- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (457 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (50 opinii)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (194 opinie)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (281 opinii)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (172 opinie)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (67 opinii)
Bez szans na powrót SKM do Nowego Portu
Szanse na reaktywację połączenia SKM do Nowego Portu zmalały praktycznie do zera. Kolejarze w ramach modernizacji torów do portu planują rozbiórkę wszystkich przystanków pasażerskich aż do Zaspy Towarowej . Miasto nie było przeciwne planom PKP PLK, choć wzdłuż torów w Letnicy powstają nowe osiedla mieszkaniowe.
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Obecnie na trasie tej odbywają się jedynie okazjonalne przejazdy pasażerskie - podczas meczów i innych dużych wydarzeń na stadionie w Letnicy. Pociągi z Gdańska Głównego jadą bez żadnego postoju do przystanku Gdańsk Stadion Expo
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Mijanie przystanki w drodze z centrum miasta do stadionu, czyli Gdańsk Stocznia
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Likwidacja przystanków w ramach modernizacji torów do portu
Jedyną "pamiątką" po regularnych kursach pasażerskich będą zadaszenia wejść do tunelu w rejonie Kolonii, które nie zostaną zdemontowane, a jedynie odnowione, choć pierwotnie miały być przeniesione na teren Amber Expo.
Likwidacja przystanków to element planowanej modernizacji układu torowego dla pociągów towarowych do gdańskiego portu, które korzystają z tych samych torów, co niegdyś SKM.
- Od wielu lat na linii tej prowadzony jest wyłącznie ruch towarowy. Wyjątek stanowią okazjonalne przewozy specjalne do przystanku Gdańsk Stadion Expo. Zakres prac na etapie sporządzania dokumentacji projektowej został uzgodniony z Urzędem Miejskim w Gdańsku oraz PKP SKM w Trójmieście. Do tej pory nie otrzymaliśmy sygnałów o zainteresowaniu uruchomieniem przewozów na linii do Brzeźna-Nowego Portu - wyjaśnia Martyn Janduła z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe, spółki odpowiedzialnej za przebudowę układu torowego do portu.
![](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/9/2110/750x0/2110462-Przystanek-Kolonia-zostal-odmalowany-i-oczyszczony-w-2012-r-w-zwiazku-z.webp)
porównać
W studium dopuszczano reaktywację połączeń SKM
Dokonane uzgodnienie z miastem na likwidację przystanków można traktować jako rezygnację z zapisów zawartych w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gdańska, uchwalonego zaledwie trzy miesiące temu - w kwietniu br.
- Wraz z intensyfikacją zagospodarowania miasta, w szczególności wielorodzinnej zabudowy mieszkaniowej na obszarze dolnego tarasu, a także w celu poprawy powiązań zewnętrznych, możliwa jest rewitalizacja pozostałych linii kolejowych na terenie Gdańska i budowa nowych odcinków w celu prowadzenia regularnego lub incydentalnego ruchu pasażerskiego, w tym w szczególności linii 234 (Gdańsk Wrzeszcz - Stara Piła) wraz z włączeniem jej do linii 248 (linia PKM), a także linii 249 (Gdańsk Główny - Gdańsk Nowy Port - czytamy na 263. stronie dokumentu studium.
Niezbędna modernizacja przystanków i wspólny bilet
Gdy zapytaliśmy urzędników magistratu o to, czy próbowali nakłonić PKP PLK do rezygnacji z rozbiórki przystanków, otrzymaliśmy w odpowiedzi sugestię, aby nasze pytanie skierować do Szybkiej Kolei Miejskiej, która prowadziła na tej linii przewozy.
Czytaj też: Artykuł z 2016 r.: Pociągi SKM mogą wrócić nawet do Nowego Portu
SKM zwraca natomiast uwagę, że - w przeciwieństwie do podstawowej trójmiejskiej linii - nie jest właścicielem infrastruktury kolejowej do Nowego Portu, zaś istniejące przystanki wymagałaby gruntownej modernizacji i dostosowania do potrzeb osób niepełnosprawnych.
- Takie prace byłyby bardzo kosztowne, a ponieważ obecnie linia nie jest użytkowana przez przewoźników pasażerskich, odbudowa przystanków nie ma uzasadnienia - mówi Tomasz Złotoś, rzecznik PKP SKM w Trójmieście - Sądzimy, że jakakolwiek ewentualna reaktywacja połączeń na tej linii ma sens tylko i wyłącznie, gdy w pociągach na niej kursujących będzie obowiązywał ten sam bilet, jaki obowiązuje w autobusach i tramwajach w Gdańsku.
Czytaj też: Artykuł z 2017 r.: Nikomu nie zależy na pociągach do Letnicy
Coraz więcej mieszkań w Letnicy w pobliżu torów kolejowych
Na reaktywacji połączenia z pewnością skorzystaliby mieszkańcy nowych inwestycji mieszkaniowych w Letnicy. Już teraz w budowie są pierwsze budynki osiedla Nowa Letnica w rejonie ul. Starowiejskiej
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Najbliższy przystanek tramwajowy na ul. Marynarki Polskiej
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Czytaj też: Walka deweloperów o tereny w Letnicy. Miejska działka za 24 mln zł
PKP PLK szuka wykonawców, zakończenie robót w 2020 r.
Obecnie inwestycja PKP PLK jest na etapie poszukiwania wykonawcy robót budowlanych. Oprócz rozbiórki przystanków, przewidziano m.in. wymianę torowisk, rozjazdów, przejazdów kolejowo-drogowych, modernizację systemu sterowania ruchem oraz większego zakresu elektryfikacji torów. Zakończenie prac planowane jest na rok 2020.
Miejsca
Opinie (374) 3 zablokowane
-
2018-07-16 17:58
PO wszystko zwijała i zamykała dlatego nigdy nie oddam głosu na Peło (5)
- 7 5
-
2018-07-16 18:23
A przypomnij kto rzadził w 2005 roku? zapomniałes czy nie chcesz pamietac? (1)
kiedy zlikwidowano przewozy pasazerskie na tej linii
- 4 1
-
2018-07-16 18:49
koalicja po-pis :D
- 0 0
-
2018-07-16 18:30
kto teraz radzi ? PO ? (2)
- 3 0
-
2018-07-16 19:27
Samorzady ma PO i dlatego dalej h...d*pa i kamieni kupa (1)
- 1 3
-
2018-07-16 22:49
Skm należy do pkp, plk też. Pisiorstwo tym rządzi
- 2 1
-
2018-07-16 18:12
Bład
Rozbiórka przystanków skm w nowym porcie " Brzeźno" to jeden podstawowy błąd...buduje się coraz więcej osiedli w Letnicy , Brzeźnie ...zachęca się do odkorkowania miasta ...rezygnacji z jazdy samochodami a zapadają decyzje o likwidacji przystanków?! Brak logiki albo to zamierzony ruch aby za 5 lat znów wznowić temat budowy skm;) i podpisania nowych umów. Kino ! Żałuję że inwestuje się tylko w takie dzielnice jak Orunia i Śródmieście a prawda jest taka, że coraz więcej turystów odwiedza Brzeźno i Nowy Port :(
- 13 1
-
2018-07-16 18:22
Skm miała wziecie jak jezdziła do Nowego Portu , po skróceniu do Brzeżna pasażerowie znikli . (1)
Reaktywacja by sie udała ale musiałaby z Zaspy jezdzic po sladzie dawnej lini towarowej wzdłóż Wyzwolenia , co jest niewykonalne bo zawsze sie znajdzie ktos kto nie pozwoli na jej kursowanie , tak samo jak władze Kolbud i Glińcza zablokowały budowę obwodnicy Mertopolitalnej ....Kiedyś za zlej komuny były plany wydłużenia skmki z Zaspy Towarowej przez Przymorze Żabiankę do Sopotu . ale wujek Gierek odszedł i z planów pozostały nici.
- 4 1
-
2018-07-16 18:28
Miała wzięcie ale w latach osiemdziesiątych jak pracownicy jeździli nie do pracy w porcie. Później jeździły puste składy
- 1 0
-
2018-07-16 18:27
Ten nasz kraj to tragedia komunikacyjna a Gdansk to dno dna. I baśnie włodarzy o zrównoważonej komunikacji tego nie zmienią.
Czyny nie slowa, jak mawia nasz ojciec dyrektor.- 6 1
-
2018-07-16 18:40
Pobór wiosenny
Jeździłem tą kolejką do Kaszubskiej Brygady WOP.
- 3 0
-
2018-07-16 19:00
Tylko i wyłącznie kolej!!!
Nie rozumiem. Jest linia sa przystanki. Odnowienie wiat i puszczenie pociagów. To mniejszy koszt niż budowa nowej infrastruktury. Tam gdzie kolej tam rozwijają się osiedla. Widać na przykład w okolicach PKM-ki. Kolej to najlepszy środek lokomocji.
- 10 0
-
2018-07-16 19:11
W latach 80-tych
to pociągami na tej trasie jeżdziło trochę ludzi. pomimo, że był to pojedynczy skład EN 57 ra+s+rb ( 3 wagony) to w pewnych godzinach jechał pełen do Nowego Portu, a w drugą stronę również.
Na trasie były dwie szkoły zawodowe Transbudu i zsz pkp, jechali pracownicy Lokomotywowni, Portowcy, Stoczniowcy (tej im.Lennina, Stoczni Północnej im.Boh.Westerplatte i Stoczni Remontowej. Najłatwiej i najszybciej bylo wydostać się z Brzeżna, Kolonii i Nowych Szkotów do Gdańska Głównego. Rozkład był logicznie ułożony bo w porannym szczycie i popołudniowym częstotliwość byla większa, a tak to co 40 minut. Te czasy nie wrócą. never- 9 0
-
2018-07-16 19:24
W PRL-u (2)
to się prawie wszystko opłacało, a po 90 r.-tym nagle nic się nie opłacało, za dużo było też ludzi do pracy o jakieś 3 mln.wg.planu Leszka Balcerka....
- 5 2
-
2018-07-16 22:27
za czym ty tęsknisz? (1)
Za tym zniewoleniem ludzi.
Brakiem praw.
Niczym w sklepach.
Zamkniętych granicach.
Obowiązkowych pochodach.
Godziną policyjną.
Rokiem 70tym i 80tym
Pałowaniem ludzi
Rozmowami kontrolowanymi
Brakiem rozwoju
Klasą robotniczo-chłopską
Akceptowalnym alkoholizmem
Brakiem perspektyw
Brakiem możliwości edukacji za granicą
itd
Nie ma świata idealnego
Wszystko ma swoje plusy i minusy- 3 1
-
2018-07-17 14:55
O jakim zniewoleniu piszesz?
Była możliwość odwołania od złych decyzji, władza była pod niewielką, kontrolą społeczną, ale zawsze jakąś, nie było tyle buty. Jedno tylko się nie zmieniło: arogancja urzędników.
- 0 1
-
2018-07-16 19:30
Jak się nie opłaca (z wycieczką do PRL)
to wysadzić w powietrze i posadzić kartofle, a nie zawracać "gitary", że prowadzono jakieś studium czy coś "kierunkowano". Nie opłaca się to finał, a nie podpuszczać i łudzić ludzi co może by i chcieli jeżdzić koleją na tej trasie. W prl-u jednak się opłacało i nikt nie narzekał-no czasami ,że sklad jest za krótki....Ludzie mieli jednak pracę więc jeżdzili, do szkoły też, a ludzie po nocnej zmianie wracali do domu, to co? Czym mieli jechać jak na samochód trzeba było mieć talon, dokonać przedpłaty i czekać z rok czasu. Na przedpłaty też trzeba było mieć "c*otkę" w Anglii lub USA , a o Kanadzie nie wspomnę....
- 2 0
-
2018-07-16 19:41
SKM na trasie : (1)
Gdańsk Główny- Nowy Port na pokonanie tej trasy potrzebował " aż" 17 minut....Najszybciej jechał ten poranny odjeżdżający z Głównego o godz.6:07 to wyrabiał się w 15 minut. i new port ! Kto teraz pobije ten rekord ???
- 7 0
-
2018-07-18 12:11
Janusz w turbo pasku:)
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.