• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Bez szans na powrót SKM do Nowego Portu

Krzysztof Koprowski
16 lipca 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Letnica i Brzeźno płotem podzielone
  • Nieczynny przystanek Zaspa Towarowa zlokalizowany jest niedaleko nowych osiedli w Letnicy. Wkrótce jednak zostanie całkowicie zlikwidowany.
  • Przystanek Zaspa Towarowa w 2008 r. z nieistniejącym już zadaszonym zejściem na peron.
  • Przystanek Zaspa Towarowa podczas pożegnalnego, ostatniego kursu SKM do Brzeźna w czerwcu 2005 r.

Szanse na reaktywację połączenia SKM do Nowego Portu zmalały praktycznie do zera. Kolejarze w ramach modernizacji torów do portu planują rozbiórkę wszystkich przystanków pasażerskich aż do Zaspy Towarowej zobacz na mapie Gdańska. Miasto nie było przeciwne planom PKP PLK, choć wzdłuż torów w Letnicy powstają nowe osiedla mieszkaniowe.



Czy należy dokonać rozbiórki przystanków kolejowych do Nowego Portu?

Pociągi Szybkiej Kolei Miejskiej na linii z Gdańska Głównego zobacz na mapie Gdańska do Nowego Portu zobacz na mapie Gdańska kursowały od 1951 r. do 2005 r., przy czym przez ostatnie trzy lata tego okresu docierały jedynie do przystanku Gdańsk Brzeźno zobacz na mapie Gdańska, ponieważ przystanek Nowy Port został "odcięty" od infrastruktury kolejowej.

Obecnie na trasie tej odbywają się jedynie okazjonalne przejazdy pasażerskie - podczas meczów i innych dużych wydarzeń na stadionie w Letnicy. Pociągi z Gdańska Głównego jadą bez żadnego postoju do przystanku Gdańsk Stadion Expo zobacz na mapie Gdańska, uruchomionego w 2012 r.

Mijanie przystanki w drodze z centrum miasta do stadionu, czyli Gdańsk Stocznia zobacz na mapie Gdańska (peron po stronie ul. Jana z Kolna), Gdańsk Gd. Nowe Szkoty zobacz na mapie Gdańska oraz Gdańsk Gd. Kolonia zobacz na mapie Gdańska zostaną wkrótce całkowicie rozebrane. Do likwidacji wskazano również przystanek osobowy Gdańsk Zaspa Towarowa zobacz na mapie Gdańska.

Likwidacja przystanków w ramach modernizacji torów do portu



Jedyną "pamiątką" po regularnych kursach pasażerskich będą zadaszenia wejść do tunelu w rejonie Kolonii, które nie zostaną zdemontowane, a jedynie odnowione, choć pierwotnie miały być przeniesione na teren Amber Expo.

Likwidacja przystanków to element planowanej modernizacji układu torowego dla pociągów towarowych do gdańskiego portu, które korzystają z tych samych torów, co niegdyś SKM.

- Od wielu lat na linii tej prowadzony jest wyłącznie ruch towarowy. Wyjątek stanowią okazjonalne przewozy specjalne do przystanku Gdańsk Stadion Expo. Zakres prac na etapie sporządzania dokumentacji projektowej został uzgodniony z Urzędem Miejskim w Gdańsku oraz PKP SKM w Trójmieście. Do tej pory nie otrzymaliśmy sygnałów o zainteresowaniu uruchomieniem przewozów na linii do Brzeźna-Nowego Portu - wyjaśnia Martyn Janduła z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe, spółki odpowiedzialnej za przebudowę układu torowego do portu.
Przesuń aby
porównać

W studium dopuszczano reaktywację połączeń SKM



Dokonane uzgodnienie z miastem na likwidację przystanków można traktować jako rezygnację z zapisów zawartych w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gdańska, uchwalonego zaledwie trzy miesiące temu - w kwietniu br.

- Wraz z intensyfikacją zagospodarowania miasta, w szczególności wielorodzinnej zabudowy mieszkaniowej na obszarze dolnego tarasu, a także w celu poprawy powiązań zewnętrznych, możliwa jest rewitalizacja pozostałych linii kolejowych na terenie Gdańska i budowa nowych odcinków w celu prowadzenia regularnego lub incydentalnego ruchu pasażerskiego, w tym w szczególności linii 234 (Gdańsk Wrzeszcz - Stara Piła) wraz z włączeniem jej do linii 248 (linia PKM), a także linii 249 (Gdańsk Główny - Gdańsk Nowy Port - czytamy na 263. stronie dokumentu studium.
PKP PLK zapewnia, że nie zlikwiduje zadaszenia do tunelu na wysokości przystanku Kolonia. PKP PLK zapewnia, że nie zlikwiduje zadaszenia do tunelu na wysokości przystanku Kolonia.

Niezbędna modernizacja przystanków i wspólny bilet



Gdy zapytaliśmy urzędników magistratu o to, czy próbowali nakłonić PKP PLK do rezygnacji z rozbiórki przystanków, otrzymaliśmy w odpowiedzi sugestię, aby nasze pytanie skierować do Szybkiej Kolei Miejskiej, która prowadziła na tej linii przewozy.

Czytaj też: Artykuł z 2016 r.: Pociągi SKM mogą wrócić nawet do Nowego Portu

SKM zwraca natomiast uwagę, że - w przeciwieństwie do podstawowej trójmiejskiej linii - nie jest właścicielem infrastruktury kolejowej do Nowego Portu, zaś istniejące przystanki wymagałaby gruntownej modernizacji i dostosowania do potrzeb osób niepełnosprawnych.

- Takie prace byłyby bardzo kosztowne, a ponieważ obecnie linia nie jest użytkowana przez przewoźników pasażerskich, odbudowa przystanków nie ma uzasadnienia - mówi Tomasz Złotoś, rzecznik PKP SKM w Trójmieście - Sądzimy, że jakakolwiek ewentualna reaktywacja połączeń na tej linii ma sens tylko i wyłącznie, gdy w pociągach na niej kursujących będzie obowiązywał ten sam bilet, jaki obowiązuje w autobusach i tramwajach w Gdańsku.
Czytaj też: Artykuł z 2017 r.: Nikomu nie zależy na pociągach do Letnicy

Przeznaczone do likwidacji przystanki na tle nowych inwestycji. Osiedle firmy Atal jest już w budowie. Przeznaczone do likwidacji przystanki na tle nowych inwestycji. Osiedle firmy Atal jest już w budowie.

Coraz więcej mieszkań w Letnicy w pobliżu torów kolejowych



Na reaktywacji połączenia z pewnością skorzystaliby mieszkańcy nowych inwestycji mieszkaniowych w Letnicy. Już teraz w budowie są pierwsze budynki osiedla Nowa Letnica w rejonie ul. Starowiejskiej zobacz na mapie Gdańska, w ramach którego przewidziano docelowo realizację aż 2,5 tys. mieszkań.

Najbliższy przystanek tramwajowy na ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska oddalony jest od niego o ok. 1 km, zaś nieużywany od lat peron Zaspy Towarowej mniej niż 100 metrów.

Czytaj też: Walka deweloperów o tereny w Letnicy. Miejska działka za 24 mln zł

PKP PLK szuka wykonawców, zakończenie robót w 2020 r.



Obecnie inwestycja PKP PLK jest na etapie poszukiwania wykonawcy robót budowlanych. Oprócz rozbiórki przystanków, przewidziano m.in. wymianę torowisk, rozjazdów, przejazdów kolejowo-drogowych, modernizację systemu sterowania ruchem oraz większego zakresu elektryfikacji torów. Zakończenie prac planowane jest na rok 2020.

Miejsca

Opinie (374) 3 zablokowane

  • PO wszystko zwijała i zamykała dlatego nigdy nie oddam głosu na Peło (5)

    • 7 5

    • A przypomnij kto rzadził w 2005 roku? zapomniałes czy nie chcesz pamietac? (1)

      kiedy zlikwidowano przewozy pasazerskie na tej linii

      • 4 1

      • koalicja po-pis :D

        • 0 0

    • kto teraz radzi ? PO ? (2)

      • 3 0

      • Samorzady ma PO i dlatego dalej h...d*pa i kamieni kupa (1)

        • 1 3

        • Skm należy do pkp, plk też. Pisiorstwo tym rządzi

          • 2 1

  • Bład

    Rozbiórka przystanków skm w nowym porcie " Brzeźno" to jeden podstawowy błąd...buduje się coraz więcej osiedli w Letnicy , Brzeźnie ...zachęca się do odkorkowania miasta ...rezygnacji z jazdy samochodami a zapadają decyzje o likwidacji przystanków?! Brak logiki albo to zamierzony ruch aby za 5 lat znów wznowić temat budowy skm;) i podpisania nowych umów. Kino ! Żałuję że inwestuje się tylko w takie dzielnice jak Orunia i Śródmieście a prawda jest taka, że coraz więcej turystów odwiedza Brzeźno i Nowy Port :(

    • 13 1

  • Skm miała wziecie jak jezdziła do Nowego Portu , po skróceniu do Brzeżna pasażerowie znikli . (1)

    Reaktywacja by sie udała ale musiałaby z Zaspy jezdzic po sladzie dawnej lini towarowej wzdłóż Wyzwolenia , co jest niewykonalne bo zawsze sie znajdzie ktos kto nie pozwoli na jej kursowanie , tak samo jak władze Kolbud i Glińcza zablokowały budowę obwodnicy Mertopolitalnej ....Kiedyś za zlej komuny były plany wydłużenia skmki z Zaspy Towarowej przez Przymorze Żabiankę do Sopotu . ale wujek Gierek odszedł i z planów pozostały nici.

    • 4 1

    • Miała wzięcie ale w latach osiemdziesiątych jak pracownicy jeździli nie do pracy w porcie. Później jeździły puste składy

      • 1 0

  • Ten nasz kraj to tragedia komunikacyjna a Gdansk to dno dna. I baśnie włodarzy o zrównoważonej komunikacji tego nie zmienią.
    Czyny nie slowa, jak mawia nasz ojciec dyrektor.

    • 6 1

  • Pobór wiosenny

    Jeździłem tą kolejką do Kaszubskiej Brygady WOP.

    • 3 0

  • Tylko i wyłącznie kolej!!!

    Nie rozumiem. Jest linia sa przystanki. Odnowienie wiat i puszczenie pociagów. To mniejszy koszt niż budowa nowej infrastruktury. Tam gdzie kolej tam rozwijają się osiedla. Widać na przykład w okolicach PKM-ki. Kolej to najlepszy środek lokomocji.

    • 10 0

  • W latach 80-tych

    to pociągami na tej trasie jeżdziło trochę ludzi. pomimo, że był to pojedynczy skład EN 57 ra+s+rb ( 3 wagony) to w pewnych godzinach jechał pełen do Nowego Portu, a w drugą stronę również.
    Na trasie były dwie szkoły zawodowe Transbudu i zsz pkp, jechali pracownicy Lokomotywowni, Portowcy, Stoczniowcy (tej im.Lennina, Stoczni Północnej im.Boh.Westerplatte i Stoczni Remontowej. Najłatwiej i najszybciej bylo wydostać się z Brzeżna, Kolonii i Nowych Szkotów do Gdańska Głównego. Rozkład był logicznie ułożony bo w porannym szczycie i popołudniowym częstotliwość byla większa, a tak to co 40 minut. Te czasy nie wrócą. never

    • 9 0

  • W PRL-u (2)

    to się prawie wszystko opłacało, a po 90 r.-tym nagle nic się nie opłacało, za dużo było też ludzi do pracy o jakieś 3 mln.wg.planu Leszka Balcerka....

    • 5 2

    • za czym ty tęsknisz? (1)

      Za tym zniewoleniem ludzi.
      Brakiem praw.
      Niczym w sklepach.
      Zamkniętych granicach.
      Obowiązkowych pochodach.
      Godziną policyjną.
      Rokiem 70tym i 80tym
      Pałowaniem ludzi
      Rozmowami kontrolowanymi
      Brakiem rozwoju
      Klasą robotniczo-chłopską
      Akceptowalnym alkoholizmem
      Brakiem perspektyw
      Brakiem możliwości edukacji za granicą
      itd
      Nie ma świata idealnego
      Wszystko ma swoje plusy i minusy

      • 3 1

      • O jakim zniewoleniu piszesz?

        Była możliwość odwołania od złych decyzji, władza była pod niewielką, kontrolą społeczną, ale zawsze jakąś, nie było tyle buty. Jedno tylko się nie zmieniło: arogancja urzędników.

        • 0 1

  • Jak się nie opłaca (z wycieczką do PRL)

    to wysadzić w powietrze i posadzić kartofle, a nie zawracać "gitary", że prowadzono jakieś studium czy coś "kierunkowano". Nie opłaca się to finał, a nie podpuszczać i łudzić ludzi co może by i chcieli jeżdzić koleją na tej trasie. W prl-u jednak się opłacało i nikt nie narzekał-no czasami ,że sklad jest za krótki....Ludzie mieli jednak pracę więc jeżdzili, do szkoły też, a ludzie po nocnej zmianie wracali do domu, to co? Czym mieli jechać jak na samochód trzeba było mieć talon, dokonać przedpłaty i czekać z rok czasu. Na przedpłaty też trzeba było mieć "c*otkę" w Anglii lub USA , a o Kanadzie nie wspomnę....

    • 2 0

  • SKM na trasie : (1)

    Gdańsk Główny- Nowy Port na pokonanie tej trasy potrzebował " aż" 17 minut....Najszybciej jechał ten poranny odjeżdżający z Głównego o godz.6:07 to wyrabiał się w 15 minut. i new port ! Kto teraz pobije ten rekord ???

    • 7 0

    • Janusz w turbo pasku:)

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane