• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Bilet metropolitalny na początek

Jacek Stańczyk
12 lipca 2007 (artykuł sprzed 17 lat) 
Infrastruktura już jest, chęci również, pieniądze się znajdą, a ciało zarządzające właśnie wyłoniono. Wizja wspólnej komunikacji 13 gmin Metropolii Zatoki Gdańskiej staje się rzeczywistością.

Wczoraj odbyło się historyczne spotkanie Związku Komunikacyjnego, który jest odpowiedzialny za kształtowanie polityki komunikacyjnej i zarządzanie lokalnym transportem. Innymi słowy, w przyszłości ma całkowicie naszą komunikację miejską zintegrować. Przewodniczącym Związku został dr Hubert Kołodziejski, dotychczasowy pełnomocnik marszałka ds. integracji transportu publicznego.

- Nie zawiodę pokładanych we mnie nadziei państwa i mieszkańców - powiedział po nominacji nowy szef metropolitalnej komunikacji.

A nadzieje są bardzo duże. W pierwszym okresie funkcjonowania Zgromadzenia Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej, należy przede wszystkim wprowadzić wspólne dla 13 gmin bilety, zarówno 24-godzinne, jak i miesięczne. Do sprzedaży w różnych wersjach wejdą już najprawdopodobniej w październiku tego roku.

Kolejnym nie cierpiącym zwłoki projektem jest kolej metropolitalna, czyli nowa linia SKM z Wrzeszcza do lotniska w Babich Dołach przez m.in. Osowę, Rębiechowo, Karwiny i centrum Gdyni. Pod uwagę brana jest również rewitalizacja odcinków linii kolejowych prowadzących z Trójmiasta w kierunku zachodnim.

Według prognoz specjalistów z Katedry Inżynierii Kolejowej Politechniki Gdańskiej, czas realizacji projektu powinien zakończyć się najpóźniej ok. 2020 r. Korzyści finansowych co prawda nie przyniesie, ale za to usprawni połączenie z portami lotniczymi, będzie alternatywą dla komunikacji samochodowej (szczególnie wśród mieszkańców Osowy, Karwin, czy Kacka), pozwoli na lepsze połączenie Trójmiasta z resztą regionu, skróci czas przejazdu oraz ograniczy emisję spalin.

Jakie będą koszty projektu? Już sama nitka SKM, w zależności wariantu technicznego, to wydatek rzędu od 300 do ponad 500 mln zł. Jednak 80 proc. kosztów najprawdopodobniej pokryje Ministerstwo Transportu i Unia Europejska.

- Niewątpliwym plusem inwestycji jest to, że nie zakłada ona budowy linii kolejowej od podstaw. Infrastruktura jest, grunty należą do miasta - mówi prof. Bożysław Bogdaniuk z PG.

Pierwszym etapem realizacji inwestycji będzie połączenie Wrzeszcza z lotniskiem w Rębiechowie. We wstępnym studium wykonalności obliczono, że trasę tę będzie pokonywać 10 tys. pasażerów dziennie. Dzisiaj 86 proc. wszystkich korzystających z portu lotniczego dojeżdża do niego samochodami.

- Dla tego połączenia nie ma alternatywy. Musi powstać przed 2012 r. - mówi marszałek woj. pomorskiego Jan Kozłowski.

Opinie (82) 7 zablokowanych

  • !!!

    TRAGEDIA TRÓJMIASTA !

    • 0 0

  • jako ze...

    ... trudno mowic o Metropolii Trojmiejskiej bo jest to termin wysoce na wyrost dla tej wiochy (przepraszam co poniektorych i siebie zarazem). Moze chociaz majac Metropolitalny bilet poczujemy sie jak metropolitanie?
    Najpierwplanowanie drodzy panstwo. Pozniej mozna sie bawic w duperele typu bilety. Gdyby miasto GD dla przykladu, bylo tak planowane by minimalizowac dystanse, intesyfikowac zabudowe centrum i nie rozrzucac zabudowy mieszkaniowej na wsie transport publiczny sam by sie obronil. Malo tego moze wystarczylyby nogi i wygodne buty. Jak jest wiadomo.
    Zakoniczyn - GD Glowny 40 min, Dabrowa - GDY Glowna - 30 min...

    • 0 0

  • g:)

    nie ma Sopotu bez Gdanska.
    Gdansk bez Sopotu by sie obronil.

    No i co ma dach Katarzyny do wspolnego biletu metropolitalnego.
    W perfekcyjnym swiecie taki dach to bylaby sprawa jakiegos metropolity wielebnego...

    • 0 0

  • hmm

    Chyba nie wiesz o DACHU jakiego obiektu piszesz arogancie!!! To jeden z "ikon", dzieki ktoremu Gdansk jest i Ty mozesz byc gdanszczaninem.
    Co za poziom!

    • 0 0

  • gdańsk bez sopotu?
    a gdzie molo opera wyścigi?
    czego my nie mamy co macie wy?
    my mamy już za rok drugi hotel światowej marki, a wy te dziure kole NOT-a:-)
    sopot ma tak wypromowaną nazwe, że nawet TVN pokazuje na mapie sopot, a nie gdańsk A HA HA HA HA
    ale mnie rozmieszyła:-)
    niedługo jak bedziesz mówiła żeś z gdańska, to bedziesz musiała dodać, gdańsk, no wiesz, ta wioska koło kurortu sopot:-)

    • 0 0

  • "No i co ma dach Katarzyny do wspolnego biletu metropolitalnego."

    skoro nie widzisz związku toś młotek stoczniowy:-)
    a to ma, że was nie stać na reperacje spalonego dachu w kościółku, a obracacie CUDZYMI MILIARDAMI JAK SWOIMI:-)
    dotarło??

    • 0 0

  • Bilety 3-dniowe i tygodniowe

    Bilety 3-dniowe i tygodniowe- świetny wynalazek . Warto wziąc przykład ze stolicy.Ceny biletów -warszawskie -też warte naśladowania.

    • 0 0

  • gallux

    Sopot to się od jakiegoś już czasu SYFOTem nazywa, ze względu na choćby już legendarną "czystość" plaż w kurorcie SYFOCIE :)

    • 0 0

  • "kształtowanie polityki komunikacyjnej" srati tati

    zawsze to samo - rozmydla, wydadzą sporo kasy na swoją radę a i tak nie wezmą pod uwagę ni jednego postu, który napiszecie - zero współpracy z ludźmi z regionu

    szkoda tych pieniędzy na Wasze spotkania i dywagacje

    • 0 0

  • kozłowski !!!! a gdzie ty byłeś przez ostatnie 20 lat co ???

    przed 2012 ma powstać ???
    wstydu chłopie oszczędź i weź sie za robote

    dawno to miało być zrobione!!!!!
    jak nie umisz to się zwolnij!

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane