• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Bilet metropolitalny na początek

Jacek Stańczyk
12 lipca 2007 (artykuł sprzed 17 lat) 
Infrastruktura już jest, chęci również, pieniądze się znajdą, a ciało zarządzające właśnie wyłoniono. Wizja wspólnej komunikacji 13 gmin Metropolii Zatoki Gdańskiej staje się rzeczywistością.

Wczoraj odbyło się historyczne spotkanie Związku Komunikacyjnego, który jest odpowiedzialny za kształtowanie polityki komunikacyjnej i zarządzanie lokalnym transportem. Innymi słowy, w przyszłości ma całkowicie naszą komunikację miejską zintegrować. Przewodniczącym Związku został dr Hubert Kołodziejski, dotychczasowy pełnomocnik marszałka ds. integracji transportu publicznego.

- Nie zawiodę pokładanych we mnie nadziei państwa i mieszkańców - powiedział po nominacji nowy szef metropolitalnej komunikacji.

A nadzieje są bardzo duże. W pierwszym okresie funkcjonowania Zgromadzenia Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej, należy przede wszystkim wprowadzić wspólne dla 13 gmin bilety, zarówno 24-godzinne, jak i miesięczne. Do sprzedaży w różnych wersjach wejdą już najprawdopodobniej w październiku tego roku.

Kolejnym nie cierpiącym zwłoki projektem jest kolej metropolitalna, czyli nowa linia SKM z Wrzeszcza do lotniska w Babich Dołach przez m.in. Osowę, Rębiechowo, Karwiny i centrum Gdyni. Pod uwagę brana jest również rewitalizacja odcinków linii kolejowych prowadzących z Trójmiasta w kierunku zachodnim.

Według prognoz specjalistów z Katedry Inżynierii Kolejowej Politechniki Gdańskiej, czas realizacji projektu powinien zakończyć się najpóźniej ok. 2020 r. Korzyści finansowych co prawda nie przyniesie, ale za to usprawni połączenie z portami lotniczymi, będzie alternatywą dla komunikacji samochodowej (szczególnie wśród mieszkańców Osowy, Karwin, czy Kacka), pozwoli na lepsze połączenie Trójmiasta z resztą regionu, skróci czas przejazdu oraz ograniczy emisję spalin.

Jakie będą koszty projektu? Już sama nitka SKM, w zależności wariantu technicznego, to wydatek rzędu od 300 do ponad 500 mln zł. Jednak 80 proc. kosztów najprawdopodobniej pokryje Ministerstwo Transportu i Unia Europejska.

- Niewątpliwym plusem inwestycji jest to, że nie zakłada ona budowy linii kolejowej od podstaw. Infrastruktura jest, grunty należą do miasta - mówi prof. Bożysław Bogdaniuk z PG.

Pierwszym etapem realizacji inwestycji będzie połączenie Wrzeszcza z lotniskiem w Rębiechowie. We wstępnym studium wykonalności obliczono, że trasę tę będzie pokonywać 10 tys. pasażerów dziennie. Dzisiaj 86 proc. wszystkich korzystających z portu lotniczego dojeżdża do niego samochodami.

- Dla tego połączenia nie ma alternatywy. Musi powstać przed 2012 r. - mówi marszałek woj. pomorskiego Jan Kozłowski.

Opinie (82) 7 zablokowanych

  • pan premier wczoraj odpalił budowe tunelu łączącego świnoujście ze stałym lądem:-)
    mówię wam dzieciaczki - POkorne ciele dwie matki ssie
    500 baniek na nowe tory, blisko miliard na "baltic arena"
    czekam na kolejne "perełki"
    nie wierzę, po prostu nie wierzę
    uwierzę jak zobaczę:-)
    czy dożyję?
    nie wiem:-( buuuuuuuuuuuuuu

    • 0 0

  • i pewnie mieszkanie w akademiku ze słoiczkami od mamy

    • 0 0

  • Policzmy Gdynia - Gdańsk

    standardowo na tygodniu Bus Gdynia 2 zł - SKM 4 zł - Gdańsk (załużmy) 2,80 zł wszystko x2 - 17,60 !!!! dziennie x20 dni = 352 zł
    więc 200 zł bilet miesięczny jest bardzo korzystny.

    • 0 0

  • jeszcze korzystniejsze jest własne auto

    • 0 0

  • Kalkulacja

    Czyżby?

    To liczmy:

    Gdańsk Chełm - Obłuże i z powrotem ok. 50 km
    przez 20 dni w miesiącu - mamy 1000 km
    przy założeniu diesla i zuzyciu 7,5l/100km
    mamy zużycie 75 l x 3,7 zł/l = 277,50 zł

    starczy?

    a moze tak jeszcze OC: min 400 zł/12-mcy = 33 zł/m-c

    to mamy już miesięcznie jakieś 310 zł

    • 0 0

  • lecz najbardziej niezawodnym przyjacielem człowieka są nogi:-)

    • 0 0

  • Ax
    a odliczyłeś zjazd w dół słowackiego na luzie?

    • 0 0

  • Ax

    Rumia - Gdańsk 200 złotych miesięcznie dojazd do pracy gaz.

    Trojanin
    Kup bilet całodobowy za 18 złotych i płaci Ci się jeszcze po drodze odwiedzić Kolbudy i Wejherowo. Zaoszczędzisz.

    • 0 0

  • Już mnie męczą te hurraoptymistyczne artykuły o jednym bilecie. Co miesiąc to samo bicie piany.

    • 0 0

  • Ax

    czyli doplacasz 60 PLN (auto uzywasz tez do innych celow niz dojazdy do pracy)

    i jedziesz sobie swoim autem..jest sucho, leci Twoja ulubiona muzyka, wsiadasz/wysiadasz pod domem/praca...

    te 60 PLN to chyba zbyt malo by namowic kogos kto korzysta z auta do korzystania z transportu publicznego, bo: jest brudny, czasochlonny, trzeba sie bawic z roznymi typami biletow, do tego jedziesz z ludzmi, ktorzy bywa, ze przeklinaja, rozpychaja sie, pija alk...i maja rozne inne nieciekawe przypadlosci.

    Jedyne co mogloby mnie na dzisiaj przekonac do komunikacji miejskiej to brak kasy na samochod.

    Zmienie zdanie gdy komunikacja bedzie: szybka, zintegrowana, czysta a co najwazniejsze TANIA.

    ciesze sie jednak z kazdej zmiany na lepsze.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane