• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Błąd projektowy powodem odkształcenia torów tramwajowych

Maciej Naskręt
8 czerwca 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 

Od kilku dni tramwaje zwalniają na ul. Siennickiej w Gdańsku do 5 km/h. Powód? Na skutek wysokich temperatur odkształciły się ułożone w zeszłym roku tory. Wygląda to na błąd projektowy.



Jak często korzystasz z komunikacji miejskiej?

Od roku w ciągu ul. Lenartowicza zobacz na mapie Gdańskaul. Siennickiej zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku trwa przebudowa linii tramwajowej. Prace toczą się na odcinku między ul. Elbląską a ul. Wosia Budzysza. W sumie wymienianych jest ok. 2,5 km toru. Do grudnia 2014 r. udało się wymienić lwią część torowiska, dzięki czemu tramwaje wróciły na trasę z centrum do pętli Przeróbka.

Przez pół roku wydawało się, że torowisko zostało ułożone wzorowo, ale po ostatnich gorących dniach tory zaczęły się wyginać. Usterka pojawiła się za przystankiem Głęboka w kierunku centrum, w miejscu, gdzie kończy się wspólny pas dla tramwajów i autobusów. Po wygięciu się szyn tramwaje muszą zwalniać do 5 km/h.

Z naszych ustaleń wynika, że to efekt niezastosowania dylatacji między torowiskiem z tłuczniem a torowiskiem osadzonym w betonie. Co gorsza, podobne odkształcenie jest widoczne także na torze w kierunku Przeróbki.

Przypomnijmy, że inwestorem remontu torowiska są Gdańskie Inwestycje Komunalne. Wykonawcą natomiast jest firma Budimex, która dostanie za swoją pracę 65,606 mln zł. Prace mają zakończyć się we wrześniu tego roku. Zaawansowanie prac obecnie to ponad 70 proc.

W nocy z poniedziałku na wtorek zostanie wykonana naprawa doraźna odkształconych torów.

- Pozwoli ona na kontynuowanie komunikacji tramwajowej w tym rejonie. Nadal jest to plac budowy i prace nie zostały tam odebrane. Termin i sposób naprawy docelowej torów jest obecnie konsultowany - mówi Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik spółki GIK.



Nowa organizacja ruchu w ciągu ul. Siennickiej. Nowa organizacja ruchu w ciągu ul. Siennickiej.
Modernizowana 2,5-kilometrowa linia tramwajowa wraz z pętlą na Przeróbce to przedsięwzięcie prowadzone w ramach Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej w Gdańsku etap III c.

Inwestycja zapewnić ma nie tylko komfort podróży pasażerom komunikacji miejskiej, ale też... ciszę mieszkańcom, którzy dotychczas uskarżali się na hałas tramwajów. W tym celu na łukach torów mają pojawić się urządzenia do smarowania szyn. Na remontowanym odcinku wykonano zmianę konstrukcji przystanków. Wśród nich jest (jeden z pierwszych tego typu w Gdańsku) przystanek autobusowo-tramwajowy, z możliwością wjazdu autobusów na torowisko tramwajowe. Taki przystanek powstał przy ul. Głębokiej, w miejscu dotychczasowego przystanku, który został poszerzony.

Zmiany w ruchu na Długich Ogrodach

W związku z rozpoczęciem prac przy prawej jezdni ulicy Siennickiej od 10 czerwca od godziny 11 nastąpi zmiana w organizacji ruchu na odcinku od ul. Elbląskiej do ul. Stary Dwór. Kierowcy będą poruszać się lewą jezdnią w kierunku do Elbląskiej - objazdy poprowadzone zostaną ulicami: Głęboką i Wiesława - w załączeniu schemat organizacji ruchu. Utrudnienia potrwają do końca lipca.

Miejsca

Opinie (242) 7 zablokowanych

  • Masakra!

    • 2 0

  • Szybciej wysiąść z tramwaju

    i iść pieszo 6 km/godz.

    • 1 0

  • .. tak to jest gdy projektanci sa po studiach w QAteneum, gdzie zamiast konstrukcji

    maja wyklady z religii!!! najwazniejsze ze sa to wybrancy wladzy!!

    • 1 0

  • Wczoraj w nocy chyba było pospolite ruszenie bo widziałem ze naprawiali :D

    • 0 1

  • Standard

    Tak samo było na chełmie

    • 1 0

  • !!!

    to nie jest błąd projektowy tylko śpiący policjant dla tramwajów.

    • 3 0

  • Dobrze, że przed odbiorem wyszło.

    Choć tyle. A nie potem przepychanki gwarancyjne z wykonawcą.

    • 2 0

  • Ile bzur pseudoznaców zachowania szyn w wysokich temperaturach,,,,,

    Wykonawca nie zostawił dylatacji ale nie pomiedzy szyną a podkładem , tylko pomiędzy szynami w jednym toku ( znawcy wiedza o co chodzi) lub za małą ... Dla laików jest to szpara w szynach która niweluje rozszerzalność materiału , zimą jest wieksza bo stal sie kurczy a latem mniejsza bo sie rozszerza i wykonawca zostawil za malo miejsca na rozszerzenie i napór dwuch szyn na siebie wygiął torowisko.

    • 5 0

  • Układanie torów (1)

    Proszę zatrudniać fachowców od dróg żelaznych. Przepisy d1
    i d22 regulują wszystkie techniczne sprawy. Najbezpieczniej to
    układamy tory w temperaturze neutralnej, dokonujemy rozprężania toków szynowych . Pamiętajmy , że bezpieczniejsze
    są pęknięcia szyn zimą niż wyboczenia szyn latem. I jeszcze jedna uwaga naprężenia w obu tokach szynowych muszą byc jednakowe. Jeśli ten warunek nie będzie spełniony - to zobaczycie zjawisko wyboczen toru w średnich temperaturach.
    zalecam konsultacje z profesorem w.K. Na politechnice gdańskiej

    • 3 0

    • Na politechnice gdańskiej?

      Panie Inżynierze, piszemy - Na Politechnice Gdańskiej...

      • 0 0

  • Te barany do szkoły nie chodziły i nie wiedzą, że pod wpływem temperatury żelazo się kurczy albo rozszerza?! Uczą tego w podstawówkach!!!

    • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane