• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Biopaliwa ze znakiem zapytania

Jacek Mach
29 listopada 2002 (artykuł sprzed 21 lat) 
Biokomponenty do paliw są ostatnio najbardziej modnym tematem dyskusji w kręgach gospodarczych i politycznych, wśród pracowników nauki i prawników. Idea promująca wprowadzenie biokomponentów do paliw jest zgodna z ogólnoświatowymi, w tym europejskimi, trendami. Aspekty ekonomiczne i społeczne, zwłaszcza w sferze rolnictwa, powodują, że większość rozwiniętych krajów od kilku lat wprowadza biopaliwa na rynek paliw silnikowych.

Ale w większości krajów wprowadzanie biopaliw na rynek odbywa się w sposób stopniowy i zrównoważony, tak aby nie zaburzyło to zarówno czułych mechanizmów rynku paliw, jak i nie spowodowało zagrożeń ekologicznych. Uregulowania prawne dotyczące biopaliw nie mogą pozostawać w sprzeczności z regulacjami europejskimi, zwłaszcza już podpisanymi przez stronę polską. Zapisy projektu ustawy o organizacji rynku biopaliw oraz biokomponentów do ich produkcji pozostają w sprzeczności z Układem Europejskim ustanawiającym stowarzyszenie pomiędzy Rzeczpospolitą Polską a Wspólnotę Europejską. Artykuł 8 i 32 układu zabrania tworzenia monopoli państwowych o charakterze handlowym. Proponowane w ustawie "ręczne" sterowanie produkcją biokomponentów dyskryminuje wiele podmiotów gospodarczych.

Zapisy projektu ustawy pozostają także w sprzeczności z innymi aktami prawnymi UE. Regulacje ustawy są niezgodne z dyrektywą 98/70/EC, która zabrania ograniczenia we wprowadzaniu do obrotu paliw spełniających wymogi jakościowe tej dyrektywy. A nakaz stosowania biokomponentów do benzyn i olejów napędowych zabrania wprowadzania spełniających wymogi dyrektywy paliw naftowych nie zawierających biokomponentów.

Koncepcja Unii Europejskiej oparta na dziesięcioletnim doświadczeniu istotnie się różni od proponowanej w projekcie polskiej ustawy.

Po pierwsze - wymóg wprowadzenia komponentów ze źródeł odnawialnych odnosi się do szerszej grupy biokomponentów.

Po drugie - obowiązek stosowania biokomponentów nie jest potraktowany jako obowiązek wprowadzania tych komponentów do benzyn i olejów napędowych.

W Unii Europejskiej obawiano się narzucenia producentom tak jednoznacznych rozwiązań technologicznych. Uznano za niemożliwe i wręcz szkodliwe narzucanie producentom paliw konkretnych sposobów zagospodarowania biokomponentów. Szkodliwość takich rozwiązań wynika z ograniczenia inicjatyw gospodarczych jak również z obaw o zaburzenie funkcjonowania sektorów paliwowego i motoryzacji.

Obawy te nie są bagatelne. Nie dalej jak wczoraj Ford Distribution, jako pierwszy ze sprzedawców samochodów w Polsce, poinformował że nie dopuszcza w swoich pojazdach powszechnego stosowania paliw z biokomponentami.

Projekt polskiej ustawy - zdaniem Centralnego Laboratorium Naftowego - zmierza do powtórzenia negatywnych doświadczeń krajów unii i nie uwzględnia racjonalnych rozwiązań, narzucając polskim producentom paliw obowiązek wprowadzania od 2003 roku 4,5 proc. bioetanolu, a od 2006 roku 5 proc. biokomponentów. Tak duży udział biokomponentów w produckji paliw stałby się eksperymentem na skalę światową.

Sformułowaniami projektu polskiej ustawy o biopaliwach i biokomponentach zdziwieni są też producenci i importerzy paliw, którzy w swym oświadczeniu przesłanym do redakcji "Głosu" piszą:

- W polskim prawie nie było do tej pory takiej ustawy, która byłaby w tak dalekiej sprzeczności z prawem Unii Europejskiej. Zawarte w ustawie skomplikowane rozwiązania są korupcjogenne oraz stwarzają kolejny obszar szarej strefy, ponieważ zwiększa się rola administracji w ręcznym sterowaniu rynkiem. Z analiz prac nad ustawą wynika, że posłowie PSL nie liczą się z przytaczanymi argumentami i wynikającymi z nich następstwami. Nasuwa się wniosek, że chodzi głównie o zapewnienie korzyści finansowych oraz ochronę określonej grupy interesu.

W opinii producentów oraz importerów paliw ustawa o biopaliwach, których stosowania nikt nie zamierza podważać, powinna ulec daleko idącej weryfikacji. Skupienie uwagi na sterowaniu produkcją biokomponentów, z pominięciem skutków dla rynku paliw i motoryzacji może spowodować poważne zagrożenia dla całej gospodarki.
Głos WybrzeżaJacek Mach

Opinie (82)

  • powiedz marto misiowi
    jak w myślach chłoszczesz galluxa to co do niego mówisz??
    galluxie ty obleśny staruchu marty ci się zachciało??
    teraz pani marta będzie musiała ciebie ukarać??
    i jeden wpisik??
    jak ja kocham takie kobiety och:)
    zaczynam o tobie marzyć:))

    • 0 0

  • :)) powtarzam, nie zadawalaj sie byle jakim lekarzem, zasługujesz na najlepszych :))
    trzym sie chłopczyno i wiecej ruchu na powietrzu, a mniej brzydkich filmów

    • 0 0

  • marto
    rozczarowujesz misia
    czy nagi instykt to zły film??
    ty psotnico :))

    • 0 0

  • marta - ostatni post bo to jeszcze piątek

    nie napisałaś nic o moich dzieciach
    zaniedbanie?
    Jeżeli po 10 latach jakiś mężczyzna będzie cię nadal uważał za jedyną godną zainteresowania kobietę to możemy wrócić do tematu
    A na razie pozostają ci samotne wieczorki
    :]

    • 0 0

  • I PIĘKNY SREBRNY ZASILANY NA 220 VOLT WIBRATOR
    MIŁEGO WEEKENDU MARTO:))
    NIE PRZESADZAJ Z TYMI DOŚWIADCZENIAMI
    WRÓĆ W PONIEDZIAŁEK ŚWIEŻA
    BEZ BIOGAZÓW W JELITACH BO CIUT WANIAJET Z BUZI

    • 0 0

  • Marta niby wykształcona ale chamka!^n( silnia do potęgi n)

    • 0 0

  • mylisz się durna pało
    nawet nie jest wyedukowana tylko
    WYSZCZEKANA JAK PIES DUPĄ:)

    • 0 0

  • do mamy, marty i pozotalych internetowych prostaczkow

    to jest forum dyskusyjne dot. artykulu, a nie prywatne pogawedki

    dla takich durnych pogawedek stworzono kiedy irc i serdecznie Was tam zapraszam

    • 0 0

  • Skad te bzdury?

    Od 1979 w USA sprzedawana jest benzyna z zawartoscia 8-10% biopaliw (a konkretnie etanolu).
    Wszystkie Fordy w USA, bez zadnych przerobek jezdza na paliwach z 10% wsadem etanolu (czytaj biopaliw). To samo dotyczy General Motors (wlasciciela Opla).
    Ford produkuje samochody (w duzych ilosciach) z silnikami przystosowanymi do jezdzenia na 85% wsadzie biopaliw (tzw. E85). Pierszy Ford-T jezdzil na 100% etanolu.
    A tu kwiatek: Ford Polska i Opel Polska pyskuja, jaby nic nie wiedzieli o tym co ich zwierzchnicy sprzedaja gdzie indziej na swiecie. Czyzby Ford i Opel sprzedawal w Polsce tylko buble?
    I na zakonczenie pierwszy silnik diesla byl napedzany olejem z orzechow ziemnych i nic mu to nie szkodzilo.

    • 0 0

  • W miejsce opinii nt. ustawy o biopaliwach wystarczy przytoczyć apel prezesa kółek rolniczych A.Serafina do prezydenta RP, którego ideę można wyrazić nast. "Nie są ważne silniki samochodów, ważny jest interes rolników". Jeśli tak to może 50% dodatku biopaliw albo zamiast części pensji talony do sklepu monopolowego. Najważniesze, żeby wzszystkich wziąć krótko za mordę, jak w latach 50, a gospodarka zaraz ruszy z kopyta.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane