2110462-Przystanek-Kolonia-zostal-odmalowany-i-oczyszczony-w-2012-r-w-zwiazku-z.webp)
porównać
W studium dopuszczano reaktywację połączeń SKM
Dokonane uzgodnienie z miastem na likwidację przystanków można traktować jako rezygnację z zapisów zawartych w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gdańska, uchwalonego zaledwie trzy miesiące temu - w kwietniu br.
- Wraz z intensyfikacją zagospodarowania miasta, w szczególności wielorodzinnej zabudowy mieszkaniowej na obszarze dolnego tarasu, a także w celu poprawy powiązań zewnętrznych, możliwa jest rewitalizacja pozostałych linii kolejowych na terenie Gdańska i budowa nowych odcinków w celu prowadzenia regularnego lub incydentalnego ruchu pasażerskiego, w tym w szczególności linii 234 (Gdańsk Wrzeszcz - Stara Piła) wraz z włączeniem jej do linii 248 (linia PKM), a także linii 249 (Gdańsk Główny - Gdańsk Nowy Port - czytamy na 263. stronie dokumentu studium.
Niezbędna modernizacja przystanków i wspólny bilet
Gdy zapytaliśmy urzędników magistratu o to, czy próbowali nakłonić PKP PLK do rezygnacji z rozbiórki przystanków, otrzymaliśmy w odpowiedzi sugestię, aby nasze pytanie skierować do Szybkiej Kolei Miejskiej, która prowadziła na tej linii przewozy.
Czytaj też: Artykuł z 2016 r.: Pociągi SKM mogą wrócić nawet do Nowego Portu
SKM zwraca natomiast uwagę, że - w przeciwieństwie do podstawowej trójmiejskiej linii - nie jest właścicielem infrastruktury kolejowej do Nowego Portu, zaś istniejące przystanki wymagałaby gruntownej modernizacji i dostosowania do potrzeb osób niepełnosprawnych.
- Takie prace byłyby bardzo kosztowne, a ponieważ obecnie linia nie jest użytkowana przez przewoźników pasażerskich, odbudowa przystanków nie ma uzasadnienia - mówi Tomasz Złotoś, rzecznik PKP SKM w Trójmieście - Sądzimy, że jakakolwiek ewentualna reaktywacja połączeń na tej linii ma sens tylko i wyłącznie, gdy w pociągach na niej kursujących będzie obowiązywał ten sam bilet, jaki obowiązuje w autobusach i tramwajach w Gdańsku.
Czytaj też: Artykuł z 2017 r.: Nikomu nie zależy na pociągach do Letnicy
Coraz więcej mieszkań w Letnicy w pobliżu torów kolejowych
Na reaktywacji połączenia z pewnością skorzystaliby mieszkańcy nowych inwestycji mieszkaniowych w Letnicy. Już teraz w budowie są pierwsze budynki osiedla Nowa Letnica w rejonie ul. Starowiejskiej
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Najbliższy przystanek tramwajowy na ul. Marynarki Polskiej
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Czytaj też: Walka deweloperów o tereny w Letnicy. Miejska działka za 24 mln zł
PKP PLK szuka wykonawców, zakończenie robót w 2020 r.
Obecnie inwestycja PKP PLK jest na etapie poszukiwania wykonawcy robót budowlanych. Oprócz rozbiórki przystanków, przewidziano m.in. wymianę torowisk, rozjazdów, przejazdów kolejowo-drogowych, modernizację systemu sterowania ruchem oraz większego zakresu elektryfikacji torów. Zakończenie prac planowane jest na rok 2020.
Miejsca
Opinie (374) 3 zablokowane
-
2018-07-16 12:16
Zaspa Towarowa... Przystanek dla tysięcy młodych chłopaków w drodze do zostania Mechanikiem Samochodowym
albo elektrykiem czy ślusarzem... Na Suchej 29 znajdowała się szkoła zawodowa WPK.
- 8 2
-
2018-07-16 12:22
dlaczego nikt nie zapyta tych co kupują mieszkania w nowych osiedlach wzdłuż skm do Nowego Portu (1)
trzeba aby developerzy od razu przy umowach ankietowali - "czy chciałbyś przywrócenia SKM". To będą za 5 lat tysiące ludzi tam mieszkających.
- 11 1
-
2018-07-16 16:37
To dalej zdecydowanie za mało
- 0 0
-
2018-07-16 12:44
To bardzo dobra wiadomość. Się zburzy wszystko a potem wybuduje od nowa, będą naprawy po rekojmi. Kazdy zarobi, biurwy dostaną prowizję i będzie git. A że pójdzie z naszych podatków, od tego jesteśmy zeby nas doić
- 9 0
-
2018-07-16 13:13
Po co rozbierać?
Od Kolonii do N. Portu jest mnóstwo miejsca na nowe tory. Na przystanku Kolonia wystarczy zablokować wyjście pieszych na perony, niech czekają na lepsze czasy. W przyszłości ta część między N. Portem a Brzeźnem ma szansę na wielką rewitalizację, bo położenie ma znakomite. WOC pod marinę i usługi turystyczne.
Nie niszczcie tylko dlatego, że nie macie wizji !- 12 1
-
2018-07-16 13:42
Przeciwnik przeciwników (1)
Przystanki i perony to ruina, którą trzeba rozebrać. Jako dziecko mieszkałem przy tej linii i pamiętam, że prawie nikt ją nie jeździł bo przystanki były w bezludnych miejscach. Jak będzie uzasadnienie dla ponownego uruchomienia SKM do Nowego Portu, to będzie można stacje zaplanować od nowa, tak jak zrobiono dla PKM-ki.
- 6 3
-
2018-07-16 21:46
Wszystko będzie już zabudowane mieszkaniami. Swoją drogą prawdopodobnie mieszkanie+ skoro to teren pkp.
- 1 0
-
2018-07-16 15:58
(1)
Budyń żyje Nową Bulońską, swoim Klondike, SKM do Nowego Portu, czy ul. Świętokrzyska to banały!
- 6 3
-
2018-07-18 11:52
Bulońska, co to za nazwa durna???
- 0 0
-
2018-07-16 16:32
w Gyni także urzędnicy nie rozumieją potrzeby uruchomienia SKM-ki do Obłuża
a to znacznie odciążyłoby ul Morską i Estakadę Kwiatkowskiego
- 6 0
-
2018-07-16 16:35
(2)
Przecież na tej trasie co Skm jest tramwaj i jeździ zdecydowanie czesciej niż była by szansa w Skm.
Ludzi też jest zbyt mało. Sprawa być Może wróci w przyszłości ale moim zdaniem nie wcześniej niż za jakieś 10-15 lat bo wcześniej nie będzie kogo tam wozić z jakimś normalnym taktem- 1 3
-
2018-07-16 17:07
(1)
Za 10-15 lat nie będzie już możliwości reaktywacji kolei, bo nie przewidziano miejsca na przystanki. Kumasz?
- 3 1
-
2018-07-16 18:18
Widzę że Ty nie kumasz. Przeczytaj artykuł jeszcze raz
- 0 1
-
2018-07-16 17:22
Wybory (1)
Jeśli budyń wygra następne wybory będziemy mieli więcej takich sytuacji. Ludzie trzeba z tym skończyć!
- 12 1
-
2018-07-16 18:32
taaak, dlatego bede glosowal na Adamowicza !
- 0 2
-
2018-07-16 17:46
Jasne, po co???? (1)
Przeciez nie interes klienta jest wazny!!!!
- 4 0
-
2018-07-16 18:31
Jesli klienci zaplaca za uzytkowanie linii to spoko
jesli maja byc doplaty to dobrze, ze zwijaja
- 0 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.