• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Bilet metropolitalny od stycznia obejmie PKM

Patryk Szczerba
14 listopada 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
aktualizacja: godz. 20:01 (14 listopada 2015)
Bilety metropolitalne w PKM mogą przyczynić się do wzrostu popularności uruchomionej we wrześniu linii. Bilety metropolitalne w PKM mogą przyczynić się do wzrostu popularności uruchomionej we wrześniu linii.

Od nowego roku linia PKM zostanie włączona w system biletu metropolitalnego. Ceny dotychczasowych biletów pójdą w górę, ale wprowadzone zostaną dla nich nowe tańsze zamienniki. W lipcu planowane są kolejne zmiany.



Czy podoba ci się nowy sysem biletu metropolitalnego?

Obecnie pasażerowie jeżdżący pociągami PKM kupując bilet mogą wykorzystać jedynie w kolei metropolitalnej. Bilet metropolitalny, mający łączyć wszystkich przewoźników w regionie na uruchomionej we wrześniu linii jeszcze nie obowiązuje. Ta uciążliwa dla podróżujących sytuacja zmieni się 1 stycznia, a informacje o tym, jak będzie wyglądał nowy system biletów metropolitalnych, który obejmie wreszcie uruchomioną we wrześniu linię, podała "Gazeta Wyborcza".

Czytaj też: Nowy rozkład PKM. Gdynianie wreszcie skorzystają z kolei

Rozmowy o wprowadzeniu go w odświeżonej formie z ujęciem PKM trwały od tygodni. Brały w nich udział odpowiadający za bilet metropolitalny Metropolitalny Związek Komunikacyjny Zatoki Gdańskiej, Szybka Kolej Miejska i tworzące związek miasta. W ostatnich dniach udało się znaleźć rozwiązanie.

Na początek wiadomość dla tych, którzy korzystają z biletów metropolitalnych w dotychczasowej formie.

Ważność istniejących biletów metropolitalnych dobowych, 72-godzinnych oraz 30-dniowych i miesięcznych zostanie rozszerzona także na PKM. To oznacza jednak podwyżki cen.

Bilet 24-godzinny podrożeje o złotówkę, natomiast 72-godzinny o 2 zł. Kupujący miesięczne bilety kolejowo-komunalne dwóch organizatorów komunikacji zapłacą zamiast 186 - 200 zł. W przypadku wszystkich organizatorów podwyżka wyniesie 20 zł (z 220 na 240 zł).

Są alternatywy

Najważniejszą nowością w systemie będzie wprowadzenie biletu tandemowego, skierowanego przede wszystkim do pasażerów PKM. Zacznie obowiązywać 1 lutego i będzie mógł być wykorzystany w dwóch konfiguracjach, na terenie Gdańska i Sopotu albo Sopotu i Gdyni. Kupując go będzie można podróżować w zależności od zapotrzebowania pociągami SKM i PKM oraz komunikacją miejską - w pierwszym wariancie po Gdańsku i Sopocie, a w drugim po Sopocie i Gdyni. Jego koszt to 140 zł, a forma podobna do biletu 30+, który po zmianach także będzie funkcjonował inaczej.

Od 1 stycznia zostanie rozszerzony na wszystkich organizatorów łącznie z PKM i zostanie nazwany biletem łączonym. Będzie kosztował 210 zł, a w jego skład wejdzie bilet kolejowy (116 zł) i bilet komunalny (94 zł). Bilety ulgowe, w związku z różnicami w ulgach będą wystawiane osobno na podróż koleją oraz tramwajami, autobusami i trolejbusami.

Zobacz również: Elektroniczna portmonetka ułatwi poruszanie się po Trójmieście

Biletu łączonego i tandemowego nie da się kupić w internecie. Będą dostępne w punktach stacjonarnych: osobno kolejowy i komunalny.

- Obecnie jest to możliwe w 11 punktach. Ale w najbliższym czasie zakupimy dodatkowe terminale, tak aby wraz z wprowadzeniem biletów tandemowych ich zakup był możliwy także w punktach ZTM Gdańsk - zapewnia w "Gazecie Wyborczej" Marcin Głuszek, dyrektor ds. umów i marketingu SKM.
PKM w systemie dzięki zwrotom z ulg

Biorący udział w tworzeniu nowego systemu nie ukrywają, że najbardziej liczą na popularność biletu łączonego, który w najdroższej wersji jest tańszy od metropolitalnego o 30 zł i ma zapewnić wpływy od państwa z tytuły zwrotu ulg ustawowych.

- Gdy kupujemy bilet metropolitalny obowiązują ulgi handlowe, gdy kupujemy bilet łączony to na część komunalną obowiązują ulgi handlowe, a na część kolejową ustawowe. To jest kluczowe: SKM i PR dostają od państwa zwrot utraconych przychodów za stosowanie ulg ustawowych dzięki czemu mniej dopłacać do biletów muszą samorządy - wyjaśnia w "Gazecie Wyborczej" Hubert Kołodziejski, przewodniczący MZKG.
Urzędnicy zakładają, że w ten sposób uda się uzyskać ok. 1 mln zł. Pozostałe 4 z 5 mln zł. potrzebnych do dalszego funkcjonowania systemu biletu metropolitalnego w nowej formule, pochodzić mają po równo z podwyżki cen oraz dopłat od samorządów.

System w takiej formie przetrwa jedynie pół roku. Przewoźnicy już pracują bowiem nad wypracowaniem rozwiązania docelowego, które według zapewnień władz województwa pomorskiego zacznie obowiązywać 1 lipca, kiedy zasady i taryfa ponownie się zmienią.

Przeczytaj analizę: czy możliwe jest wprowadzenie jednego biletu metropolitalnego

Zobacz jak wyglądał dzień otwarty Pomorskiej Kolei Metropolitalnej


Pierwsze kursy pociągów PKM


Przejazd pociągu estakadą przy lotnisku.


Opinie (242) 3 zablokowane

  • (1)

    Na prawdę szkoda ze w Polsce inwestycje robi sie bez myślenia trochę , potem ludzi super irytują drobne z pozoru problemy . Brak biletomatów , brak tablic informacyjnych ( gdansk Wrzeszcz) .to trochę tak jakby spędzić wiele czasu aby ładnie wyglądać a na koniec wysmarować sobie czoło kałem . Po co ? Nie można było tego wcześniej zaplanować ( bilet metropolitarny ) ?

    • 36 0

    • SKM została jak zwykle zaskoczona.

      Po co mieli się przesadnie spieszyć, skoro nie było wiadomo czy się oddanie PKM do użytku nie opóźni? Podchorąży zawsze zdąży. Przecież to nie dyrektory tym jeżdżą.

      • 8 0

  • Ja pi....le (3)

    Nie mogę się połapać jaki bilet i gdzie i za ile mam kupić. A najgorsze jest jeszcze to, że jak źle coś zrozumiesz to w razie kontroli będzie mandacik.

    Powinien być jeden bilet za 3 lub nawet 4 zł na całe trójmiasto na wszystkie środki komunikacji: autobusy, trolejbusy, tramwaje, SKMki, PPKMki.

    Ale Gdynia jak zwykle ma problem jak to rozliczyć. Mam prostą propozycję. Kwota ze sprzedaży biletów będzie proporcjonalnie rozliczana w zależności od miejsca zakupu. Jeśli w Gdańsku sprzedanych będzie 70% biletów a w Gdyni 30% biletów to oba miasta podzielą się przychodem adekwatnie.

    • 36 5

    • I takie same proporcje dopłat do nierentownej komunikacji (1)

      Tylko Gdańsk ma z tym problem bo chciałby dopłat fifty-fifty...

      • 1 5

      • fifty-fifty to niech się dzieli Gdynia z Wejherowem

        W Gdańsku sprzedaje się zdecydowanie więcej biletów chociażby dlatego, że mieszkańców jest sporo więcej

        • 4 0

    • Nic dodać nic ujac

      • 1 1

  • Czyli .. (4)

    Jeżeli płace teraz 88zł za ZTM (Gdańsk wszystkie dni tygodnia) i chciałbym korzystać też z PKM po Gdańsku to mi wyjdzie jedyne 140, 210 czy 220 zł ????

    Bo nie mam fakultetu z biletologii, więc proszę jak do prostego człowieka :D

    • 49 1

    • 140 zl, jeżeli chcesz do tego biletu mieć SKM/PKM w granicach Gdańska.

      • 5 0

    • 140 (2)

      w tym Sopot

      • 4 1

      • To słabo jak kogoś nie interesuje sopot. 5 dych dopłacać to dużo. (1)

        • 7 0

        • no słabo

          ale odpowiedź na zadane pytanie to właśnie 140.
          Za to dla tych co interesuje Sopot lub i tak kupowali na SKM/PKM i Gdańsk to obniżka około 30zł.

          • 4 0

  • To jaka jest różnica między metropolitalnym za 240 a łączonym za 210? (1)

    • 15 1

    • Chodzi o zniżki

      Na ten za 240 masz tylko jedną zniżkę 50%, a na ten za 210 będą zniżki ustawowe na część biletu kolejowego.

      • 2 0

  • Na miesięczne SKM będą podwyżki w nowym roku ?

    • 3 0

  • Bilety drogie, dalej nie ma tak na prawdę jednego i jasnego biletu na wszystko, skm to taki syf ze wstydziliby się brać za to taka kasę... Wciąż coraz więcej osób będzie przesiadalo się do samochodów, bo nawet stanie w korkach i problem z parkowaniem nie jest tak uciążliwe jak tak spieprzona komunikacja w aglomeracji

    • 31 2

  • nie no blagam Was (10)

    Serio 240 zl za bilet laczony na wszystkie srodki? Obecnie majac do przejechania 14 km w jedna strone do pracy jade autem i na miesiac place ok 250 zl lacznie z jazda w celach rekreacyjnych. Wychodi tak samo. Powiecie ze ubezpieczenie i nsprawy itp ale do pracy moge zabrac jeszcze np 2 osoby i jestem jeszcze do przodu w porownaniu do komunikacji! A jade cieplo wygodnie i na czas. Jezeli ludzie maja sie przesiasc to musi byc NAPRADE duzo taniej

    • 75 1

    • Tez myśle że kwoty powyżej 100zł w ramach jednego miasta to przegięcie spore.

      150zł za 2-miasta
      200zł za 3-miasto

      Bez względu na rodzaj transportu.
      Tak to widzę żeby miało sens

      a tak to nigdzie nie zajedziemy.

      • 9 1

    • (3)

      Bajki piszesz,chyba że twój smochód pali 4 litry na 100,a to nierealne tym bardziej że korki

      • 0 6

      • Ty bzdury piszesu (2)

        Liczac 30 km dziennie x 20 dni roboczych daje to 600 km. Spalanie 5 l/100 km czyli 5x6 = 30 litrow diesla. Cena nawet jak po 5 zl za litr daje 150 zl za dojazd do pracy + reszta na rekreacje. I kto nie umie liczyc? Jak taki jestes mechanik jak matematyk to napisz gdzie pracujesz to bede omijac szerokim lukiem!

        • 4 0

        • 5l/100 w warunkach miejskich zimą? (1)

          To czym ty jeździsz, skuterem?

          • 3 3

          • Tja, tylko że cena jest teraz w okolicach 4,25

            więc i przy spalaniu 7/100 wyjdzie kwota w okolicach 200zł na luzie

            • 0 0

    • Ale po co chcesz kupować najdroższy na wszystkie środki (3)

      jeśli masz 14km do przejechania?

      • 3 1

      • (2)

        Może po to ze są takie miejsca w trojmiescie ze na tych 14 km trzeba przesiadać się 2x do rożnych przewoźników i przejeżdżać przez dwie granice miast?

        • 6 0

        • dokladnie

          • 4 0

        • No są takie ale to nie jest typowe

          żeby układać taryfy pod takie problemy. Ta garstka niech jeździ autem.
          No i bilet na wszystko będzie teraz kosztował 210zł.

          • 0 0

    • parking

      I parkujesz gdzie?

      • 0 0

  • a jak chce tylko ztm gda i skm to co? W pakiecie beda mnie uszczesliwiac PKMka z której nie skorzystam? (3)

    to dziekuje

    • 29 1

    • Ale zwiedzanie lotniska jest gratis

      Będziesz mógł pomachać Budyniowi jak będzie odlatywal

      • 5 1

    • Wtedy kupujesz za 140 zł. A teraz bez PKM ile płacisz? (1)

      • 0 4

      • Gdansk plus Gdynia

        Jak ktoś chcę jeździć po Gdańsku plus do pracy skm do Gdyni, to zafundowali podwyzke o 14 zl. I zadnej alternatywy.

        • 4 1

  • Czy Karta Dużej Rodziny obowiązuje w PKM ?

    tak z ciekawości.

    • 8 3

  • zrobcie tygodniowy. moze jak oderwa tego slimaka od fotela.

    tygodniowy- bo inne to tylko sie czlowiek zasapie albo zapomni I klopot ale tych miedziakow nie ma itp. a miesieczny za drogiaby na raz blokowac na miesiac kase a za dwa dni awaria albo strajk I nik nie zwraca kasy za stracony czas. wiec tygodniowy jes optymalny co przypominam jest standartem w Londynie - tygodniowy bezkontaktowy.

    • 9 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane