• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Bilet metropolitalny od stycznia obejmie PKM

Patryk Szczerba
14 listopada 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
aktualizacja: godz. 20:01 (14 listopada 2015)
Bilety metropolitalne w PKM mogą przyczynić się do wzrostu popularności uruchomionej we wrześniu linii. Bilety metropolitalne w PKM mogą przyczynić się do wzrostu popularności uruchomionej we wrześniu linii.

Od nowego roku linia PKM zostanie włączona w system biletu metropolitalnego. Ceny dotychczasowych biletów pójdą w górę, ale wprowadzone zostaną dla nich nowe tańsze zamienniki. W lipcu planowane są kolejne zmiany.



Czy podoba ci się nowy sysem biletu metropolitalnego?

Obecnie pasażerowie jeżdżący pociągami PKM kupując bilet mogą wykorzystać jedynie w kolei metropolitalnej. Bilet metropolitalny, mający łączyć wszystkich przewoźników w regionie na uruchomionej we wrześniu linii jeszcze nie obowiązuje. Ta uciążliwa dla podróżujących sytuacja zmieni się 1 stycznia, a informacje o tym, jak będzie wyglądał nowy system biletów metropolitalnych, który obejmie wreszcie uruchomioną we wrześniu linię, podała "Gazeta Wyborcza".

Czytaj też: Nowy rozkład PKM. Gdynianie wreszcie skorzystają z kolei

Rozmowy o wprowadzeniu go w odświeżonej formie z ujęciem PKM trwały od tygodni. Brały w nich udział odpowiadający za bilet metropolitalny Metropolitalny Związek Komunikacyjny Zatoki Gdańskiej, Szybka Kolej Miejska i tworzące związek miasta. W ostatnich dniach udało się znaleźć rozwiązanie.

Na początek wiadomość dla tych, którzy korzystają z biletów metropolitalnych w dotychczasowej formie.

Ważność istniejących biletów metropolitalnych dobowych, 72-godzinnych oraz 30-dniowych i miesięcznych zostanie rozszerzona także na PKM. To oznacza jednak podwyżki cen.

Bilet 24-godzinny podrożeje o złotówkę, natomiast 72-godzinny o 2 zł. Kupujący miesięczne bilety kolejowo-komunalne dwóch organizatorów komunikacji zapłacą zamiast 186 - 200 zł. W przypadku wszystkich organizatorów podwyżka wyniesie 20 zł (z 220 na 240 zł).

Są alternatywy

Najważniejszą nowością w systemie będzie wprowadzenie biletu tandemowego, skierowanego przede wszystkim do pasażerów PKM. Zacznie obowiązywać 1 lutego i będzie mógł być wykorzystany w dwóch konfiguracjach, na terenie Gdańska i Sopotu albo Sopotu i Gdyni. Kupując go będzie można podróżować w zależności od zapotrzebowania pociągami SKM i PKM oraz komunikacją miejską - w pierwszym wariancie po Gdańsku i Sopocie, a w drugim po Sopocie i Gdyni. Jego koszt to 140 zł, a forma podobna do biletu 30+, który po zmianach także będzie funkcjonował inaczej.

Od 1 stycznia zostanie rozszerzony na wszystkich organizatorów łącznie z PKM i zostanie nazwany biletem łączonym. Będzie kosztował 210 zł, a w jego skład wejdzie bilet kolejowy (116 zł) i bilet komunalny (94 zł). Bilety ulgowe, w związku z różnicami w ulgach będą wystawiane osobno na podróż koleją oraz tramwajami, autobusami i trolejbusami.

Zobacz również: Elektroniczna portmonetka ułatwi poruszanie się po Trójmieście

Biletu łączonego i tandemowego nie da się kupić w internecie. Będą dostępne w punktach stacjonarnych: osobno kolejowy i komunalny.

- Obecnie jest to możliwe w 11 punktach. Ale w najbliższym czasie zakupimy dodatkowe terminale, tak aby wraz z wprowadzeniem biletów tandemowych ich zakup był możliwy także w punktach ZTM Gdańsk - zapewnia w "Gazecie Wyborczej" Marcin Głuszek, dyrektor ds. umów i marketingu SKM.
PKM w systemie dzięki zwrotom z ulg

Biorący udział w tworzeniu nowego systemu nie ukrywają, że najbardziej liczą na popularność biletu łączonego, który w najdroższej wersji jest tańszy od metropolitalnego o 30 zł i ma zapewnić wpływy od państwa z tytuły zwrotu ulg ustawowych.

- Gdy kupujemy bilet metropolitalny obowiązują ulgi handlowe, gdy kupujemy bilet łączony to na część komunalną obowiązują ulgi handlowe, a na część kolejową ustawowe. To jest kluczowe: SKM i PR dostają od państwa zwrot utraconych przychodów za stosowanie ulg ustawowych dzięki czemu mniej dopłacać do biletów muszą samorządy - wyjaśnia w "Gazecie Wyborczej" Hubert Kołodziejski, przewodniczący MZKG.
Urzędnicy zakładają, że w ten sposób uda się uzyskać ok. 1 mln zł. Pozostałe 4 z 5 mln zł. potrzebnych do dalszego funkcjonowania systemu biletu metropolitalnego w nowej formule, pochodzić mają po równo z podwyżki cen oraz dopłat od samorządów.

System w takiej formie przetrwa jedynie pół roku. Przewoźnicy już pracują bowiem nad wypracowaniem rozwiązania docelowego, które według zapewnień władz województwa pomorskiego zacznie obowiązywać 1 lipca, kiedy zasady i taryfa ponownie się zmienią.

Przeczytaj analizę: czy możliwe jest wprowadzenie jednego biletu metropolitalnego

Zobacz jak wyglądał dzień otwarty Pomorskiej Kolei Metropolitalnej


Pierwsze kursy pociągów PKM


Przejazd pociągu estakadą przy lotnisku.


Opinie (242) 3 zablokowane

  • Droga i szanowna Redakcjo. (1)

    W niewiele wcześniejszym artykule o PKM napisaliście, że niskie prawdopodobieństwo jest drugiego peronu na Wzgórzu Świętego Maksymiliana. I ani słowa, dlaczego tak jest. Trzeba wysłać swoich ludzi, aby popytali kogo trzeba. Chyba nie chodzi o forsę, skoro bardzo znane centrum handlowe chce się dorzucić.

    • 9 0

    • Czy nikt oprócz mnie się tym nie przejmuje?

      Ten przystanek miał mi ogromnie ułatwić dojazd do pracy. Do Gdyni Głównej i Gdyni Stadion mam tak samo daleko.

      • 2 0

  • a co z tymi

    co mają karte miejską ? we własnym mieście muszą kupować oddzielne bilety na tramwaj oddzielne na kolej metropolitalną ?!

    • 4 0

  • bilet metropolitalny powinien obejmować wszystkie środki transportu pkm,skm ,ztm (autobus,tramwaj) (2)

    Porobili sobie prywatne folwarki by doić z ludzi kasę

    • 13 0

    • no przecież będzie obejmował (1)

      problemem teraz jest cena

      • 1 0

      • Cena zawsze będzie problemem bo nie ma jednego zarządu nad komunikacją tylko się trzeba zrzucać na nierobów na stołkach w każdej ze spółeczek

        • 2 0

  • (1)

    Wszystko fajnie pięknie. Metropolitalny idzie w górę, bo dochodzi PKM to wchodzi tandemowy, żeby było taniej. Tylko nieprzemyślane - a pomyślał ktoś o osobach, które w Gdyni jeżdżą ZKM i przesiadają się na SKM? Bo ten tandemowy to albo Gdynia-Sopot albo Gdańsk-Sopot, a Gdańsk-Gdynia?

    • 13 0

    • Jest. Za 210 ;)

      • 2 1

  • Biilet metropolitarny straci na popularnosci wiecej ludzi zacznie kupowac oddzielne bilety miesieczne

    • 2 1

  • szkoda a miało być ta pięknie

    ale łaska ! bo co pkm nie wyrobiła limitów przewozowych ? mieszkancy trójmiasta potrafia liczyc i licza dobrze wiec w rachunku wychodzi ze lepiej kupić samochód i byc panem swojego czasu ! ze co ze nie prawda ? a urzedasy korzystaja z komunikacji ? nie ! i dla tego jest taki bajzel ! chytry 3 razy traci i juz stracił te wasze gnioty nie przyniosą korzysci bedą generowac tylko obciazenia dla budrzetów i wydrenuja portfele mieszkańców ! wexcie przykład z warszawy tam w obawie przed protestami ujednolicono bilet na wszystkie środki komunikacji i już a u nas w trojmiescie wyszlo jak zwykle tylko wstyd przed turystami zwlaszcza z zagramanicy ! i jeszcze jedno nie mam ochoty płacic za chybione inwestycje typu esc stadion itd bo dla kogo powstały te maszakary ? to że sponsorem stadionu jest energa swiadczy o tym ze mamy bardzo zawyzone rachunki za prąd i za wode i za ogrzewanie ! myślicie urzędasy ze mieszkancy trójmiasta nie potrafia liczyc otóż licza i to dobrze wiec kupuja samochody i sa panami swojego czasu ! brawo my mieszkancy ! a urzedasy z samochodów niech przesiada sie do tej wypoconej komunikacji przecierz musza dac dobry przykład mieszkańcom !

    • 9 1

  • Moze tzw. "Redakcja" tego portalu wzielaby sie raz do jakiejs roboty i zrobila dym, dlaczego ludzie NIE korzystajacy z PKM maja sie dokladac do biznesu w postaci drozszych biletow! Biernie opisywac rzeczywistosc to ja se tez moge, do zeszytu do szuflady.. Moze Pan Naskret, znawca tkanki miejskiej, wsiadlby w swoja stylowa Dacie i ryszyl wielki zadek dla dobra i w imie ogolnej uczciwosci

    • 15 1

  • fajnie ale to nie dość

    Fajnie, że w ogóle jest. Patrząc na wyczyny organizatorów komunikacji zbiorowej w trójmieście to wcale nie było takie oczywiste. Natomiast nie ma co ukrywać - drogo. Zbyt drogo w porównaniu do jazdy prywatnym samochodem (przy założeniu że samochód jest a wybór dotyczy użytkowania go lub zostawienia pod domem). Ja niezmiennie proponuję to samo co zawsze: egzekwowanie przepisów dotyczących parkowania i przeznaczenia pieniędzy z mandatów (rozejrzyjcie się - wszędzie nieprawidłowo zaparkowane samochody) na dofinansowanie biletów miesięcznych własnie.

    • 6 0

  • Metropolia to brzmi dumnie

    • 4 0

  • Witam

    To jest niewiarygodne , bilety drogie przez to puste pociągi kolejki metropolitarnej , przystanek gdansk Rębiechowo w polu pobudowali ani dojazdu ani drogowskazu , ani parkingu , to planują jakieś totalne z***y , tylko debile wyrzucają w ten sposób pieniądze do śmieci !

    • 18 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane