- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (338 opinii)
- 2 Dlaczego szpetne kioski nie znikają z ulic? (212 opinii)
- 3 Niepełnosprawny: zostałem na lotnisku (339 opinii)
- 4 50 lat pracuje w jednym zakładzie (271 opinii)
- 5 Coraz więcej psów na plaży. To problem? (914 opinii)
- 6 Gdańsk i andrzejrysuje uczą kultury (181 opinii)
Biopaliwa ze znakiem zapytania
Ale w większości krajów wprowadzanie biopaliw na rynek odbywa się w sposób stopniowy i zrównoważony, tak aby nie zaburzyło to zarówno czułych mechanizmów rynku paliw, jak i nie spowodowało zagrożeń ekologicznych. Uregulowania prawne dotyczące biopaliw nie mogą pozostawać w sprzeczności z regulacjami europejskimi, zwłaszcza już podpisanymi przez stronę polską. Zapisy projektu ustawy o organizacji rynku biopaliw oraz biokomponentów do ich produkcji pozostają w sprzeczności z Układem Europejskim ustanawiającym stowarzyszenie pomiędzy Rzeczpospolitą Polską a Wspólnotę Europejską. Artykuł 8 i 32 układu zabrania tworzenia monopoli państwowych o charakterze handlowym. Proponowane w ustawie "ręczne" sterowanie produkcją biokomponentów dyskryminuje wiele podmiotów gospodarczych.
Zapisy projektu ustawy pozostają także w sprzeczności z innymi aktami prawnymi UE. Regulacje ustawy są niezgodne z dyrektywą 98/70/EC, która zabrania ograniczenia we wprowadzaniu do obrotu paliw spełniających wymogi jakościowe tej dyrektywy. A nakaz stosowania biokomponentów do benzyn i olejów napędowych zabrania wprowadzania spełniających wymogi dyrektywy paliw naftowych nie zawierających biokomponentów.
Koncepcja Unii Europejskiej oparta na dziesięcioletnim doświadczeniu istotnie się różni od proponowanej w projekcie polskiej ustawy.
Po pierwsze - wymóg wprowadzenia komponentów ze źródeł odnawialnych odnosi się do szerszej grupy biokomponentów.
Po drugie - obowiązek stosowania biokomponentów nie jest potraktowany jako obowiązek wprowadzania tych komponentów do benzyn i olejów napędowych.
W Unii Europejskiej obawiano się narzucenia producentom tak jednoznacznych rozwiązań technologicznych. Uznano za niemożliwe i wręcz szkodliwe narzucanie producentom paliw konkretnych sposobów zagospodarowania biokomponentów. Szkodliwość takich rozwiązań wynika z ograniczenia inicjatyw gospodarczych jak również z obaw o zaburzenie funkcjonowania sektorów paliwowego i motoryzacji.
Obawy te nie są bagatelne. Nie dalej jak wczoraj Ford Distribution, jako pierwszy ze sprzedawców samochodów w Polsce, poinformował że nie dopuszcza w swoich pojazdach powszechnego stosowania paliw z biokomponentami.
Projekt polskiej ustawy - zdaniem Centralnego Laboratorium Naftowego - zmierza do powtórzenia negatywnych doświadczeń krajów unii i nie uwzględnia racjonalnych rozwiązań, narzucając polskim producentom paliw obowiązek wprowadzania od 2003 roku 4,5 proc. bioetanolu, a od 2006 roku 5 proc. biokomponentów. Tak duży udział biokomponentów w produckji paliw stałby się eksperymentem na skalę światową.
Sformułowaniami projektu polskiej ustawy o biopaliwach i biokomponentach zdziwieni są też producenci i importerzy paliw, którzy w swym oświadczeniu przesłanym do redakcji "Głosu" piszą:
- W polskim prawie nie było do tej pory takiej ustawy, która byłaby w tak dalekiej sprzeczności z prawem Unii Europejskiej. Zawarte w ustawie skomplikowane rozwiązania są korupcjogenne oraz stwarzają kolejny obszar szarej strefy, ponieważ zwiększa się rola administracji w ręcznym sterowaniu rynkiem. Z analiz prac nad ustawą wynika, że posłowie PSL nie liczą się z przytaczanymi argumentami i wynikającymi z nich następstwami. Nasuwa się wniosek, że chodzi głównie o zapewnienie korzyści finansowych oraz ochronę określonej grupy interesu.
W opinii producentów oraz importerów paliw ustawa o biopaliwach, których stosowania nikt nie zamierza podważać, powinna ulec daleko idącej weryfikacji. Skupienie uwagi na sterowaniu produkcją biokomponentów, z pominięciem skutków dla rynku paliw i motoryzacji może spowodować poważne zagrożenia dla całej gospodarki.
Opinie (82)
-
2002-11-29 15:42
powiedz marto misiowi
jak w myślach chłoszczesz galluxa to co do niego mówisz??
galluxie ty obleśny staruchu marty ci się zachciało??
teraz pani marta będzie musiała ciebie ukarać??
i jeden wpisik??
jak ja kocham takie kobiety och:)
zaczynam o tobie marzyć:))- 0 0
-
2002-11-29 16:17
:)) powtarzam, nie zadawalaj sie byle jakim lekarzem, zasługujesz na najlepszych :))
trzym sie chłopczyno i wiecej ruchu na powietrzu, a mniej brzydkich filmów- 0 0
-
2002-11-29 16:59
marto
rozczarowujesz misia
czy nagi instykt to zły film??
ty psotnico :))- 0 0
-
2002-11-29 17:19
marta - ostatni post bo to jeszcze piątek
nie napisałaś nic o moich dzieciach
zaniedbanie?
Jeżeli po 10 latach jakiś mężczyzna będzie cię nadal uważał za jedyną godną zainteresowania kobietę to możemy wrócić do tematu
A na razie pozostają ci samotne wieczorki
:]- 0 0
-
2002-11-29 17:42
I PIĘKNY SREBRNY ZASILANY NA 220 VOLT WIBRATOR
MIŁEGO WEEKENDU MARTO:))
NIE PRZESADZAJ Z TYMI DOŚWIADCZENIAMI
WRÓĆ W PONIEDZIAŁEK ŚWIEŻA
BEZ BIOGAZÓW W JELITACH BO CIUT WANIAJET Z BUZI- 0 0
-
2002-11-29 22:13
Marta niby wykształcona ale chamka!^n( silnia do potęgi n)
- 0 0
-
2002-11-30 06:12
mylisz się durna pało
nawet nie jest wyedukowana tylko
WYSZCZEKANA JAK PIES DUPĄ:)- 0 0
-
2002-12-01 13:40
do mamy, marty i pozotalych internetowych prostaczkow
to jest forum dyskusyjne dot. artykulu, a nie prywatne pogawedki
dla takich durnych pogawedek stworzono kiedy irc i serdecznie Was tam zapraszam- 0 0
-
2003-01-04 21:46
Skad te bzdury?
Od 1979 w USA sprzedawana jest benzyna z zawartoscia 8-10% biopaliw (a konkretnie etanolu).
Wszystkie Fordy w USA, bez zadnych przerobek jezdza na paliwach z 10% wsadem etanolu (czytaj biopaliw). To samo dotyczy General Motors (wlasciciela Opla).
Ford produkuje samochody (w duzych ilosciach) z silnikami przystosowanymi do jezdzenia na 85% wsadzie biopaliw (tzw. E85). Pierszy Ford-T jezdzil na 100% etanolu.
A tu kwiatek: Ford Polska i Opel Polska pyskuja, jaby nic nie wiedzieli o tym co ich zwierzchnicy sprzedaja gdzie indziej na swiecie. Czyzby Ford i Opel sprzedawal w Polsce tylko buble?
I na zakonczenie pierwszy silnik diesla byl napedzany olejem z orzechow ziemnych i nic mu to nie szkodzilo.- 0 0
-
2003-01-09 15:04
W miejsce opinii nt. ustawy o biopaliwach wystarczy przytoczyć apel prezesa kółek rolniczych A.Serafina do prezydenta RP, którego ideę można wyrazić nast. "Nie są ważne silniki samochodów, ważny jest interes rolników". Jeśli tak to może 50% dodatku biopaliw albo zamiast części pensji talony do sklepu monopolowego. Najważniesze, żeby wzszystkich wziąć krótko za mordę, jak w latach 50, a gospodarka zaraz ruszy z kopyta.
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.