• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Bilet metropolitalny od stycznia obejmie PKM

Patryk Szczerba
14 listopada 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
aktualizacja: godz. 20:01 (14 listopada 2015)
Bilety metropolitalne w PKM mogą przyczynić się do wzrostu popularności uruchomionej we wrześniu linii. Bilety metropolitalne w PKM mogą przyczynić się do wzrostu popularności uruchomionej we wrześniu linii.

Od nowego roku linia PKM zostanie włączona w system biletu metropolitalnego. Ceny dotychczasowych biletów pójdą w górę, ale wprowadzone zostaną dla nich nowe tańsze zamienniki. W lipcu planowane są kolejne zmiany.



Czy podoba ci się nowy sysem biletu metropolitalnego?

Obecnie pasażerowie jeżdżący pociągami PKM kupując bilet mogą wykorzystać jedynie w kolei metropolitalnej. Bilet metropolitalny, mający łączyć wszystkich przewoźników w regionie na uruchomionej we wrześniu linii jeszcze nie obowiązuje. Ta uciążliwa dla podróżujących sytuacja zmieni się 1 stycznia, a informacje o tym, jak będzie wyglądał nowy system biletów metropolitalnych, który obejmie wreszcie uruchomioną we wrześniu linię, podała "Gazeta Wyborcza".

Czytaj też: Nowy rozkład PKM. Gdynianie wreszcie skorzystają z kolei

Rozmowy o wprowadzeniu go w odświeżonej formie z ujęciem PKM trwały od tygodni. Brały w nich udział odpowiadający za bilet metropolitalny Metropolitalny Związek Komunikacyjny Zatoki Gdańskiej, Szybka Kolej Miejska i tworzące związek miasta. W ostatnich dniach udało się znaleźć rozwiązanie.

Na początek wiadomość dla tych, którzy korzystają z biletów metropolitalnych w dotychczasowej formie.

Ważność istniejących biletów metropolitalnych dobowych, 72-godzinnych oraz 30-dniowych i miesięcznych zostanie rozszerzona także na PKM. To oznacza jednak podwyżki cen.

Bilet 24-godzinny podrożeje o złotówkę, natomiast 72-godzinny o 2 zł. Kupujący miesięczne bilety kolejowo-komunalne dwóch organizatorów komunikacji zapłacą zamiast 186 - 200 zł. W przypadku wszystkich organizatorów podwyżka wyniesie 20 zł (z 220 na 240 zł).

Są alternatywy

Najważniejszą nowością w systemie będzie wprowadzenie biletu tandemowego, skierowanego przede wszystkim do pasażerów PKM. Zacznie obowiązywać 1 lutego i będzie mógł być wykorzystany w dwóch konfiguracjach, na terenie Gdańska i Sopotu albo Sopotu i Gdyni. Kupując go będzie można podróżować w zależności od zapotrzebowania pociągami SKM i PKM oraz komunikacją miejską - w pierwszym wariancie po Gdańsku i Sopocie, a w drugim po Sopocie i Gdyni. Jego koszt to 140 zł, a forma podobna do biletu 30+, który po zmianach także będzie funkcjonował inaczej.

Od 1 stycznia zostanie rozszerzony na wszystkich organizatorów łącznie z PKM i zostanie nazwany biletem łączonym. Będzie kosztował 210 zł, a w jego skład wejdzie bilet kolejowy (116 zł) i bilet komunalny (94 zł). Bilety ulgowe, w związku z różnicami w ulgach będą wystawiane osobno na podróż koleją oraz tramwajami, autobusami i trolejbusami.

Zobacz również: Elektroniczna portmonetka ułatwi poruszanie się po Trójmieście

Biletu łączonego i tandemowego nie da się kupić w internecie. Będą dostępne w punktach stacjonarnych: osobno kolejowy i komunalny.

- Obecnie jest to możliwe w 11 punktach. Ale w najbliższym czasie zakupimy dodatkowe terminale, tak aby wraz z wprowadzeniem biletów tandemowych ich zakup był możliwy także w punktach ZTM Gdańsk - zapewnia w "Gazecie Wyborczej" Marcin Głuszek, dyrektor ds. umów i marketingu SKM.
PKM w systemie dzięki zwrotom z ulg

Biorący udział w tworzeniu nowego systemu nie ukrywają, że najbardziej liczą na popularność biletu łączonego, który w najdroższej wersji jest tańszy od metropolitalnego o 30 zł i ma zapewnić wpływy od państwa z tytuły zwrotu ulg ustawowych.

- Gdy kupujemy bilet metropolitalny obowiązują ulgi handlowe, gdy kupujemy bilet łączony to na część komunalną obowiązują ulgi handlowe, a na część kolejową ustawowe. To jest kluczowe: SKM i PR dostają od państwa zwrot utraconych przychodów za stosowanie ulg ustawowych dzięki czemu mniej dopłacać do biletów muszą samorządy - wyjaśnia w "Gazecie Wyborczej" Hubert Kołodziejski, przewodniczący MZKG.
Urzędnicy zakładają, że w ten sposób uda się uzyskać ok. 1 mln zł. Pozostałe 4 z 5 mln zł. potrzebnych do dalszego funkcjonowania systemu biletu metropolitalnego w nowej formule, pochodzić mają po równo z podwyżki cen oraz dopłat od samorządów.

System w takiej formie przetrwa jedynie pół roku. Przewoźnicy już pracują bowiem nad wypracowaniem rozwiązania docelowego, które według zapewnień władz województwa pomorskiego zacznie obowiązywać 1 lipca, kiedy zasady i taryfa ponownie się zmienią.

Przeczytaj analizę: czy możliwe jest wprowadzenie jednego biletu metropolitalnego

Zobacz jak wyglądał dzień otwarty Pomorskiej Kolei Metropolitalnej


Pierwsze kursy pociągów PKM


Przejazd pociągu estakadą przy lotnisku.


Opinie (242) 3 zablokowane

  • DROGO i SKOMPLIKOWANY SYSTEM ZNIECHĘCA

    Dla przykładu chcę SKM Gdańsk-Gdynia i ZKM Gdańsk.
    Wczesniej wychodziło mniej. Teraz więcej!

    • 19 1

  • (3)

    Hm... dlaczego miałbym płacić zamiast dotychczasowych 186 złotych, teraz nagle 200 zł? Nie zamierzam jeździć PKM'ką, ale za to dojeżdżam do pracy korzystając z ZTM + SKM. Dlaczego miałbym dopłacać za coś, z czego i tak korzystać nie będę?! To jakiś absurd. Te ceny i tak są kosmiczne a planuje się kolejne podwyżki. No chyba, że czegoś tu nie zrozumiałem ...

    • 24 1

    • Kup Tandemowy za 140 na Gdańsk i Sopot (1)

      Z artykułu zrozumiałem, że będzie tańszy niż na jedno miasto.

      • 3 1

      • Ja jezdze z wejherowa skm,w gdansku 5 przystankow tramwajem - rozumiem,ze tandemowy mnie nie obejmie,bo jest na skm ale jedynie w granicach gdanska i sopotu?!

        • 4 0

    • Dokładnie! Co jak ktoś nie ma nawet zamiaru skorzystać z pkm??

      • 4 1

  • Jest jedno proste rozwiązanie

    PKP SKM powinna zostać zlikwidowana/przejęta przez gminy wchodzące w skład MZKZG.

    Wtedy bez problemów uda się zrobić prosty i o połowę tańszy bilet na całe trójmiasto

    • 14 0

  • W Warszawie się da w trójmieście problemem jest PKP SKM (2)

    "Bilet 30-dniowy ZTM Warszawa na 1 strefę (czyli de facto w granicach miasta) = 110 zł
    Bilet 30-dniowy na 1 i 2 strefę (czyli w całej aglomeracji) = 210 zł

    Bilety zawierają w sobie przejazdy: autobusami, tramwajami, metrem, SKM (jest to firma miejska), Kolejami Mazowieckimi (spółka wojewódzka), WKD (spółka gmin, przez które trasa ta przebiega). Zależnie od wersji - w granicach 1 strefy, lub w obu strefach. Bilety kupowane są "w jednym kawałku", kodowane na karcie miejskiej.

    Z "Kartą warszawiaka" (nie chodzi o pochodzenie, a o fakt płacenia podatków lokalnych w Warszawie, czyli m.in. dorzucania się na komunikację) jest nieco taniej:
    bilet 30-dniowy na strefę 1 = 98 zł
    bilet 30-dniowy na strefę 1 i 2 = 196 zł"

    • 20 1

    • Warszawa jest bardzo bogata. Z biletów pochodzi niewielki odsetek szmalu na utrzymanie komunikacji zbiorowej. (1)

      W Trójmieście utrzymanie komunikacji zbiorowej pochodzi minimum w 50 procentach z biletów jeśli nie więcej. Poza tym, nie wszystko jest własnością Urzędu Marszałkowskiego lub ich podwładnych. SKM to własność kogoś w Warszawie... Urząd Marszałkowski musiałby kupić SKM.

      • 1 7

      • No to niech Marszałkowski kupi PKP SKM, a najlepiej niech PKP SKM zostanie zlikwidowana przez rząd i przekazana samorządom

        • 7 0

  • (2)

    Dwie osoby dorosłe, 2x210 PLN=420 PLN!!! Dziękuję, nie skorzystam. Wolę auto i potem się dziwicie, że ludzie mają w nosie komunikację zbiorową, która powinna być BEZPŁATNA, bo się utrzymuje z naszych podatków. Bilet to nic innego jak kolejny podatek - od luksusu podróżowania, zamiast spacerku na piechotę. Spodziewajcie się w niedługim czasie opłat za jazdę rowerem. Takie czasy.

    • 21 6

    • Komunikacja bezpłatna (1)

      to komunikacja opłacana przede wszystkim przez osoby, które z niej nie korzystają i nie będą korzystać.

      • 2 1

      • Ależ będą korzystać i korzystają

        - z o połowę krótszch korków od tych potencjalnie możliwych

        • 3 2

  • Już kasjerka nie wie jaki bilet sprzedać

    A co dopiero jak dojdą kolejne. SKM planuje uruchomić jakieś studia na kierunku taryfa biletowa?

    • 15 0

  • Kolejny przykład IDIOTYZMÓW !!! Mam już dość tych idotów od biletów komunikacji miejskiej !!! (2)

    Bilet na Gdynię i Sopot lub Gdańsk i Sopot !!!! ABSOLUTNY SZCZYT sukinsyństwa !!! MA BYĆ JEDEN BILET NA KOMUNIKACJĘ MIEJSKĄ w CAŁYM obszarze metropolitalnym !!! A jak komuś się nie podoba to powinien resztę życia spędzić za kratkami.

    • 25 2

    • Zobacz ile w samej Gdyni jest spółek od komunikacji miejskiej

      W każdej z nich są ciepłe stołeczki z politycznego nadania. Powinna być jedna spółka na całe Trójmiasto tylko nie ma komu pogonić tych wszystkich darmozjadów

      • 7 0

    • i tak na raty

      będą nam serwować różne bzdety tak jakby nie można zrobić czegoś mądrego raz a porządnie jeden bilet i tylko jeden może uratować sytuacje

      • 2 0

  • Po co mam dokładać więcej do biletu

    Nie rozumiem mam płacić za bilet więcej by móc jechać PKM która jedzie prawie godzinę, gdzie na tej samej trasie SKM jedzie pół godziny.

    • 2 1

  • W d*pie z tym PKM nikt tym nie jeździ

    • 8 5

  • Jeśli mam korzystać z komunikacji publicznej, to powinienem mieć możliwość łatwego (2)

    Zakupu biletu. Nie rozumiem co stoi na przeszkodzie aby w każdym autobusie , tramwaju, trolejbusie czy pociągu zainstalować zwyczajny czytnik kart płatniczych (takich jakie są w każdym sklepie).....Pasażer przykłada kartę do czytnika i dostaje wydruk biletu... Wg życzenia - na określony czas lub trasę lub środek transportu. Proste, OCZYWISTE i logiczne.

    • 13 0

    • Jeden problem (1)

      W takim tramwaju znajduje się 50-70 pasażerów wysiadających np. na Gdańsku Głównym. Jak oni maja się wszyscy naraz dopchać do czytnika przy wysiadaniu?

      • 3 3

      • .

        Jacy wszyscy? Jak spora część osób posiada kartę miejską. Jakoś nie widzę, żeby takie tłumy kupowały bilet u kierowcy/motorniczego.

        • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane