• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Biała flota ma zniknąć sprzed Zielonej Bramy

Maciej Korolczuk
14 grudnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Rejsy statkiem na Wyspę Sobieszewską
Wiosną jednostki cumujące dotychczas przy Zielonej Bramie będą musiały znaleźć sobie nowe miejsce. Wiosną jednostki cumujące dotychczas przy Zielonej Bramie będą musiały znaleźć sobie nowe miejsce.

Cumująca od lat przy Zielonej Bramie i Wyspie Spichrzów Żegluga Gdańska musi znaleźć nowe miejsce dla swoich statków. To efekt piątkowego spotkania z władzami miasta, które na zmianę lokalizacji dały czas do wiosny przyszłego roku. - To straszliwy cios, to dla nas być albo nie być - mówi Jerzy Latała, właściciel białej floty ŻG.



Gdzie powinny cumować turystyczne statki?

O decyzji władz miasta właściciele statków cumujących przy nabrzeżu przy Zielonej Bramie dowiedzieli się w piątek rano. Wiceprezydent Gdańska Alan Aleksandrowicz poinformował, że wiosną biała flota musi zniknąć sprzed Wyspy Spichrzów.

W pobliżu nowych hoteli i restauracji powstaje kładka dla pieszych, a statki z jednej strony ograniczają widok na nowe budynki, z drugiej - zdaniem władz miasta - przyczyniają się do degradacji znajdującego się już teraz w złym stanie technicznym Długiego Pobrzeża.

- To było pierwsze z cyklu spotkań, jakie zaplanowaliśmy w sprawie koniecznego remontu Długiego Pobrzeża. Sygnalizujemy, że stan nabrzeża wymaga gruntownego remontu lub wręcz przebudowy od Bramy Zielonej do Targu Rybnego. Kluczowe, i na to będziemy kłaść szczególny nacisk, jest bezpieczeństwo użytkowników nabrzeża, zarówno od strony lądu, jak i wody. W razie konieczności poszukiwać będziemy alternatywnych lokalizacji obsługujących przewoźników i organizatorów rejsów turystycznych - wyjaśnia Alan Aleksandrowicz.

Żegluga Gdańska: Nabrzeże jest w dobrym stanie



- Nie mogę zgodzić się z takim uzasadnieniem - nie ukrywa Jerzy Latała, właściciel Żeglugi Gdańskiej. - Nabrzeże, przystosowane do cumowania naszych statków, jest w dobrym stanie. To 120-metrowy odcinek dopuszczony do ruchu pasażerskiego. Źle wygląda odcinek nabrzeża spacerowego, gdzie niedawno doszło do zapadnięcia chodnika. Na co ruch jednostek nie miał jednak żadnego wpływu. Jestem zrozpaczony, bo Żegluga była w tym miejscu od zawsze, na stałe wpisała się w krajobraz turystycznego Gdańska. Tym bardziej jest to dla mnie niezrozumiałe, że przecież niedawno podpisaliśmy 20-letnią umowę na dzierżawę. Faktury płacimy w terminie, nie daliśmy żadnego argumentu miastu, by nas tak traktowało.


Przewoźnicy mają czas do 20 kwietnia, by znaleźć swoim statkom nowe miejsce. Dotyczy to Żeglugi Gdańskiej i "Czarnej Perły" stylizowanej na dawny piracki żaglowiec. Miasto nie wskazało ich nowej lokalizacji, prawdopodobnie jednostki będą cumować w pobliżu mostu Wapienniczego.

Ekspertyza rozstrzygnie wątpliwości?



Jak mówi Latała, pod koniec stycznia powinny być znane wyniki ekspertyzy, jaką zlecił naukowcom z Uniwersytetu Morskiego w Gdyni. Ma ona ocenić, jakie jednostki mogą bezpiecznie poruszać się po Motławie.

- Dajmy się wypowiedzieć fachowcom w tej dziedzinie. Chcę dyskutować na argumenty, a nie na wyobrażenia. Chcemy być obecni w Gdańsku. I będziemy. Ale jeszcze nie wiem jak - dodaje właściciel ŻG.

Tramwaje wodne w Gdańsku

Opinie (718) ponad 100 zablokowanych

  • Są zbyt wielkie na Motławę. (1)

    Powinny cumować przed zwodzoną kładką. Tak samo Sołdek

    • 2 37

    • zobacz co tam cumowało 100lat temu

      • 7 0

  • A komu przeszkadzają statki ŻG?

    Chyba szynkarzowi Nowakowi, bo na pewno nikomu innemu?!

    • 31 2

  • Karma wraca!!!

    Nosił wilk owiec kilka, ponieśli i Latałe!
    Ci co siedzą w temacie, wiedzą kim jest ten pan i jak działał w Gdańsku przez kilkadziesiąt lat.
    Wszystkie oddolne inicjatywy były torpedowane przez niego a stara gwardia radnych jadła mu z ręki.
    To, że władze Gdańska są zwrócone do wody d*pą to insza inszość ale tego typa nie szkoda!
    Zabieraj te krypy do Kaliningradu !

    • 7 25

  • Nie róbmy pocztówki w tym miejscu (1)

    Żegluga ze swoimi statkami wpisała się już historycznie w to miejsce przy nabrzeżu i Pobrzeże zostało tak zaprojektowane, że ma dwa obniżenia z zejściami dla cumowania statków pasażerskich Żeglugi. I miejsca te wybrano (za komuny!) strategicznie bardzo dobrze, bo u wylotu z Długiego Targu gdzie wszyscy wychodzą z Drogi Królewskiej i w rejonie Targu Rybnego (tu można dojść Podwalem Staromiejskim).
    Względy wymagań developerów spowodowały woltę miasta. Fe, bardzo brzydko.

    • 43 1

    • Oho. Ktoś nie widział ani jednego przedwojennego zdjęcia nabrzeża z pasażerskimi parowcami. Życie zaczął w komunie.

      • 3 3

  • Gdybym pływał codziennie do pracy białą flotą, to rzeczywiście z tego miejsca było by mi wygodnie. Ale dla wycieczkowicza, który raz w sezonie albo w życiu płynie statkiem to żaden problem przespacerować się do Targu Rybnego. Nawet autobusem tam dojedzie. Przyzwyczajenie jest...itd a miasto się zmienia.

    • 5 33

  • Panie Jerzy, podnieś pan jeszcze ceny, zafajdany kapitalisto. Won z tego miejsca.

    • 5 32

  • Przystań biuałej floty

    Uważam, że należy główną przystań białej floty przenieść na nabrzeże na Przeróbce, za PRCiP, na ulice Promowa/Przetoczna. Tereny byłego Maritimu (vis-a-vis Polskiego Haka). Tutaj jest bardzo dużo miejsca na przystań dla statków białej floty. Należałoby zbudować budynek obsługi statków. Można by również tu zbudować przystań
    dla promów samochodowych jakie mogłyby pływać z Gdańska do Helu i Gdyni oraz w przyszłości np. do Kaliningradu i Kłajpedy. Dojazd jest bardzo łatwy : tramwaj i autobus a samochody z obwodnicy południowej bez problemu. Natomiast przystań przy Bramie Zielonej pozostawić lecz dla niewielkich jednostek np. dla tramwajów wodnych. Uruchomienie przystani na Przeróbce pozytywnie wpłynie na rozwój tej dzielnicy Gdańska.

    • 7 29

  • Język Polski ma za mało określeń do wyrażenia tak durnej decyzji !! Ale to sami mieszkańcy wybierają
    i**otów do władzy więc wszystko jest ok !

    • 30 1

  • Panie Wiceprezydencie Aleksandrowicz.

    Jeżeli jest ekspertyza dotycząca stanu technicznego nabrzeża, oparta o aktualny sondaż dna wzdłuż nabrzeża, to należy się na to powołać, najlepiej publikując skany dokumentów. W innym przypadku można by pomyśleć, że szykuje się miejsce dla innego armatora.

    • 39 2

  • wladze to d**ile ta kladka to dla warszawskiech zlodzieji (1)

    precz z wladzami miasta

    • 34 2

    • Naucz się najpierw pisać po polsku

      • 1 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane