- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (445 opinii)
- 2 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (153 opinie)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (176 opinii)
- 4 Szybko odzyskali skradzione auto (22 opinie)
- 5 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (277 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (60 opinii)
Bilet metropolitalny na początek
![](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/26/300x0/26880__kr.webp)
Wczoraj odbyło się historyczne spotkanie Związku Komunikacyjnego, który jest odpowiedzialny za kształtowanie polityki komunikacyjnej i zarządzanie lokalnym transportem. Innymi słowy, w przyszłości ma całkowicie naszą komunikację miejską zintegrować. Przewodniczącym Związku został dr Hubert Kołodziejski, dotychczasowy pełnomocnik marszałka ds. integracji transportu publicznego.
- Nie zawiodę pokładanych we mnie nadziei państwa i mieszkańców - powiedział po nominacji nowy szef metropolitalnej komunikacji.
A nadzieje są bardzo duże. W pierwszym okresie funkcjonowania Zgromadzenia Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej, należy przede wszystkim wprowadzić wspólne dla 13 gmin bilety, zarówno 24-godzinne, jak i miesięczne. Do sprzedaży w różnych wersjach wejdą już najprawdopodobniej w październiku tego roku.
Kolejnym nie cierpiącym zwłoki projektem jest kolej metropolitalna, czyli nowa linia SKM z Wrzeszcza do lotniska w Babich Dołach przez m.in. Osowę, Rębiechowo, Karwiny i centrum Gdyni. Pod uwagę brana jest również rewitalizacja odcinków linii kolejowych prowadzących z Trójmiasta w kierunku zachodnim.
Według prognoz specjalistów z Katedry Inżynierii Kolejowej Politechniki Gdańskiej, czas realizacji projektu powinien zakończyć się najpóźniej ok. 2020 r. Korzyści finansowych co prawda nie przyniesie, ale za to usprawni połączenie z portami lotniczymi, będzie alternatywą dla komunikacji samochodowej (szczególnie wśród mieszkańców Osowy, Karwin, czy Kacka), pozwoli na lepsze połączenie Trójmiasta z resztą regionu, skróci czas przejazdu oraz ograniczy emisję spalin.
Jakie będą koszty projektu? Już sama nitka SKM, w zależności wariantu technicznego, to wydatek rzędu od 300 do ponad 500 mln zł. Jednak 80 proc. kosztów najprawdopodobniej pokryje Ministerstwo Transportu i Unia Europejska.
- Niewątpliwym plusem inwestycji jest to, że nie zakłada ona budowy linii kolejowej od podstaw. Infrastruktura jest, grunty należą do miasta - mówi prof. Bożysław Bogdaniuk z PG.
Pierwszym etapem realizacji inwestycji będzie połączenie Wrzeszcza z lotniskiem w Rębiechowie. We wstępnym studium wykonalności obliczono, że trasę tę będzie pokonywać 10 tys. pasażerów dziennie. Dzisiaj 86 proc. wszystkich korzystających z portu lotniczego dojeżdża do niego samochodami.
- Dla tego połączenia nie ma alternatywy. Musi powstać przed 2012 r. - mówi marszałek woj. pomorskiego Jan Kozłowski.
Opinie (82) 7 zablokowanych
-
2007-07-12 15:23
jak mu jednego zimowego poranka dupcia przymarznie do ławeczki na przystaneczku ZKM, to zmieni zdanie
tylko odmrożonej pupci szkoda:-)
po ilości samochodów w godzinach rannych i popołudniowych widać że ludziska wolą dojeżdżać indywidualnie nie licząc na zdezelowane niepunktualne złomy
zjazd z lotniska 30 minut?
chyba do złotej karczny:-P
na samym dolnym odcinku słowackiego trzeba dodać 20-30 minut opóźnienia- 0 0
-
2007-07-12 15:35
Mniejsze miasta mają bilety sieciowe tańsze od gdańskiego (rzędu 70-80 zł.) - bo są mniejsze. Większe miasta mają bilety sieciowe tańsze od gdańskiego (ok. 80 zł. ) - bo są większe.
- 0 0
-
2007-07-12 15:38
...gdańska sieciówka kosztuje 132 zł - bo miasto komunikacji dotować nie chce...
Ot, i stąd ucieczka ludzi do samochodów, korki, zdezelowany tabor, wysokie ceny...- 0 0
-
2007-07-12 15:41
do kleks
ale ty jestes prymitywny... w Europie są dziesiątki metropolii, a nie tylko Paryż i Londyn. No coz do szkoły sie nie chodziło i się nie wie, pewnie nie wiesz tez ze metropolie łatwiej dostają dofinansowanie z UE. 3City będzie jedną z 5 Polskich metropolii i bardzo dobrze, bo tylko będąc metropolią ma się szansę coś znaczyc w obecnej rzeczywistosci
- 0 0
-
2007-07-12 15:48
auto
Na gaz się opłaca. Dochodzi jeszcze komfort jazdy, CZAS i nieodmarznięty na przystanku tyłek zimą.
- 0 0
-
2007-07-12 15:50
; -//////
Gdyby nie to dofinansowanie z UE to by tu wiatr hulał po zasiewie buraków.
- 0 0
-
2007-07-12 16:10
smutne i nienormalne
ze w takim Rzymie kupujesz za 30 euro bilet na caly miesiac na wszystko: autobusy, tramwaje, metro i jeszcze pociag do ilus tam kilometrow poza miasto, a w naszych realiach zarobkowych cena jest kilkukrotnie wyzsza... nic tylko sie zalamac.
- 0 0
-
2007-07-12 16:44
CALKOWICIE SIE ZGADZAM Z GALLUXEM
- 0 0
-
2007-07-12 16:50
Nie zawiodę pokładanych we mnie nadziei państwa i mieszkańców
Co ten Zlodziejski ma na mysli. Jak na razie to niewypal za niewypalem i komuch pcha sie do gory. Zygac sie chce.
- 0 0
-
2007-07-12 17:22
na początek drodzy gdańszczanie, to załatajcie dach w kościele św katarzyny, bo sie właśnie leje na łby, a i elementy wystroju może do reszty szlag trafić
bez pomocy państwa nie jesteście w stanie nawet pierdnąć żeby z tego gruzu nie było...- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.