- 1 Poszukiwania 36-latka na Stogach (123 opinie)
- 2 Michał Guć odchodzi z Rady Miasta Gdyni (186 opinii)
- 3 Podpalacz i morderca w rękach policji (90 opinii)
- 4 We wtorek spotkanie na szczycie ws. pyłu (116 opinii)
- 5 Wystawa stała w MIIWŚ czeka na zmiany (76 opinii)
- 6 Ten punkt może uratować twoje wakacje (20 opinii)
Bilet metropolitalny od stycznia obejmie PKM
Od nowego roku linia PKM zostanie włączona w system biletu metropolitalnego. Ceny dotychczasowych biletów pójdą w górę, ale wprowadzone zostaną dla nich nowe tańsze zamienniki. W lipcu planowane są kolejne zmiany.
Czytaj też: Nowy rozkład PKM. Gdynianie wreszcie skorzystają z kolei
Rozmowy o wprowadzeniu go w odświeżonej formie z ujęciem PKM trwały od tygodni. Brały w nich udział odpowiadający za bilet metropolitalny Metropolitalny Związek Komunikacyjny Zatoki Gdańskiej, Szybka Kolej Miejska i tworzące związek miasta. W ostatnich dniach udało się znaleźć rozwiązanie.
Na początek wiadomość dla tych, którzy korzystają z biletów metropolitalnych w dotychczasowej formie.
Ważność istniejących biletów metropolitalnych dobowych, 72-godzinnych oraz 30-dniowych i miesięcznych zostanie rozszerzona także na PKM. To oznacza jednak podwyżki cen.
Bilet 24-godzinny podrożeje o złotówkę, natomiast 72-godzinny o 2 zł. Kupujący miesięczne bilety kolejowo-komunalne dwóch organizatorów komunikacji zapłacą zamiast 186 - 200 zł. W przypadku wszystkich organizatorów podwyżka wyniesie 20 zł (z 220 na 240 zł).
Są alternatywy
Najważniejszą nowością w systemie będzie wprowadzenie biletu tandemowego, skierowanego przede wszystkim do pasażerów PKM. Zacznie obowiązywać 1 lutego i będzie mógł być wykorzystany w dwóch konfiguracjach, na terenie Gdańska i Sopotu albo Sopotu i Gdyni. Kupując go będzie można podróżować w zależności od zapotrzebowania pociągami SKM i PKM oraz komunikacją miejską - w pierwszym wariancie po Gdańsku i Sopocie, a w drugim po Sopocie i Gdyni. Jego koszt to 140 zł, a forma podobna do biletu 30+, który po zmianach także będzie funkcjonował inaczej.
Od 1 stycznia zostanie rozszerzony na wszystkich organizatorów łącznie z PKM i zostanie nazwany biletem łączonym. Będzie kosztował 210 zł, a w jego skład wejdzie bilet kolejowy (116 zł) i bilet komunalny (94 zł). Bilety ulgowe, w związku z różnicami w ulgach będą wystawiane osobno na podróż koleją oraz tramwajami, autobusami i trolejbusami.
Zobacz również: Elektroniczna portmonetka ułatwi poruszanie się po Trójmieście
Biletu łączonego i tandemowego nie da się kupić w internecie. Będą dostępne w punktach stacjonarnych: osobno kolejowy i komunalny.
- Obecnie jest to możliwe w 11 punktach. Ale w najbliższym czasie zakupimy dodatkowe terminale, tak aby wraz z wprowadzeniem biletów tandemowych ich zakup był możliwy także w punktach ZTM Gdańsk - zapewnia w "Gazecie Wyborczej" Marcin Głuszek, dyrektor ds. umów i marketingu SKM.
PKM w systemie dzięki zwrotom z ulg
Biorący udział w tworzeniu nowego systemu nie ukrywają, że najbardziej liczą na popularność biletu łączonego, który w najdroższej wersji jest tańszy od metropolitalnego o 30 zł i ma zapewnić wpływy od państwa z tytuły zwrotu ulg ustawowych.
- Gdy kupujemy bilet metropolitalny obowiązują ulgi handlowe, gdy kupujemy bilet łączony to na część komunalną obowiązują ulgi handlowe, a na część kolejową ustawowe. To jest kluczowe: SKM i PR dostają od państwa zwrot utraconych przychodów za stosowanie ulg ustawowych dzięki czemu mniej dopłacać do biletów muszą samorządy - wyjaśnia w "Gazecie Wyborczej" Hubert Kołodziejski, przewodniczący MZKG.
Urzędnicy zakładają, że w ten sposób uda się uzyskać ok. 1 mln zł. Pozostałe 4 z 5 mln zł. potrzebnych do dalszego funkcjonowania systemu biletu metropolitalnego w nowej formule, pochodzić mają po równo z podwyżki cen oraz dopłat od samorządów.
System w takiej formie przetrwa jedynie pół roku. Przewoźnicy już pracują bowiem nad wypracowaniem rozwiązania docelowego, które według zapewnień władz województwa pomorskiego zacznie obowiązywać 1 lipca, kiedy zasady i taryfa ponownie się zmienią.
Przeczytaj analizę: czy możliwe jest wprowadzenie jednego biletu metropolitalnego
Pierwsze kursy pociągów PKM
Przejazd pociągu estakadą przy lotnisku.
Opinie (242) 3 zablokowane
-
2015-11-14 23:25
DROGO i SKOMPLIKOWANY SYSTEM ZNIECHĘCA
Dla przykładu chcę SKM Gdańsk-Gdynia i ZKM Gdańsk.
Wczesniej wychodziło mniej. Teraz więcej!- 19 1
-
2015-11-15 00:04
(3)
Hm... dlaczego miałbym płacić zamiast dotychczasowych 186 złotych, teraz nagle 200 zł? Nie zamierzam jeździć PKM'ką, ale za to dojeżdżam do pracy korzystając z ZTM + SKM. Dlaczego miałbym dopłacać za coś, z czego i tak korzystać nie będę?! To jakiś absurd. Te ceny i tak są kosmiczne a planuje się kolejne podwyżki. No chyba, że czegoś tu nie zrozumiałem ...
- 24 1
-
2015-11-15 00:46
Kup Tandemowy za 140 na Gdańsk i Sopot (1)
Z artykułu zrozumiałem, że będzie tańszy niż na jedno miasto.
- 3 1
-
2015-11-15 08:54
Ja jezdze z wejherowa skm,w gdansku 5 przystankow tramwajem - rozumiem,ze tandemowy mnie nie obejmie,bo jest na skm ale jedynie w granicach gdanska i sopotu?!
- 4 0
-
2015-11-15 01:24
Dokładnie! Co jak ktoś nie ma nawet zamiaru skorzystać z pkm??
- 4 1
-
2015-11-15 00:21
Jest jedno proste rozwiązanie
PKP SKM powinna zostać zlikwidowana/przejęta przez gminy wchodzące w skład MZKZG.
Wtedy bez problemów uda się zrobić prosty i o połowę tańszy bilet na całe trójmiasto- 14 0
-
2015-11-15 00:25
W Warszawie się da w trójmieście problemem jest PKP SKM (2)
"Bilet 30-dniowy ZTM Warszawa na 1 strefę (czyli de facto w granicach miasta) = 110 zł
Bilet 30-dniowy na 1 i 2 strefę (czyli w całej aglomeracji) = 210 zł
Bilety zawierają w sobie przejazdy: autobusami, tramwajami, metrem, SKM (jest to firma miejska), Kolejami Mazowieckimi (spółka wojewódzka), WKD (spółka gmin, przez które trasa ta przebiega). Zależnie od wersji - w granicach 1 strefy, lub w obu strefach. Bilety kupowane są "w jednym kawałku", kodowane na karcie miejskiej.
Z "Kartą warszawiaka" (nie chodzi o pochodzenie, a o fakt płacenia podatków lokalnych w Warszawie, czyli m.in. dorzucania się na komunikację) jest nieco taniej:
bilet 30-dniowy na strefę 1 = 98 zł
bilet 30-dniowy na strefę 1 i 2 = 196 zł"- 20 1
-
2015-11-15 00:38
Warszawa jest bardzo bogata. Z biletów pochodzi niewielki odsetek szmalu na utrzymanie komunikacji zbiorowej. (1)
W Trójmieście utrzymanie komunikacji zbiorowej pochodzi minimum w 50 procentach z biletów jeśli nie więcej. Poza tym, nie wszystko jest własnością Urzędu Marszałkowskiego lub ich podwładnych. SKM to własność kogoś w Warszawie... Urząd Marszałkowski musiałby kupić SKM.
- 1 7
-
2015-11-15 01:17
No to niech Marszałkowski kupi PKP SKM, a najlepiej niech PKP SKM zostanie zlikwidowana przez rząd i przekazana samorządom
- 7 0
-
2015-11-15 01:05
(2)
Dwie osoby dorosłe, 2x210 PLN=420 PLN!!! Dziękuję, nie skorzystam. Wolę auto i potem się dziwicie, że ludzie mają w nosie komunikację zbiorową, która powinna być BEZPŁATNA, bo się utrzymuje z naszych podatków. Bilet to nic innego jak kolejny podatek - od luksusu podróżowania, zamiast spacerku na piechotę. Spodziewajcie się w niedługim czasie opłat za jazdę rowerem. Takie czasy.
- 21 6
-
2015-11-15 07:36
Komunikacja bezpłatna (1)
to komunikacja opłacana przede wszystkim przez osoby, które z niej nie korzystają i nie będą korzystać.
- 2 1
-
2015-11-15 09:15
Ależ będą korzystać i korzystają
- z o połowę krótszch korków od tych potencjalnie możliwych
- 3 2
-
2015-11-15 01:14
Już kasjerka nie wie jaki bilet sprzedać
A co dopiero jak dojdą kolejne. SKM planuje uruchomić jakieś studia na kierunku taryfa biletowa?
- 15 0
-
2015-11-15 02:00
Kolejny przykład IDIOTYZMÓW !!! Mam już dość tych idotów od biletów komunikacji miejskiej !!! (2)
Bilet na Gdynię i Sopot lub Gdańsk i Sopot !!!! ABSOLUTNY SZCZYT sukinsyństwa !!! MA BYĆ JEDEN BILET NA KOMUNIKACJĘ MIEJSKĄ w CAŁYM obszarze metropolitalnym !!! A jak komuś się nie podoba to powinien resztę życia spędzić za kratkami.
- 25 2
-
2015-11-15 02:13
Zobacz ile w samej Gdyni jest spółek od komunikacji miejskiej
W każdej z nich są ciepłe stołeczki z politycznego nadania. Powinna być jedna spółka na całe Trójmiasto tylko nie ma komu pogonić tych wszystkich darmozjadów
- 7 0
-
2015-11-15 05:25
i tak na raty
będą nam serwować różne bzdety tak jakby nie można zrobić czegoś mądrego raz a porządnie jeden bilet i tylko jeden może uratować sytuacje
- 2 0
-
2015-11-15 02:24
Po co mam dokładać więcej do biletu
Nie rozumiem mam płacić za bilet więcej by móc jechać PKM która jedzie prawie godzinę, gdzie na tej samej trasie SKM jedzie pół godziny.
- 2 1
-
2015-11-15 02:33
W d*pie z tym PKM nikt tym nie jeździ
- 8 5
-
2015-11-15 02:37
Jeśli mam korzystać z komunikacji publicznej, to powinienem mieć możliwość łatwego (2)
Zakupu biletu. Nie rozumiem co stoi na przeszkodzie aby w każdym autobusie , tramwaju, trolejbusie czy pociągu zainstalować zwyczajny czytnik kart płatniczych (takich jakie są w każdym sklepie).....Pasażer przykłada kartę do czytnika i dostaje wydruk biletu... Wg życzenia - na określony czas lub trasę lub środek transportu. Proste, OCZYWISTE i logiczne.
- 13 0
-
2015-11-15 09:17
Jeden problem (1)
W takim tramwaju znajduje się 50-70 pasażerów wysiadających np. na Gdańsku Głównym. Jak oni maja się wszyscy naraz dopchać do czytnika przy wysiadaniu?
- 3 3
-
2015-11-15 13:32
.
Jacy wszyscy? Jak spora część osób posiada kartę miejską. Jakoś nie widzę, żeby takie tłumy kupowały bilet u kierowcy/motorniczego.
- 4 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.