• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Bez szans na powrót SKM do Nowego Portu

Krzysztof Koprowski
16 lipca 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Letnica i Brzeźno płotem podzielone
  • Nieczynny przystanek Zaspa Towarowa zlokalizowany jest niedaleko nowych osiedli w Letnicy. Wkrótce jednak zostanie całkowicie zlikwidowany.
  • Przystanek Zaspa Towarowa w 2008 r. z nieistniejącym już zadaszonym zejściem na peron.
  • Przystanek Zaspa Towarowa podczas pożegnalnego, ostatniego kursu SKM do Brzeźna w czerwcu 2005 r.

Szanse na reaktywację połączenia SKM do Nowego Portu zmalały praktycznie do zera. Kolejarze w ramach modernizacji torów do portu planują rozbiórkę wszystkich przystanków pasażerskich aż do Zaspy Towarowej zobacz na mapie Gdańska. Miasto nie było przeciwne planom PKP PLK, choć wzdłuż torów w Letnicy powstają nowe osiedla mieszkaniowe.



Czy należy dokonać rozbiórki przystanków kolejowych do Nowego Portu?

Pociągi Szybkiej Kolei Miejskiej na linii z Gdańska Głównego zobacz na mapie Gdańska do Nowego Portu zobacz na mapie Gdańska kursowały od 1951 r. do 2005 r., przy czym przez ostatnie trzy lata tego okresu docierały jedynie do przystanku Gdańsk Brzeźno zobacz na mapie Gdańska, ponieważ przystanek Nowy Port został "odcięty" od infrastruktury kolejowej.

Obecnie na trasie tej odbywają się jedynie okazjonalne przejazdy pasażerskie - podczas meczów i innych dużych wydarzeń na stadionie w Letnicy. Pociągi z Gdańska Głównego jadą bez żadnego postoju do przystanku Gdańsk Stadion Expo zobacz na mapie Gdańska, uruchomionego w 2012 r.

Mijanie przystanki w drodze z centrum miasta do stadionu, czyli Gdańsk Stocznia zobacz na mapie Gdańska (peron po stronie ul. Jana z Kolna), Gdańsk Gd. Nowe Szkoty zobacz na mapie Gdańska oraz Gdańsk Gd. Kolonia zobacz na mapie Gdańska zostaną wkrótce całkowicie rozebrane. Do likwidacji wskazano również przystanek osobowy Gdańsk Zaspa Towarowa zobacz na mapie Gdańska.

Likwidacja przystanków w ramach modernizacji torów do portu



Jedyną "pamiątką" po regularnych kursach pasażerskich będą zadaszenia wejść do tunelu w rejonie Kolonii, które nie zostaną zdemontowane, a jedynie odnowione, choć pierwotnie miały być przeniesione na teren Amber Expo.

Likwidacja przystanków to element planowanej modernizacji układu torowego dla pociągów towarowych do gdańskiego portu, które korzystają z tych samych torów, co niegdyś SKM.

- Od wielu lat na linii tej prowadzony jest wyłącznie ruch towarowy. Wyjątek stanowią okazjonalne przewozy specjalne do przystanku Gdańsk Stadion Expo. Zakres prac na etapie sporządzania dokumentacji projektowej został uzgodniony z Urzędem Miejskim w Gdańsku oraz PKP SKM w Trójmieście. Do tej pory nie otrzymaliśmy sygnałów o zainteresowaniu uruchomieniem przewozów na linii do Brzeźna-Nowego Portu - wyjaśnia Martyn Janduła z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe, spółki odpowiedzialnej za przebudowę układu torowego do portu.
Przesuń aby
porównać

W studium dopuszczano reaktywację połączeń SKM



Dokonane uzgodnienie z miastem na likwidację przystanków można traktować jako rezygnację z zapisów zawartych w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gdańska, uchwalonego zaledwie trzy miesiące temu - w kwietniu br.

- Wraz z intensyfikacją zagospodarowania miasta, w szczególności wielorodzinnej zabudowy mieszkaniowej na obszarze dolnego tarasu, a także w celu poprawy powiązań zewnętrznych, możliwa jest rewitalizacja pozostałych linii kolejowych na terenie Gdańska i budowa nowych odcinków w celu prowadzenia regularnego lub incydentalnego ruchu pasażerskiego, w tym w szczególności linii 234 (Gdańsk Wrzeszcz - Stara Piła) wraz z włączeniem jej do linii 248 (linia PKM), a także linii 249 (Gdańsk Główny - Gdańsk Nowy Port - czytamy na 263. stronie dokumentu studium.
PKP PLK zapewnia, że nie zlikwiduje zadaszenia do tunelu na wysokości przystanku Kolonia. PKP PLK zapewnia, że nie zlikwiduje zadaszenia do tunelu na wysokości przystanku Kolonia.

Niezbędna modernizacja przystanków i wspólny bilet



Gdy zapytaliśmy urzędników magistratu o to, czy próbowali nakłonić PKP PLK do rezygnacji z rozbiórki przystanków, otrzymaliśmy w odpowiedzi sugestię, aby nasze pytanie skierować do Szybkiej Kolei Miejskiej, która prowadziła na tej linii przewozy.

Czytaj też: Artykuł z 2016 r.: Pociągi SKM mogą wrócić nawet do Nowego Portu

SKM zwraca natomiast uwagę, że - w przeciwieństwie do podstawowej trójmiejskiej linii - nie jest właścicielem infrastruktury kolejowej do Nowego Portu, zaś istniejące przystanki wymagałaby gruntownej modernizacji i dostosowania do potrzeb osób niepełnosprawnych.

- Takie prace byłyby bardzo kosztowne, a ponieważ obecnie linia nie jest użytkowana przez przewoźników pasażerskich, odbudowa przystanków nie ma uzasadnienia - mówi Tomasz Złotoś, rzecznik PKP SKM w Trójmieście - Sądzimy, że jakakolwiek ewentualna reaktywacja połączeń na tej linii ma sens tylko i wyłącznie, gdy w pociągach na niej kursujących będzie obowiązywał ten sam bilet, jaki obowiązuje w autobusach i tramwajach w Gdańsku.
Czytaj też: Artykuł z 2017 r.: Nikomu nie zależy na pociągach do Letnicy

Przeznaczone do likwidacji przystanki na tle nowych inwestycji. Osiedle firmy Atal jest już w budowie. Przeznaczone do likwidacji przystanki na tle nowych inwestycji. Osiedle firmy Atal jest już w budowie.

Coraz więcej mieszkań w Letnicy w pobliżu torów kolejowych



Na reaktywacji połączenia z pewnością skorzystaliby mieszkańcy nowych inwestycji mieszkaniowych w Letnicy. Już teraz w budowie są pierwsze budynki osiedla Nowa Letnica w rejonie ul. Starowiejskiej zobacz na mapie Gdańska, w ramach którego przewidziano docelowo realizację aż 2,5 tys. mieszkań.

Najbliższy przystanek tramwajowy na ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska oddalony jest od niego o ok. 1 km, zaś nieużywany od lat peron Zaspy Towarowej mniej niż 100 metrów.

Czytaj też: Walka deweloperów o tereny w Letnicy. Miejska działka za 24 mln zł

PKP PLK szuka wykonawców, zakończenie robót w 2020 r.



Obecnie inwestycja PKP PLK jest na etapie poszukiwania wykonawcy robót budowlanych. Oprócz rozbiórki przystanków, przewidziano m.in. wymianę torowisk, rozjazdów, przejazdów kolejowo-drogowych, modernizację systemu sterowania ruchem oraz większego zakresu elektryfikacji torów. Zakończenie prac planowane jest na rok 2020.

Miejsca

Opinie (374) 3 zablokowane

  • A za kilka lat...

    Za kilka lat ktoś reaktywuje tą linię kolejową, za 4 razy większą sumę niż wynosiłaby modernizacja i dostanie nagrodę za innowacyjny pomysł, nic tylko bić brawo.

    • 8 1

  • Jaki prezydent miasta taka infrastruktura

    Drogi dziurawe, tramwajów i autobusów nie ma kto prowadzić, tory tramwajowe zwichrowane, rowerem nie każdy (np. starsi, małe dzieci czy niepełnosprawni) da radę pojeździć ze względu na ukształtowanie terenu. A miasto "nie było przeciwne" rozbieraniu infrastruktury, któa mogłaby być użyta do rozwoju komunikacji miejskiej. Pewnie UM liczy, że za parę lat w ramach "rozwoju infrastruktury" jakiś znajomek budynia dorobi się na komunikacji miejskiej ;)

    • 6 0

  • I ktos dwa razy zarobi!

    Raz na rozbiórce a za jakiś rok dwa na ponownej budowie tych przystanków

    • 8 0

  • Nowe i dotychczasowe osiedla wymagają nowego połączenia z siecią komunikacyjną miasta

    Ta linia powinna być natychmiast zreaktywowana, chyba że chcą zafundować mieszkańcom paraliż miasta w codziennych korkach.

    • 5 0

  • Transport zbiorowy umiera!

    a tyle się o tym mówiło.

    • 5 0

  • Nie do wiary

    Trzeba tworzyć a nie niszczyć !

    • 4 0

  • U NAS nic się nie opłaca w Polsce...

    wszystko tylko jest zamykane i likwidowane...
    TYLKO to się opłaca jak ze stoczniami czy kopalniami jest...
    i żaden RZĄD tego nie zmieni ani PO ani PiS...
    tylko jest "po pis" jaki to jedni czy drudzy są dobrzy a reszta be....
    Pozdrawiam

    • 3 0

  • Dajcie czasu

    Pieniądz będzie dla ludzi tam.
    Developerom wartość mieszkań spadnie i coś zrobią z tym. Luz ;)

    • 2 0

  • Wschodnioeuropejska lipa. Wystarczyłby wspólny bilet

    Żal ściska za serce. Warszawa może mieć wspólny bilet na Wszystko. Trójmiasto nie.
    Airport train nie jeździ na lotnisko ze Śródmieścia tylko z jakiegoś Gdańska Brzęczyszczkiewicza (-; tudzież Wrzeszcza ( który turysta to wypowie?) Za chwile zamienią połączenia PKM z Kartuzami i Kościerzyną na autobusowe na kilka lat remontu bo pewnie łącznik przez Starą Piłę nie powstanie. Na Openera do Lotniska Kosakowo bocznica mogłyby też leździc tymczasowo PKM ki z lotniska poprzez Wrzeszcz i Gdynię Główną ale po co? Zamykają zelektryfikowaną linię go N. Portu a elektryfikują inne. Lipa, Lipa i jeszcze raz Lipa. Wschodnioeuropejskie bagno. Polish Joke. Proponuję rozebrać sieć trakcyjną z Nowego portu przepiąć na pkm. skoro wam niepotrzebne a składy z portu i tak montowane są przez lokomotywy spalinowe ... A wystarczyłby wspólny bilet...

    • 1 0

  • Tylko koni zal (1)

    W miescie coraz wiecej samochodow,ulic nie przybywa,ciagle korki,bo swoich jest pelno do tego dochodza sloje typu gmb,gka,gwe,gkw,itd,kolej moglaby ten problem rozwiazac a tak zwija manatki,szkoda,pozostaja rowery i skutery

    • 2 1

    • Gonić słojów z Gdańska!!!

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane