• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Bilety na komunikację miejską będą tańsze? Sprawdziliśmy, czy to możliwe

Szymon Zięba
11 kwietnia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (339)
Bilety na komunikację miejską w Trójmieście podrożały od 3 kwietnia. Bilety na komunikację miejską w Trójmieście podrożały od 3 kwietnia.

Bilety na komunikację miejską mogą być tańsze? Rosnące ceny paliwa i energii, bijąca rekordy inflacja i koszty zatrudnienia - w ten sposób miejscy urzędnicy argumentowali kolejną podwyżkę cen biletów na komunikację miejską. Sprawdziliśmy, co musiałoby się stać, by miasta zdecydowały się na ruch w odwrotnym kierunku. Czy obniżka cen biletów w Trójmieście jest możliwa?



Sprawdź ważność swojej karty miejskiej





Jaki wpływ na ceny biletów ma sytuacja gospodarcza? Wyjaśniamy



Przekonuje cię argumentacja urzędników?

Na wstępie warto uporządkować kilka faktów:

  • Według prognoz Narodowego Banku Polskiego szczyt inflacji już za nami - teraz wskaźnik informujący o tym, jak szybko rosną ceny, ma się sukcesywnie zmniejszać. Część ekonomistów twierdzi, że 2023 rok zakończymy z jednocyfrową inflacją. Część, że będzie ona oscylować w granicach 10 proc. Analitycy jednak zgodnie przyznają, że minęliśmy "inflacyjny szczyt".

    W tym miejscu należy jednak podkreślić, że spadająca inflacja nie oznacza, że spadać będą ceny, a jedynie to, że wolniej będą rosnąć. By doszło do cięć w cenach, musi dojść do deflacji, a ta po 1989 r. w Polsce wystąpiła raz, w latach 2014-2016, a jej przyczyną były spadki cen surowców na światowych rynkach.
  • Ceny paliwa, choć nadal dużo wyższe niż przed wojną na Ukrainie, ustabilizowały się. Koszt baryłki ropy na giełdzie (co ma bezpośrednie przełożenie na ceny na stacjach benzynowych) oscyluje w granicy 80-90 dolarów (w dniu napaści Rosji na Ukrainę baryłka ropy kosztowała 99 USD, a najdroższe notowania sięgały do 130 USD).
  • Również i problemy z energią okazały się dużo mniejsze, niż pierwotnie zakładano, na co wpływ miała ciepła zima, pełne magazyny gazu oraz dostawy węgla do trójmiejskich portów.

Czy spadająca inflacja i koszty ceny energii mogą wywołać "odwrotny" skutek i sprawić, że ceny biletów na komunikację miejską spadną? Zadaliśmy takie same pytania urzędnikom z Gdańska i Gdyni. Odpowiedzi przedstawiamy niżej.



Ile teraz kosztuje paliwo? Bieżące ceny



Gdańsk. Oszczędności miasta zostaną przeznaczone na rozwój komunikacji



Ostatnią podwyżkę cen biletów argumentowano m.in. wzrostem kosztów energii oraz paliwa. Na jakim poziomie kształtują się obecnie wydatki w tym zakresie przy utrzymaniu komunikacji miejskiej?

Paulina Chełmińska, Urząd Miejski w Gdańsku: Wydatki bieżące na rok 2023 zakłada się w wysokości ok. 580 mln zł, z czego około 53 proc. to koszty pracy, energii elektrycznej i paliwa.

Do jakiego poziomu musiałyby - hipotetycznie - spaść ceny paliwa oraz energii, by wchodziła w grę obniżka cen biletów?

Jeśli ceny spadną do takiego poziomu, w którym uda się zaoszczędzić środki, zostaną one przeznaczone na rozwój komunikacji miejskiej i jej jakość, zwiększenie częstotliwości oraz rozwój tras. Jeśli będzie taka możliwość, to uruchomimy również dodatkowe linie, na które w tym momencie środków nie posiadamy.

Jeśli ceny spadną do takiego poziomu, w którym uda się zaoszczędzić środki, zostaną one przeznaczone na rozwój komunikacji miejskiej i jej jakość
Czy w przypadku unormowania sytuacji na rynku, tj. zmniejszenia inflacji (prognozowane osiągnięcie celu to - w zależności od ośrodka badawczego - 2024 lub 2025 r.), ustabilizowania (obniżki) cen paliwa lub energii, istnieje furtka na obniżenie cen biletów?

Inflacja to ogólny poziom wzrostu cen, deflacja natomiast to ogólny poziom spadku cen. Więc jeśli inflacja spada, to znaczy, że doświadczamy jej niższego odczytu, nie zawsze będzie to oznaczało spadek cen. Jeśli wskaźnik inflacji zatrzymuje się, niestety ceny nadal rosną.



Gdynia. Żeby obniżyć ceny biletów, potrzebna jest deflacja



Ostatnią podwyżkę cen biletów argumentowano m.in. wzrostem kosztów energii oraz paliwa. Na jakim poziomie kształtują się obecnie wydatki w tym zakresie przy utrzymaniu komunikacji miejskiej?

Hubert Kołodziejski, dyrektor ZKM w Gdyni: W 2022 r. budżet gdyńskiej komunikacji miejskiej wyniósł 166 mln zł, na 2023 r. zaplanowano 181 mln zł, czyli o 15 mln zł więcej. Ale w tym samym czasie sam tylko wzrost kosztów paliwa i energii elektrycznej dla autobusów, trolejbusów i elektrobusów wyniósł 18,5 mln zł - nastąpił wzrost o 73,5 proc. Dodatkową dotacją nie udało się więc nawet pokryć wzrostu cen paliwa i energii, a przecież wzrosły również płace i ceny innych czynników produkcji.

Nie można było takiego wzrostu pokryć wyłącznie środkami budżetowymi, gdyż tylko w latach 2022 i 2023, w wyniku polityki władz centralnych, budżet Gdyni stracił 211 mln zł.

Do jakiego poziomu musiałyby - hipotetycznie - spaść ceny paliwa oraz energii, by wchodziła w grę obniżka cen biletów?

Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie, gdyż oprócz cen nośników energii wzrosły również płace i inne składniki kosztów, chociażby z powodu kilkunastoprocentowej inflacji. Skoro wzrost cen nośników energii wyniósł 73,5 proc., to teoretycznie można założyć, że spadek tych cen do pierwotnego poziomu i brak inflacji mógłby stanowić przesłankę obniżania cen.

Obniżenie teoretycznie jest możliwe, ale nie w sytuacji dezinflacji, czyli obniżenia tempa wzrostu cen, tylko deflacji, a więc spadku cen.
Należy jednak podkreślić, że decyzje o wysokości cen biletów nie są podejmowane w Gdyni autonomicznie - są wspólne dla całej metropolii.

Czy w przypadku unormowania sytuacji na rynku, tj. zmniejszenia inflacji (prognozowane osiągnięcie celu to - w zależności od ośrodka badawczego - 2024 lub 2025 rok), ustabilizowania (obniżki) cen paliwa lub energii, istnieje furtka na obniżenie cen biletów?

Obniżenie teoretycznie jest możliwe, ale nie w sytuacji dezinflacji, czyli obniżenia tempa wzrostu cen, tylko deflacji, a więc spadku cen.

Trójmiasto: przejazdy dla dzieci i młodzieży nadal bezpłatne



Na koniec warto zaznaczyć, że - mimo wzrostu kosztów obsługi komunikacji miejskiej - zarówno Gdańsk, jak i Gdynia nie mają w planach szukania oszczędności na młodzieży, która obecnie może korzystać z komunikacji miejskiej bezpłatnie.

Aktualne rozkłady na wszystkie rodzaje komunikacji miejskiej

Opinie (339) ponad 10 zablokowanych

  • Glapiński zapowiada koniec inflacji od roku

    • 7 3

  • bilety dla dzieci i młodzieży (3)

    Trochę nie rozumiem bezpłatnych biletów dla dzieci/młodzieży - przecież oni i tak wcześniej mieli ulgę 50% względem normalnego biletu. Jak takie dziecko jeździ do szkoły codziennie to chyba rodzice mogą kupić bilet miesięczny (tym bardziej, że otrzymują +500 m.in. na takie wydatki).
    Oczywiście są rodziny ubogie, gdzie kilkadziesiąt złotych miesięcznie to duży wydatek ale wtedy chyba są odpowiednie fundacje, instytucje typu mops, które mogą pomóc w tym temacie. Można np. też zrobić bezpłatne bilety dla rodzin wielodzietnych czy coś w tym stylu.
    Ale myślę, że zdecydowaną większość młodych pasażerów (a raczej ich rodziców) stać na bilety ztm więc nie rozumiem czemu ja jako 30 latka mam płacić coraz więcej a oni nic.

    • 48 5

    • Instytucje typu mops są też utrzymywane z budżetu miasta

      A więc ta dotacja do biletu nastąpiłaby tylko z innej działki tego samego budżetu!!! To spowodowałoby jeszcze większe koszty administracyjne związane z rozpatrywaniem wniosków o bezpłatny bilet.

      • 1 7

    • (1)

      Ma Pani 30 lat a podstaw ekonomii dalej Pani nie rozumie. 500+ nie bierze się znikąd, tak samo jak inne socjale z MOPSu. Żeby te pieniążki wypłacić wszystkim "potrzebującym" komuś trzeba je zabrać czyt. dowalić kolejne podatki, przez które mniej trafia z wypłaty m.in. do Pani kieszeni.

      • 2 4

      • A cała młodzież szkolna to są osoby potrzebujące?

        • 9 1

  • Komunikacja... (1)

    W 3 City jest takie modne hasło - zostaw samochód i przesiądź się na komunikację miejską. Z tym że jest to tylko i wyłącznie populizm. Ucięte połączenia, przepełnione pojazdy komunikacji miejskiej czy najważniejsze bezsensowne rozkłady jazdy które powodują iż albo wszystko jeździ tzw stadem a później 20 min przerwy. To absurd i anty komunikacja. Nikt nie będzie chciał za takie pieniądze jeździć komunikacją miejską w takich warunkach za takie pieniądze.

    • 46 0

    • Ze wszystkim się zgadzam. Dodałbym jeszcze ogromną stratę czasu w porównaniu jazdy własnym samochodem a komunikacją miejską. W 2 strony na samym dojeździe do pracy można dziennie zaoszczędzić 1-1,5h, a cenowo wychodzi podobnie, więc proponuję podwyższać ceny dalej to nawet pod kątem cenowym zbiorkom nie będzie miał racji bytu.

      • 8 0

  • tej prezydentce nic sie da. dobrze ze wybory niedlugo

    • 17 0

  • Spadek poziomu inflacji nie oznacza obniżenie cen (1)

    Cukier już nie wróci do ceny sprzed dwoch lat ani żadne inne produkty spożywcze i przemysłowe !!! Opowieści glapińskiego o tym że grozi nam deflacja okazały się kłamstwem !!!

    • 11 3

    • on sam jak ten cały rząd PIS okazał się kłamstwem

      jednym gigantycznym oszustwem!

      • 4 1

  • Świetny pomysł na artykuł żeby znowu wzniecić nienawiść do lokalnych władz (1)

    Gratuluję redakcji, mogę podpowiedzieć jeszcze kilka.

    • 1 26

    • ale przeciez trojmiasto pl to lizodup obecnej wladzy w gdańsku XD

      chyba spodziewali się, że wszyscy powiedzą nie noo świetny artykuł , w sumie mają racje to wszystko takie racjonalne jest i super argumenty.

      • 10 0

  • ile kasy idzie na mevo renome jakies sponsoringi itd

    • 15 0

  • Wolę starsze tramwaje i autobusy i dużo niższe bilety

    • 16 0

  • Żeby obniżyć ceny biletów nie potrzebna jest deflacja wystarczy dobre zarządzanie komunikacją miejską. Restrukturyzacja w spółkach miejskich zajmujących się komunikacją w tym połączenie ich w jedną z jednym zarządem, rezygnacja z fali, wprowadzenie ulgowych 50 % biletów dla wszystkich obecnie zwolnionych z opłat za przejazdy.

    • 20 0

  • Bilety za darmo dla emerytów (1)

    • 10 4

    • poczekaj do 70-tki to będziesz miał!

      • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane