• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Bliźniacze logo Pomorza

Katarzyna Włodkowska
12 lipca 2007 (artykuł sprzed 17 lat) 
Ludzik reklamujący ogólnopolską firmę doradczą... Ludzik reklamujący ogólnopolską firmę doradczą...
... jest łudząco podobny do niedawnego zwycięzcy na logo województwa pomorskiego. ... jest łudząco podobny do niedawnego zwycięzcy na logo województwa pomorskiego.
Miało być nowoczesne i stylowe. Tymczasem logo Pomorza bardzo przypomina już istniejące, które należy do ogólnopolskiej firmy doradczej

- Jestem zdumiony - mówi Jan Kozłowski, marszałek województwa pomorskiego. - Zwycięski projekt konsultowaliśmy z profesorami Akademii Sztuk Pięknych.

Pomorze ma nowe logo od dwóch tygodni. Zostało wybrane spośród 243 projektów. To "ludzik" stworzony z trzech elementów: słońca, błękitnej fali i czerwonej strzałki. Trafi na foldery reklamowe, kubki, długopisy, mapy, plakaty czy turystyczne tablice informacyjne. Ma promować województwo w kraju i zagranicą.

Autorem jest Wojciech Janicki, wykładowca w Pracowni Projektowania Znaku i Typografii poznańskiej Akademii Sztuk Pięknych. Za wygraną dostał cztery tysiące złotych. Tymczasem logo firmy "emFinanse Doradcy Finansowi", które ma oddziały m.in. w Gdyni i Łodzi, składa się z dwóch podobnych do pomorskiego "ludzików". Projekt powstał dwa lata temu w gdyńskiej pracowni "Czarny Tulipan".

- To prawda, są podobne - przyznaje Wojciech Janicki. - Zapewniam jednak, że nigdy wcześniej nie widziałem tej pracy na oczy. Motyw ludzika jest wykorzystywany w wielu projektach, stąd podobieństwo.

Joanna Berlińska, rzecznik prasowy emFinanse: - Jesteśmy zaskoczeni. Musimy przemyśleć sprawę. Urząd Marszałkowski nie jest naszą konkurencją, zatem walka przed sądem o prawa autorskie, których jesteśmy właścicielem, nie ma chyba sensu. To raczej urząd powinien się zastanowić, czy chce mieć logo podobne do komercyjnej firmy działającej na terenie całego kraju. W końcu zorganizowali konkurs, by stworzyć unikatowy wizerunek.

Marszałek Jan Kozłowski się tym nie martwi: - Jeśli nikt nie zakwestionuje autentyczności, logotyp pozostanie. Wybraliśmy projekt, który był najbardziej oryginalny. W większości wykorzystywano te same motywy: żaglówki, morze, mewy, kontury województwa. Ten się wyróżniał. Gdybym miał decydować jeszcze raz, wybrałbym "ludzika".
Gazeta WyborczaKatarzyna Włodkowska

Opinie (67) 7 zablokowanych

  • Czegoś tu nie rozumiem...

    ...W większości wykorzystywano te same motywy: żaglówki, morze, mewy, kontury województwa...
    A czy nikomu nie przyszło do głowy, że skoro w większości projektów wykorzystywano takie, a nie inne motywy to WIEKOSZCI Pomorze z tymi akcentami kojarzy!
    Chyba cel był taki, aby znak był kojarzony z Pomorzem, czyż nie?
    Jeżeli szukali projektu różnego od innych, to szkoda że nikt nie wysłał wizerunku kupy, takiego motywu na 100 % nikt inny by nie zastosował - 4 000 zł gwarantowane.

    • 0 0

  • zenujaco glupi Marszalek Kozlowski!

    dla niego identyfikacja wojewodztwa to jakis "ludzik", a wybor logo opieral sie na zestawieniu ze soba wszystkich zgloszen, polaczeniu w pary lub grupy i wybraniu samotnego "Piotrusia Pana", ktory nie ma pary.

    z taka logika i profesjonalizmem w przeprowadzaniu konkursow wygralaby tez psia kupa na trawniku, jesli ktos by taka wyslal - nawet bardziej oryginalna, niz "ludzik", bo nie dosc, ze nie mialaby pary w pracach konkursowych, to nawet i pewnie na calym rynku tez nie!

    i takie konkursy/uzasadnienia firmuje ASP. juz wiemy, czemu poziom projektowania w Polsce lezy i reszta to byly zagloweczki (chociaz swoja droga zagloweczka zagloweczce nie rowna, ale oczywiscie Marszalek i tak pewnie tego nie dostrzegl)... zenujace.

    • 0 0

  • AJAK

    piona! widze, ze pomyslelismy o tym samym i nawet prawie w tym samym momencie :)

    • 0 0

  • żadne, nawet najlepsze logo nie zmieni faktu, że w ilości koszy na śmieci gdańsk jest na ostatnim miejscu w pomorskiem

    • 0 0

  • ciekawe jak konsultowaliscie bo ze mna sie nie skontaktowaliscie

    Jestem zdumiony - mówi Jan Kozłowski, marszałek województwa pomorskiego. - Zwycięski projekt konsultowaliśmy z profesorami Akademii Sztuk Pięknych.

    a badz teraz zdumiony. czasem glupota jest zdumieniem..

    przypominam

    moje hasło

    DOBRE BOMORSKIE :)
    i takie dwie postacie albo nawet trzy ... jeden ludzik to wcale nie zachęca do powiekszania kontaktów. Ktos kto rysował jednak nie pomysłał.

    o O o o O
    o O o O
    O O o o O
    ) ' ( | /
    / ) )c=/ ) ) DOBRE BOMORSKIE :)
    ) ' (/ /
    / )/ ) ) ZAINWESTUJESZ i ZROZUMIESZ

    Autor: ;-) ta opinia nie powinna się tu pojawiać - zgłoś do moderacji

    • 0 0

  • lodzik był fałszywy

    A co Wy na to?
    "Pomorskie Dobre jak biust w Odrze"
    i taki cytat: jakby plagiat?
    porównajcie z logo emFinanse ...
    Autor: rieth rieth@interia.pl

    • 0 0

  • od AJAK do "bratniej duszy"

    Nie dość, że te same myśli to i skojarzenia (no przyznaje Ci wyższośc Twoja kupa jest na trawie hihihhihi), może przy nastepnych projektach wezmą nas do jury heheheh...
    Pozdrawiam

    • 0 0

  • plagiat

    do sądu niech się wytłumaczą ze skopiowania zastrzeżonego znaku firmowego

    • 0 0

  • Wpadka.pl

    Medialna zadyma woków logo -zresztądość dyskusyjnego.

    Na logo jest chyba "nawiedzony św. finansista" z tego wynika.

    Czy pokropek logo był już?

    • 0 0

  • Nie zmieniłem zdania co do wypowiedzi w tej spr. w dn.2007-06-28 20:35

    Do mojej wypowiedzi" Gdzie ta "Radość, energia i rozwój""(z popszedniego artykułu w tej spr.)mogę jeszcze tylko dodać, że wstyd mi gdy słyszę wypowiedz "naszego"marszałkuncia, który nie tylko jest ignorantem, ale jeszcze do tego promuje plagiaty. Jest to klasyczny przypadek naruszenia prawa autorskiego, polegający na przywłaszczeniu sobie fragmentu cudzego utworu plastycznego. I to nie budzi moich wątpliwości, że LOGO jest w 90% takie same.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane