• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Bilet metropolitalny od stycznia obejmie PKM

Patryk Szczerba
14 listopada 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
aktualizacja: godz. 20:01 (14 listopada 2015)
Bilety metropolitalne w PKM mogą przyczynić się do wzrostu popularności uruchomionej we wrześniu linii. Bilety metropolitalne w PKM mogą przyczynić się do wzrostu popularności uruchomionej we wrześniu linii.

Od nowego roku linia PKM zostanie włączona w system biletu metropolitalnego. Ceny dotychczasowych biletów pójdą w górę, ale wprowadzone zostaną dla nich nowe tańsze zamienniki. W lipcu planowane są kolejne zmiany.



Czy podoba ci się nowy sysem biletu metropolitalnego?

Obecnie pasażerowie jeżdżący pociągami PKM kupując bilet mogą wykorzystać jedynie w kolei metropolitalnej. Bilet metropolitalny, mający łączyć wszystkich przewoźników w regionie na uruchomionej we wrześniu linii jeszcze nie obowiązuje. Ta uciążliwa dla podróżujących sytuacja zmieni się 1 stycznia, a informacje o tym, jak będzie wyglądał nowy system biletów metropolitalnych, który obejmie wreszcie uruchomioną we wrześniu linię, podała "Gazeta Wyborcza".

Czytaj też: Nowy rozkład PKM. Gdynianie wreszcie skorzystają z kolei

Rozmowy o wprowadzeniu go w odświeżonej formie z ujęciem PKM trwały od tygodni. Brały w nich udział odpowiadający za bilet metropolitalny Metropolitalny Związek Komunikacyjny Zatoki Gdańskiej, Szybka Kolej Miejska i tworzące związek miasta. W ostatnich dniach udało się znaleźć rozwiązanie.

Na początek wiadomość dla tych, którzy korzystają z biletów metropolitalnych w dotychczasowej formie.

Ważność istniejących biletów metropolitalnych dobowych, 72-godzinnych oraz 30-dniowych i miesięcznych zostanie rozszerzona także na PKM. To oznacza jednak podwyżki cen.

Bilet 24-godzinny podrożeje o złotówkę, natomiast 72-godzinny o 2 zł. Kupujący miesięczne bilety kolejowo-komunalne dwóch organizatorów komunikacji zapłacą zamiast 186 - 200 zł. W przypadku wszystkich organizatorów podwyżka wyniesie 20 zł (z 220 na 240 zł).

Są alternatywy

Najważniejszą nowością w systemie będzie wprowadzenie biletu tandemowego, skierowanego przede wszystkim do pasażerów PKM. Zacznie obowiązywać 1 lutego i będzie mógł być wykorzystany w dwóch konfiguracjach, na terenie Gdańska i Sopotu albo Sopotu i Gdyni. Kupując go będzie można podróżować w zależności od zapotrzebowania pociągami SKM i PKM oraz komunikacją miejską - w pierwszym wariancie po Gdańsku i Sopocie, a w drugim po Sopocie i Gdyni. Jego koszt to 140 zł, a forma podobna do biletu 30+, który po zmianach także będzie funkcjonował inaczej.

Od 1 stycznia zostanie rozszerzony na wszystkich organizatorów łącznie z PKM i zostanie nazwany biletem łączonym. Będzie kosztował 210 zł, a w jego skład wejdzie bilet kolejowy (116 zł) i bilet komunalny (94 zł). Bilety ulgowe, w związku z różnicami w ulgach będą wystawiane osobno na podróż koleją oraz tramwajami, autobusami i trolejbusami.

Zobacz również: Elektroniczna portmonetka ułatwi poruszanie się po Trójmieście

Biletu łączonego i tandemowego nie da się kupić w internecie. Będą dostępne w punktach stacjonarnych: osobno kolejowy i komunalny.

- Obecnie jest to możliwe w 11 punktach. Ale w najbliższym czasie zakupimy dodatkowe terminale, tak aby wraz z wprowadzeniem biletów tandemowych ich zakup był możliwy także w punktach ZTM Gdańsk - zapewnia w "Gazecie Wyborczej" Marcin Głuszek, dyrektor ds. umów i marketingu SKM.
PKM w systemie dzięki zwrotom z ulg

Biorący udział w tworzeniu nowego systemu nie ukrywają, że najbardziej liczą na popularność biletu łączonego, który w najdroższej wersji jest tańszy od metropolitalnego o 30 zł i ma zapewnić wpływy od państwa z tytuły zwrotu ulg ustawowych.

- Gdy kupujemy bilet metropolitalny obowiązują ulgi handlowe, gdy kupujemy bilet łączony to na część komunalną obowiązują ulgi handlowe, a na część kolejową ustawowe. To jest kluczowe: SKM i PR dostają od państwa zwrot utraconych przychodów za stosowanie ulg ustawowych dzięki czemu mniej dopłacać do biletów muszą samorządy - wyjaśnia w "Gazecie Wyborczej" Hubert Kołodziejski, przewodniczący MZKG.
Urzędnicy zakładają, że w ten sposób uda się uzyskać ok. 1 mln zł. Pozostałe 4 z 5 mln zł. potrzebnych do dalszego funkcjonowania systemu biletu metropolitalnego w nowej formule, pochodzić mają po równo z podwyżki cen oraz dopłat od samorządów.

System w takiej formie przetrwa jedynie pół roku. Przewoźnicy już pracują bowiem nad wypracowaniem rozwiązania docelowego, które według zapewnień władz województwa pomorskiego zacznie obowiązywać 1 lipca, kiedy zasady i taryfa ponownie się zmienią.

Przeczytaj analizę: czy możliwe jest wprowadzenie jednego biletu metropolitalnego

Zobacz jak wyglądał dzień otwarty Pomorskiej Kolei Metropolitalnej


Pierwsze kursy pociągów PKM


Przejazd pociągu estakadą przy lotnisku.


Opinie (242) 3 zablokowane

  • Brawo, jeszcze godzinny metropolitalny jest potrzebny.

    Aby dojechać do lotniska taniej niż "złotówą z Wunderbaumem" ;)

    • 13 3

  • od października na uczelniach wyższych pojawi się nowy kierunek: biletologia w ujęciu komunikacji aglomeracji trójmiejskiej, licencjat na skm, zkm i ztm, a magisterka już z pkm..

    • 44 0

  • Polączenia bezposredniego Osowa -GD Glowny nadal nie ma i pewnie nie bedzie bo i po co... (2)

    .

    • 4 3

    • nie będzie, bo nie ma jak (1)

      zamiast zaorać istniejący przystanek Gdańsk Zaspa i tam zrobić wpięcie PKM w 250 - powstało to, co mamy. Miejsca na nowy przystanek było sporo.

      • 5 0

      • Powinni zrobić wpięcie w 250 za Wrzeszczem

        • 2 0

  • Bardzo drogo i bardzo malo przejrzyscie.
    Nie zacheca do rezygnowania z samochodu.

    • 26 0

  • A co z tymi, którzy PKM nie jeżdżą? (4)

    Dlaczego nie będzie można wybrać albo dotychczasowej wersji biletu metropolitalnego 30-dniowego za 186 zł, a ten za 200 będzie oddzielnym do wyboru? Ja nie potrzebuję jeździć PKM, więc dlaczego mam płacić jeszcze więcej?

    • 30 5

    • nie jeździsz też pewnie wszystkimi tramwajami. Urok biletów sieciowych - płacisz za całość.

      • 2 3

    • Kup Tandemowy za 140 na Gdańsk i Sopot

      Wyjdzie taniej. ;)

      • 3 1

    • Nie wiem jaką trasę pokonujesz (1)

      ale może być taniej kupić oddzielny na SKM i miasto, które potrzebujesz.

      • 1 0

      • Dojeżdżam z Pruszcza Gdańskiego do Gdyni Głównej.

        • 3 0

  • Ceny w górę? Trochę gorzki ten cukierek. (1)

    Jakby już nie były z kosmosu.

    Pamiętacie jak bilet metropolitalny kosztował 200 złotych? Nie obowiązywał wtedy w PR. Potem dodali PR i mniej więcej w tym czasie skoczył do 220. Po dodaniu i PKM nie byłaby to tak straszna cena. Teraz to będzie, nawet jeśli dorzucą do tego przejazdy Pendolino wewnątrz aglomeracji. Żeby chociaż TLK.

    • 21 1

    • Mi też nie podobaja sie te zmiany ale

      teraz bilet na wszystko będziesz mieć za 210zł (zamiast 30+ za 198)

      • 0 0

  • Trzy miasta muszą się ze sobą dogadać, więc nigdy nie będzie tanio.

    • 3 2

  • Czemu nie można sobie w miesięcznych biletach wybrać na co się chce go mieć? (2)

    To znaczy - wchodzimy do internetu lub przy kasie wybieramy punkty z listy:
    SKM - 50 zł
    PKM - 50 zł
    ZKM - 50 zł
    ZTM - 50 zł
    Regio - 50 zł itd.
    Ktoś sobie wybiera np. że chce SKM + Regio + ZTM i łącznie miesięcznie płaci 150 zł. W czym tkwi problem, żeby coś takiego wprowadzić? Dlaczego od stycznia mam płacić za PKM, skoro w ogóle nie będę z niej korzystać?

    • 41 3

    • Problem jest z tymi, którzy będą podróżować po ciągach z kilkoma alternatywnymi środkami transportu. (1)

      Dlaczego mieszkaniec Pruszcza płacący dziś za sieciówkę ZTM 102 zł miałby płacić 150 zł, skoro jeżeli postanowi pojechać z Pruszcza do gdańska pociągiem, to nie pojedzie już przecież autobusem?

      Przecież to są produkty substytucyjne, a tworzący taryfy myślą chyba, że sobie ktoś będzie urządzał codziennie wycieczki z Żukowa do Cieplewa przez Wejherowo...

      • 4 2

      • Masz rację. Uważam jednak, że przy tak wielu różnych zakładach ciężko będzie sprawić, żeby ktoś coś oddał a drugi zyskał. Jak nie wiadomo o co chodzi - to o pieniądze. I branie po równo dla każdego z zakładów byłoby najbardziej sprawiedliwe, aczkolwiek wydaje mi się, że dla SKM najmniej niestety przy tak długich trasach.
        Myślnik

        • 2 1

  • Najpierw nalezy zwolnic dyrekcje tego bajzlu

    bo wszyscy tam z nadania lub nepotyzmu.

    Zatrudnijcie myslacych zarzadzajacych. Reszta potoczy sie sama.

    Przyspawani do stołków żyjecie w oderwaniu od rzeczywistości.

    Jesli wasze koszty stałe są na tyle wysokie, ze po kalkulacji podrozowanie transportem zbiorowym wychodzi wam drożej niz samochodem to dokonujecie rozboju w bialy dzien i okradacie podatników.

    • 30 0

  • Czyli tłumacząc na nasze (2)

    sponsorami lepszych i tańszych biletów dla części mieszkańców Trójmiasta będą mieszkańcy Rumii, Redy i Wejherowa. Brawo. Słuszną linię ma nasza władza.

    • 18 3

    • oraz Żukowa i Pruszcza Gdańskiego, dla ścisłości (1)

      • 7 1

      • Oferta MZKZG dla tego ostatniego miasta zwala z nóg

        Sieciówka ZTM - 102 zł
        ZTM+SKM: teraz 186, będzie 200 zł.

        Czy kogokolwiek interesuje, dlaczego są korki na Trakcie św. Wojciecha?
        Ano z powyższej głupoty.

        • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane