• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Błąd projektowy powodem odkształcenia torów tramwajowych

Maciej Naskręt
8 czerwca 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 

Od kilku dni tramwaje zwalniają na ul. Siennickiej w Gdańsku do 5 km/h. Powód? Na skutek wysokich temperatur odkształciły się ułożone w zeszłym roku tory. Wygląda to na błąd projektowy.



Jak często korzystasz z komunikacji miejskiej?

Od roku w ciągu ul. Lenartowicza zobacz na mapie Gdańskaul. Siennickiej zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku trwa przebudowa linii tramwajowej. Prace toczą się na odcinku między ul. Elbląską a ul. Wosia Budzysza. W sumie wymienianych jest ok. 2,5 km toru. Do grudnia 2014 r. udało się wymienić lwią część torowiska, dzięki czemu tramwaje wróciły na trasę z centrum do pętli Przeróbka.

Przez pół roku wydawało się, że torowisko zostało ułożone wzorowo, ale po ostatnich gorących dniach tory zaczęły się wyginać. Usterka pojawiła się za przystankiem Głęboka w kierunku centrum, w miejscu, gdzie kończy się wspólny pas dla tramwajów i autobusów. Po wygięciu się szyn tramwaje muszą zwalniać do 5 km/h.

Z naszych ustaleń wynika, że to efekt niezastosowania dylatacji między torowiskiem z tłuczniem a torowiskiem osadzonym w betonie. Co gorsza, podobne odkształcenie jest widoczne także na torze w kierunku Przeróbki.

Przypomnijmy, że inwestorem remontu torowiska są Gdańskie Inwestycje Komunalne. Wykonawcą natomiast jest firma Budimex, która dostanie za swoją pracę 65,606 mln zł. Prace mają zakończyć się we wrześniu tego roku. Zaawansowanie prac obecnie to ponad 70 proc.

W nocy z poniedziałku na wtorek zostanie wykonana naprawa doraźna odkształconych torów.

- Pozwoli ona na kontynuowanie komunikacji tramwajowej w tym rejonie. Nadal jest to plac budowy i prace nie zostały tam odebrane. Termin i sposób naprawy docelowej torów jest obecnie konsultowany - mówi Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik spółki GIK.



Nowa organizacja ruchu w ciągu ul. Siennickiej. Nowa organizacja ruchu w ciągu ul. Siennickiej.
Modernizowana 2,5-kilometrowa linia tramwajowa wraz z pętlą na Przeróbce to przedsięwzięcie prowadzone w ramach Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej w Gdańsku etap III c.

Inwestycja zapewnić ma nie tylko komfort podróży pasażerom komunikacji miejskiej, ale też... ciszę mieszkańcom, którzy dotychczas uskarżali się na hałas tramwajów. W tym celu na łukach torów mają pojawić się urządzenia do smarowania szyn. Na remontowanym odcinku wykonano zmianę konstrukcji przystanków. Wśród nich jest (jeden z pierwszych tego typu w Gdańsku) przystanek autobusowo-tramwajowy, z możliwością wjazdu autobusów na torowisko tramwajowe. Taki przystanek powstał przy ul. Głębokiej, w miejscu dotychczasowego przystanku, który został poszerzony.

Zmiany w ruchu na Długich Ogrodach

W związku z rozpoczęciem prac przy prawej jezdni ulicy Siennickiej od 10 czerwca od godziny 11 nastąpi zmiana w organizacji ruchu na odcinku od ul. Elbląskiej do ul. Stary Dwór. Kierowcy będą poruszać się lewą jezdnią w kierunku do Elbląskiej - objazdy poprowadzone zostaną ulicami: Głęboką i Wiesława - w załączeniu schemat organizacji ruchu. Utrudnienia potrwają do końca lipca.

Miejsca

Opinie (242) 7 zablokowanych

  • Panie Macieju, a czy przed opublikowaniem artykułu pokusił się Pan o to aby zajrzeć do projektu?

    Bo ja trochę poszperałam, znalazłam ten projekt, i moim zdaniem nie ma Pan racji pisząc o błędzie projektowym... Wygląda to raczej na błąd Wykonawcy. Radzę to dokładnie sprawdzić i ewentualnie poprawić, bo jeszcze Pan będzie miał nieprzyjemności przez pisanie nieprawdy i oczernianie innych. Pozdrawiam

    • 3 0

  • W Szczecinie odkształcają się do góry może to tak musi być.

    Polska to dziki kraj tu panują inne zasady a zwłaszcza w miastach upartyjnionych to rządzą kolesie i inwestycje są w opłakanym stanie ale Są i to jest najważniejsze .
    My z małych prowincji marzymy o takich krzywych torach.

    • 1 0

  • Tory na Gen Hallera we Wrzeszczu

    Baaardzo dawno temu (lat chyba kilkanaście) jakaś firma (nie pamiętam jaka) kładła odcinek torów od (bodajże) zajezdni autobusowej do skrzyżowania z Mickiewicza. Tak dobrze ułożonych torów nie widziałam nigdy!!! Jeździło się po tym równiutko i cichutko - jak po stole. Potrafiłam stać za motorniczym i przyglądać się - żadnej krzywizny. A teraz co przetarg, to nastajaszczija fuszerka. PRZECIA IDĄ FUNDUSZE UNIJNE... ŻAL D... ŚCISKA na ten polski naród...

    • 3 2

  • NIe błąd projektowy a błąd wykonawczy

    To nie błąd projektowy a wykonawczy przyczyną tego wyboczenia. To jest tor bezstykowy (ciągła szyna spawana) i podlega identycznym prawom jak tor kolejowy bezstykowy, czyli powinien być montowany w temperaturach +15 do +30 stopni w szynie (nie mylić z temp otoczenia). Szyny zespawane i zapięte zimą przy temp bliskich 0 st. C latem się nagrzeją się do 60 stopni i więcej gdzieś dadzą upust naprężeniom od rozszerzalności termicznej.. Taki tor zmontowany zimą czy latem w wysokich temperaturach powinien przejść regulacje naprężeń do temperatur (+15 do +30 st). Na wielu odcinkach, gdzie tor zalany jest nawierzchnia asfaltową - regulacji naprężeń przeprowadzić się nie da. W tramwajach nikt nie dba o to bo nie mają pojęcia o torze bezsytkowym, nie nadzorują montażu i stąd to wyboczenie.

    • 4 0

  • wygły sie :) bo teraz w kazdej firmie zamiast fachowcow sa rzecznicy prasowi

    • 2 1

  • Parodia

    Masakra ... To juz chinskie nawet tory kładą ? Czy ludzie do pracy z łapanki ? Gdzie inspektor ? Gdzie odbiór prac ? Gdzie normy ? Oczywiscie nikt nie sprawdza ... Tylko do prokuratora i za kraty ... Oczywiscie polska ... Wszyscy się na chapia , a my stracimy i zapłacimy ... MASAKRA

    • 1 1

  • Tory

    Wykonawcę zwolnić i dać odprawę ,można POwołać się decyzję pani premier,i obowiązujące przepisy.Równość

    • 0 0

  • Tory

    Czy coś w Polsce po 1990r zrobiono dobrze? Ktoś został ukarany za fuszerkę?

    • 1 0

  • Nigdy nie korzystam z komunikacji publicznej !!! ale moje podatki solidnie ją dotują !!!

    Nigdy nie korzystam z komunikacji publicznej !!! mimo to muszę na nią łożyć z moich podatków, bo jest solidnie dotowana z kasy państwowej i tylko dla tego nie bankrutuje ,do tego autobusy stojące w korkach mocno niszczą drogi w miastach, bo są przepełnione i tworzą koleiny w rozgrzanym słońcem asfalcie, do tego same tworzą korki ,jak dla mnie komunikacja publiczna może nie istnieć !!! w miastach sprawdzają się wyłącznie rowery ,motorowery ,motocykle , i małe samochody.

    • 0 1

  • Ale się wygły :)

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane