• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Bilet metropolitalny na początek

Jacek Stańczyk
12 lipca 2007 (artykuł sprzed 17 lat) 
Infrastruktura już jest, chęci również, pieniądze się znajdą, a ciało zarządzające właśnie wyłoniono. Wizja wspólnej komunikacji 13 gmin Metropolii Zatoki Gdańskiej staje się rzeczywistością.

Wczoraj odbyło się historyczne spotkanie Związku Komunikacyjnego, który jest odpowiedzialny za kształtowanie polityki komunikacyjnej i zarządzanie lokalnym transportem. Innymi słowy, w przyszłości ma całkowicie naszą komunikację miejską zintegrować. Przewodniczącym Związku został dr Hubert Kołodziejski, dotychczasowy pełnomocnik marszałka ds. integracji transportu publicznego.

- Nie zawiodę pokładanych we mnie nadziei państwa i mieszkańców - powiedział po nominacji nowy szef metropolitalnej komunikacji.

A nadzieje są bardzo duże. W pierwszym okresie funkcjonowania Zgromadzenia Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej, należy przede wszystkim wprowadzić wspólne dla 13 gmin bilety, zarówno 24-godzinne, jak i miesięczne. Do sprzedaży w różnych wersjach wejdą już najprawdopodobniej w październiku tego roku.

Kolejnym nie cierpiącym zwłoki projektem jest kolej metropolitalna, czyli nowa linia SKM z Wrzeszcza do lotniska w Babich Dołach przez m.in. Osowę, Rębiechowo, Karwiny i centrum Gdyni. Pod uwagę brana jest również rewitalizacja odcinków linii kolejowych prowadzących z Trójmiasta w kierunku zachodnim.

Według prognoz specjalistów z Katedry Inżynierii Kolejowej Politechniki Gdańskiej, czas realizacji projektu powinien zakończyć się najpóźniej ok. 2020 r. Korzyści finansowych co prawda nie przyniesie, ale za to usprawni połączenie z portami lotniczymi, będzie alternatywą dla komunikacji samochodowej (szczególnie wśród mieszkańców Osowy, Karwin, czy Kacka), pozwoli na lepsze połączenie Trójmiasta z resztą regionu, skróci czas przejazdu oraz ograniczy emisję spalin.

Jakie będą koszty projektu? Już sama nitka SKM, w zależności wariantu technicznego, to wydatek rzędu od 300 do ponad 500 mln zł. Jednak 80 proc. kosztów najprawdopodobniej pokryje Ministerstwo Transportu i Unia Europejska.

- Niewątpliwym plusem inwestycji jest to, że nie zakłada ona budowy linii kolejowej od podstaw. Infrastruktura jest, grunty należą do miasta - mówi prof. Bożysław Bogdaniuk z PG.

Pierwszym etapem realizacji inwestycji będzie połączenie Wrzeszcza z lotniskiem w Rębiechowie. We wstępnym studium wykonalności obliczono, że trasę tę będzie pokonywać 10 tys. pasażerów dziennie. Dzisiaj 86 proc. wszystkich korzystających z portu lotniczego dojeżdża do niego samochodami.

- Dla tego połączenia nie ma alternatywy. Musi powstać przed 2012 r. - mówi marszałek woj. pomorskiego Jan Kozłowski.

Opinie (82) 7 zablokowanych

  • o czym jest ten artykuł?
    czy o bielecie "metropolitarnym", czy o inwestycji za 500 baniek, która roi sie w główkach włodarzy pomorza

    "Już sama nitka SKM, w zależności wariantu technicznego, to wydatek rzędu od 300 do ponad 500 mln zł. Jednak 80 proc. kosztów najprawdopodobniej pokryje Ministerstwo Transportu i Unia Europejska"

    prawdopodobnie:-)
    da:-)
    czekaj tatka latka, a durnemu radość

    ten bilet to porażka
    12 za coś, na co nie bede mógł pojechać SKM, to ja dziekuje
    niech se kozłowski w buty wsadzi taki "bilet"
    nie dość, że droższy, to na dodatek nie na SKM
    po co komu taki dziwoląg?
    oni nas mają za durniów:-)

    • 0 0

  • Dobrze, że coś się dzieje - to naprawdę obciach bez tego biletu

    Choć te 14 zł w porównaniu z prowincją "Warszawa", po której można się bujać wszystkim za 7;40 czy 7;20 na dobę to trochę sporo.

    Czy takie, za przeproszeniem, "ciało zarządzające" mówiące urzędowym bełkotem
    kalkulowało ile osób jest w stanie pozostawić samochody na rzecz komunikacji miejskiej?

    140 zł miesiącznie zachęca - zamiast wydatków na paliwo i czas spędzony w korkach

    • 0 0

  • a ta metropolia to gdzie ???

    • 0 0

  • automaty biletowe

    a ja trochę z innej beczki....dlaczego kupując bilet w automacie trzeba koniecznie mieć odliczoną gotówkę?? Czy nie można było kupić takich, które wydają resztę?? Przecież w innych miastach Polski to zupełnie normalna sprawa. Wielokrotnie widziałem pasażerów, którzy z poirytowaniem odchodzili od automatu, bo chcieli wrzucić 1.50 zł a nie 1.39 zł...i w ten oto sposób mogli zapomnieć o kupnie biletu...ponieważ automat wyświetlił im napis informujący o tym, iż przyjmuje tylko odliczone kwoty....

    • 0 0

  • do kossa

    W automatach SKM?? ZAWSZE WYDAJE RESZTE!!!!!!!! PRZYJANMNIEJ JAK JA KUPUJE!!!!!

    • 0 0

  • ale czasem

    tez brakuje reszty w automacie...

    • 0 0

  • Dlaczego te bilety sa takie drogie?!

    Faktycznie trzeba bedzie brać pożyczkę z banku.

    • 0 0

  • Skok na kasę...

    Droższe bilety to jedyny efekt tego pomysłu. poza tym "chłopaki" dorwą sie do kasy unijnej. Już mamy "ekspertyzy, feasibility studies, projects", z których nic nie wynika. No, ale chłopcy z politechniki znów dostaną "sałatę" za fantazjowanie...

    • 0 0

  • jeśli dobrze rozumuję (a dzis z tym ciężko po długiej nocy:p), to bilet, który by mnie interesował kosztować będzie 170 zł, ulgowy pewnie połowę, czyli 85 zł. Obecnie na bilety wydaje miesięcznie 79zł. Jak dla mnie dopłata 6zł w zamian za poruszanie się na całej linii skm może być.

    • 0 0

  • a sieciówki?

    A jak z semestralnymi sieciówkami?? Ile to będzie kosztować? Znowu pewnie dowalą studentom, a sami się samochodami przemieszczają, więc nie wiedzą, co to znaczy...

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane