- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (456 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (43 opinie)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (192 opinie)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (280 opinii)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (166 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (66 opinii)
Branża chce kolejnych 3 lat na dostosowanie reklam do uchwały krajobrazowej
Branża reklamowa ponownie próbuje wpłynąć na uchwałę krajobrazową w Gdańsku. Do Rady Miasta Gdańska wpłynął właśnie projekt uchwały, która ma przedłużyć termin wejścia w życie w pełnym zakresie nowych regulacji z kwietnia 2020 roku do kwietnia 2023. Wnioskodawcy przekonują, że zwlekali z działaniami kilkanaście miesięcy, czekając na wyroki sądu, które na ich wniosek rozpatrywały legalność uchwały.
Dotychczas sądy rozpatrywały już 12 razy sprawy związane z uchyleniem jej zapisów (wszystkie na korzyść miasta - uchwała nie musiała być zmieniona).
Dokument podważał także bezskutecznie wojewoda pomorski - Dariusz Drelich.
60 zamiast 24 miesięcy na dostosowanie reklam
Najnowszy pomysł branży reklamowej zakłada wprowadzenie zmian w oparciu o obywatelską inicjatywę uchwałodawczą, czyli przedstawieniu na posiedzeniu Rady Miasta autorskiej propozycji uchwały podpisanej przez co najmniej 300 mieszkańców i poddaniu jej pod głosowanie.
Zgodnie z proponowaną treścią obywatelskiego projektu uchwały, wnioskuje się o zmianę przyjętej już uchwały krajobrazowej w zakresie tzw. okresu dostosowawczego:
- Dla tablic reklamowych i urządzeń reklamowych istniejących w dniu wejścia w życie uchwały i niezgodnych z przepisami Uchwały ustala się termin dostosowania do zasad i warunków określonych w uchwale na 60 miesięcy od dnia wejścia w życie uchwały.
Obecnie obowiązujący okres dostosowawczy został ustalony na 24 miesiące i upływa 2 kwietnia br. Po tej dacie każdy nośnik reklamowy - legalny, jak i nielegalny - musi spełniać wymagania stawiane przez uchwałę krajobrazową.
Wydłużenie tego okresu do 60 miesięcy od wejścia w życie uchwały Rady Miasta oznacza, że wszystkie nośniki reklamowe będą rozpatrywane pod kątem zgodności z uchwałą dopiero po 2 kwietnia 2023 r.
Branża reklamowa: czekaliśmy na orzeczenia sądów
- Podstawowym argumentem uzasadniającym niniejszy projekt uchwały jest zbyt krótki okres na dokonanie czynności dostosowawczych w zakresie oznaczonym uchwałą krajobrazową. Przede wszystkim podjęcie owych czynności, nawet w pozornie odpowiednim, 24-miesięcznym terminie, nie było możliwe z uwagi na okoliczność toczenia się postępowań sądowych co do uchwały krajobrazowej. Datą, od której możliwe było liczenie się z nieuchronnością wejścia w życie uchwały krajobrazowej był w istocie dzień wydania wyroku Wojewódzkiego Sądu Apelacyjnego w Gdańsku, powodując nieuchronność wejścia w życie uchwały krajobrazowej. Tym samym od tego momentu, tj. od dnia 6 lutego 2019 r., adresaci rozpoczęli przygotowania do dostosowania się do wymogów uchwały krajobrazowej. Pewność prawa, jako jedna z podstawowych cech aktu normatywnego, uległa daleko idącej dewaluacji, szczególnie w ostatnim okresie, zatem konieczne było zakończenie procesu legislacyjnego, którego w zakresie ustawodawstwa samorządowego immanentnym elementem jest proces administracyjnej (nadzór wojewody) oraz sądowej kontroli aktów prawotwórczych. Tym samym cechę "prawa" uchwała krajobrazowa uzyskała z dniem wydania wyroku WSA w Gdańsku - czytamy w uzasadnieniu projektu uchwały.
Wnioskodawcy zwracają ponadto uwagę m.in. na:
- możliwość uznania ustawy krajobrazowej za niezgodną z prawem,
- wątpliwości w zakresie ważenia interesów mieszkańców oraz firm reklamowych przy wprowadzaniu 24-miesięcznego okresu dostosowawczego przez Gdańsk,
- braku obowiązku przyjęcia uchwały krajobrazowej przez Gdańsk.
- Jesteśmy przekonani, że zgodnie z sentencją "nec temere, nec timide" miasto Gdańsk będzie w stanie zrobić pół kroku w tył, aby pozostać w awangardzie miast wprowadzających ład przestrzenny, a przy tym szanujących porządek prawny i dobry obyczaj. Wierzymy, że miasto stać na to, aby swoim działaniem (lub zaniechaniem) nie wpisywało się również w dający się zauważyć trend wprowadzania zmian nagłych, z pozycji siły, bez realnego prawa do obrony - konkludują wnioskodawcy.
Urzędnicy: uchwała krajobrazowa nie wymaga żadnych zmian
Urzędnicy stoją na stanowisku, że uchwała krajobrazowa nie wymaga wprowadzania żadnych zmian - zarówno pod względem jej legalności, jak i potrzeby uporządkowania reklam.
- Składanie takiego projektu uchwały na zaledwie kilka tygodni przed wejściem w pełnym zakresie uchwały krajobrazowej dobitnie pokazuje, że firmy reklamowe od początku dążyły do jej storpedowania, a nie dostosowania się do nowych regulacji - ocenia Dariusz Słodkowski, kierownik Działu Użytkowania Przestrzeni Publicznej w Gdańskim Zarządzie Dróg i Zieleni - Propozycja zmiany okresu dostosowawczego aż do kwietnia 2023 r. nie ma na celu wydłużenia terminu na uporządkowania reklam, ale dalszego czerpania zysków z chaosu w przestrzeni publicznej. Za kilka lat znajdzie się kolejny powód, żeby odwlec uporządkowanie bałaganu reklamowego.
Sopot: termin dostosowawczy 12 m-cy, Gdynia: bez uchwały
Warto przypomnieć, że w Sopocie tzw. okres dostosowawczy dla reklam wynosił 12 miesięcy i minął w czerwcu 2019 r. 12 miesięcy to jednocześnie najkrótszy możliwy termin przewidziany ustawą.
Czytaj też: Ponad 100 tys. zł kar za reklamy szpecące Gdańsk i Sopot
Gdynia do dzisiaj nie przedstawiła projektu własnej uchwały krajobrazowej i nie rozpoczęła szerszych prac nad tym dokumentem poza zapowiedziami jej wdrożenia.
Poradnik Szyld Gdański (pdf)
Przewodnik po gdańskiej Uchwale krajobrazowej (pdf)
Opinie (263) ponad 10 zablokowanych
-
2020-02-27 07:11
Oczyścić wreszcie miasto (1)
Niech będzie normalnie.
- 62 4
-
2020-02-27 07:24
Ty się za robotę weź cwaniaczku zamiast komentować
- 2 11
-
2020-02-27 07:11
(3)
Reklamiarze won. Wasza arogancja i buta jest porażająca. Mam nadzieje, że zapłacicie słone kary za niszczenie naszego krajobrazu.
- 73 5
-
2020-02-28 00:35
(2)
Jak sklepy w twojej okolicy będą musiały wymieniać szyldy, to zapłacisz to ty w towarze z tych sklepów. Poczytaj uchwałę, reklama to nie tylko banery na płotach.
- 1 2
-
2020-02-28 06:52
(1)
I bardzo dobrze, trzeba te potworki ucywilizować, a podwyżki to chory argument: nie zmieniajmy badziewia, bo kosztuje... poza tym to drobiazg przy tej drożyźnie jaką nam zgotowali obecnie rządzący.
- 0 0
-
2020-02-28 22:27
Ale ten szyld ci się podoba, tyle że jest niezgodny z uchwałą i trzeba go wymienić. Nadal uważasz, że to nie jest chore?
- 0 0
-
2020-02-27 07:15
branża niech przestanie zaśmiecać nasze miasto, uciąć i to natychmiast. Branża niech pogłówkuje i sobie na pewno poradzi w nowej rzeczywistości.
- 54 3
-
2020-02-27 07:17
Niech spadają syfiarze
- 36 1
-
2020-02-27 07:17
To są ogromne pieniądze (1)
Nie dziwie się
- 11 15
-
2020-02-28 00:38
To są ogromne pieniądze dla producentów reklam i tablic. Ciekawe komu uchwalenie tej uchwały było na rękę. Bo nie chodzi o zdjęcie szmat z płotów, tylko o zmianę szyldów i tablic na sklepach itp. obiektach. Połowa Gdańska jest do wymiany.
- 1 0
-
2020-02-27 07:17
(2)
wszystkie reklamy zewnętrzne powinny być zakazane. To było może i dobre w latach 90., a nie teraz, w dobie internetu. Kto na nie zwraca uwagę?!?! Jedynie pozwolić na reklamę własnej działalności w danym miejscu, czyli np. reklama mechanika na swoim warsztacie, a i to powinno być ograniczone powierzchniowo.
- 71 3
-
2020-02-27 08:03
czyli innymi słowy szyld. (1)
Ja tego chyba nigdy nie zrozumiem jaka to kretyńska myśl za tymi wszystkimi szmatami i billboardami stoi. Potrzebuję produktu, usługi ... jadę na miasto porozglądać się po płotach czy czasem się jakiś hydraulik nie ogłasza, albo nie przecenili schabu w hipermarkecie ...
- 14 0
-
2020-02-28 00:42
Nie. Jedziesz ulicą i szukasz apteki, drogerii, sklepu hydraulicznego, spożywczego, fryzjera. O nich jest uchwała. Nie myśl, że szyldy z nazwą tych sklepów są z godne z uchwałą, mimo że nie masz im nic do zarzucenia.
- 1 0
-
2020-02-27 07:21
Budynek ze zdjecia (2)
Budynek na skrzyżowaniu Grunwaldzkiej i Słowackiego świetnie obrazuje co dzieje się z pieniędzmi z ekspozycji szpetnych reklam. Wspólnota z pozyskanych z reklam pieniędzy nie zrobiła nic przez lata. Elewacja wygląda dokładnie tak jak w latach 80. Także często podnoszony argument że wspólnoty zarabiają na remonty tu jakos nie znajduje odzwierciedlenia. No chyba że w środku mają złote klamki...był okres przejściowy. Regulowany ustawa. Ściągać szmaty z okien i brać się do uczciwej pracy!
- 91 2
-
2020-02-27 07:23
Patologia na 103%
Ludzie przez cały rok wolą mieć mrok w mieszkaniach ale reklamy nie ściągną, bo pieniądze ważniejsze
- 23 0
-
2020-02-27 07:51
A jak mieli robić remont elewacji, skoro wazniejsze było, aby na niej wciąż wisiał baner reklamowy?
- 12 0
-
2020-02-27 07:21
Ludzie myślą że ta uchwała wpływa tylko na wielkie firmy z wielkimi bilbordami za wielkie pieniądze (5)
A w praktyce narobiła zmartwień małym firmom, z małymi reklamami nad ich małymi biznesami
- 8 62
-
2020-02-27 07:23
(1)
Dwa lata to był dostateczny czas żeby się dostosować
- 23 3
-
2020-02-28 00:48
Mała firma ma o parę centymetrów za długą reklamę albo za wysokie literki albo nie świeci się na biało. Ty tego nie zauważasz, ale uchwała tak. I tylko dla tego trzeba ja zmienić? A wszyscy plują równo nie wiedząc o co chodzi w uchwale. Piekarnia do której chodzisz od lat też będzie musiała zmienić logo, bo się nie mieści w uchwale.
- 1 2
-
2020-02-27 07:27
Biedne małe firmy, nie mogą ubrzydzać okolicy! Straszne. Ludzie, w Polsce nigdy nie będzie dobrze jak będziemy w taki sposób myśleć.
- 31 2
-
2020-02-27 07:59
Masz rację, to straszne!
Co będzie następne? Zabronią drobnym przedsiębiorcom palić śmieciami w piecach? Dramat.- 26 2
-
2020-02-28 18:33
Reklama Drelicha z małym wackiem ?
- 0 0
-
2020-02-27 07:26
tylko czekać aż betonowy bilbord zabije kogoś podczas mocnego wiatru (1)
dziwię się że jeszcze nikt nie zainteresował się tym tematem,
czekamy na tragedię wynikająca tylko z głupoty- 23 5
-
2020-02-28 00:51
Wiesz, bo takich nośników reklamowych nie projektuje krawcowa. A po schodach nie boisz się chodzić?
- 0 3
-
2020-02-27 07:29
te reklamy to jest dopiero niszczenie środowiska! i nikt nie protestuje (1)
- 37 2
-
2020-02-28 00:53
Te wszystkie tablice i szyldy nad witrynami sklepów, które będą musiały być zdjęte z połowy firm w Gdańsku i trafią na wysypisko, to dopiero będzie niszczenie środowiska.
- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.